Helse Sør-Øst RHF ble opprettet 1. juni 2007 ved
en sammenslåing av tidligere Helse Øst RHF og Helse Sør RHF. Omstillingen
hadde bred politisk støtte i Stortinget, og den nye regionen fikk
i oppdrag å sørge for bedre samordning og bedre ressursbruk i hovedstadsområdet spesielt.
Fusjonen ble gjennomført av regjeringen Stoltenberg II, og hensikten
var å sikre bedre pasientbehandling gjennom blant annet bedre ressursutnyttelse
og samordning av sykehusene i hovedstadsområdet, samt gi grunnlag
for bedre rekruttering av helsepersonell og spesialister til andre
steder i landet, både i og utenfor den nye regionen, jf. Innst.
S. nr. 167 (2006–2007) og St.prp. nr. 44 (2006–2007).
Et vesentlig argument for sammenslåingen var
at sykehusene i Oslo lå i to ulike helseregioner. Ullevål og Aker
lå i helseregion Øst, mens Rikshospitalet og Radiumhospitalet lå
i helseregion Sør.
Helse- og omsorgsdepartementet utdypet oppdraget
til Helse Sør-Øst i foretaksmøtet 30. mai 2007. Helse Sør-Øst RHFs
omstillingsforslag ble behandlet i styret for Helse Sør-Øst RHF 20. november
2008 og deretter i foretaksmøte av Helse Sør-Øst RHF 27. november
2008 i samsvar med helseforetaksloven § 30. Denne bestemmelsen fastslår
at det er foretaksmøtet som treffer vedtak i saker av vesentlig
betydning. Foretaksmøtet 27. november 2008 stadfestet Helse Sør-Øst
RHFs utarbeidede prinsipper og vedtak for omstillingene i Helse
Sør-Øst. Dette innebar blant annet etableringen av Oslo sykehusområde
og etableringen av Oslo universitetssykehus HF.
Den 1. januar 2009 ble de tre tidligere helseforetakene
Aker, Ullevål og Rikshospitalet, som også omfatter Radiumhospitalet,
slått sammen til Oslo universitetssykehus (OUS).
Foretaket ble i starten drevet som tre separate driftsenheter,
men fra 2010 ble OUS organisert på tvers av de tre sykehusene. Sykehusene
har felles ledelse, felles administrative funksjoner og gjennomgående
klinikker. Per i dag har OUS over 20 000 ansatte og et budsjett
på om lag 17 mrd. kroner.
I forbindelse med sammenslåingen av sykehusene
ble det igangsatt flere IKT-prosjekter. Det ble i 2009 utlyst en
anbudskonkurranse for å utvikle en teknisk løsning som skulle sikre
at helsepersonell fikk tilgang til nødvendig informasjon om pasientene
på tvers av klinikker og avdelinger i OUS. Det innkom anbud fra
selskapene CSAM Health AS og Logica AS.
Helse Sør-Øst RHF gjennomførte en anskaffelsesprosess
høsten 2009 og inngikk en rammeavtale med selskapet Logica om klinisk arbeidsflate.
OUS foretok bestilling i henhold til den inngåtte rammeavtalen (avrop) 17. desember
2009. Oppdraget var å finne en dataløsning for å samordne pasientinformasjonen
ved Ullevål, Rikshospitalet/Radiumhospitalet og Aker sykehus. IKT-prosjektet
«Klinisk arbeidsflate» viste seg å bli betydelig forsinket og lå
an til å bli langt dyrere enn det som var forutsatt ved avtaleinngåelsen.
Styret ved OUS vedtok derfor å stanse prosjektet 28. april 2011,
og utestående leveranser fra leverandøren ble avbestilt. Utgiftene
beløp seg da til om lag 160 mill. kroner. Resultatet var at sykehuset
stod igjen med en midlertidig dataløsning som innebærer at de ansatte
måtte benytte andre mindre brukervennlige løsninger.
1. januar 2011 overtok Akershus universitetssykehus
(Ahus) ansvaret for om lag 160 000 innbyggere som tidligere tilhørte
OUS. Dette krevde økte budsjettrammer og flere ansatte ved Ahus
og tilsvarende reduserte budsjettrammer og ansatte ved OUS. OUS
fikk redusert sitt budsjett med 1,7 mrd. kroner i 2011, med en tilsvarende
økning av budsjettet til Ahus. Beløpet var omforent mellom OUS HF
og Ahus HF.
På grunn av den særskilte situasjonen med omstillingsutfordringer
ga Helse Sør-Øst RHF OUS tillatelse til å budsjettere med et underskudd
på 400 mill. kroner i 2011, samt at de fikk en ekstraordinær omstillingsstøtte.
Tillitsvalgte ved OUS mente reduksjonen i budsjettrammene
var uforsvarlig og at det ville ramme pasientene.
Ifølge presseoppslag uttalte administrerende direktør
Siri Hatlen at de store kuttene ikke var mulig å gjennomføre uten
at det ville få uakseptable konsekvenser for pasientsikkerheten
og arbeidsmiljøet.
I juni 2011 fratrådte Hatlen stillingen fordi
det var uenighet mellom henne og styret. Hatlen mente at det ikke
ville la seg gjøre å fullføre sammenslåingen av sykehusene innenfor
de rammene som var gitt. Stener Kvinnsland ble ny styreleder for
OUS i oktober 2011, og i desember 2011 ble Bjørn Erikstein ansatt
som ny direktør for OUS.
De regionale helseforetakene er egne rettssubjekter.
Helseforetakene er eid av de regionale helseforetakene og er også
selvstendige rettssubjekter med egne styrer. Foretakene har et selvstendig
ansvar for drift og investeringer og for å organisere virksomheten
på en god måte for å oppfylle den helsepolitiske bestillingen innenfor de
rammene som Stortinget har satt.
Helse- og omsorgsdepartementets styring av helseforetakene
skjer ved at departementet gjennom oppdragsdokumentet formidler
Stortingets årlige bevilgninger og budsjettvedtak og ved at det
avholdes foretaksmøter med de regionale helseforetakene. De regionale
helseforetakene rapporterer på styringskrav fra foregående år i melding
til departementet. De rapporterer også regelmessig, i hovedsak på
månedlig basis, om de styringskravene som er satt.
Med virkning fra sommeren 2011 har Helse- og omsorgsdepartementet
gjennomført hyppigere oppfølgingsmøter med Helse Sør-Øst RHF om utviklingen
i hovedstadsområdet, fordi ikke alle deler av prosessen gikk som
planlagt. Det kom flere bekymringsmeldinger, IKT-prosjektet «Klinisk
arbeidsflate» var ikke fullført, og det var ikke god nok fremdrift
i arbeide med nye bemanningsplaner.