Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til at det er viktig å ha gode og forutsigbare
rammer for aktører som samarbeider med det offentlige om å levere
ulike velferdstjenester.
Komiteen er enig med regjeringen
i at gode offentlige fellesskapsløsninger er en forutsetning for
å sikre hele befolkningen likeverdige helse- og omsorgstilbud, uavhengig
av sosiale, økonomiske og geografiske forhold. Komiteen vil understreke
at erfaringene fra land med privatisering og markedsstyring av viktige
velferdsområder viser at dette fører til ulikhet og uønskede skiller
i befolkningen, der de med god råd kan kjøpe seg de beste tjenestene.
Derfor er det etter komiteens mening av største betydning
å sikre at en har gode offentlige fellesløsninger i helse- og omsorgssektoren,
slik at alle innbyggerne sikres likeverdige og gode tjenester.
Komiteen er enig i
at private tilbydere, og spesielt ideelle aktører, utgjør et viktig
supplement i helse- og omsorgssektoren. Det er kommunene som finansierer
og yter mange av de viktigste tilbudene, for eksempel innen eldreomsorgen.
Komiteen vil understreke at kommunene
har stor frihet til å bestemme innretningen på slike tilbud, herunder
om man vil samarbeide med private aktører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen i den forbindelse har
lagt opp til en mer fleksibel ordning for bruk av det statlige investeringstilskuddet
til heldøgns omsorgsplasser, slik at kommunene kan inngå avtaler
med ideelle organisasjoner, boligbyggelag, private omsorgsfirma
eller andre. Flertallet mener at dette gir kommunene
bedre muligheter for å skreddersy investeringstilskuddet til formålet,
og støtter omleggingen.
Komiteen er glad for
at regjeringen vil styrke samarbeidet med ideelle organisasjoner
innenfor helse- og omsorgssektoren. Komiteen vil
i den forbindelse peke på at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
har gjennomført flere samråd med ideelle aktører med sikte på å utnytte
de mulighetene som finnes for å få til gode og forutsigbare rammevilkår
i forbindelse med offentlige anskaffelser. Departementet viderefører
dialogen med ideelle organisasjoner som tjenesteleverandør med sikte
på å inngå en samarbeidsavtale om overordnede prinsipper for et
godt samarbeid.
Komiteen merker seg at departementet
vil vurdere ulike tiltak for å imøtekomme de ideelle aktørenes behov,
og er enig i at dette er viktig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i dag eksisterer tydelige forskjeller
mellom menn og kvinner med hensyn til hvilke sektorer de ønsker
å etablere seg innenfor. Der menn oftere etablerer seg innenfor
klassisk privat sektor, retter kvinner i større grad seg inn mot
«mykere» yrker som tradisjonelt sett har vært omsorgstjenester og
annen offentlig tjenesteproduksjon. Utfordringen for de sistnevnte
er at de i stor grad er prisgitt offentlige systemer, tankesett
og til dels sterk motstand fra politisk hold. Disse medlemmer mener
dette er en vesentlig årsak til den lave andel kvinnelige gründere
og ledere. Disse medlemmer viser til at regjeringen
gang på gang har uttalt at den ønsker flere kvinnelige gründere.
Samtidig ekskluderer man bransjen hvor kvinnene er suverene, nemlig
helse og omsorg. Disse medlemmer vil fremholde at
mange kvinner kunne gått fra ufrivillig deltid til lederjobb i eget
firma dersom de bare hadde sluppet til gjennom konkurranse på offentlige
tjenester.
Disse medlemmer viser til at
sterkere konkurranse på alle andre områder har vist seg å være en
drivkraft for investeringer og utvikling av ny teknologi. Disse
medlemmer vil fremholde at dagens ordning hvor det offentlige
i stor grad har monopol på tjenesteproduksjon av omsorgstjenester,
enten ved at det offentlige selv utfører tjenesten, eller ved at
det offentlige definerer omfanget av den private andelen, fører til
liten nyetablering, manglende nytenkning, sterkt begrenset innovasjon
og teknologisk utvikling. Disse medlemmer viser til
at regjeringspartiene med sin ideologi, sin retorikk og praktiske
politikk har bidratt til at en rekke private/ideelle tjenesteprodusenter
har måttet legge ned eller innskrenke sin virksomhet kraftig. Disse
medlemmer viser også til at nyetablering av ideell eller
privat virksomhet innen sektoren er minimal.
