Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 27. juni 2011

Representantforslag 149 S (2010–2011) om virkemiddelapparatet for næringsutvikling og innovasjon

Jeg viser til næringskomiteens brev av 31. mai 2011 vedrørende ovennevnte representantforslag fra representantene Elisabeth Røbekk Nørve, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Henning Warloe. Det er fremmet følgende forslag:

”Stortinget ber regjeringen senest sammen med statsbudsjettet for 2012 legge frem en sak for Stortinget, om en bedre måloppnåelse i virkemiddelapparatet inkludert Innovasjon Norge, og herunder om hvordan virkemiddelapparatet kan møte store satsinger på en bedre måte og bidra bedre til innovasjon og nyskaping”

I tilknytning til forslaget tar forslagsstillerne også opp en rekke andre sentrale spørsmål vedrørende fremtidig utforming av virkemidler for næringsutvikling og innovasjon.

For å opprettholde og øke den samlede verdiskapingen i Norge er det av vesentlig betydning med et innovativt næringsliv med god omstillingsevne. Forutsigbare og gode rammevilkår er viktig i denne sammenhengen, og jeg er i tillegg enig med forslagsstillerne når de skriver ”I Norge er det såkalte virkemiddelapparatet, med Innovasjon Norge i spissen, et helt sentralt politisk virkemiddel for å nå mål om nyskaping i næringslivet og innovasjon. Med så stor vekt på disse offentlige etatene, som mottar så store bevilgninger, er det av desto større betydning at disse på en best mulig måte bidrar til en god måloppnåelse.”

Nærings- og handelsdepartementet har, som forslagsstillerne viser til, gjennomført evalueringer av Innovasjon Norge og Selskap for Industrivekst (SIVA). Evalueringene ble varslet i St.meld. nr. 7 (2008-2009) Et nyskapende og bærekraftig Norge, som ble lagt fram i desember 2008. I meldingen står det at: ”Regjeringen iverksetter evalueringer for å få svar på om de målene som er satt for Innovasjon Norge og SIVA oppnås på en god og effektiv måte”. Begge evalueringer ble ferdigstilt i løpet av andre halvår 2010, og deretter sendt på brede, åpne høringsrunder. Evalueringene – og høringsinnspillene – gir viktige innspill til en videre utvikling av de to virkemiddelaktørene, slik at de i enda større grad enn i dag kan tilpasses næringslivets fremtidige utfordringer – og bidra til å nå målet om nyskaping og lønnsom næringsutvikling.

Videre har jeg igangsatt flere utredninger i etterkant av at evalueringene ble levert, både en samfunnsøkonomisk analyse av næringspolitiske virkemidler overfor reiselivsnæringen, en evaluering av Innovasjon Norges utevirksomhet og en gjennomgang av den økonomiske bærekraften i SIVAs innovasjonsselskaper. Høsten 2010 ble det også opprettet et nytt system for bedre resultatmåling av midlene bevilget til reiseliv i statsbudsjettet.

Jeg har også merket meg, som forslagsstillerne, at evalueringen av Innovasjon Norge viste at selskapet med stor sannsynlighet bidrar til økt verdiskaping i Norge. Vi registrerer at mye i det offentlige virkemiddelapparatet fungerer etter hensikten, men også at det er noen utfordringer.

Jeg ønsker å ta tak i disse utfordringene, samtidig som jeg legger vekt på å bevare og videreutvikle det gode arbeidet som gjøres blant disse virkemiddelaktørene. Dette taler for at regjeringen bør legge frem et godt forberedt forslag til oppfølging av evalueringene for Stortinget, hvor bl.a. innspill fra høringsrundene tas med i arbeidet. En slik fremgangsmåte utelukker imidlertid ikke at enkelte deler av oppfølgingen kan gjøres før en slik helhetlig fremleggelse er ferdigstilt.

Det overordnede formålet med regjeringens – og Stortingets arbeid – på dette feltet, bør være å legge til rette for et offentlig virkemiddelapparat som er tilpasset næringslivets utfordringer i årene som kommer – og som bidrar til å nå målet om størst mulig samlet verdiskaping i Norge. Vi må meisle ut retningen for selskapenes videre utvikling.

Innovasjon Norge og SIVA har flere oppdragsgivere. Innovasjon Norge har i tillegg flere eiere. Jeg vil i ovennevnte arbeid involvere både eiere og oppdragsgivere av selskapene der det er relevant. Dette vil kunne bidra til en omforent tilnærming til hva disse selskapene i fremtiden skal være, hvordan de bør styres og hvordan de ulike aktørenes virkemidler bør innrettes for å nå de mål som settes for selskapene. Dette er, etter min vurdering, helt nødvendig for å sikre en god utvikling av Innovasjon Norge og SIVA.

