Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond
utland (SPU) og Statens pensjonsfond Norge (SPN). De to delene av
fondet forvaltes av henholdsvis Norges Bank og Folketrygdfondet innenfor
mandater fastsatt av Finansdepartementet.
I denne meldingen legger Finansdepartementet fram
resultater og vurderinger knyttet til forvaltningen av Statens pensjonsfond
i 2011. Samtidig legges det fram planer for videreutvikling av fondets
investeringsstrategi i tråd med det som ble varslet i Meld. St.
15 (2010–2011) Forvaltningen av Statens pensjonsfond i 2010. Det gjøres
også rede for arbeidet med å utvikle rammeverket for forvaltningen.
Da regjeringen Bratteli i 1974 fremmet den første
omfattende meldingen til Stortinget om innpassing av petroleumsvirksomheten
i norsk økonomi, ble det satt som ambisjon at oljeinntektene i første
rekke skulle nyttes til å utvikle «et kvalitativt bedre samfunn»,
jf. St.meld. nr. 25 (1973–1974) Petroleumsvirksomhetens plass i
det norske samfunn. Det ble lagt vekt på å «unngå at resultatet
bare blir en rask og ukontrollert vekst i bruken av materielle ressurser uten
at samfunnet ellers blir endret».
En erkjente også tidlig at de store innbetalingene fra
petroleumsvirksomheten ikke er inntekter i vanlig forstand, men
i betydelig grad har motstykke i nedbygging av en ikke-fornybar
ressurs. For å sikre langsiktig balanse i økonomien var det derfor
viktig å begrense bruken av statens oljeinntekter. Dette tilsa at
det i perioder ville være nødvendig å investere deler av innbetalingene
fra petroleumsvirksomheten utenfor Norge.
Fram til midten av 1990-tallet ble en betydelig del
av innbetalingene fra petroleumsvirksomheten brukt løpende over
statsbudsjettene, men også til å betale ned på statsgjelden. Statens petroleumsfond
ble etablert ved lov i 1990, og den første avsetningen til fondet
ble foretatt i 1996. I 2006 ble fondets navn endret til Statens pensjonsfond
utland (SPU).
Utsikter til store inntekter fra petroleumssektoren
og en kraftig økning i fondskapitalen fra årtusenskiftet tilsa at
det ble laget retningslinjer for en langsiktig og planmessig bruk
av oljeinntekter over statsbudsjettet. I St.meld. nr. 29 (2000–2001)
Retningslinjer for den økonomiske politikken ble handlingsregelen
presentert.
Verdien av SPU er nå i samme størrelsesorden som
anslaget på nåverdien av forventede innbetalinger fra petroleumssektoren
i framtiden. Utvinning og salg av landets petroleumsressurser gir
store løpende innbetalinger til staten. Den delen av statens løpende
innbetalinger fra petroleumssektoren som ikke brukes over statsbudsjettet,
investeres i finansielle eiendeler i SPU. Over tid innebærer det
at statens formue blir mindre avhengig av utviklingen i olje- og gassprisene.
Erfaringene viser at vi har evnet å legge til
rette for en langsiktig og god forvaltning av landets petroleumsformue
slik at den kan komme både dagens og kommende generasjoner til gode.
En tredjedel av den samlede verdien av statens nettoinntekter fra
petro-leumsvirksomheten er gjenværende petroleumsressurser på vår kontinentalsokkel,
en tredjedel er plassert i utlandet gjennom investeringene i SPU
og den resterende tredjedelen er enten brukt løpende over statsbudsjettene
eller spart på annen måte. Kapitalen i fondet utgjorde ved årsskiftet
over 3 300 mrd. kroner. Regjeringen legger vekt på en trygg og langsiktig
forvaltning av våre felles sparepenger, slik at vi skal kunne virkeliggjøre visjonen
om et kvalitativt bedre samfunn med trygghet for den enkelte og
solidaritet mellom generasjonene.
