Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Inga-lill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Heidi Greni, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at forslagene i dette dokumentet i all hovedsak ble behandlet
i forbindelse med datalagringsdirektivet, jf. Innst. 275 L (2010–2011)
og Innst. 292 S (2010–2011). Medlemmene i komiteen viser til sine
respektive partiers merknader i disse innstillinger.
Komiteen merker seg at statsråden,
i sin vurdering av forslaget, skriver at regjeringen ser det som
viktig å invitere Stortinget ti1 en helhetlig og samlet drøfting
av personvernspørsmål, og varsler at det vil komme en egen melding
til Stortinget om personvern. Komiteen ønsker en slik
melding velkommen, og mener statsråden bør se på de tiltakene som
er lagt frem i dette forslaget som innspill om områder som ønskes belyst
i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Høyre viser til avtalen mellom Høyre og Arbeiderpartiet
inngått i forbindelse med behandlingen av datalagringsdirektivet
og forventer at disse punktene vil bli fulgt opp i kommende saker
til Stortinget. Representantforslagene omhandler hovedsaklig andre
problemstillinger enn regjeringen har sagt den overveier å ta med
i meldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har gjennomgått regjeringens foreløpige kommentar
til representantforslaget, jf. vedlagte brev av 27. mars 2011. En
rekke av spørsmålene henvises forståelig nok til en kommende melding
om oppfølging av personvernkommisjonen. Det er utmerket at det kommer
en slik melding, men ikke alt arbeid med personvern behøver derfor
å gå i stå i påvente av meldingen.
Disse medlemmer mener for eksempel
at folks skatteforhold kun bør offentliggjøres ved forespørsel,
og der skatteyter blir gjort kjent med hvem som har krevd innsyn.
Likeledes bør andre, offentlige masseregistre (typisk Nav) logge innsynsrekvirent
og underrette den det innsamles opplysninger om ved utleveringen
av persondata.
Disse medlemmer mener det er
positivt at regjeringen vil vurdere hvilke muligheter som foreligger
for at innsyn i lovlig lagrede data i elektroniske betalingsanlegg
på vei kan begrenses. I påvente av nærmere avklaringer, utleverer ikke
bomselskapene passeringsopplysninger til ligningsmyndighetene. Det
er likevel forslagstillernes oppfatning at likningslovens § 6-3, nr. 1
bør gis en presisering som hindrer en slik bruk av opplysninger
om bilistene, opplysninger som er samlet av helt andre grunner enn
andre etaters kontrollbehov. Disse medlemmer vil peke
på at man ellers vil bryte med personvernrettens grunnregel, at
opplysninger innhentet for ett formål ikke skal brukes utenfor formålet,
med mindre det foreligger underbygget mistanke om grov kriminalitet.
Disse medlemmer mener retningslinjer
for innhenting, oppbevaring og sletting av personopplysninger i
skolen bør etableres, og at utveksling av personopplysninger mellom
barnehage og skole, i hovedsak gjøres betinget av foreldrenes informerte
samtykke. For å hindre at utenforstående får tilgang på informasjon
om elever de ikke har noe begrunnet forhold til, bør klasselister
unntas fra offentleglova, slik at de ikke lenger kan forlanges utlevert
av utenforstående.
Disse medlemmer mener det bør
være et førende prinsipp at innsynskrav loggføres og at den det
samles opplysninger om, blir kjent med hvem som krever opplysningene.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«1. Ved uthenting av
personopplysninger fra offentlige registre til eksterne skal den
det innhentes opplysninger om, bli underrettet om hvilke opplysninger
som gis ut, til hvem og med hvilken hensikt. Dette prinsippet skal
også gjelde skattelistene.
2. Regjeringen bes fremme en presisering
av likningslovens § 6-3, nr. 1 der det klargjøres at bestemmelsen
ikke hjemler at skattedirektoratet benytter opplysninger om bilistenes
bomstasjonspassering til utenforliggende formål.
3. Utveksling av personopplysninger mellom
institusjoner som har ansvar for barn, for eksempel mellom barnehage
og skole, bør baseres på grunnkravet om informert samtykke fra de
foresatte.
4. Skolenes klasselister unntas fra offentleglova.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mener tiltakene
som er behandlet i forslaget bærer preg av å være avbøtende tiltak
for konsekvensene av svekkelsen av personvernet da datalagringsdirektivet
ble innført, jf. Innst. 275 L (2010–2011) og Innst. 292 S (2010–2011).
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener flere av tiltakene i forslaget er gode,
og støtter intensjonen om både å styrke vernet av personsensitive
opplysninger, og å bedre loggingen av hvem som innhenter personsensitive
opplysninger og den enkeltes rett til innsyn i loggen knyttet til
sin person. Dette medlem oppfordrer regjeringen til å behandle forslagene
i den varslede meldingen.