Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti, Line
Henriette Hjemdal, viser til at de varslede klimaendringene
etter all sannsynlighet vil medføre at klimaet i Norge blir varmere
og våtere samt at vi stadig hyppigere kan oppleve såkalte ekstreme
værsituasjoner. Disse endringene aktualiserer arbeidet med å forebygge
og leve med farene fra flom og skred. Komiteen vil
understreke betydningen av å forme en aktiv og kunnskapsbasert politikk
innenfor dette området, slik at Norge i ennå større grad står rustet til
å møte fremtidens utfordringer uten at liv og helse går tapt. Styring
av arealbruken gjennom arealplanlegging er viktig for å motvirke
økningen i skadepotensialet som følger av ny utbygging og for å
møte økte utfordringer som følge av klimaendringer. God tilrettelegging
i forkant er bedre enn reparasjon i etterkant.
Komiteen viser til at et viktig
formål med meldingen er å synliggjøre hvilken risiko flom og skred
utgjør for mennesker, miljø og materielle verdier i Norge og hvordan
denne situasjonen skal løses med ulike tiltak og klarering av ansvarsforhold. Komiteen vil
påpeke at utfordringen for samfunnet knyttet til flom og skred oppstår
ved at arealer som fra naturens side er flom- eller skredutsatt,
tas i bruk til menneskelig aktivitet. Med norske terreng og grunnforhold
er det ikke realistisk å unngå fullstendig å bygge i flom- eller
skredutsatt terreng, og det er heller ikke fysisk mulig eller økonomisk
forsvarlig. Komiteen viser videre til NOU 2010:10 –
Tilpassing til eit klima i endring, hvor det påpekes at store nedbørsmengder
på kort tid vil representere en økende utfordring for byer og tettsteder
i form av mer overvann. Videre vil havnivåstigning som følge av
klimaendringer øke utfordringen knyttet til stormflo.
Komiteen vil imidlertid understreke
behovet for styrket kunnskap, økt forebygging, gode varslingsrutiner
og beredskapsplaner for å ha et akseptabelt risikonivå knyttet til
denne type hendelser. Kravene til sikkerhet må balanseres mot hensyn
til fortsatt mulighet for samfunnsutvikling i deler av landet med
krevende topografi eller vanskelige grunnforhold.
Komiteen vil påpeke at svært
få mennesker har omkommet som direkte følge av flom, men at flom
til gjengjeld kan føre til store materielle ødeleggelser og har
gjerne konsekvenser for et større geografisk område. Kartleggingen
av skred siden år 1900 viser rundt 30 000 hendelser, og ved 500
av disse hendelsene er det registrert tap av rundt 1 100 liv. Komiteen vil
for øvrig understreke at usikkerhet knyttet til flom- og skredfare
kan medføre negative helsevirkninger som følge av angst og utrygghet.
Komiteen viser til at den statlige
farekartleggingen så langt har avdekket at mer enn 150 000 mennesker
i Norge bor i områder utsatt for flom eller skred. I tillegg kommer
en rekke skoler, sykehus, barnehager, næringsbygg mv.
Komiteen viser til at Olje- og
energidepartementet har det statlige forvaltningsansvaret for flom-
og skred, og at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) er nasjonal
skredmyndighet med det operative ansvaret. Videre har alle statsetatene
et selvstendig ansvar for å forebygge og håndtere flom og skred
i sin sektor. Komiteen viser til at meldingen varsler
at NVE og andre statlige aktører sammen skal utarbeide en nasjonal
strategi for samarbeid og koordinering angående flom og skred, og
imøteser dette arbeidet.
Komiteen understreker betydningen
av klare ansvarsforhold mellom de ulike myndighetsnivåene som stat,
fylke og kommune samt utbyggere og privatpersoner. Kommunene er
etter plan- og bygningsloven ansvarlig for at naturfare blir vurdert
og tatt tilstrekkelig hensyn til i arealplanlegging og byggesaksbehandling.