Strategien for forvaltningen av fondet er innrettet
ut fra hvordan ulike investeringsvalg forventes å virke på lang
sikt. Avkastningen i fondet vil avhenge av en bærekraftig utvikling globalt,
både i økonomisk, miljømessig og samfunnsmessig forstand, og av
velfungerende, legitime og effektive finansmarkeder.
I 2011 var avkastningen på plasseringene
i SPU -2,5 prosent før fradrag for forvaltningskostnader og målt
i fondets valutakurv. Målt i norske kroner var avkastningen -1,4
prosent, men utviklingen i norske kroner påvirker ikke fondets internasjonale
kjøpekraft. Norges Banks forvaltningskostnader reduserte avkastningen
med 0,08 prosentenheter. Avkastningen av plasseringene i SPN var
-3,9 prosent før fradrag for forvaltningskostnader. Folketrygdfondets
forvaltningskostnader reduserte avkastningen med 0,08 prosentenheter.
Norges Bank oppnådde en avkastning som var 0,1
prosentenheter lavere enn referanseindeksen som forvaltningen av
SPU måles mot. Folketrygdfondet oppnådde en avkastning som var 1,3 prosentenheter
høyere enn referanseindeksen for SPN.
Resultatet i 2011 er preget av stor usikkerhet
i finansmarkedene om vekstutsiktene for verdensøkonomien. Statsgjeldskrisen
i Europa virket også negativt inn på hvor stor risiko investorene var
villige til å ta. Dette ga seg særlig utslag i nedgang i det europeiske
aksjemarkedet.
Siden 1998 har den årlige avkastningen av SPU variert
mellom -23,3 prosent og 25,6 prosent, og avkastningen av SPN har
variert mellom -25,2 prosent og 33,5 prosent. Også i den aktive
forvaltningen varierer de oppnådde resultatene fra år til år. Over
tid har både Norges Bank og Folketrygdfondet skapt merverdier i
forvaltningen.
Resultatene understreker at vi må være forberedt på
at verdien av Statens pensjonsfond varierer betydelig fra år til
år. Tall fra Norges Bank viser at vi må regne med at svingninger
i verdien av SPU fra ett år til det neste på 10 prosent (for tiden vel
300 mrd. kroner) vil være vanlige. Tilsvarende tall fra Folketrygdfondet
viser at årlige svingninger i verdien av SPN på nærmere 17 prosent
(for tiden om lag 22 mrd. kroner) vil være vanlige.
Statens pensjonsfond har høy evne til å tåle
slike svingninger. Investeringsstrategien sikter ikke mot at svingningene
i verdien av fondet skal bli minst mulige. En strategi med dette
som formål ville gitt vesentlig lavere forventet avkastning over
tid. Fondet står i liten grad overfor risikoen for at eieren må
ta ut store midler på kort varsel. Dette gir fondet sterkere evne
til å bære risiko enn mange andre investorer.
Siden 1997 har den årlige realavkastningen av investeringene
i SPU i gjennomsnitt vært 2,7 prosent. Dette er lavere enn departementets anslag
om en langsiktig realavkastning på 4 prosent, men er likevel godt
innenfor den usikkerhet en må regne med. Fondets realavkastning er
nærmere omtalt i kapittel 2, jf. boks 2.1 i meldingen.
Det er viktig at vi evner å holde fast ved en
langsiktig investeringsstrategi i perioder med uro i finansmarkedene.
Høy oppslutning om hvordan Statens pensjonsfond forvaltes gir gode
forutsetninger for en langsiktig forvaltning. Stortingets behandling
av den årlige meldingen om Statens pensjonsfond er en del av dette.
Åpenhet er en forutsetning for at det skal være bred
tillit til forvaltningen av Statens pensjonsfond. Den risikoen som
tas i forvaltningen, må legges fram på en god måte. Denne meldingen, sammen
med den løpende rapporteringen fra Norges Bank og Folketrygdfondet,
er ment å bidra til dette.
Departementets ambisjon er at Statens pensjonsfond
skal være verdens best forvaltede fond. Dette innebærer at vi må
identifisere ledende praksis internasjonalt i alle deler av forvaltningen
og strekke oss mot dette.
