Høy arbeidsledighet, lav økonomisk vekst og strammere
kredittmarkeder i viktige eksportland for hvitfisk forventes å medføre
lengre kredittider for norske fiskeeksportører. Det meldes allerede
om innstramminger i lån hos importører av norsk fisk. Norske fiskeeksportører
får dermed et skjerpet krav til kredittider, noe som kan gi press
på likviditeten for enkelte aktører. Det er også indikasjoner på
at situasjonen kan bli ytterligere forverret i tiden framover. Samtidig er
det fare for redusert etterspørsel ettersom kjøpekraften i eksportlandene
forverres. Erfaringene fra 2009–2010 viste også at strammere kreditter
og usikre tider medfører at importørene i Europa i mindre grad velger
å bygge opp lager selv, og norske produsenter vil da i større grad måtte
sitte med lager. Dette kan gi ytterligere press på likviditeten.
Utsiktene for norsk eksportnæring er mer usikre nå
enn da budsjettet for 2012 ble lagt fram. Videre må tiltak kunne
settes inn raskt dersom det skulle bli nødvendig, jf. at det er
i perioden januar–april den viktige vintersesongen for fisket etter
torsk foregår. Særlig kystflåten er avhengig av å kunne fiske i
januar til april når fisken vandrer forbi våre kystområder fra Vestlandet
og nordover.
Det vurderes derfor som nødvendig å kunne sette inn
tiltak for å kunne motvirke en eventuell situasjon hvor mottaket
av fisk stopper opp og fiskerne ikke får levert fangsten sin i torskesesongen.
Med bakgrunn i dette fremmer regjeringen forslag
om at Fiskeri- og kystdepartementet gis fullmakt til å kunne reetablere
den tidligere garantiordningen for driftskreditt mellom Innovasjon
Norge og Norges Råfisklag dersom det vurderes som nødvendig. En
garantiordning vil sikre en utvidelse av kredittid til industrien
for kjøp av råstoff gjennom Norges Råfisklag fra 14 til 28 dager.
Erfaringer fra de tre årene ordningen virket,
og da spesielt i 2009, viser at tiltaket bidro til å opprettholde
kjøpsaktiviteten og økte muligheten for bearbeiding av råstoff gjennom
en hektisk toppsesong. Ordningen er videre både enkel og målrettet,
med lave administrative kostnader.
En gjeninnføring av en garantiavtale på 320
mill. kroner vil kreve en garantifullmakt til Innovasjon Norge på
240 mill. kroner (75 prosent av garantirammen), mens Norges Råfisklag
vil stå for resterende 80 mill. kroner av garantirammen. Selv om
forventet tap på ordningen er lave, legges det til grunn at det
gjøres en standard avsetning til tap på 1/3 av garantirammen. Det
vil innebære at Innovasjon Norge vil måtte avsette 80 mill. kroner
i tapsavsetning. Tidligere bevilget tapsavsetning fra den forrige
garantiordningen står fortsatt på konto i Innovasjon Norge, og vil
være tilstrekkelig til å dekke tapsavsetning også for en gjeninnført
garantiordning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
60 S (2011–2012) med forslag om fullmakt til å gjeninnføre en garantiordning
for førstehåndsomsetning av fisk.
Komiteen merker seg at utsiktene
for norsk eksportnæring er mer usikre nå enn da budsjettet for 2012
ble utarbeidet, og at finansuroen og gjeldskrisen som preger mange
land i Europa også vil kunne påvirke den norske sjømatnæringa. På
denne bakgrunn vurderer regjeringen det som nødvendig å innhente
fullmakt fra Stortinget for raskt å kunne sette inn tiltak for å
motvirke en eventuell situasjon hvor mottaket av fisk stopper opp
og fiskere ikke får levert fangsten sin i torskesesongen. Komiteen støtter
regjeringens forslag om at det skal gis fullmakt til å gjeninnføre
den tidligere garantiordningen for førstehåndsomsetning av fisk.
Ordningen innebærer at det gis fullmakt til
å inngå garantiavtale for driftskreditt mellom Innovasjon Norge
og Norges Råfisklag med en samlet ramme på inntil 320 mill. kroner
frem til 31. desember 2012, dersom det vurderes som nødvendig. Komiteen viser
til at en slik garantiordning vil sikre en utvidelse av kredittid
til industrien for kjøp av råstoff gjennom Norges Råfisklag fra
14 til 28 dager.
Komiteen viser til at Stortinget
også i 2009 vedtok en slik ordning for garantier knyttet til førstehåndsomsetningen
av fisk, som senere ble vedtatt forlenget ut 2011. Erfaringene fra
de tre årene ordningen virket viser at tiltaket bidro til å opprettholde
kjøpsaktiviteten og økte muligheten for bearbeiding av råstoff gjennom
en hektisk toppsesong. Komiteen har merket seg at
erfaringene fra 2009–2010 viste at strammere kreditter og usikre
tider medfører at importørene i Europa i mindre grad velger å bygge
opp lager selv, og norske produsenter vil da i større grad måtte
sitte med lager, noe som kan gi ytterligere press på likviditeten.
Komiteen viser til at også en
ny garantiordning vil bli forvaltet av Innovasjon Norge som en egen
ordning med egen tapsavsetning.
Komiteen mener det er svært viktig
å ha på plass gode og robuste ordninger innenfor fiskerinæringen
for å kunne møte de utfordringer en står overfor når det gjelder
finansuroen i Europa. Selv om Norge på mange måter har sluppet unna de
største problemene, så er det særlig grunn til å fokusere på hvilke
utfordringer den eksportrettede delen av norsk næringsliv står overfor.
Det er imidlertid viktig at de tiltak man tar i bruk ikke blir å
betrakte som en subsidiering av næringen, men at dette er for å
avhjelpe de problemer som oppstår i toppsesongen innen torskefiske
der det er mange tilbydere som er helt avhengig av å kunne få levert
fisken sin innen den relativt korte og hektiske perioden dette fisket
pågår. Det forslaget som fremkommer i proposisjonen er et tiltak
som har en tidsavgrensning som gjelder ut 2012. Komiteen mener
det er svært viktig at dette tiltaket trer i kraft så raskt som
det er praktisk mulig å få til, slik at det ikke oppstår en konkurransevridning
mellom de som kommer innenfor ordningen og de som da eventuelt ville kunne
falle utenfor. Komiteen ser også frem til den varslede
stortingsmeldingen om sjømat og forventer at ett av de tema som
der vil bli tatt opp er hvordan en fortsatt skal kunne sikre lønnsomhet
i alle ledd innen fiskerinæringen.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
fatte følgende
vedtak:
I
Garantifullmakt
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2012 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å reetablere en garantiavtale
med Norges Råfisklag i 2012, på følgende vilkår:
1. Samlet ramme for
garantiavtalen kan være på inntil 320 mill. kroner, hvorav Innovasjon
Norge kan forplikte for inntil 240 mill. kroner (75 prosent).
2. Tapsavsetning skal være 1/3 av Innovasjon Norges
andel av garantiavtalen, og dekkes innenfor tidligere bevilget tapsavsetning.
3. Ubenyttede tapsavsetninger innbetales
til statskassen etter utløpet av den utvidede avtaleperioden 31.12.2012.
Oslo, i næringskomiteen, den 16. februar 2012
Terje Aasland |
leder og ordfører |