Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse av eiendomsforvaltningen
i helseforetakene (Dokument 3:11 (2010–2011)).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at betydelige deler av bygningsmassen til helseforetakene er
i for dårlig teknisk stand til å tilfredsstille dagens krav. Rundt
halvparten av bygningsmassen har kraftige symptomer på dårlig tilstand.
Undersøkelsen viser videre at det er et omfattende behov for bygningsmessig
oppgradering da deler av bygningsmassen er lite egnet for dagens
drift. 20 prosent av arealet har dårlig funksjonalitet og er ikke
tilpasset helseproduksjonen.
Flertallet mener det er svært
uheldig at betydelige deler av sykehussektoren er preget av dårlig
vedlikehold og vil fremheve at helseforetakenes bygningsmasse må
være tilpasset helseproduksjonen slik at den bidrar til en rasjonell
utøvelse av driften. Riksrevisjonens undersøkelse viser at tilstanden
har blitt forverret de siste årene. Ifølge helseforetakene selv
skyldes dette en nedprioritering av forebyggende vedlikehold.
Flertallet mener det er grunn
til bekymring når det offentlige ikke ivaretar fellesskapets eiendommer
ved at det drives et jevnt vedlikehold. Mang-lende regelmessig vedlikehold
gjør ofte at istandsetting og det ekstraordinære vedlikeholdet blir
stadig mer kostnadskrevende.
Flertallet mener det er viktig
at statlige myndigheter er seg sitt ansvar bevisst og sørger for
at vedlikeholdsansvaret kan bli tatt godt hånd om. Flertallet mener
løsningen må være både strakstiltak og langsiktige tiltak. Det er
dårlig samfunnsøkonomi å la eiendommene forfalle slik tilfeller
er så langt.
Flertallet mener Riksrevisjonens
rapport viser at det er behov for å få på plass en helhetlig finansieringsplan
for vedlikehold og oppgraderinger av sykehusene. Det sier seg selv
at verditapet blir større for hver dag det ventes med nødvendige
investeringer. Samtidig mener flertallet det er viktig
at de nødvendige investeringene ikke tas fra pasientbehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at Riksrevisjonen har undersøkt tilstands- og vedlikeholdsnivået
for helseforetakenes bygningsmasse. Ut fra norsk standard for tilstandsanalyse
av byggverk har halvparten av den totale bygningsmassen symptomer
på dårlig teknisk tilstand. Flere helseforetak peker på at dette
skyldes at lokalene inngår i en investeringsplan og/eller at lokalene skal
avhendes. Disse medlemmer ser derfor positivt på
at de fleste helseforetakene har utarbeidet vedlikeholdsplaner.
En del arbeid er også i gang i helseregionene på bygg- og eiendomsområdet
for å skaffe til veie bedre informasjons- og plangrunnlag. Disse
medlemmer antar at dette arbeidet videreføres og at det
gir resultater.
Departementet opplyser at helseforetakene overtok
bygg og utstyr for 66 mrd. kroner da sykehusreformen ble innført,
og at verdien frem til 2009 har steget med 13 mrd. kroner. Disse
medlemmer oppfatter at det alltid vil være ulik tilstand
på bygningsmassen, ettersom den ikke er oppført samtidig. Disse
medlemmer forventer likevel at alle bygg i alle foretak
til enhver tid er i slik stand at det aldri vil gå ut over behandlingstilbudet.
Revisjonen peker ikke på noen slike tilfeller. Derimot kommer det
frem at det er behov for oppgradering, og disse medlemmer forventer
at helseforetakenes arbeid med å utarbeide mål og planer for bygningsmassen, samt
økonomiske prioriteringer innenfor hver region, vil gi flere positive
resultater når det gjelder kontinuerlig vedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at sykehussektorenes trange økonomi forklarer noe av situasjonen. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet en rekke ganger har tatt til orde for
at det også bør vurderes å slette deler av sykehusenes opparbeidede
gjeld, i tillegg til å bevilge friske midler. Det er åpenbart at
sykehusenes gjeldssituasjon er svært belastende.