Målet med investeringene i Statens pensjonsfond
er å oppnå høyest mulig avkastning over tid, innenfor rammen av
moderat risiko. Investeringsstrategien bygger på at det å ta risiko
gir betalt i form av høyere forventet avkastning, en såkalt risikopremie,
over tid. Departementet legger vekt på å utnytte fondets evne til
å bære risiko ved å bygge på fondets særtrekk som en stor, langsiktig
investor.
Statsobligasjoner regnes normalt blant de tryggeste
investeringene i verden. Gjeldskrisen i enkelte europeiske land
har imidlertid vist at investorene mener at utvalget av statsobligasjoner
som kan fylle en slik rolle for tiden er mer begrenset enn før.
Det er krevende å avdekke alle former for risiko i forkant. God
spredning mellom enkeltland og regioner vil redusere fondets sårbarhet.
I Meld. St. 15 (2010–2011) konkluderte departementet
med at valutarisikoen synes å være mindre enn tidligere antatt,
og at det ikke lenger er grunnlag for en så vidt sterk konsentrasjon
av investeringene i Europa. Det ble i meldingen også sagt at en
geografisk fordeling i samsvar med markedsverdier er et naturlig
utgangspunkt for sammensetning av fondets aksjeportefølje, men at
hensyn som investerbarhet, konsentrasjonsrisiko og forventninger
til avkastning og risiko i ulike markeder ville være andre relevante
hensyn. Departementet skrev dessuten at et aktuelt spørsmål var
om andelen av fondet som investeres i framvoksende markeder, burde
øke mer enn det som følger av markedsutviklingen og en nedvekting
av Europa.
I tråd med det vi varslet i fjor, legges det
i denne meldingen fram følgende planer for endring av investeringsstrategien
i SPU:
ny referanseindeks
for SPUs obligasjonsinvesteringer med BNP-vekting av statsobligasjoner og
forenkling av indeksen ved at enkelte delmarkeder tas ut. Gjennomføringen
av disse endringene er påbegynt. Videre legges det opp til å utvide
referanseindeksen til å inkludere statsobligasjoner fra framvoksende
økonomier.
ny geografisk fordeling for SPUs aksjeinvesteringer
som i større grad enn før er basert på markedsvekter. Det legges
opp til å redusere andelen i Europa med om lag 10 prosentenheter. Andelen
framvoksende økonomier øker med om lag 2 prosentenheter.
det presenteres også planer for en endring
i systemet for rebalansering av fondets aksjeandel.
I avsnittene 2.2-2.4 i meldingen er det redegjort for
de planlagte endringene i referanseindeksen for SPUs obligasjonsinvesteringer
og i den geografiske fordelingen av referanseindeksen for aksjer.
Avsnitt 2.5 i meldingen gjør rede for reglene
for rebalansering av SPU. Verdien av aksje- og obligasjonsporteføljene
vil utvikle seg ulikt uten at Norges Bank kjøper eller selger verdipapirer.
Finansdepartementet har derfor fastsatt regler for Norges Banks
forvaltning som sørger for at andelen aksjer ikke avviker for mye
fra den valgte aksjeandelen på 60 prosent. Disse reglene er av betydning
for den samlede risikoen i fondet. Erfaringene med fondets rebalanseringsregler
er gode. De bidro blant annet til særlig store aksjeinvesteringer
gjennom perioder med fallende aksjekurser på begynnelsen av 2000-tallet
og under finanskrisen i 2008–2009. Samtidig er det naturlig å vurdere
om reglene kan forbedres. Den nye geografiske fordelingen av fondets
investeringer og endringene av obligasjonsindeksen tilsier også
at rebalanseringsreglene justeres.
Fondets investeringsstrategi er basert på vurderinger
av forventet avkastning og risiko på lang sikt. Endringer i strategien
må ses i et langsiktig perspektiv. Det er ikke ønskelig at vi gjør om
på strategien raskt eller for ofte. Strategien kan ikke utformes
på bakgrunn av dagsaktuelle temaer i finansmarkedene.
