2.1 Sammenslåingen

Helse Sør-Øst RHF ble opprettet 1. juni 2007 ved en sammenslåing av tidligere Helse Øst RHF og Helse Sør RHF. Omstillingen hadde bred politisk støtte i Stortinget, og den nye regionen fikk i oppdrag å sørge for bedre samordning og bedre ressursbruk i hovedstadsområdet spesielt. Fusjonen ble gjennomført av regjeringen Stoltenberg II, og hensikten var å sikre bedre pasientbehandling gjennom blant annet bedre ressursutnyttelse og samordning av sykehusene i hovedstadsområdet, samt gi grunnlag for bedre rekruttering av helsepersonell og spesialister til andre steder i landet, både i og utenfor den nye regionen, jf. Innst. S. nr. 167 (2006–2007) og St.prp. nr. 44 (2006–2007).

Et vesentlig argument for sammenslåingen var at sykehusene i Oslo lå i to ulike helseregioner. Ullevål og Aker lå i helseregion Øst, mens Rikshospitalet og Radiumhospitalet lå i helseregion Sør.

Helse- og omsorgsdepartementet utdypet oppdraget til Helse Sør-Øst i foretaksmøtet 30. mai 2007. Helse Sør-Øst RHFs omstillingsforslag ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF 20. november 2008 og deretter i foretaksmøte av Helse Sør-Øst RHF 27. november 2008 i samsvar med helseforetaksloven § 30. Denne bestemmelsen fastslår at det er foretaksmøtet som treffer vedtak i saker av vesentlig betydning. Foretaksmøtet 27. november 2008 stadfestet Helse Sør-Øst RHFs utarbeidede prinsipper og vedtak for omstillingene i Helse Sør-Øst. Dette innebar blant annet etableringen av Oslo sykehusområde og etableringen av Oslo universitetssykehus HF.

Den 1. januar 2009 ble de tre tidligere helseforetakene Aker, Ullevål og Rikshospitalet, som også omfatter Radiumhospitalet, slått sammen til Oslo universitetssykehus (OUS).

Foretaket ble i starten drevet som tre separate driftsenheter, men fra 2010 ble OUS organisert på tvers av de tre sykehusene. Sykehusene har felles ledelse, felles administrative funksjoner og gjennomgående klinikker. Per i dag har OUS over 20 000 ansatte og et budsjett på om lag 17 mrd. kroner.

2.2 IKT-prosjektet

I forbindelse med sammenslåingen av sykehusene ble det igangsatt flere IKT-prosjekter. Det ble i 2009 utlyst en anbudskonkurranse for å utvikle en teknisk løsning som skulle sikre at helsepersonell fikk tilgang til nødvendig informasjon om pasientene på tvers av klinikker og avdelinger i OUS. Det innkom anbud fra selskapene CSAM Health AS og Logica AS.

Helse Sør-Øst RHF gjennomførte en anskaffelsesprosess høsten 2009 og inngikk en rammeavtale med selskapet Logica om klinisk arbeidsflate. OUS foretok bestilling i henhold til den inngåtte rammeavtalen (avrop) 17. desember 2009. Oppdraget var å finne en dataløsning for å samordne pasientinformasjonen ved Ullevål, Rikshospitalet/Radiumhospitalet og Aker sykehus. IKT-prosjektet «Klinisk arbeidsflate» viste seg å bli betydelig forsinket og lå an til å bli langt dyrere enn det som var forutsatt ved avtaleinngåelsen. Styret ved OUS vedtok derfor å stanse prosjektet 28. april 2011, og utestående leveranser fra leverandøren ble avbestilt. Utgiftene beløp seg da til om lag 160 mill. kroner. Resultatet var at sykehuset stod igjen med en midlertidig dataløsning som innebærer at de ansatte måtte benytte andre mindre brukervennlige løsninger.

2.3 Pasientsikkerhet

1. januar 2011 overtok Akershus universitetssykehus (Ahus) ansvaret for om lag 160 000 innbyggere som tidligere tilhørte OUS. Dette krevde økte budsjettrammer og flere ansatte ved Ahus og tilsvarende reduserte budsjettrammer og ansatte ved OUS. OUS fikk redusert sitt budsjett med 1,7 mrd. kroner i 2011, med en tilsvarende økning av budsjettet til Ahus. Beløpet var omforent mellom OUS HF og Ahus HF.

På grunn av den særskilte situasjonen med omstillingsutfordringer ga Helse Sør-Øst RHF OUS tillatelse til å budsjettere med et underskudd på 400 mill. kroner i 2011, samt at de fikk en ekstraordinær omstillingsstøtte.

Tillitsvalgte ved OUS mente reduksjonen i budsjettrammene var uforsvarlig og at det ville ramme pasientene.

Ifølge presseoppslag uttalte administrerende direktør Siri Hatlen at de store kuttene ikke var mulig å gjennomføre uten at det ville få uakseptable konsekvenser for pasientsikkerheten og arbeidsmiljøet.

I juni 2011 fratrådte Hatlen stillingen fordi det var uenighet mellom henne og styret. Hatlen mente at det ikke ville la seg gjøre å fullføre sammenslåingen av sykehusene innenfor de rammene som var gitt. Stener Kvinnsland ble ny styreleder for OUS i oktober 2011, og i desember 2011 ble Bjørn Erikstein ansatt som ny direktør for OUS.

2.4 Helse- og omsorgsdepartementets styring

De regionale helseforetakene er egne rettssubjekter. Helseforetakene er eid av de regionale helseforetakene og er også selvstendige rettssubjekter med egne styrer. Foretakene har et selvstendig ansvar for drift og investeringer og for å organisere virksomheten på en god måte for å oppfylle den helsepolitiske bestillingen innenfor de rammene som Stortinget har satt.

Helse- og omsorgsdepartementets styring av helseforetakene skjer ved at departementet gjennom oppdragsdokumentet formidler Stortingets årlige bevilgninger og budsjettvedtak og ved at det avholdes foretaksmøter med de regionale helseforetakene. De regionale helseforetakene rapporterer på styringskrav fra foregående år i melding til departementet. De rapporterer også regelmessig, i hovedsak på månedlig basis, om de styringskravene som er satt.

Med virkning fra sommeren 2011 har Helse- og omsorgsdepartementet gjennomført hyppigere oppfølgingsmøter med Helse Sør-Øst RHF om utviklingen i hovedstadsområdet, fordi ikke alle deler av prosessen gikk som planlagt. Det kom flere bekymringsmeldinger, IKT-prosjektet «Klinisk arbeidsflate» var ikke fullført, og det var ikke god nok fremdrift i arbeide med nye bemanningsplaner.