Det påpekes at kommunene ikke har en klar juridisk plikt til å sikre
eksisterende bebyggelse. Komiteen har merket seg
at det er noen uklarheter knyttet til hvem som har ansvar for sikring
av eksisterende bebyggelse og ser frem til at regjeringen som varslet
i meldingen, avklarer dette ansvarsforholdet nærmere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at utvalget bak
NOU 2010:10 anbefaler at det utpekes en statlig myndighet med ansvar for
overvann og stormflo/havnivå, og er enig i dette.
Komiteen vil understreke
betydningen av en god dialog og et nært samarbeid med kommunene. Komiteen forutsetter
at kommunene gjennom kommunesektorens organ KS blir konsultert i
arbeidet med revisjon av naturskadeloven kapittel 3, planretningslinje
for flom og skred, samt nasjonale strategier for flom og skred.
Komiteen viser til at ansvarsforholdene
på Svalbard knyttet til flom og skred beskrives i meldingen, og
vil understreke betydningen av at sikkerhetskravene er de samme
som på fastlandet. Komiteen er enig i at det er naturlig
at Longyearbyen lokalstyre og de andre planområdene får tilgang
til tilsvarende bistand fra staten, ved NVE, som kommuner på fastlandet
har.
Komiteen understreker betydningen
av at investeringer som det offentlige gjør i tiltak for å redusere
flom- og skredrisiko er basert på samfunnsmessige nytte- og kostnadsanalyser,
og har merket seg at regjeringen har nedsatt et eget ekspertutvalg
som skal gjennomgå rammeverket for samfunnsøkonomiske analyser. Komiteen vil
påpeke at også elementer som er vanskelig kvantifiserbare tas inn
i disse analysene. Dette gjelder folks opplevelse av trygghet, konsekvenser
for lokalsamfunn og næringsliv samt verdien av intakte økosystemer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre understreker behovet for en helhetlig og metodisk
tilnærming for samfunnsøkonomisk vurdering av akseptabel risiko og
kostnader ved risikoreduserende tiltak. Dette har blant annet relevans
med hensyn til klassifisering og rehabilitering av dammer.
Disse medlemmer viser til olje-
og energiministerens svarbrev til energi- og miljøkomiteen, datert
31. mai 2012, angående spørsmål om mang-lende kost-nyttevurderinger
i forbindelse med ny forskrift om sikkerhet ved vassdragsanlegg
(damsikkerhetsforskriften) som trådte i kraft 1. januar 2010. Disse
medlemmer finner dette kritikkverdig, og vil understreke
betydningen av at kost-nyttevurderinger også må gjennomføres ved
endringer i forskrifter som har betydelige konsekvenser for næringslivet.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at regulerte vassdrag og magasiner gir betydelig flomdempingsevne,
og at økte restriksjoner på magasinbruk i hovedsak fører til dårligere
reguleringsevne og dermed dårligere flomdempingsevne. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av å ta hensyn til
denne sammenhengen i arbeidet med konsesjonsrevisjoner.
I høringsbrev til energi- og miljøkomiteen fra EnergiNorge,
datert 25. mai 2012, skrives følgende:
«EnergiNorge vil gjerne gå i dialog med myndighetene
ved OED og NVE for å fremme sentrale FoU oppgaver innen damsikkerhet, flomberegningsmetodikk
og metodearbeid for å få en bedre plattform for beslutningsstøtte
i flomsikkerhetsarbeidet for næringen.»
Disse medlemmer vil oppfordre
regjeringen til denne type samarbeid.
Komiteen viser til
at meldingen legger til grunn at kommunene skal ha en aktiv rolle
i å forebygge mot skader også for eksisterende bebyggelse. Kartlegging
av faresoner har stor betydning for samfunnet. Detaljert faresonekartlegging
er ressurskrevende, og komiteen er enig i at det
er rimelig at staten bistår kommunene i dette arbeidet. Samordning
vedrørende kartlegging er viktig, og komiteen vil understreke
betydningen av samordning og deling av geografisk informasjon.