Departementet søker å legge til rette for en
bred debatt om viktige sider ved fondets investeringsstrategi. Vesentlige
endringer legges fram for Stortinget. En grundig beslutningsprosess
er en styrke for investeringsstrategien. Samtidig begrenser det
hvilke typer beslutninger om strategien departementet kan ta. For
eksempel vil det neppe være mulig å fatte raske beslutninger om å
øke eller redusere investeringene i aksjer avhengig av om de framstår
som «billige» eller «dyre».
Fondets størrelse legger uansett begrensninger på
muligheten til å gjøre store skift i fondets sammensetning.
Avkastningen av Statens pensjonsfond vil over tid
avhenge av en bærekraftig økonomisk utvikling. Fondet skal bidra
gjennom en ansvarlig investeringspraksis basert på god selskapsstyring
og respekt for miljømessige og samfunnsmessige sider ved investeringene.
Arbeidet med ansvarlig investeringspraksis, herunder fondets uttrekksmekanisme
og eierskapsutøvelse, er en integrert del av forvaltningen. Statens
pensjonsfond er imidlertid ikke egnet til å ivareta alle typer forpliktelser,
og fondet skal ikke være et instrument i utenrikspolitikken. Norske
myndigheter har andre virkemidler til rådighet som ofte vil være
mer målrettede enn det føringer på fondets investeringer kan være.
I det videre arbeidet med å utvikle investeringsstrategien
vil departementet legge særlig vekt på å utnytte fondets særtrekk
som en stor, langsiktig investor med forholdsvis lavt likviditetsbehov.
Det vil bedre forholdet mellom avkastning og risiko ytterligere.
Fondets styringsstruktur må avspeile investeringsstrategien.
På noen områder vil det være nødvendig å tilpasse styringssystemet
til nye investeringsformer. Et eksempel på dette er inkluderingen
av eiendomsinvesteringer i SPU. For slike investeringer gir det
ikke mening å skille mellom aktiv og passiv forvaltning, og beslutningene
om investeringsstrategien må i større grad delegeres til forvalteren.
Samtidig må viktige beslutninger om risiko i
forvaltningen forankres hos fondets eiere, representert ved departementet,
regjeringen og Stortinget. Denne avveiingen er søkt ivaretatt ved
at beslutninger som har vesentlig betydning for risikonivået i fondet,
legges fram for Stortinget før de gjennomføres, samtidig som reguleringen
av fondet i form av mandater fra departementet til henholdsvis Norges
Bank og Folketrygdfondet er prinsippbasert og rammepreget.
Omplasseringen av statens formue fra petroleumsressurser
i bakken til fordringer på utlandet gjennom investeringene i SPU
bidrar til bedre spredning av statens formue. Når olje og gass selges
og staten investerer i aksjer og obligasjoner gjennom SPU, reduseres
svingningene i den samlede formuen som består av petroleum og fondet.
Investeringsstrategien for Statens pensjonsfond er
basert på vurderinger av forventet avkastning og risiko på lang
sikt. En sentral forutsetning for strategien er at det forventes
høyere gjennomsnittlig avkastning over tid av aksjeinvesteringer enn
av investeringer i obligasjoner. Størrelsen på denne meravkastningen,
eller aksjerisikopremien, er imidlertid usikker og vil variere fra
tiår til tiår.
Utviklingen i perioden siden 1996 har vært spe-siell.
Økningen i oljeprisene har vært sterk. Avkastningen av obligasjonsinvesteringene
har vært historisk høy, mens avkastningen av aksjeinvesteringene
har vært lav. Samlet sett har utviklingen vært gunstig. Verdien
av SPU er blitt vesentlig høyere enn det vi så for oss i 2001, da handlingsregelen
ble etablert. I revidert nasjonalbudsjett for 2001 ble det anslått
at SPU skulle nå en størrelse på om lag 2 100 mrd. kroner i 2010,
mens den faktiske verdien ble nær 3 100 mrd. kroner. Det gjenspeiler
at oljeprisen har steget markert fra 2001.
