Det legges i proposisjonen frem forslag til
endring i lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og
trygdeytelser. Forslaget gjelder samordning av uførepensjon fra
offentlig tjenestepensjonsordning med alderspensjon fra folketrygden.
I folketrygden overføres uføre fra uførepensjon til
alderspensjon fra 67 år. Pensjonistene vil da omfattes av reglene
om levealderjustering som ble innført fra 1. januar 2011. I de offentlige tjenestepensjonsordningene
får uførepensjonistene alderspensjon når de har nådd aldersgrensen for
stillingen, som i mange tilfeller er 70 år. Frem til denne alderen
vil disse pensjonistene ha alderspensjon fra folketrygden som blir
levealdersjustert og uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning
som ikke blir levealdersjustert.
Stortinget vedtok 15. desember 2011 at det skal innføres
et tillegg til uføres alderspensjon fra folketrygden som skal gi
delvis skjerming for levealdersjustering for personer født i årene
1944–1951, jf. Prop. 130 L (2010–2011) Endringer i folketrygdloven
(ny uføretrygd og alderspensjon til uføre) og Innst. 80 L (2011–2012).
I proposisjonen her foreslås det at dette tillegget skal gå til fradrag
i uførepensjon fra tjenestepensjonsordning.
Det vises til proposisjonens kapitel 2 hvor
det redegjøres nærmere for bakgrunnen for lovforslaget.
Et forslag til tilpasninger i samordningsregelverket
har vært på høring. De høringsinstansene som uttalte seg, støtter
forslagene om at alderspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning ikke
skal samordnes med skjermingstillegget i folketrygdens alderspensjon,
men at uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning skal samordnes
med skjermingstillegget. Det vises til proposisjonens kapitel 3
hvor det redegjøres nærmere for innholdet i høringsnotatet og høringsuttalelsene.
Det vises til proposisjonens kapittel 7 hvor
det redegjøres for merknader til endringen i samordningsloven.
Uføre har ikke mulighet til å kompensere for
levealdersjusteringen ved å jobbe lenger, jf. Prop. 130 L (2010–2011)
Endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til
uføre). Tillegget i uføres alderspensjon fra folketrygden skal skjerme
uføre for en del av effekten av levealdersjusteringen. Uføre som
er medlemmer av offentlige tjenestepensjonsordninger har i like liten
grad som andre uføre muligheten til å kompensere for levealdersjusteringen.
Disse bør derfor også dra nytte av skjermingstillegget.
Dersom alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger
samordnes med skjermingstillegget, vil økt folketrygd gjennom skjermingstillegget
motsvares av redusert tjenestepensjon gjennom et samordningsfradrag.
Alderspensjonen til medlemmer av offentlige tjenestepensjonsordninger
som er uføre, vil da ikke bli skjermet som forutsatt. Det foreslås
at alderspensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger ikke skal
samordnes med skjermingstillegget til uføres alderspensjon fra folketrygden.
Uførepensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger
ytes frem til aldersgrensen og levealdersjusteres ikke. Uføre med
offentlig tjenestepensjon omfattes først av levealdersjusteringen
når uførepensjonen opphører og de overføres til alderspensjon. Aldersgrensen
er som hovedregel 70 år, men er satt lavere i enkelte yrker. Personer
som har en aldersgrense på 70 år, mottar en levealdersjustert alderspensjon
fra folketrygden fra fylte 67 år, men brutto tjenestepensjon blir
ikke levealdersjustert før de uføre blir overført til alderspensjon
ved fylte 70 år. Siden samlet pensjon ikke blir redusert ved 67 år,
er det heller ikke noe behov for et tillegg i pensjonen for å skjerme
for levealdersjusteringen. Det foreslås at uførepensjon fra offentlige tjenestepensjonsordninger
skal samordnes med skjermingstillegget til uføres alderspensjon
fra folketrygden.