Komiteen viser til at regjeringen
mener at også grunnundersøkelser og fareutredninger som er eid av
private aktører, bør bli gjort tilgjengelig for offentligheten,
og at det primært tas sikte på en frivillig ordning med aktørene
slik at tilstrekkelig informasjon blir tilgjengelig. Komiteen støtter
denne tilnærmingen.
Komiteen viser til svarbrev fra
olje- og energiministeren, datert 31. mai 2012, hvor det vises til
at det er et betydelig antall grunnundersøkelser og fareutredninger
som ligger i privat eie. Videre opplyses det om at det vil bli etablert
kontakt med de største aktørene med tanke på å gjøre dette materialet
tilgjengelig. Komiteen vil understreke betydningen
av å få til et godt og konstruktivt samarbeid med de private aktørene.
Komiteen har merket seg at Miljøverndepartementet
i samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet tar sikte på
å utarbeide anbefalinger, eventuelt retningslinjer for hvordan effektene
av fremtidige klimaendringer på flom, skred og stormflo/havnivåstigning
skal innarbeides i kommunal planlegging
Komiteen har videre merket seg
at regjeringen planlegger en stortingsmelding om klimatilpasning
som oppfølging av NOU 2010:10.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil understreke betydningen
av at en slik stortingsmelding legges frem så snart som mulig.
Komiteen har merket
seg at noen kommuner opplever at store deler av aktuelle utbyggingsområder
blir identifisert som aktsomhetsområder, og at aktsomhetskartene
som i dag er utarbeidet ofte blir oppfattet å være mer nøyaktige
enn de egentlig er. Dette medfører at arealer båndlegges uten at
det i realiteten er faglig grunnlag for dette. Meldingen påpeker
at med en begrenset ressursinnsats til en nærmere faglig vurdering,
vil noen av begrensningene i de eksisterende aktsomhetskartene kunne
elimineres.
Komiteen vil understreke at på
noen steder kan knapphet på egnede arealer eller konflikter med andre
målsettinger i samfunnet gjøre at utbygging planlegges i områder
som kan være utsatt for fare, og at det i disse tilfellene må foretas risikoreduserende
tiltak som gjør at det oppnås tilstrekkelig sikkerhet.
Komiteen viser til at ved ny
bebyggelse i flom- eller skredutsatte områder har tiltakshaver plikt til
å gjennomføre sikringstiltak som er nødvendig for å tilfredsstille
sikkerhetskravene i byggteknisk forskrift (TEK10). Dersom hensynet
til flom- og skredsikring ikke har vært tilstrekkelig ivaretatt,
vil tiltakshaver ha plikt til å sikre i ettertid. Det har imidlertid
i flere sammenhenger vært stilt spørsmålstegn om hvem som har ansvar
for sikring av eksisterende bebyggelse som ligger utsatt for naturfare,
når dette avdekkes i etterkant av utbyggingen og ingen direkte kan lastes
for at sikring ikke var gjennomført.
Komiteen vil påpeke at kommunene
har de nødvendige hjemler til å gjennomføre sikringstiltak, og kan
etter naturskadeloven § 24 kreve utgiftene refundert av de som nyter
godt av tiltakene. I tilfeller hvor utfordringene er så store at det
er urimelig å legge ansvaret på den enkelte eller kommunen, vil komiteen understreke
betydningen av at staten, ved NVE, bistår i arbeidet. Det er viktig
for alle parter at ansvarsforholdene knyttet til gjennomføringen av
sikringstiltak er så klare som mulig, og komiteen har
merket seg at meldingen varsler at Olje- og energidepartementet
vil starte et lovarbeid med sikte på å tydeliggjøre ansvarsfordelingen
for sikring mot naturskader.