Erfaringene med forvaltningen av petroleumsformuen
er så langt gode. Forvaltningen av Statens pensjonsfond er en del
av dette. Ved å bygge videre på en langsiktig og god forvaltning
av fondet kan vi sørge for at landets petroleumsinntekter kan komme
alle generasjoner til gode.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, Thor Lillehovde,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Ida Marie Holen, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Borghild Tenden, tar omtalen til orientering,
og viser til de respektive merknader nedenfor. Komiteen viser
videre til at det 17. mars 2012 ble avholdt åpen høring som ledd
i behandlingen av saken. Særskilt inviterte høringsinstanser var
Finansdepartementet ved finansminister Sigbjørn Johnsen, Norges
Bank ved sentralbanksjef Øystein Olsen, Norges Bank Investment Management
(NBIM) ved direktør Yngve Slyngstad, Folketrygdfondet ved styreleder
Erik Keiserud og direktør Olaug Svarva, samt Norges Banks representantskap ved
leder Reidar Sandal. Komiteen viser til at der det
er referert til figurer og tabeller i sammendragene, refereres det
til figurer og tabeller i meldingen. Komiteen viser
videre til brev av 10. mai 2012 fra finansminister Sigbjørn Johnsen
om enkelte feil i meldingen. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til meldingen
som er lagt fram om forvaltningen av Statens pensjonsfond (Statens
pensjonsfond utland (SPU) og Statens pensjonsfond Norge (SPN)) som
inneholder resultater og vurderinger av forvaltningen i 2011 og
planer for videreutvikling av fondets investeringsstrategi framover.
Dagens politikk for SPU bygger på erfaringene fra
de første inntektene kom fra olje- og gassvirksomheten på 70-tallet
og fram til i dag, en politikk som har fungert godt. I korte trekk forteller
denne historien om framsynte politikere og tjenestemenn som la grunnlaget
for at fellesskapet har kunnet ta del i inntektene fra olje- og
gassutvinningen fra den første oljen ble funnet i 1969. Samtidig
har det vært utvist forsiktighet i bruken av olje- og gassinntektene
for å «unngå at resultatet bare blir en rask og ukontrollert vekst
i bruken av materielle ressurser uten at samfunnet ellers ble endret»,
som det står i innledningen til meldingen. Denne politikken er videreført
av flertallet på Stortinget i alle år, for å sikre at både dagens
og kommende generasjoner skal kunne ta del i bruken av disse inntektene.
Statens petroleumsfond ble ikke etablert før
i 1990, og første pengeoverføring ble gjort i 1996. Bakgrunnen for
å etablere et slikt fond var en bred politisk enighet om at oljeinntektene
ikke bare skulle brukes kortsiktig i hvert års budsjett. Man ville
ta langsiktige hensyn og sikre statlige finanser på lang sikt, slik
at kommende generasjoner skulle få en rimelig andel av landets oljerikdom.
Samtidig var det viktig å begrense bruken av statens oljeinntekter
av hensyn til konkurranseutsatt industri.
I 2001 ble det vedtatt retningslinjer for en
langsiktig og planmessig bruk av oljeinntekter over statsbudsjettet,
Handlingsregelen, gjennom behandlingen av St.meld. nr. 29 (2000–2001)
Retningslinjer for den økonomiske politikken.
I meldingens kapittel 2.2 Det langsiktige handlingsrommet
i budsjettpolitikken, står det hva daværende regjering la vekt på
ved etableringen av handlingsregelen:
«Regjeringen har lagt vekt på at en retningslinje for
bruken av oljeinntektene som ivaretar hensynene stilt opp ovenfor,
samtidig må være forholdsvis enkel og bør kunne fungere som en rettesnor
i det løpende budsjettarbeidet. Et nærliggende alternativ vil være
å legge opp til en bruk tilsvarende om lag den forventede realavkastningen
av Petroleumsfondet. En politikk basert på å bruke forventet realavkastning
av Petroleumsfondet sikrer at realverdien av fondet ikke reduseres.
Når alle inntektene fra petroleumsvirksomheten avsettes i Petroleumsfondet og
en bare bruker avkastningen, vil fondet fortsette å vokse i årene
som kommer. Samtidig baseres bruken på realiserte inntektsstrømmer fra
oljevirksomheten, og ikke usik-re framtidige inntekter.
