Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Knut Petter Torgersen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen
Bekkevold, viser til Prop. 51 L (2011–2012) Endringar i
utlendingsloven (avvikling av åremålsordninga for nemndleiarar i
Utlendingsnemnda og rett til representant for einslege, mindreårige
asylsøkjarar).
Komiteen retter en åpenbar henvisningsfeil
i proposisjonens forslag til lovvedtak. § 98 c annet ledd fjerde
punktum skal lyde: «Opplysningene fra politiattesten skal inngå
i egnethetsvurderingen etter første ledd første punktum».
Komiteen viser til
at departementet foreslår å avvikle åremålsordning for nemndledere
i Utlendingsnemnda. Åremålsordningen for direktørstillingen blir
foreslått videreført.
Komiteen viser til at det av
høringsinstansene bare er NOAS og Advokatforeningen som har stilt
seg negative til avvikling av åremålsordningen for nemndlederne.
Disse instansene viser til at nemndlederne har en sentral og selvstendig rolle,
på et dynamisk og faglig krevende saksfelt. NOAS viser til at hyppige
skifter i blant annet landinformasjon, politiske vurderinger og
nasjonal og internasjonal rettstilstand medfører et behov for konstant
oppdatering på utviklingen. Hensynet til faglig nytenkning må derfor
veie tungt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener imidlertid
at en gruppe med større innslag av langvarig og bred erfaring ikke
vil være dårligere rustet til å møte disse utfordringene enn en
mindre rutinert gruppe. Nemndledere med lang erfaring og spisskompetanse
vil styrke nemndledergruppen – og UNE – som helhet. Flertallet viser
videre til at nemndledergruppen er mer enn doblet i størrelse siden
2001. I en så stor gruppe vil det med stor grad av sikkerhet være
en ikke ubetydelig utskifting, selv om flere sitter lenger i stillingen.
Det er også grunn til å tro at UNE vil få flere godt kvalifiserte
og erfarne søkere til nemndlederstillinger. Større stabilitet og
kompetanse i nemndledergruppen vil trolig ha en positiv effekt på
UNEs produktivitet, ettersom problemene i nemndlederleddet utgjorde
den viktigste enkeltårsaken til nemndas manglende måloppnåelse i
2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at Fremskrittspartiet ønsker en sterkere politisk styring
over utlendingsfeltet, noe som innebærer at klager over vedtak fattet
av Utlendingsdirektoratet overføres fra Utlendingsnemnda til et
organ direkte tilknyttet Justis- og beredskapsdepartementet. Inntil
dette kan gjennomføres, ønsker disse medlemmer ingen
endringer i ansettelsesforholdene for nemndledere i Utlendingsnemnda. Disse
medlemmer ønsker altså å beholde gjeldende ordning, med åremålskontrakter
gyldige for seks år.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at nemdlederne, som utøver forvaltningsskjønn uten å være underlagt
politisk instruksjon, er i en særstilling sammenlignet med andre
statlige stillinger. Det er en avgrenset domstolsprøving av deler
av vedtakene nemdlederne gjør, jf. den ulovfestede læren om fritt
skjønn. Dette innebærer at nemndledergruppen har stor makt når det
gjelder utvikling av praksis på utlendingsfeltet. Videre har utlendingsfeltet
et svært dynamisk preg, hvor det er hyppige endringer i blant annet
informasjon om de ulike landene, de relevante politiske vurderinger
og hvor nasjonal og internasjonal rettstilstand medfører et behov
for konstant oppdatering på feltets utvikling. Hensynet til faglig
nytenkning må derfor veie tungt. Disse medlemmer mener
at dette samlet taler for at stillingene bør være på åremål.
Komiteen viser til
at Vergemålsutvalget ble oppnevnt ved kongelig resolusjon 6. april
2001 for å revidere umyndiggjørelsesloven og vergemålsloven. I mandatet
ble det spesielt nevnt at utvalget skulle vurdere behovet for særregler
for enslige, mindreårige asylsøkere og flyktninger. Utvalget la
fram NOU 2004:16 Vergemål, 17. september 2004. Utvalget foreslo blant
annet en ny lov om vergemål og en egen lov om representasjon for
enslige, mindreårige asylsøkere.