Uføre som etter en overgangsordning mottar en samordningspliktig
brutto enke- eller enkemannspensjon, får ikke levealdersjustert
bruttopensjonen. Slik bruttopensjon samordnes på en annen måte enn
det som gjøres for uførepensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning: Samordningsfradraget
beregnes med en alderspensjon som ikke levealdersjusteres. Samlet pensjon
til uføre som mottar brutto enke- eller enkemannspensjon fra offentlig
tjenestepensjonsordning eller pensjon fra personskadetrygdene reduseres
derfor med den fulle effekten av levealdersjustering av folketrygdens
alderspensjon. Det foreslås derfor at brutto enke- og enkemannspensjon
fra offentlig tjenestepensjonsordning ikke skal samordnes med skjermingstillegget
til uføres alderspensjon fra folketrygden.
Personskadetrygdene yter pensjon etter særlovgivningen
om yrkesskadetrygd og krigspensjonering. Personskadetrygdene er bruttopensjoner
som samordnes med blant annet pensjoner fra folketrygden. De aller
fleste som i dag mottar pensjon fra personskadetrygdene er eldre
enn de årskullene som omfattes av skjermingstillegget i folketrygdens
alderspensjon. Det vil likevel kunne forekomme enkelte tilfeller,
hovedsakelig etterlatte, av uføre i årskullene 1944–1951 som mottar
pensjon fra personskadetrygdene. Pensjon fra personskadetrygdene samordnes
på samme måte som brutto enke- og enkemannspensjon fra offentlig
tjenestepensjonsordning. Det foreslås derfor at personskadetrygdene
ikke skal samordnes med skjermingstillegget til uføres alderspensjon
fra folketrygden.
Ved lov 25. juni 2010 nr. 86 ble det innført
en individuell garanti for opptjente rettigheter i offentlige tjenestepensjonsordninger.
Garantien gjelder for personer født til og med 1958 og sikrer en
samlet pensjon, etter levealdersjustering, på 66 pst. av pensjonsgrunnlaget
ved full opptjening. Et medlem av offentlig tjenestepensjonsordning
som står i stilling utover 67 år, vil få en høyere alderspensjon
fra folketrygden. Denne økningen inngår i prøvingen av den individuelle
garantien. En økning av alderspensjon som skyldes skjermingstillegg
til et medlem som er ufør, skal inngå i prøvingen av den individuelle
garantien på samme måte.
Det legges dermed til grunn at det bare er uførpensjon
fra tjenestepensjonsordning som skal samordnes med det nye foreslåtte
tillegget i uføres alderspensjon. Det foreslås at dette tillegget
som hovedregel skal gå til fradrag i tjenestepensjonen.
I tilfeller der uførepensjonen fra tjenestepensjonsordning
er gradert, vil også tillegget i folketrygden være gradert. Samordningsfradraget
skal ikke reduseres i forhold til uføregraden. Fradraget må imidlertid
begrenses forholdsmessig dersom pensjonisten ikke har full tjenestetid
i tjenestepensjonsordningen, i samsvar med de samordningsregler
som ellers gjelder.
Det foreslås at endringen i samordningsloven trer
i kraft 1. juli 2012. Det vil innebære betydelige administrative
ressurser for tjenestepensjonsleverandørene dersom lovendringen
gis virkning fra det tidspunkt skjermingstillegget blir utbetalt.
Gitt de svært små beløpene utbetalt skjermingstillegg vil utgjøre
frem til 1. juli 2012 foreslås det at endringen i samordningsloven
gis virkning fra samme dato.
Forslaget innebærer at utgiftene til alderspensjon i
tjenestepensjonsordningene ikke påvirkes av skjermingstillegget.
Utgiftene til uførepensjon i offentlige tjenestepensjonsordninger
reduseres noe, men i svært begrenset omfang. Forslaget vil imidlertid
kreve tilpasninger i IKT-systemene hos Arbeids- og velferdsetaten
og hos pensjonsleverandørene. De tekniske løsningene i Arbeids-
og velferdsetaten håndteres innenfor gjeldende budsjettrammer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 48 L (2011–2012) Endring
i lov om samordning av trygdeytelser (tilpasning av offentlig tjenestepensjon
til uføres alderspensjon fra folketrygden).
