Jeg viser til brev 6. desember 2011 hvor det
bes om en vurdering av ovennevnte representantforslag. Forslaget
lyder:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for like struktureringsmuligheter for kystfiskefartøy over
15 meter senest i løpet av våren 2012.»
Regjeringen har beskrevet sin strukturpolitikk
i St.meld. nr. 21 (2006–2007). I meldingen konkluderte regjeringen
med at det er behov for å videreføre strukturordninger i framtiden,
men foreslo samtidig justeringer i en del strukturvirkemidler, i
forhold til hva som ble vedtatt av regjeringen Bondevik II.
Et av regjeringens sentrale forslag i meldingen var
å senke kvotetaket i strukturkvoteordningen for kystfiskeflåten
over 15 meter. Hovedbegrunnelsen var kystflåtens særlige betydning
for aktivitet og sysselsetting i mange kystsamfunn, som skaper behov
for større varsomhet i struktureringen enn det regjeringen Bondevik
II la opp til. Mer konkret gikk forslaget ut på å senke kvotetaket
fra tre til to ganger fartøyets egen kvote, men likevel tre ganger
fartøyets egen kvote for fartøy som bare strukturerer i en av de to
hovedgruppene av fiskerier, henholdsvis torskesektoren og pelagisk
sektor. Som representantene viser til omtales regjeringens forslag gjerne
som et kvotetak på 2+2 eller 3+1, mens det gamle kvotetaket omtales
som 3+3. Det ble videre åpnet for at de som allerede hadde strukturert
ut over det nye kvotetaket i medhold av den gamle ordningen, kunne
beholde sine tildelte strukturkvoter i henhold til tidligere vedtak.
I forbindelse med næringskomiteens behandling av
stortingsmeldingen oppsummerte daværende fiskeri- og kystminister
Helga Pedersen i et brev til komiteen de viktigste hensynene bak
forslaget om å senke kvotetaket. Bl.a. skrev hun følgende:
«For kystfiskeflåten har regjeringen, på bakgrunn
av et flertallsforslag fra strukturutvalget, foreslått å senke kvotetaket.
Det er flere grunner for dette forslaget. For det første bidrar
et lavere kvotetak til å bremse struktureringen i kystfiskeflåten,
uten at det går på bekostning av intensjonene bak strukturordningen.
For det andre kan et lavere kvotetak forhindre en utvikling hvor
det viktigste for den enkelte er å skaffe seg et størst mulig kvotegrunnlag,
på bekostning av kvalitet og fisket etter arter med lavere fangstverdi.
For det tredje viser en opptelling foretatt av Fiskeridirektoratet
at det er fåtall fartøy som 'stanger' i kvotetakene i alle fiskerier
hvor de har deltakeradgang.
Forslaget om endrede
kvotetak er således begrunnet i regjeringens vurdering av hvor balansepunktet
mellom de bedriftsøkonomiske og de samfunnspolitiske hensyn ligger
i forhold til dette spørsmålet.»
Regjeringens forslag om å senke kvotetaket for kystflåten
over 15 meter fikk støtte av regjeringspartiene, men ikke av noen
opposisjonspartier.
Det er viktig for meg å understreke at regjeringens
strukturpolitikk slik den er beskrevet i nevnte stortingsmelding,
ligger fast. Dette er ikke til hinder for at jeg er åpen for å vurdere
og eventuelt gjennomføre endringer og tilpasninger innenfor rammene
av dagens strukturpolitikk. Det er viktig å ha oppmerksomhet om
hva som er nødvendig for å bidra til en utvikling som sikrer lønnsomhet
og fornying i fiskeflåten.
Jeg forstår imidlertid representantenes forslag om
like struktureringsmuligheter for kystflåten over 15 meter som et
forslag om å gjeninnføre kvotetaket som gjaldt under Bondevik II
(3+3). Representantenes forslag innebærer dermed en reversering
av regjeringens politikk om en mer varsom strukturering for kystfartøy
over 15 meter.
Behovet for en varsom strukturering i kystfiskeflåten
er etter min mening fortsatt til stede. De ulike hensynene som daværende
statsråd Pedersen viste til i sitt brev til Stortinget, står seg
godt også i dag. Det er viktig å balansere de bedriftsøkonomiske
hensynene opp mot den samfunnsmessige rollen kystfiskeflåten har
langs store deler av kysten. Det er videre slik at det fortsatt er
rom for videre strukturering i denne fartøygruppen, innenfor gjeldende
kvotetak.
Representantene viser til at det er stor oppslutning
i Norges Fiskarlag om å heve kvotetaket i kystflåten over 15 meter.
Jeg har god kontakt med næringen og er kjent med at flere ønsker
å heve kvotetaket. Samtidig registrerer jeg at det er mange ulike
meninger om hvordan strukturkvoteordningene bør utformes, herunder
nivået på kvotetakene. Jeg er enig med representantene i at det
er viktig å sikre stabile og forutsigbare rammevilkår for næringen.
Nettopp derfor mener jeg at det er viktig at de sentrale elementene
i regjeringens strukturpolitikk ligger fast over tid.