Komiteen viser til at forvaltning
av vergeordningen, medregnet vergeordningen for enslige, mindreårige
asylsøkere, i dag ligger hos overformynderiet. Lov 28. november
1898 om umyndiggjørelse (umyndiggjørelsesloven) og lov 22. april
1927 nr. 3 om vergemål for umyndige (vergemålsloven 1927) har i
liten grad vært revidert. Siden lovene ble vedtatt har det skjedd
store samfunnsendringer. At enslige asylsøkende barn kommer til
Norge, er et relativt nytt fenomen, som dagens lovgivning i liten
grad tar høyde for. Det har i en periode vært en kraftig økning
i tallet på enslige, mindreårige asylsøkere som kommer til Norge,
noe som har ført til ekstra utfordringer og gitt økt press på ordningen.
Komiteen viser til at det er
store forskjeller mellom den tradisjonelle vergerollen, med fokus på
ansvaret for de økonomiske forholdene til den mindreårige, og de
spesielle interessene og behovene som enslige, mindreårige asylsøkere
har. Disse barna trenger en juridisk erstatter for foreldrene, som
kan være talsperson overfor utlendingsmyndigheter, skole, helsevesen,
asylmottak/omsorgssenter osv. Komiteen viser videre
til at det er viktig at rettighetene som barna har etter utlendingslovgivingen
blir sikret, samtidig som rettighetene de har etter ulike internasjonale konvensjoner,
blir tatt vare på. Komiteen har merket seg at dagens
lovregulering er noe uklar når det gjelder hvilke krav som stilles
til den som skal representere enslige, mindreårige asylsøkere. I
praksis har mange verger i dag oppgaver som favner langt videre
enn det som ligger i vergemålsloven. I tillegg til dårlig samsvar
mellom lovpålagte og faktiske oppgaver har vergeordningen for enslige,
mindreårige asylsøkere, slik den fungerer i dag, svakheter som kan
ha implikasjoner for rettssikkerheten. Det at barnet flytter samt
mangel på opplæring fører noen ganger til at vergen ikke får fulgt
opp den mindreårige på en tilfredsstillende måte.
Komiteen viser til at departementet
foreslår å bruke begrepet «representant» i stede for «verge». Dette
skal synliggjøre at det er klare forskjeller mellom et oppdrag som
verge og et oppdrag som representant for en enslig, mindreårig asylsøker.
Komiteen viser til
at departementet foreslår at reglene om representant for enslige,
mindreårige blir plassert i utlendingsloven og ikke i en egen lov
som vergemålsutvalget foreslo. En plassering av representasjonsreglene
i utlendingsloven vil gjøre regelverket mer tilgjengelig, samtidig som
det blir enklere å se sammenhengen med andre regler på rettsområdet.
Ved å holde reglene adskilt fra vergemålsloven kommer ulikhetene mellom
representanten og verge klarere fram.
Komiteen viser for øvrig til
at departementet foreslår en tydelig henvisning til vergemålsloven i
utlendingsloven § 98 a tredje ledd, som sier at vergemålsloven gjelder
så langt den passer. Tilsvarende skal forskrifter gitt med hjemmel
i vergemålsloven brukes. Denne henvisningen innebærer bl.a. at reglene
i vergemålsloven om rettslig handleevne, inhabilitet, tvisteløsning, taushetsplikt
og klagerett også vil gjelde for enslige, mindreårige asylsøkere
og deres representanter.
Komiteen mener fylkesmannen,
som lokal vergemålsmyndighet, skal ha ansvaret for oppnevning, rekruttering,
opplæring og tilsyn osv. i forbindelse med representantordningen.
Videre mener komiteen at fylkesmannen bør dekke godtgjørelse
for tidsbruk, begrenset til hva som er nødvendig for å utføre lovpålagte
oppgaver, til representanten, og at det gis nærmere bestemmelser
om dette i forskrift. Komiteen mener det som hovedregel
bør stilles krav om politiattest for at en skal kunne bli oppnevnt
som representant. En oppnevnt representant må også kunne fratas
oppdraget dersom representanten viser seg å være lite skikket eller
om andre grunner tilsier at ny representant bør oppnevnes.
Komiteen viser videre til at
Norsk Folkehjelp i dag hjelper til med rekrutteringen. Komiteen mener
fylkesmannen må vurdere om det er formålstjenlig å inngå samarbeid
med egnede organisasjoner om bistand til rekruttering. Organisasjoner
med barnefaglig kompetanse og/eller særlig kompetanse på asylfeltet
vil kunne hjelpe til med å finne tilstrekkelig mange kvalifiserte representanter. Komiteen er
for øvrig enig med departementet i at ny representant bør vurderes oppnevnt
dersom barnet flytter.
