Rettferdig fordeling og utjevning er grunnleggende
verdier for regjeringen. I den politiske plattformen for flertallsregjeringen
2009–2013 uttrykkes dette slik:
«En sterk offentlig sektor har vært og er en forutsetning
for utjevning og likeverdige vilkår for alle. For å redusere ulikheter
i levekår vil regjeringen utjevne økonomiske og sosiale forskjeller
og bekjempe fattigdom. Velferdssamfunnet bygger på universelle tilbud.
Det er viktig for at marginalisering og ekskludering ikke skal gå
i arv.»
Norge er blant landene i verden med minst forskjeller
i levekår. Lavinntekt går også i mindre grad i arv enn i de fleste
andre land. Forskjellene i Norge er små sammenlignet med andre land både
når vi ser på tilgang på økonomiske ressurser som inntekt og formue,
men også når vi tar med andre forhold som påvirker levekår, som
utdanning, helse, bolig og andre velferdsgoder. Gjennom de siste
tiårene har det vært en betydelig velstandsøkning i det norske samfunnet,
og de fleste grupper har hatt en markert oppgang i realinntekten.
Samtidig økte inntektsforskjellene noe i perioden fra midten av
1980-tallet til midten av 2000-tallet. Fra 2006 har imidlertid forskjellene
igjen blitt redusert. Andelen av befolkningen med inntekt under
lavinntektsgrensen har vært relativt stabil de siste årene, men antallet
barn som lever i lavinntektsfamilier har økt.
Et hovedmål med fordelingspolitikken er å hindre
dårlige levekår og lavinntekt blant barn. Gode levekår i barndommen
er et mål i seg selv. Barns muligheter til å utvikle seg skal ikke avhenge
av foreldrenes økonomi. Å gi alle barn like muligheter og en god
start i livet vil bidra til sosial mobilitet. Sosial mobilitet gir
større frihet for den enkelte. Det er også positivt for verdiskapingen
at flest mulig får utnyttet sine evner på best mulig måte.
Regjeringen satte i april 2008 ned et utvalg
som skulle se på drivkreftene bak utviklingen i inntektsforskjellene.
Bakgrunnen var behovet for mer grunnleggende kunnskap om utviklingen i
økonomiske forskjeller over tid, om hvilke drivkrefter som påvirker
utviklingen, og om hvilke tiltak som kan motvirke økende forskjeller.
Utvalget ble bedt om å komme med forslag til tiltak, og skulle legge
spesiell vekt på tiltak som kunne bidra til å hindre at økonomiske forskjeller
forsterker seg over tid.
Fordelingsutvalget la fram sin rapport i mai
2009 (NOU 2009:10) Fordelingsutvalget. Fordelingsutvalget mente
at fordeling av inntektene bestemmes gjennom et komplisert samspill
mellom en rekke strukturelle og økonomiske forhold. Blant annet
beskrev utvalget hvordan lønnsdannelsen og øvrige rammevilkår i
arbeidslivet, bolig- og kredittmarkedene, skattesystemet og overføringene,
den demografiske utviklingen, den økonomiske utviklingen og internasjonale
forhold påvirker fordelingen. Videre beskrev utvalget en rekke faktorer
som påvirker den enkeltes posisjon i inntektsfordelingen, slik som
helse, utdanning, bolig og familiebakgrunn.
Fordelingsutvalgets rapport viser at fordelingspolitikken
må ta utgangspunkt i blant annet utdanningssystemet, barn og unges oppvekstvilkår,
arbeidsmarkedet, helse- og omsorgstjenestene, boligmarkedet, skattesystemet og
overføringene. Utvalget slo fast at den nordiske modellen med sterke,
skattefinansierte velferdsordninger, jevn lønnsstruktur og gode offentlige
utdannings- og helsetjenester har mange viktige likhetsskapende
trekk. Utvalget fastslo også at tilknytning til arbeidslivet er
den viktigste enkeltfaktoren som hindrer lavinntekt, og at tidlig
forebygging er det mest effektive tiltaket for å sikre denne tilknytningen
til arbeidslivet for flest mulig. Utvalget mente forebyggingen bør
starte i barne- og ungdomsårene. Investering i barnehager og skole
bidrar til at barna tar mer utdanning og deltar mer i arbeidslivet
når de blir voksne.
Meldingen redegjør for regjeringens fordelingspolitikk
og innsats mot fattigdom. Det er et mål i seg selv at forskjellene
er små. Et samfunn uten store forskjeller mellom grupper og generasjoner skaper
bedre vilkår for å utvikle et mer rettferdig og solidarisk samfunn.
Regjeringen mener at samfunn preget av økonomisk likhet, som i Norden,
gir størst mulighet for frihet og likeverd og grunnlag for at den
enkelte skal kunne ta i bruk hele sitt potensial. Derfor vil regjeringen
fortsette arbeidet med å redusere de økonomiske forskjellene i Norge.
Et samfunn uten store forskjeller kan også bidra til bedre helse
for befolkningen sett under ett, og til mindre omfang av vold og
andre sosiale problemer. I tillegg til å utjevne inntektsforskjellene
generelt er et hovedmål med fordelingspolitikken å hindre dårlige levekår
og å bekjempe fattigdom. Regjeringen er særlig opptatt av at dårlige
levekår ikke skal gå i arv, og legger derfor spesielt vekt på å
sikre gode levekår for barn og unge. Regjeringen mener små inntektsforskjeller,
også geografisk, er en styrke. Regjeringen legger derfor til rette
for at det skal være gode levekår og velferdstilbud i hele landet.
Kapittel 1 i meldingen redegjør for mål og prinsipper
for regjeringens fordelingspolitikk, presenterer kort virkemidlene
i fordelingspolitikken og gir en oppsummering av utviklingen i inntektsfordelingen.
Videre presenteres utfordringer i fordelingspolitikken. I kapittel
2 gis et sammendrag av Fordelingsutvalgets innstilling. I kapittel 3
gjennomgås utviklingen i inntektsfordelingen og andelen med lavinntekt
nærmere, herunder hva som kjennetegner gruppen med lavinntekt. Regjeringens
gjeldende fordelingspolitikk beskrives i kapittel 4. Der omtales
utdanningspolitikken, oppvekstpolitikken, arbeids- og velferdspolitikken,
skattepolitikken, helsepolitikken og boligpolitikken. Enkelte tiltak
under justisområdet omtales også. Kapittel 5 beskriver hovedstrategier
for regjeringens arbeid med inntektsfordelingen framover.