Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sette ned et faglig
basert utvalg som vurderer de dynamiske effektene på kort og lang
sikt ved redusert skatt på arbeid og formue. Utvalget skal se både
på nasjonale og internasjonale erfaringer. Konklusjonene legges frem
for Stortinget senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2013.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen gå igjennom skatteregelverket,
herunder retningslinjene i Lingnings-ABC og skattemyndighetenes
praktisering av disse med sikte på å forenkle «småregler», som eksempelvis
innrapportering av mobiltjenester, der privat bruk av servicenummer
(som opplysningsnummer) nå må innrapporteres for særskilt beskatning
utenom sjablongreglene for mobil- og Internett-tjenester. Gjennomgangen skal
ta sikte på å gjøre håndteringen av regelverket lettere for skattytere,
både lønnstakere og næringsdrivende. Gjennomgangen skal ta sikte på
å gjøre forenklingene gjeldende fra 2013 eller tidligere.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om hvordan
tollmyndighetenes ressurser bedre kan utnyttes for å stoppe organisert
kriminalitet og organisert smugling ved grensen.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen gjennomgå beløpsgrenser
og innførselsrestriksjoner ved grensepassering med sikte på å redusere
unødige restriksjoner, harmonisere med naboland og forenkle regelverket.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen øke beløpet for forenklet
tollbehandling fra 1 000 kroner til 5 000 kroner.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget
om reduksjon i tollregimet og unødig byråkrati i tilknytning til
varer som kommer inn til Norge.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen gi tollere adgang
til å bruke blålys.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen sørge for at Finanstilsynets
retningslinjer for utlån ikke strammes inn og beholdes på 90 pst.
egenkapitalandel ved kjøp av bolig.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen legge frem sak om
at periodiseringsprinsippet legges til grunn i statsbudsjettet og
statsregnskapet, slik at man skiller mellom kostnader og investeringer,
samt opererer med en balanse.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen utarbeide et statsbudsjettsystem
der Stortinget kan vedta budsjettets poster for flere år av gangen.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen om å sette ned et
faglig basert utvalg som vurderer hvordan dynamiske effektene av
endringer i skatt på arbeid og formue, samt avgifter bedre kan innarbeides
i statsbudsjettet, slik at man får en beste praksis på dette som
er realistisk og basert på beste estimat. Utvalget skal se både
på nasjonale og internasjonale erfaringer. Konklusjonene legges
frem for Stortinget senest i forbindelse med statsbudsjettet for
2013. Arbeidet må også gjøres med sikte på at resultatene skal kunne
brukes i flerårig budsjettering.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen vurdere andre områder
i statsbudsjettet hvor det er hensiktsmessig å justere tallene slik
at dynamiske effekter hensyntas, som for eksempel innenfor veiinvesteringer,
sykehusbehandlinger, tiltak som fremmer arbeidstilbudet, eller andre
endringer som kan gi positive effekter for norsk økonomi og inntekter eller
kostnadsbesparelser for staten.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen gjennomgå kalkulasjonsrentene
og parameterne det offentlige benytter for infrastrukturinvesteringer,
med sikte på å gjøre disse så realistiske som mulig.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen nedsette en arbeidsgruppe
som gjennomgår reglene for reiseregninger med sikte på forenklinger.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen vurdere inkludering av
kostnader til bompenger, piggdekkavgift og fergeutgifter i sjablongreglene
for firmabil dekket av arbeidsgiver.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av regelverket slik at reisende ikke behøver å ta ut transittbagasje
for ny innsjekking på videre reise innenlands. Innsjekket bagasje
skal kunne tollbehandles/kontrolleres uten nødvendigvis fysisk kobling
mellom passasjer og innsjekket bagasje.
Forslag 17
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
286 | | Forskningsfond | |
| 95 (Ny) | Fondskapital - Fondet for forskning og nyskaping
(Forskningsfondet) | 20 000 000 000 |
967 (Nytt) | | Såkornfond | |
| 90 (Ny) | Kapitalinnskudd | 600 000 000 |
1321 (Nytt) | | Veifond | |
| 95 (Ny) | Kapitalinnskudd | 300 000 000 000 |
1322 (Nytt) | | Jernbanefond | |
| 95 (Ny) | Kapitalinnskudd | 100 000 000 000 |
1323 (Nytt) | | Storbyfond | |
| 95 (Ny) | Kapitalinnskudd | 100 000 000 000 |
1324 (Nytt) | | Riksvei SF | |
| 95 (Ny) | Kapitalinnskudd | 11 600 000 000 |
1325 (Nytt) | | Jernbane SF | |
| 95 (Ny) | Kapitalinnskudd | 3 400 000 000 |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld | 153 251 000 |
4533 | | Sametinget | |
| 90 (Ny) | Avvikling av samefolkets fond | 80 000 000 |
4540 | | Nasjonale minoriteter | |
| 90 (Ny) | Avvikling av Romanifolkets fond | 88 000 000 |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | 563 122 479 000 |
Forslag fra Høyre:
Forslag 18
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Kapitalinnskudd Norsk kulturminnefond | 100 000 000 |
1833 | | CO2-håndtering | |
| 95 | Kapitalinnskudd CLIMIT | 1 000 000 000 |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 91 | Lån til såkornkapitalfond | 500 000 000 |
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 19
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1825 | | Omlegging av energibruk og energiproduksjon | |
| 95 | Kapitalinnskudd | 5 000 000 000 |
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 20
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Kapitalinnskudd Norsk kulturminnefond | 200 000 000 |
2412 | | Husbanken | |
| 90 | Utbetaling av lån | 18 449 000 000 |
5312 | | Husbanken | |
| 90 | Avdrag | 9 728 000 000 |
Forslag fra Venstre:
Forslag 21
På statsbudsjettet for 2012 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1432 | | Norsk kulturminnefond | |
| 90 | Kapitalinnskudd Norsk kulturminnefond | 200 000 000 |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning | 19 961 167 000 |
2425 | | Klimatek | |
| 91 | Investeringskapital | 500 000 000 |
2426 | | SIVA SF | |
| 95 | Egenkapital | 150 000 000 |
5999 | | Statslånemidler | |
| 90 | Lån | -53 247 172 000 |