Nærmere om Innovasjon Norge

Forslagsstillerne peker på at Innovasjon Norges rolle som næringsutviklingsaktør ble gjennomgått av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i Innst. S. nr. 152 (2008-2009). Innstillingen bygget på Riksrevisjonens undersøkelse (Dokument nr. 3:4 (2008-2009)) hvor det ble påvist svakheter som en enstemmig kontroll- og konstitusjons-komité i stor utstrekning sluttet seg til.

Forslagstillerne peker, i likhet med evalueringen, på at selskapet har utviklingsoppgaver knyttet til virkemiddel- og politikkutforming. I følge evaluator er effekten av ressursbruken på dette området vanskelig å måle, men det synes som om selskapet i for liten grad har utviklet seg som en kunnskapsorganisasjon og premissgiver for utvikling av norsk næringspolitikk. Dette vil det, etter min vurdering, være naturlig å se nærmere på i oppfølgingen av evalueringen.

Når det gjelder Innovasjon Norges arbeid på reiselivsområdet ble det høsten 2010 opprettet et nytt system for bedre måling av effektene av reiselivsbevilgningene over statsbudsjettet. Hittil har ikke rapporteringssystemet gitt svar på spørsmålet om hvilke tiltak som gir best effekt, dels fordi målene for Innovasjon Norges virksomhet også påvirkes av andre faktorer enn selskapets egen aktivitet. Det nye systemet skal identifisere effektene av selskapets arbeid på de to overordnede målene for selskapets aktiviteter på reiselivsområdet – henholdsvis økte markedsandeler i utlandet og økt lønnsomhet i reiselivsnæringen. Resultatene fra dette arbeidet vil tas med i den videre oppfølgingen av evalueringen.

Forslagsstillerne peker også på at evalueringen viste at selskapets målstruktur bør forbedres, at styringen av selskapet i større grad bør baseres på rammestyring, og at en større andel av selskapets virkemidler bør støtte prosjekter med innovasjon av nasjonal eller internasjonal karakter som mål, uavhengig av geografi.

Dagens virkemiddelapparat har både mange mål og forvalter mange ordninger. I oppfølgingen av evalueringen blir det viktig å klargjøre hvilken retning vi ønsker at utviklingen i selskapene skal ta fremover.

For meg er det viktig at Innovasjon Norge har en målstruktur som gjenspeiler det selskapet faktisk skal gjøre, og at det er oppfyllelsen av disse målene som selskapet faktisk blir målt på. En slik tilnærming vil gi mulighet til å trekke en linje fra de overordnede utfordringer for norsk næringsliv til hvordan Innovasjon Norge og SIVA innrettes og styres for å møte disse utfordringene, og deretter til hvilke implikasjoner dette har for de næringsrettede virkemidlene som selskapene forvalter.

Nærmere om SIVA

Forslagsstillerne peker på at i Riksrevisjonens Dokument 3:2 (2009-2010) undergis særlig SIVAs innovasjonsprogrammer kritikk.

Kritikken fra Riksrevisjonen gjaldt spesielt selskapets måloppnåelse mht. vekstkraft i distriktene, samt departementenes oppfølging av måloppnåelse i innovasjonsprogrammene. I evalueringen av SIVA konkluderer evaluator med at SIVAs aktiviteter virker regionalt utjevnende og er i tråd med hovedmålsettingen for selskapet. Evaluator på-peker imidlertid at det er behov for å avklare hvordan finansieringen av selskapets innovasjonsaktiviteter skal organiseres i tiden framover.

Jeg kan opplyse om at vi nå gjennomfører en supplerende utredning knyttet til organisering og finansiering av ulike typer innovasjonsselskaper som en del av oppfølgingen av evalueringen. Sammen med evalueringen og mottatte høringsinnspill vil dette kunne gi oss et godt grunnlag for å si noe om den videre utviklingen av SIVA.

Forslagstillerne tar opp spørsmålet om virkemiddelapparatets evne til å gå inn i ulike typer store, nasjonale satsinger. Dette tror jeg blir et viktig spørsmål i tiden fremover. Vi har, som forslagsstillerne sier, hatt flere tilfeller som aktualiserer denne problemstillingen. Jeg tror vi over tid både må sørge for å ha gode generelle virkemidler som gir den rette stimulansen i de ”vanlige tilfellene”, og i tillegg ha et system som gir anledning til å mobilisere tilstrekkelige ressurser dersom solide faglige vurderinger tilsier at det i enkelte tilfeller er samfunns- og bedriftsøkonomisk lønnsomt med offentlig støtte til større prosjekter

På bakgrunn av ovennevnte vil jeg si meg enig i at det legges til rette for at Stortinget får behandlet sentrale problemstillinger rundt virkemiddelapparatet, herunder hvordan dette kan møte store satsinger på en bedre måte og bidra til innovasjon og nyskaping.

Departementet og regjeringen har imidlertid ikke ennå tatt stilling til i hvilken form dette best kan gjøres.