Disse medlemmer vil understreke
at alle partier i Norge er for at man skal ha offentlig finansierte
velferdsordninger som sikrer den enkelte definerte tjenester når
behovet oppstår. Disse medlemmer viser til at den
største forskjellen går på hvem som skal utøve tjenestene. Disse medlemmer vil
fremholde viktigheten av å ha en bredde hvor både offentlige, ideelle
og private kan stimulere og lære av hverandre for at tjenesteproduksjonen
skal bli mest mulig effektiv og av god kvalitet til beste for tjenestemottakeren.
Disse medlemmer viser til at
private/ideelle velferdsprodusenter har lang tradisjon og historisk
sett har vært pionerer på en rekke helse- og omsorgsoppgaver som
siden har blitt naturlige oppgaver for velferdsstaten. På helse-
og omsorgsfeltet er de private/ideelle aktørene på mange måter en
integrert del av det samlede offentlige tjenestetilbudet, samtidig
som de også opptrer som et reelt alternativ og korrektiv til de offentlige
institusjonene. Private/ideelle aktørers samfunnsrolle er bredt
anerkjent, men politiske formuleringer og signaler om gode rammevilkår for
private/ideelle aktører er i liten grad konkretisert. Dette er på
sett og vis symptomatisk for at man i Norge ikke har hatt en prinsipiell
debatt om «velferdsmiks» slik en har hatt i mange andre land, dvs.
en debatt om på hvilke områder og under hvilke rammevilkår det offentlige
og private/ideelle velferdsprodusenter best kan gjøre nytte av og
utnytte sine fortrinn. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets representantforslag om innføring av samfunnskontrakt,
jf. Dokument 8:68 S (2009–2010), og Innst. 294 S (2009-2010). Disse
medlemmer registrerer at regjeringen ennå ikke er i nærheten
av å få på plass en tilfredsstillende avtale med ideell sektor som
sikrer nødvendig forutsigbarhet.
Disse medlemmer har merket seg
statsrådens svar av 9. november 2011 hvor det fremholdes at mange
ideelle organisasjoner yter en viktig innsats som tjenesteleverandører,
at de har høy kompetanse, stort engasjement og kan bidra til løsninger
på velferdsutfordringene. Disse medlemmer slutter
seg til uttalelsen, men vil samtidig igjen påpeke faren for at mange
av disse leverandørene kan ha forsvunnet i løpet av 5–10 år med
den politikk regjeringen fører, samt at en praktisk talt ikke ser
etablering av nye tilbud innen denne sektoren. Disse medlemmer vil
også fremholde viktigheten av det private kommersielle elementet
av tjenesteutøvere innen sektoren som i høyeste grad kvalifiserer
til de samme karakteristika. Disse medlemmer registrerer
at det går et slags politisk skille mellom hvem som tar ut utbytte,
og hvem som fører overskuddet tilbake i driften. Profitt og konkurranse
fremstår som skjellsord. Disse medlemmer vil peke
på at samtlige vestlige land som har hatt en formidabel velstandsutvikling,
særlig etter 2. verdenskrig, har fått dette på grunn av virksomheter
som har klart å øke produktiviteten og skape overskudd som har gått til
nyinvesteringer, utvikling og utvidelse. Denne utviklingen med konkurranse
og muligheten til å skape overskudd har igjen ført til økte ressurser
til stat og kommune, som har gjort det mulig å bygge ut de velferdsordningene Norge
har i dag. Disse medlemmer vil derfor fremholde viktigheten
av en sunn konkurranse om tjenesteutøvelsene også innenfor de områder der
det offentlige har et særlig ansvar.