Etter
en samlet vurdering vil Regjeringen legge til grunn følgende som
retningslinje for budsjettpolitikken:
- Det må legges
stor vekt på å jevne ut svingninger i økonomien for å sikre god
kapasitetsutnyttelse og lav arbeidsledighet.
- Petroleumsinntektene
fases gradvis inn i økonomien. Det legges til grunn en innfasing
om lag i takt med forventet realavkastning av Petroleumsfondet.»
Komiteen viser til at sitatet
over viser hva det ble lagt vekt på da man fastsatte handlingsregelen
for innfasing av inntekter fra olje og gass i økonomien.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, viser til at dersom vi ser på de ti årene
som er gått siden handlingsregelen ble vedtatt, mener flertallet at disse
hensynene er godt ivaretatt i den politikken som har vært ført.
Det har gitt oss et investeringsfond på over 3 300 mrd. ved årsskiftet,
og gode inntekter til statskassen til bygging av velferdssamfunnet
vi kjenner i dag, til sparing til framtidige generasjoner, og det
har gitt oss muligheter til å sette inn målrettede tiltak mot den internasjonale
finanskrisens virkninger i Norge.
Komiteen påpeker at
Statens pensjonsfond utland skal forvaltes slik at formuen skaper
en langsiktig god avkastning som framtidige generasjoner kan dra
nytte av. Dette er avhengig av at man oppnår en bærekraftig utvikling
i økonomisk, økologisk og sosial forstand samt av velfungerende,
legitime og effektive markeder.
Komiteen viser til at utvinningstempo,
råvarepriser og den fortløpende bruken av statens inntekter fra
olje- og gassektoren bestemmer tilførselen til fondet. Veksten i
fondet avhenger av både årlig tilførsel og oppnådd avkastning i
de finansielle markedene. Både prisutviklingen på olje og gass,
som norske myndigheter i begrenset grad påvirker direkte, samt økt
utvinningstempo, som er resultat av bevisste politiske valg over tid,
påvirker statens årlige inntekter fra olje- og gassektoren på den
norske sokkelen. Det skal bygges videre på gjeldende retningslinjer
for å styrke fondet som en ansvarlig investor. Det siktes mot beste
internasjonale praksis i alle deler av forvaltningen. Regjeringens
opplegg for å styrke kontroll- og tilsynsapparat følges opp, og fondet
skal være i front for å utvikle beste praksis på området for ansvarlige
investeringer.
Komiteen viser til at i 2004
ble de etiske retningslinjene for SPU innført og Etikkrådet etablert.
Bruk av eierrettigheter ved eierskapsutøvelse ble et virkemiddel
i tillegg til utelukkelse. I 2009 ble de etiske retningslinjene evaluert,
noe som resulterte i innføringen av en mer helhetlig strategi for
ansvarlig investeringspraksis i 2010.
Komiteen vil peke på at navneskiftet
i 2006 til Statens pensjonsfond utland var del av en bredere pensjonsreform,
og framhevet fondets rolle for å understøtte statlig sparing og
finansiering av den sterke veksten i folketrygdens pensjonsutgifter
i årene som kommer, og langsiktige hensyn i bruken av inntektene.
Fondet er imidlertid ikke øremerket pensjoner eller andre formål.