Komiteen mener det
er behov for en klar avgrensing av hvem som omfattes av bestemmelsene
om representasjon. Komiteen er enig med departementet
i at det derfor bør gå fram av lovteksten at en person som ikke
har fylt 18 år blir regnet som mindreårig. Dette er samme definisjon
som er brukt i vergemålsloven 2010 § 8. Komiteen mener
denne definisjonen også vil inkludere mindreårige som har kommet
til Norge uten foreldre eller andre som har foreldreansvaret, gifte
mindreårige, barn som har kommet til Norge sammen med foreldre eller
andre med foreldreansvar der disse senere blir ute av stand til
å utøve foreldreansvaret for barnet, og enslige mindreårige som
det foreligger holdepunkter for at har vært offer for menneskehandel.
Komiteen har merket seg at Vergeforeningen Følgesvennen,
Barneombudet og Redd Barna i sine høringssvar mener det bør oppnevnes
representant også når det er tvil om alder. Det vises bl.a. til
at det er store svakheter ved den metoden som blir brukt ved aldersvurdering,
og at alder ikke bare skal avgjøres på bakgrunn av en aldersundersøkelse. Komiteen er
enig i at den oppgitte alderen ved ankomst i utgangspunktet legges
til grunn for om det skal oppneves representant, med mindre søkeren
er registrert i et annet land med en alder over 18 år. Komiteen viser
til at departementet foreslår at det av utlendingsloven § 98 g går
fram at oppdraget til representanten faller bort når det i vedtak
fra Utlendingsdirektoratet er lagt til grunn at asylsøkeren er over
18 år. Asylsøkeren bør i utgangspunktet ha rett til representant
frem til vedtak i Utlendingsdirektoratet, med mindre søkerens alder
blir tilfredsstillende fastsatt tidligere.
Komiteen mener en ikke bør skille
mellom tidligere enslige, mindreårige asylsøkere som er innvilget
oppholdstillatelse i Norge, og andre mindreårige. Representantordningen
skal derfor ikke omfatte personer under 18 år som er innvilget permanent
oppholdstillatelse i Norge. Ved midlertidig oppholdstillatelse vil
situasjonen fortsatt være uavklart og barnet vil fortsatt ha behov
for en representant. Komiteen er samtidig enig med
høringsinstansene i at det er viktig at barnet sikres kontinuerlig
representasjon, også etter innvilget oppholdstillatelse. Derfor
bør det gå fram av loven at oppdraget til representantens oppdrag
faller bort først når verge er oppnevnt etter bestemmelsene i vergemålsloven.
Komiteen mener det
er viktig at enslige, mindreårige asylsøkere ikke får dårligere
representasjon enn andre vergetrengende. Barnet er i en svært sårbar
situasjon hvor det også ofte er kort tid til myndighetsalder hvor
barnet ikke lenger vil ha noen representant å forholde seg til.
Derfor er det også viktig at representanten involverer barnet i
de ulike prosessene og bidrar til selvstendiggjøring. Til grunn
for representantens utførelse av oppdraget må en alltid ta hensyn
til den nasjonale, språklige, religiøse og kulturelle bakgrunnen
til barnet. Komiteen mener det er rimelig å skille
mellom formelle oppgaver overfor utlendingsmyndighetene på den ene
siden, og oppgaver som omfatter generell oppfølging av barnet på
den andre siden. Representanten skal også sørge for at rettighetene
til barnet utover asylsaken blir ivaretatt. Komiteen viser
til at representanten skal være en «administrator» og et bindeledd
mellom barnet og alle de ulike aktørene som enslige, mindreårige
asylsøkere må rette seg etter i Norge. Komiteen er
enig med departementet i at det bør være en plikt for representanten
til å høre den mindreårige, som hovedregel fra fylte 7 år, før representanten
tar avgjørelser som vedrører barnet. Barnet skal høres og det skal
legges vekt på utsagnene, dersom ikke alderen og modenheten til
barnet og/eller sakens natur tilsier at dette ikke bør gjelde.
Komiteen viser til at representantens
taushetsplikt følger av vergemålsloven 2010 § 46. Særlig relevant
er det at representanten skal ha taushetsplikt om de personlige
forholdene han eller hun får kjennskap til i forbindelse med utføringen
av oppdraget. Taushetsplikten skal samtidig ikke være til hinder
for at representanten utfører oppdraget sitt i samsvar med pålagte oppgaver.