Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag, Dokument
8:78 S (2011–2012) fra Ola Elvestuen om en kapitalreform for økt
innovasjon og entreprenørskap.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at langsiktige og forutsigbare rammevilkår samt trygg økonomisk
styring er dei viktigaste bærebjelkane for å skape og oppretthalde
arbeidsplassar.
Fleirtalet viser til at regjeringa
er opptatt av å stimulere til entreprenørskap og framvekst av vekstbedrifter,
noko som er viktig for å sikre framtidig verdiskaping og velferd. Fleirtalet viser
til at regjeringa sin politikk gir gode resultat, og at det er skapt
over 300 000 nye arbeidsplassar sidan 2005, der 2/3 av desse arbeidsplassane
er komne i privat sektor.
Fleirtalet merkar seg at forslagsstillaren
er bekymra for tilgangen på kapital til gründerbedrifter og viser
til at regjeringa har varsla nye såkornfond. Fleirtalet viser
vidare til at Innovasjon Norge og SIVA er regjeringas viktigaste bedriftsretta
verkemiddel, og at regjeringa vil legge fram ei stortingsmelding
om Innovasjon Norge og SIVA våren 2012.
Fleirtalet ber om at framlegget
ikkje vert vedteke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er enige med forslagsstilleren
i at det er bekymringsfullt at antallet gasellebedrifter og vekstbedrifter
er mer enn halvert fra de siste 3–4 årene, selv om finanskrisen
fra 2008 og utover gir noe av forklaringen på utviklingen.
Disse medlemmer vil understreke
at Norge tradisjonelt har hatt mange gründerbedrifter og ny-etableringer
og mange personer som har deltatt i oppstartsvirksomhet, og det
er derfor grunn til å se nærmere på rammebetingelsene for gründerbedrifter,
nyetableringer og situasjonen for SMB-bedrifter når internasjonale
undersøkelser nå viser at denne positive trenden er i ferd med å snu.
Disse medlemmer viser til at
mangel på kapital utvilsomt kan være et av hindrene for ny-etab-leringer
slik forslagsstilleren viser til, men disse medlemmer mener
at problemet med et redusert antall nyetableringer, vekstbedrifter
og gründerbedrifter også har en rekke andre årsaker enn mangel på
kapital.
Disse medlemmer mener at et redusert skatte-
og avgiftsnivå har betydning for igangsetting av virksomheter og
ikke minst for å kunne drive disse videre etter en vellykket etablering.
Skatteordninger for risikospredning slik at ansatte kan ha et medeierskap
uten at det blir skatt på verdistigninger, er eksempelvis sentralt
i en oppstartfase. Mindre forskjellsbehandling mellom enkeltpersonforetak,
som mange gründere etablerer, og mellom aksjeselskap, vil også redusere
belastningen for personer som satser på å skape først sin egen,
dernest andres arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser videre
til at forenkling og avbyråkratisering av prosesser rundt bedriftsetableringer
vil kunne gjøre inngangsbarrierene lavere med hensyn å etablere
sin egen virksomhet.
Disse medlemmer viser videre
til den ubyråkratiske Skattefunn-ordningen som gjør at også virksomheter
uten inntekter kan oppnå statlig støtte via skattesystemet til sine
forsknings- og utviklingsprosesser. En samlet opposisjon har over
lengre tid foreslått grensene for Skattefunn-ordningen utvidet,
ikke minst gjelder dette støtten til ulønnet egeninnsats i forskning
og utvikling i virksomheten.
Disse medlemmer viser også til
de landsdekkende såkornfondene som har vært en kapitalkilde for
de gode ideer uten tilstrekkelig kapitaltilgang. Kapitalen i fondene
er nå nær uttømt, og det har i lang tid vært bekymring for fondenes
evne til å støtte nyinvesteringer, uten at regjeringen synes å dele
en slik bekymring.
Disse medlemmer mener også at
reglene for offentlige innkjøp er viktige for nyetableringer, disse
medlemmer viser til regjeringens gjennomføring av EUs håndhevelsesdirektiv
hvor KOFA, klageorganet for offentlige anskaffelser, ble vingeklippet
og det ble innført en ordning som innfører svært tunge prosesser
for mindre virksomheter som vil klage på den offentlige håndteringen
ved anbudskonkurranser.
Disse medlemmer viser også til
at et næringsvennlig lokalmiljø er viktig for gründere og nyetableringer,
og at det er viktig på sikt å redusere statlig byråkrati og skjønnsutøvelse
som hindrer næringsetableringer.
Disse medlemmer er enig i at
økt tilgang på både egen og fremmed kapital gjennom flere kanaler
er en viktig faktor i næringsetablering, men mener at det foreliggende
forslag må sees i en større sammenheng og med vurdering av flere virkemidler
enn bare en økt tilgang til offentlig og privat kapital.
Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen i Meld. St. 22 (2011–2012) omsider varsler at den vil
legge frem forslag om nye landsdekkende såkornfond i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2012. Disse medlemmer viser
til at såkornfondene også må notifiseres til ESA, en prosess som
tar ytterligere tid, noe som viser at kritikken mot regjeringen
for treghet i etableringen av nye fond har vært svært berettiget.
Disse medlemmer viser også til
at stortingsmeldingen om Innovasjon Norge og SIVA SF som nettopp
er lagt frem, inneholder flere elementer som gjør det naturlig ytterligere
å drøfte betingelsene for økt innovasjon og entreprenørskap sett
i sammenheng med representantforslag Dokument 8:78 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti foreslår på denne bakgrunn at
«Dokument 8:78 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentant Ola Elvestuen om en kapitalreform for
økt innovasjon og entreprenørskap – vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
bemerke at støtte- og tilskuddsordninger gjennom for eksempel Innovasjon
Norge, må være landsdekkende samt basere seg på objektive kriterier
for tildeling, hvor det er den gode ideen som vil utløse støtte-
eller tilskuddsmidler. Tidligere kriterier basert på kjønn, type produkt
eller hvor man bor i landet, må ikke tillegges betydning.
Disse medlemmer vil bemerke viktigheten av
at en får et så smidig, effektivt og enkelt virkemiddelsystem som
mulig. Det må også vurderes når støtten skal kunne gis, over hvor
lang tid og når eventuell tilbakebetaling skal skje.
Disse medlemmer mener også at
kriteriene for å få hjelp skal nøye vurderes, slik at man ikke hjelper
en del av en type næring fremfor resten av næringen, det vil si
at man ikke forfordeler noen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med fremleggingen av statsbudsjettet for 2013, fremme
forslag om en kapitalreform som sikrer økt tilgang på såkorn- og oppstartskapital
for alle gründere, etablering av en «gründerbørs» og økt tilgang
til venturekapital målrettet for innovative ideer og prosjekter med
et stort verdiskapende potensial.»