Disse medlemmer finner grunn
til å påpeke at staten selv setter krav til kommunene, som den største
velferdsprodusenten, om å gå med overskudd som kan settes av på
fond, eller brukes til investeringer. Hvis private/ideelle gjør
noe tilsvarende, så fremstilles det nærmest som kriminelt. Disse
medlemmer viser til en enkel beregning fra NHO Service basert
på hva som var konkurranseutsatt innen omsorgstjenester i norske
kommuner i 2010. NHO Service omsatte for rundt 1,4 mrd. kroner innen
helse og omsorg og fikk et samlet driftsresultat fra dette på rundt 50
mill. kroner etter skatt. Samtidig har disse bedriftene spart kommunene
for rundt 220 mill. kroner i forhold til om kommunene skulle levert tjenestene
selv (iflg. KOSTRA- tallene for 2010). I tillegg kommer 28 prosent
skatt til staten på driftsresultatet i bedriftene (19 mill. kroner).
Det er heller ikke uten samfunnsøkonomisk betydning at sykefraværet
i offentlig sektor (helse og omsorg) er 35 prosent høyere enn i
private bedrifter som leverer de samme tjenestene.
Disse medlemmer viser til følgende
uttalelse fra den tidligere sosialdemokratiske finansministeren
i Sverige, Kjell Olof Feldt (Dagens Nyheter i 2006):
«Velferdsstaten fungerer bedre når det finnes private
bedrifter som konkurrerer med det offentlige. Ja, en forutsetning
for at velferden skal kunne bevares og utvikles er faktisk bedrifter
i velferdssektoren som går med økonomisk gevinst. Og det finnes
ingen holdbar prinsipiell innvending mot å la gevinsten havne i
lommene til privatpersoner. Den største vinneren er uansett alltid
den som får et bedre velferdstilbud.»
Disse medlemmer må bare beklage
at dagens norske regjering ikke deler Feldts oppfatning. Disse
medlemmer vil påstå at regjeringens nærmest «anti-kapitalistiske»
holdning er et vesentlig hinder for å sikre et bærekraftig velferdstilbud
innen omsorgstjenestene. Regjeringens politikk er til direkte hinder
for en rekke kvinnelige gründere som ønsker å etablere bedrifter innen
omsorgssektoren, samt til generelt hinder for nyskaping og innovasjon.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn det er av stor viktighet å få på plass virkemidler som
sikrer likeverdige rammebetingelser for de ulike aktørene som tilbyr
omsorgstjenester.
Disse medlemmer vil også peke
på barnehagesektoren som et viktig område for kvinnelige ledere. Disse
medlemmer viser til at kvinner er med i ni av ti gründerteam
innen denne sektoren og står for en stor del av lederskapet. Disse medlemmer opplever
at regjeringen ikke tar næringsvirksomhet innen kvinnedominert sektor på
alvor.
Disse medlemmer vil vise til
oppslaget på NRK Kveldsnytt 9. februar 2012 hvor det kommer frem
at det nå skjer en omfattende kvalitetssenking av barnehagetilbudet,
fordi kommunene ikke lenger får øremerkede penger fra staten. Med
ordningen i dag får de private barnehagene 90 prosent av det som
budsjetteres til de kommunale barnehagene, men der er ofte utgifter
til for eksempel strøm eller vikarer lagt inn i andre budsjett.
Dermed kan det oppstå skjevfordelinger. Disse medlemmer viser
til at Private Barnehagers Landsforbund hevder at regjeringen har laget
et finansieringssystem som kommunene overhodet ikke har et system
for å kunne håndtere. Disse medlemmer viser til at
konsekvensene er en kvalitetssenking av tilbudet med blant annet
lavere bemanning, færre vikarer og dårligere lønn til ansatte.