Komiteen viser til at rammene
for NVEs bistandsordning for sikringstiltak legges frem i de årlige
budsjettildelingene fra Stortinget. Komiteen viser
videre til at praksis har vært at kommunene må dekke en andel av
kostnadene, og at denne andelen siden 1998 er satt til 20 pst.,
men med mulighet for nedsettelse eller fritak i noen spesielle tilfeller. Komiteen viser
til at distriktsandelen på 20 pst. kan reduseres eller frafalles i
følgende tilfeller:
Krisetiltak – tiltak
for å avverge overhengende fare for menneskeliv eller skade på større
verdier umiddelbart før, under eller like etter en flom- eller skredhendelse.
Det skal ikke distriktsandel for krisetiltak.
Tiltak som primært er begrunnet med allmenne hensyn,
der det ikke er en klart definert gruppe grunneiere som har nytte
av tiltaket.
Komiteen støtter disse fritakene.
Komiteen vil understreke betydningen
av å opprettholde kravet om lokal medfinansiering ut fra en prinsipiell
holdning om at de som har nytte av tiltaket også skal bidra i finansieringen.
Videre er lokal medfinansiering med på å understreke eiers ansvar
for å ta vare på egen eiendom og kommunens ansvar for å unngå utbygging
i fareområder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil imidlertid påpeke at en
distriktsandel kan utgjøre en stor byrde innenfor noen kommuners budsjetter.
I en del tilfeller vil naturskader kunne oppstå i kommuner med stort
areal og lite befolkningsgrunnlag med begrensede budsjettmidler. Disse
medlemmer vil derfor understreke behovet for en fleksibel
tilnærming til finansieringsspørsmålet. Siden klimaendringer forventes
å gi økt fare for flom og skred, er problemstillingen om muligheter
for reduserte distriktsandeler aktualisert.
Disse medlemmer viser til at
vi stadig oftere kan oppleve tilfeller hvor kommuner rammes uforholdsmessig
hardt, med den følgen at det kan bli svært krevende for lokale myndigheter
å gjennomføre nødvendig opprydding og utbedringsoppgaver.
Disse medlemmer mener det er
naturlig at staten tar et større økonomisk ansvar i slike tilfeller.
Det bør derfor ses nærmere på hvordan dagens regelverk for kompensasjon
til kommunene etter flomskade, ras og naturskade er utformet for
bedre å kunne møte klimaendringene som kommer. Ikke minst gjelder
dette innenfor forebyggende aktivitet. Det er bedre samfunnsøkonomi
og gir større trygghet for innbyggerne å bruke ressurser på forebygging,
fremfor at erstatning skal utbetales i etterkant. Dagens tilskudds-
og erstatningsordninger er i hovedsak basert på å sette anlegg mv.
i samme tilstand slik det var før ødeleggelsen. Opprustning til
å takle en ny værsituasjon og dermed forebygge fremtidige ødeleggelser,
er i dag avhengig av den lokale finansieringsevnen. Ved skadesikring
etter naturhendelse bør det også vurderes å gi tilskudd til å heve
sikkerheten slik at hensynet til klimaendringer ivaretas. Videre
er det viktig for kommunene å ha en forutsigbarhet knyttet til hva som
kan forventes av statlige bidrag.
Disse medlemmer vil påpeke at
Riksrevisjonen våren 2010 kom med en rapport om myndighetenes arbeid
med å forebygge flom- og skredfare (Dokument 3:4 (2009–2010)). Riksrevisjonens
undersøkelse viste at det er varierende grad av nasjonal kartlegging
av flom- og kvikkleireskredfare og aktsomhetskartlegging av stein-
og snøskred. Det kom frem at fylkesmenn og kommuner har tillit til
flomsonekartene, men at omfanget ikke er tilstrekkelig, og at flere elvestrekninger
og mindre vassdrag bør kartlegges.
