Begrunnelsen og forutsetningen for sammenslåingen
av Helse Sør og Helse Øst, jf Innst. S. nr. 167 (2006-2007) og St.prp.nr.
44 (2006-2007) var at regjeringen ville sikre bedre pasientbehandling
gjennom blant annet bedre ressursutnyttelse og samordning av sykehusene
i hovedstadsområdet, samt gi grunnlag for bedre rekruttering av
helsepersonell og spesialister til andre steder i landet, både i
og utenfor den nye regionen. En sammenslåing skulle også gi grunnlag
for å styrke forskningen. En så også for seg at de gevinster Helse
Sør-Øst RHF skulle oppnå gjennom arbeid for å forbedre koordinering og
ressursutnyttelse, skulle beholdes i regionen og komme pasientbehandlingen
i hele den nye regionen til gode.
I kjølvannet av sammenslåingen av Helse Sør
og Helse Øst, ble Oslo universitetssykehus (”OUS”) etablert 1. januar
2009 gjennom en sammenslåing av sykehusene Rikshospitalet, Radiumhospitalet,
Ullevål og Aker.
8. september 2011 varslet OUS at det var risiko for
at sykehuset kom til å gå med opp til 1 milliard kroner i underskudd.
Foretakets styreleder har gått av og representanter for de ansatte
mener at situasjonen truer det lovfestede kravet om forsvarlig drift.
En viktig årsak til at OUS har store utfordringer med
å tilpasse driften og kostnadene til budsjettrammene for 2011, er
at de ikke har lyktes med å redusere bemanningen i samsvar med de uttrykte
forventningene til Helse Sør-Øst og helse- og omsorgsdepartementet.
I svar til Dokument nr. 15:528 (2010-2011) skriver
statsråden at hun har blitt informert av Helse Sør-Øst RHF om at
innføringen av IKT-systemet som skulle sikre pasientinformasjonsflyt
mellom sykehusene, ”klinisk arbeidsflate”, er et viktig tiltak i
forhold til best mulig pasientsikkerhet. Styret ved OUS vedtok å
stanse prosjektet i april 2011. Det ble etablert midlertidige løsninger
som skal ivareta behovet for pasientinformasjonen.
I lys av de fremkomne faktiske omstendigheter reiser
det seg følgende spørsmål:
1. Hva er statsrådens
synspunkter på det faktum at statlig tilsynsmyndighet, representert
ved fylkeslegen, mener at man må ta en tenkepause i sammenslåingen
og justere kursen av hensyn til pasientene? Komiteen ber om å få
opplyst hvilke vurderinger Statens helsetilsyn har gjort av prosessen
på de ulike stadier og hvordan helseforetaket har fulgt opp dette.
2. På hvilken måte har departementet fulgt
opp Stortingets forutsetning i Innst. S. nr. 167 (2006-2007) om
å sikre bedre pasientbehandling gjennom samordningen av sykehusene
i hovedstadsområdet?
3. Hvilke undersøkelser og analyser har statsråden
innhentet for å forsikre seg om at forsvarlighetskravet opprettholdes
i omstillingsperioden?
4. Hvilke tiltak har departementet gjort
for å ivareta behovet for pasientinformasjonsflyten siden OUS vedtok
å stanse prosjektet ”klinisk arbeidsflate” i april 2011?
5. Hva har departementet gjort for å sørge
for at bemanningen ved sykehusene knyttet til OUS er tilpasset pasientgrunnlaget?
6. Hvordan forsikret departementet seg
i forkant av sammenslåingen av Oslosykehusene om at OUS var økonomisk
i stand til å gjennomføre sammenslåingen uten at det gikk ut over
pasientsikkerheten?
7. Hvordan følger departementet opp rapporteringen
fra OUS og Helse Sør-Øst RHF med tanke på å oppfylle Stortingets
forutsetninger til gjennomføringen, og hvordan er Stortinget informert om
dette?
8. Hvordan har statsråden forsikret seg
om at omstillingen ved OUS ikke rammer pasienttilbudet i resten
av helseregionen?