Komiteen mener det
er svært viktig at helseforetakenes areal har god funksjonalitet
vurdert ut fra virksomhetenes behov. Ansattes behov for funksjonelle
og driftseffektive bygninger er et viktig element for å sikre god
ressursutnyttelse. Komiteen forventer at det nasjonale
prosjektet som nå er satt i gang for å klassifisere sykehusareal
vil bidra til effektivisering, ved at man gjennom sammenligning
av arealfordeling og måling av areal opp mot produksjon, oppnår
effektivisering. Komiteen forventer at prosjektet
vil redusere andelen på 20 prosent av helse-foretakenes areal som
i dag oppgis å ha dårlig funksjonalitet. Riksrevisjonen viser til
at fem foretak allerede har registrert sine areal etter dette systemet
og at resten av helseforetakene planlegger å ha registrert sine
areal innen 2012.
Komiteen viser til at departementet
i brev til de regionale helseforetakene har gitt føringer for tidligfaseplanlegging
av investeringsprosjekter. Det stilles krav til å gjennomføre en
utredningsmessig mellomfase, konseptfasen, hvor alternative investeringer
vurderes med en begrunnelse for valgte alternativ. I 2006 ble det
utviklet en veileder for tidligfaseplanlegging i sykehusprosjekter
for å bidra til effektiv og målrettet planlegging med styrket kvalitet
i planprosessen. Komiteen tar med seg Riksrevisjonens
funn om at veilederen har bidratt til å etablere et felles system
for tidligfaseplanlegging av sykehusprosjekter. Riksrevisjonens
funn viser også at alle de undersøkte konseptrapportene har lagt veilederen
til grunn for planleggingen.
Komiteen merker seg at undersøkelsen
viser at det faktiske valget av utbyggingsalternativ i stor grad
skjer før utredningene og analysene av de alternative forslagene
i konseptfasen foreligger. Undersøkelsen peker også på at det forekommer svakheter
i de bedriftsøkonomiske analysene i noen prosjekter.
Departementet sier i sitt svar at ansvars- og beslutningsstrukturen
for investeringsprosjekter i helseforetakene ikke er den samme som
i prosjekter i statlig regi og viser til sine redegjørelser om dette. Komiteen merker
seg denne formen for beslutning og mener at ulikheten består i at
det i helseforetakene blir lagt frem flere konseptrapporter og i
at beslutningen fattes etter den siste rapporten, hvor valgte alternativ
blir lagt frem i full bredde. Komiteen ser at utbygging,
lokalisering og valg av sykehusutbygginger er et fagfelt som ved
hvert tilfelle har lang forhistorie, og det er flere interesser
enn målbare bedrifts-økonomiske variabler som ligger til grunn for
en beslutning. Likevel understreker komiteen viktigheten
av at det utarbeides et presist beslutningsgrunnlag i slike prosesser. Komiteen imøteser
derfor den fireårige prøveperioden med ekstern kvalitetssikring
av konseptfaseutredninger i helseforetakene omtalt i Prop. 1 S (2010–2011) for
Helse og omsorgsdepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser også til at beslutningsgrunnlaget for nye sykehusbygg ikke er
godt nok til å sikre realistiske byggeprosjekter. Blant annet settes
det urealistiske forventninger til mulige gevinstrealiseringer. Undersøkelsen
stiller spørsmål ved om det i tilstrekkelig grad er tatt høyde for
utfordringer knyttet til omorganiseringer og endringer som ligger
til grunn for gevinstrealiseringstiltakene.
Flertallet forventer at det legges
til grunn realistiske planer når så store byggeprosjekter planlegges.
Erfaringer viser at det tar tid før gevinstrealisering kan forventes
og at disse først kan forventes etter at nytt bygg og ny organisering
har fått gått seg til.