Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland
og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og
fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, er oppmerksom
på problemstillingene som blir reist i saken, men er likevel enig med
regjeringen i at Norsk kulturråd er viktig for norsk kulturliv.
Flertallet viser til at Norsk
kulturråd er en pådriver for nye kunst- og kulturprosjekter, og
er et rådgivende organ for staten i kulturspørsmål. Med sin faglige
kompetanse innen flere kunst- og kulturformer er Norsk kulturråd
viktig for utviklingen av både nasjonalt, regionalt og lokalt kulturliv.
På bakgrunn av dette vil flertallet ikke stille seg
bak forslaget om å nedlegge Norsk kulturråd.
Komiteen vil videre
påpeke viktigheten ved at det blir lagt til rette for innsyn og
åpenhet i fordelingen av midler fra Norsk kulturråd. Norsk kulturråd
er et statlig organ og skal derfor følge de alminnelige lover og
regler som gjelder for forvaltningen, herunder lov om offentlighet,
lov om arkiv og forvaltningsloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil også understreke
at møtene i Norsk kulturråd i utgangspunktet er åpne for alle. Det
legges også opp til økt innsyn gjennom etablering av et elektronisk system
for søknadsbehandling og tilskuddsforvaltning for tilskudd fra ulike
kilder.
Flertallet viser til at det ikke
gis faste, årlige tilskudd fra Norsk kulturfond, men at Kulturrådet
kan gi tilsagn om ettårig og flerårig prosjektstøtte fra Norsk kulturfond. Flertallet viser også
til at Kulturdepartementets budsjett til kulturformål i vesentlig
grad er bundet til drift av statlige virksomheter, nasjonale institusjoner,
region-/landsdelsinstitusjoner og til knutepunktinstitusjoner. Flertallet vil
påpeke at når det gjelder region-/landsdelsinstitusjoner og knutepunktinstitusjoner,
er staten bidragsyter sammen med regionale tilskuddsparter. Flertallet vil
understreke betydningen av at dette samarbeidet fortsatt videreføres.
Flertall viser til at Kulturrådet
er en viktig aktør på kunst- og kultursektoren. Rådet oppnevnes
på grunnlag av kunst- og kulturfaglig kompetanse, mangfold, kjønnsmessig
balanse og geografisk spredning. Dette er også kriterier som legges
til grunn ved oppnevning av rådets mange utvalg. Ved fordeling av
midler skal det også legges til rette for en god geografisk fordeling
av midler.
Komiteen vil påpeke
viktigheten av at Kulturrådet hele tiden vurderer om de når frem
overfor nye grupper av søkere. I denne forbindelse er det viktig
å ha god dialog ut mot det mangfold som kulturen representerer i
Norge. Kulturrådet har blitt en stor aktør, og det er viktig at
det til enhver tid tilstrebes en bred sammensetning av både rådskollegiet
og fagutvalgene. I tillegg til de kunstfaglige hensyn er det viktig
at Kulturrådet også tar geografihensyn ved utdeling av midler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at de forvaltningsmessige endringene som er gjort i forhold til
Norsk kulturråds oppgaver, stiller store krav til rådets forvaltning
av det ansvaret som er gitt dem.
Flertallet viser til at Norsk
kulturråd de siste årene er blitt tillagt nye oppgaver, og at organisasjonen
trenger tid på å sette seg.
Komiteen vil understreke
at organiseringen av Norsk kulturråd ikke er statisk, og at det
vil være naturlig å se på resultatet av organiseringen når det har
gått en tid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, vil understreke
at Kulturrådets kunstneriske frihet ikke fritar Kulturrådet fra
plikten til å følge Stortingets signaler om forvaltning av ulike
ordninger. Flertallet forutsetter at Kulturrådet følger
opp Stortingets intensjoner for virksomheten. Flertallet vil
også understreke at Stortinget fortsatt kan legge føringer på overordnet
nivå for særskilte satsinger og innsatsområder under Norsk kulturråd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, og fra Høyre, mener
politikken under den sittende regjering tydelig går i retning av
økt maktkonsentrasjon rundt sentrale instanser i Oslo. Det viktigste
her er utviklingen i Norsk kulturråd, som stadig blir tilført nye
oppgaver, samtidig som regjeringen gjennom endringer i regelverket
senket antall medlemmer i rådet og gav disse betydelig utvidede
funksjoner. Disse medlemmer har ved mange korsveier
påpekt det prinsipielt betenkelige i dette og potensielle negative
effekter knyttet til faren for utvikling av herskende smaksretninger
og sentralisering. Disse medlemmer er således enig
med forslagsstillerne i at statens tildelingspolitikk, også gjennom
Norsk kulturråd, bør gjøres til gjenstand for kritisk gjennomgang,
og at en ny politisk kurs er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener maktspredning, og større
mangfold, som utgangspunkt for et dynamisk kulturliv, oppnås gjennom
en bredde av politiske grep der endringer i Norsk kulturråd kun
er én del. Disse medlemmer mener en alternativ kulturpolitikk må
handle om å fremme norsk kulturliv gjennom å spre beslutningene
geografisk og organisatorisk, i tillegg bør skatteincentiver og
et målrettet arbeid for å mobilisere private midler bidra til å skaffe
kulturlivet flere finansieringskilder. Disse medlemmer mener
en bred gjennomgang av statens kanaler for tildeling av midler til
kulturlivet er nødvendig med sikte på tydeligere rendyrking av oppgaver
og spredning av funksjoner. Disse medlemmer vil samtidig
påpeke viktigheten av ikke å bidra til byråkratisering og ineffektiv
bruk av midler.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti tror imidlertid ikke forslagsstillernes
forslag til løsninger er tilstrekkelig gjennomarbeidet, eller i
seg selv egnede forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
nedleggelse av Norsk kulturråd, og underliggende enheter, i sin
nåværende form. I stedet opprettes Råd for et levende kulturliv,
basert på intensjonene i Dokument 8:37 S (2011–2012).»
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag til lovendringer for å sikre bedre transparens i tildelinger
og avslag fra Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2013 om å innrette kulturfinansieringen etter prinsippet om
at sentrale tiltak finansieres utelukkende over statsbudsjettet, mens
Norsk kulturråd/Råd for et levende kulturliv skal stimulere til
bred kulturell deltakelse gjennom såkornsmentalitet og oppstartsincentiver.»