Ved Stortingets behandling av Prop. 130 L (2010–2011)
Endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til
uføre), jf. Innst. 80 L (2011–2012), ble det fattet vedtak om at uføre
skulle få en delvis skjerming av levealdersjusteringen for personer
født i årene 1944–1951 med bakgrunn i at de ikke kunne motvirke
effekten av denne ved å stå lenger i jobb. Komiteen la
ved behandlingen til grunn at mottakere av offentlig tjenestepensjon
også skulle få en delvis skjerming av effekten av levealdersjusteringen på
lik linje med alle andre.
Uføre som mottar alderspensjon fra offentlig tjenestepensjonsordning
omfattes av levealdersjusteringen, men kan ikke motvirke effekten
av denne ved å stå lenger i jobb. For å sikre at disse ikke får
en redusert utbetaling som følge av samordningen legger komiteen til
grunn at tjenestepensjonen ikke samordnes med skjermingstillegget.
Komiteen legger til grunn at
for å sikre at intensjonen ved innføring av skjermingstillegget får
effekt for uføre som er mottakere av alderspensjonen fra offentlige
tjenestepensjonsordninger, må det gjøres en endring i lov om samordning
av pensjons- og trygdeytelser (tilpasning av offentlig tjenestepensjon
til uføres alderspensjon fra folketrygden).
Komiteen viser til at uførepensjon
fra offentlig tjenestepensjon ikke levealdersjusteres og ytes frem
til aldersgrensen. Uføre med en aldersgrense på 70 år vil motta
en levealdersjustert alderspensjon fra folketrygden fra fylte 67
år, men brutto tjenestepensjon blir ikke levealdersjustert før 70
år. Siden brutto tjenestepensjon ikke levealdersjusteres mens man
mottar uførepensjon fra offentlig tjenestepensjon, bør derfor uførepensjon
fra offentlig tjenestepensjon samordnes med skjermingstillegget.
Komiteen slutter seg til lovforslaget
i Prop. 48 L (2011–2012) Endring i lov om samordning av trygdeytelser
(tilpasning av offentlig tjenestepensjon til uføres alderspensjon
fra folketrygden).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. 80 L (2011–2012) der Fremskrittspartiet
gikk imot all innføring av levealderjustering. Disse medlemmer har
også tidligere, ved behandlingen av pensjonsreformen, gått imot
innføring av leveladersjustering. På denne bakgrunn ville skjerming,
og vurdering av forholdet mellom uførepensjon og alderspensjon og
levealderjustering, ikke vært ak-tuelt.
Disse medlemmer ser imidlertid
at når levealdersjustering og delvis skjerming er vedtatt, må lovverket
justeres for å sikre rettferdig behandling. På denne bakgrunn støtter disse medlemmer regjeringens
forslag i Prop. 48 L (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Innst. 80 L (2011–2012), der Høyre gikk imot forslaget om en
delvis skjerming av uføre for levealdersjustering. Disse
medlemmer mener likevel at når en skjerming først er vedtatt
av Stortinget, bør eksisterende ordninger og lovverk tilpasses for
å reflektere dette, og støtter derfor forslaget.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser
(tilpasning av offentlig tjenestepensjon til uføres alderspensjon
fra folketrygden)
I
I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser skal § 24 nr. 2 nytt andre ledd lyde:
Tillegg til alderspensjon
etter folketrygdloven 19-9 a skal gå til fradrag i uførepensjon
fra tjenestepensjonsordning. Fradraget begrenses forholdsmessig
hvis pensjonisten ikke har full tjenestetid i tjenestepensjonsordningen.
II
Loven trer i kraft 1. juli 2012.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 16. februar 2012
Robert Eriksson |
Tove Linnea Brandvik |
leder |
ordfører |