9. Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sette ned et faglig basert utvalg som vurderer de dynamiske effektene på kort og lang sikt ved redusert skatt på arbeid og formue. Utvalget skal se både på nasjonale og internasjonale erfaringer. Konklusjonene legges frem for Stortinget senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2013.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen gå igjennom skatteregelverket, herunder retningslinjene i Lingnings-ABC og skattemyndighetenes praktisering av disse med sikte på å forenkle «småregler», som eksempelvis innrapportering av mobiltjenester, der privat bruk av servicenummer (som opplysningsnummer) nå må innrapporteres for særskilt beskatning utenom sjablongreglene for mobil- og Internett-tjenester. Gjennomgangen skal ta sikte på å gjøre håndteringen av regelverket lettere for skattytere, både lønnstakere og næringsdrivende. Gjennomgangen skal ta sikte på å gjøre forenklingene gjeldende fra 2013 eller tidligere.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen legge frem sak om hvordan tollmyndighetenes ressurser bedre kan utnyttes for å stoppe organisert kriminalitet og organisert smugling ved grensen.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen gjennomgå beløpsgrenser og innførselsrestriksjoner ved grensepassering med sikte på å redusere unødige restriksjoner, harmonisere med naboland og forenkle regelverket.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen øke beløpet for forenklet tollbehandling fra 1 000 kroner til 5 000 kroner.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om reduksjon i tollregimet og unødig byråkrati i tilknytning til varer som kommer inn til Norge.

Forslag 7

Stortinget ber regjeringen gi tollere adgang til å bruke blålys.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen sørge for at Finanstilsynets retningslinjer for utlån ikke strammes inn og beholdes på 90 pst. egenkapitalandel ved kjøp av bolig.

Forslag 9

Stortinget ber regjeringen legge frem sak om at periodiseringsprinsippet legges til grunn i statsbudsjettet og statsregnskapet, slik at man skiller mellom kostnader og investeringer, samt opererer med en balanse.

Forslag 10

Stortinget ber regjeringen utarbeide et statsbudsjettsystem der Stortinget kan vedta budsjettets poster for flere år av gangen.

Forslag 11

Stortinget ber regjeringen om å sette ned et faglig basert utvalg som vurderer hvordan dynamiske effektene av endringer i skatt på arbeid og formue, samt avgifter bedre kan innarbeides i statsbudsjettet, slik at man får en beste praksis på dette som er realistisk og basert på beste estimat. Utvalget skal se både på nasjonale og internasjonale erfaringer. Konklusjonene legges frem for Stortinget senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2013. Arbeidet må også gjøres med sikte på at resultatene skal kunne brukes i flerårig budsjettering.

Forslag 12

Stortinget ber regjeringen vurdere andre områder i statsbudsjettet hvor det er hensiktsmessig å justere tallene slik at dynamiske effekter hensyntas, som for eksempel innenfor veiinvesteringer, sykehusbehandlinger, tiltak som fremmer arbeidstilbudet, eller andre endringer som kan gi positive effekter for norsk økonomi og inntekter eller kostnadsbesparelser for staten.

Forslag 13

Stortinget ber regjeringen gjennomgå kalkulasjonsrentene og parameterne det offentlige benytter for infrastrukturinvesteringer, med sikte på å gjøre disse så realistiske som mulig.

Forslag 14

Stortinget ber regjeringen nedsette en arbeidsgruppe som gjennomgår reglene for reiseregninger med sikte på forenklinger.

Forslag 15

Stortinget ber regjeringen vurdere inkludering av kostnader til bompenger, piggdekkavgift og fergeutgifter i sjablongreglene for firmabil dekket av arbeidsgiver.

Forslag 16

Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av regelverket slik at reisende ikke behøver å ta ut transittbagasje for ny innsjekking på videre reise innenlands. Innsjekket bagasje skal kunne tollbehandles/kontrolleres uten nødvendigvis fysisk kobling mellom passasjer og innsjekket bagasje.

Forslag 17

På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

286

Forskningsfond

95 (Ny)

Fondskapital - Fondet for forskning og nyskaping (Forskningsfondet)

20 000 000 000

967 (Nytt)

Såkornfond

90 (Ny)

Kapitalinnskudd

600 000 000

1321 (Nytt)

Veifond

95 (Ny)

Kapitalinnskudd

300 000 000 000

1322 (Nytt)

Jernbanefond

95 (Ny)

Kapitalinnskudd

100 000 000 000

1323 (Nytt)

Storbyfond

95 (Ny)

Kapitalinnskudd

100 000 000 000

1324 (Nytt)

Riksvei SF

95 (Ny)

Kapitalinnskudd

11 600 000 000

1325 (Nytt)

Jernbane SF

95 (Ny)

Kapitalinnskudd

3 400 000 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld

153 251 000

4533

Sametinget

90 (Ny)

Avvikling av samefolkets fond

80 000 000

4540

Nasjonale minoriteter

90 (Ny)

Avvikling av Romanifolkets fond

88 000 000

5999

Statslånemidler

90

Lån

563 122 479 000

Forslag fra Høyre:

Forslag 18

På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1432

Norsk kulturminnefond

90

Kapitalinnskudd Norsk kulturminnefond

100 000 000

1833

CO2-håndtering

95

Kapitalinnskudd CLIMIT

1 000 000 000

2421

Innovasjon Norge

91

Lån til såkornkapitalfond

500 000 000

Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 19

På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1825

Omlegging av energibruk og energiproduksjon

95

Kapitalinnskudd

5 000 000 000

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 20

På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1432

Norsk kulturminnefond

90

Kapitalinnskudd Norsk kulturminnefond

200 000 000

2412

Husbanken

90

Utbetaling av lån

18 449 000 000

5312

Husbanken

90

Avdrag

9 728 000 000

Forslag fra Venstre:

Forslag 21

På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1432

Norsk kulturminnefond

90

Kapitalinnskudd Norsk kulturminnefond

200 000 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning

19 961 167 000

2425

Klimatek

91

Investeringskapital

500 000 000

2426

SIVA SF

95

Egenkapital

150 000 000

5999

Statslånemidler

90

Lån

-53 247 172 000