Disse medlemmer har også merket
seg at Meld. St. 15 (2011–2012) Hvordan leve med farene – om flom
og skred, i realiteten ikke varsler en opptrapping av statens aktivitet,
men mer en videreføring av dagens politikk og satsing innenfor flom-
og skredområdet. Dette gjelder også for FOU-satsingen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en oversikt
over behovet for flom- og rassikring, med tilhørende strategi og
statlig opptrappingsplan for hvordan situasjonen skal møtes.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå regelverket
for kompensasjon ved flom, ras og naturskade til kommunene, med
sikte på at staten tar et større økonomisk ansvar når kommuner rammes
uforholdsmessig hardt.»
Komiteen viser til
at olje- og energidepartementet fremover vil legge til grunn at
de som har nytte av flom- og skredtiltakene og blir stående som
eier av dem, også skal ha vedlikeholdsansvaret. Komiteen støtter
denne tilnærmingen.
Komiteen vil understreke betydningen
av effektiv overvåking og varsling av flom og skred. Komiteen vil
i den sammenheng påpeke viktigheten av å styrke forskning innenfor
disse områdene, samt benytte seg av de teknologiske mulighetene
som finnes. For å håndterer flom og skred på en god måte kreves
langsiktig, systematisk og kunnskapsbasert innsats.
Komiteen vil understreke betydningen
av kontinuitet og et høyt faglig nivå innen forskning og utvikling
på flom og skred for å sikre et godt kunnskapsgrunnlag for forvaltningen. Komiteen har
merket seg at det er krevende å få tak i fagfolk med kompetanse
innen flom og skred, og ber regjeringen fokusere på og tydeliggjøre
et skredrettet utdanningsløp som kan ivareta samfunnets behov innen
forvaltningen.
Komiteen vil videre understreke
betydningen av en god beredskap og et godt opplegg for krisehåndtering.
Komiteen har merket seg at NVE
skal ha kapasitet og kompetanse til å gi råd til politiet og kommunene
i krisesituasjoner, og at NVE har hjemler i vannressursloven til
å gjenopprette elveløp uten konsesjon og til å iverksette tiltak
i vassdrag dersom det er fare for nye hendelser.
Komiteen har videre merket seg
at det i dag ikke finnes tilsvarende hjemler for tiltak i tilknytning
til rene skredhendelser, og at Olje- og energidepartementet vil
vurdere slike hjemler i forbindelse med gjennomgangen av naturskadeloven
kapittel 3.
Komiteen mener det er viktig
å benytte kunnskap omkring de ulike hendelser, og komiteen har
merket seg at Olje- og energidepartementet legger opp til at NVE
skal gjennomføre systematiske undersøkelser etter både flom- og skredhendelser
av en viss størrelse.
Komiteen viser til at det ofte
vil være fornuftig og kostnadseffektivt å investere i sikkerhetsforbedring
i forbindelse med gjenoppretting etter skade, og merker seg at Statens
Naturskadefond har anledning til å gi tilskudd til merkostnader knyttet
til dette opp til et maksimumsbeløp som fastsettes årlig av Stortinget.
Per i dag er dette beløpet 30 000 kroner.
Komiteen vil understreke betydningen
av å tilrettelegge for at det skal være lønnsomt å forebygge skade.
Videre har komiteen merket seg at Olje- og energidepartementet
vil foreslå at det gjøres en lovendring som sikrer NVE nødvendig tilgang
til taushetsbelagte opplysninger, slik at potensielle overlapp mellom
forsikringsselskapenes erstatning og NVEs bistand unngås. Komiteen støtter
denne tilnærmingen.
Komiteen vil understreke betydningen
av formidling og kommunikasjon om flom og skred, og det er positivt
at det er opprettet en egen kunnskaps- og formidlingsenhet for skred
i Førde for å øke oppmerksomheten mot disse problemstillingene.
Komiteen har merket seg at det
i forbindelse med etablering av en nasjonal strategi for flom og
skred, skal utformes en helhetlig strategi for kommunikasjon og
formidling for å øke kunnskapen og bevisstheten om flom- og skredrisiko.