Disse medlemmer påpeker også
at Norge ikke hadde vært i nærheten av full barnehagedekning uten
de private bidragene. Disse medlemmer registrerer
at mange barn nå lider fordi regjeringen fører en politikk som rammer de
private aktørene og dermed fjerner et viktig mangfold også innen
barnevernet. Dette er meget alvorlige sider ved regjeringens ideologiske
nedprioritering av yrker med høy andel kvinnelig lederskap, og disse
medlemmer vil derfor på det sterkeste oppfordre regjeringen
til å ta en full gjennomgang av sin næringspolitikk sett opp mot
hvilke kjønnsmessige signaler den sender ut.
Disse medlemmer vil i forbindelse
med likebehandling også trekke frem kompensasjonsordningen for merverdiavgift. Disse
medlemmer viser til at formålet med den generelle kompensasjonsordningen
for kommunesektoren er å nøytralisere de konkurransevridninger som merverdiavgiften
kan gi opphav til ved kommunenes valg mellom å produsere avgiftspliktige tjenester
selv (uten avgift), eller å kjøpe dem fra private virksomheter (med
avgift). Disse medlemmer viser til at for å motvirke
nye konkurransevridninger som kompensasjonsordningen kan gi opphav
til, er private eller ideel-le virksomheter som produserer helsetjenester,
undervisningstjenester eller sosiale tjenester som kommunen eller
fylkeskommunen er pålagt å utføre ved lov, omfattet av ordningen. Disse medlemmer registrerer
at det nå har blitt en debatt mellom kommunene og skattemyndighetene om
hvilke tjenester og hvilket omfang av tjenester som faller inn under
ordningen. Det stilles omfattende dokumentasjonskrav fra skattemyndighetene
til kommunene. Vi ser eksempler på at skattemyndighetene hevder
at brukeren/pasienten ikke har et rettskrav på tjenesten, selv om kommunen
er lovpålagt å levere den. Disse medlemmer mener
dette synliggjør at det er behov for et langt klarere lovverk som
gir både kommuner som har et sørge for-ansvar, og private og ideelle
tjenesteleverandører den nødvendige forutsigbarhet.
Disse medlemmer har også registrert
at skattemyndighetene har stilt spørsmål om pasienter på private
sykehjem, som kommunen har avtale med, har et rettskrav på sykehjemsplass
som kommer inn under refusjonsordningen. Disse medlemmer mener
at slik reglene praktiseres i dag, er faren stor for at skatteetaten
vil bygge opp omfattende helse- og sosialfaglig kompetanse, som
i sin tur skal «overprøve» kommunale enkeltvedtak. Disse
medlemmer mener dette skaper unødig stort byråkrati og stor
uforutsigbarhet for de involverte parter. Disse medlemmer mener
dette igjen kan føre til at lovgivers intensjon om samarbeid mellom
det offentlige og private/ideelle tjenesteleverandører, slik det
blant annet er nedfelt i lov om sosiale tjenester, ikke blir fulgt
opp i praksis.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette tiltak
for å sikre likeverdige rammebetingelser for private bedrifter og
offentlige selskaper/foretak/enheter/ innen de kommunale omsorgstjenestene.»
Komiteen vil understreke
at innovasjon og nytenkning innenfor helse- og omsorgssektoren er svært
viktig for å kunne møte framtidens behov på dette feltet. Komiteen peker
på at slik aktivitet foregår innenfor mange samfunnsområder, både
i høgskole- og universitetssystemet, i næringslivet, i spesialisthelsetjenesten
og i de kommunale helse- og omsorgstjenestene.
Komiteen er glad for at regjeringen
i sitt arbeid understøtter denne utviklingen, og viser til det regjeringsoppnevnte
Hagen-utvalget, som leverte sin rapport Innovasjon i omsorg i juni 2011;
en rapport som peker på nye muligheter i helse- og omsorgssektoren
gjennom bedre utnytting av IKT og velferdsteknologi. Komiteen mener
dette er interessant og vil også nevne at regjeringen vil komme
med en stortingsmelding som omhandler IKT, velferdsteknologi og
e-helse. Komiteen ser fram til en slik melding.