Målet for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland er å oppnå
høyest mulig finansiell avkastning innenfor moderat risiko. Fondet er
i sin helhet investert utenlands i aksjer og obligasjoner og eiendom,
noe som sikrer risikospredning og god finansiell avkastning og bidrar til
å skjerme vår fastlandsøkonomi. SPU har i dag aksjer i over 8 000
selskaper verden over, og kapitalen i fondet var ved årsskiftet
over 3 300 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at disse
medlemmer flere ganger de siste årene har tatt til orde
for at det bør foretas en vurdering av om den valgte organiseringen
av Statens pensjonsfond utland er optimal sett i forhold til fremtidige
utfordringer og til de mål som er satt for forvaltningen, og ønsker
en utredning av alternative måter å organisere fondet på. En slik
vurdering bør også omfatte spørsmålet om det i fortsettelsen skal
være ett eller flere fond. Disse medlemmer mener fortsatt
at dette er en aktuell problemstilling og fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med neste
evaluering av Statens pensjonsfond utland (SPU) foreta en utredning
av alternative måter å organisere fondet på, herunder spørsmålet
om etablering av egen pengepolitisk komité i Norges Bank, slik at
hovedstyret i større grad kan konsentrere kompetansen om kapitalforvaltning, eller
en modell hvor forvaltningen av SPU skilles fra Norges Bank, samt
om det i fortsettelsen skal være ett eller flere fond.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Statens pensjonsfond har det formålet å spare til kommende
generasjoner slik at de også skal kunne nyte godt av petroleumsformuen,
dette for å bygge nasjonen videre for landets befolkning, slik at
landets nåværende og fremtidige næringsliv har gode forutsetninger for
å være internasjonalt konkurransedyktig og kunne hevde seg i den
globale handelen.
Disse medlemmer viser til at
forvaltningen av Statens pensjonsfond utland i stor grad settes bort
til utenlandske forvaltningsselskap. Disse medlemmer mener
dette ikke nødvendigvis er den beste måten å forvalte fellesskapets
verdier på. Disse medlemmer ønsker at en større andel
av SPU bør forvaltes fra Norge. Dette skyldes at kapital i dag er
et av Norges komparative fortrinn, og at vi bør kunne utnytte vår
nye ressurs til å bygge opp et ledende kapitalforvaltermiljø dersom
SPU i fremtiden skal forvaltes på denne måten. Fondet skal ha langsiktighet
og satse på kompetansebygging. I tillegg til å øke de finansielle
verdiene bør kompetansebygging i forvaltningen også komme eierne
til gode.
Disse medlemmer understreker
at investeringer i realkapital i form av nasjonal infrastruktur
i svært mange tilfeller vil gi en langt høyere avkastning på sikt
enn passivt eierskap i utenlandske bedrifter. Investeringer i eksempelvis samferdselsprosjekter
vil kunne danne grunnlag for økt økonomisk vekst, og samtidig sikre
oss et bedre grunnlag for alternative næringsveier den dagen olje-
og gassforekomstene er ferdig utnyttet. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet tidligere har foreslått at det bør opprettes
et infrastrukturfond, der avkastningen fra dette fondet øremerkes
investeringer i vei-, jernbane- og kollektivtiltak. Disse
medlemmer mener at dette bør vurderes og ses nærmere på,
slik at det kommer både nåværende og kommende generasjoner til gode.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at fremvoksende
markeder ble inkludert i Statens pensjonsfonds referanseindeks for
aksjer første gang i år 2000, og at man de siste år har investert
mye mer i fremvoksende markeder. Investeringer i disse markeder bidrar
til å spre risikoen mellom ulike land. Disse medlemmer minner
likevel om at man i flere år har vurdert å opprette eget fond eller
investeringsprogram for investeringer i fremvoksende og mindre utviklede
markeder, noe som er i tråd med anbefalingene til Utviklingsutvalget og
Norfund. Disse medlemmer ønsker fortgang i denne
prosessen, og ønsker at det opprettes et investeringsprogram for
investeringer i fremvoksende markeder i fattige land.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å opprette et investeringsprogram innen Statens pensjonsfond utland
(SPU), med samme krav til forvaltningen som andre investeringer
i SPU, med formål å investere i bærekraftige bedrifter og prosjekter
i fattige land og fremvoksende markeder, med en målsetting om samlet
investeringsramme opp til 10 mrd. kroner.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til St.meld. nr. 29
(2000–2001) Retningslinjer for den økonomiske politikken. I meldingens
kapittel 2.2 Det langsiktige handlingsrommet i budsjettpolitikken
er det nedfelt hva regjeringen la vekt på ved etableringen av handlingsregelen:
«Det er ikke likegyldig hvordan bruken av oljeinntekter
skjer. Produksjonen i Fastlands-Norge utgjør om lag 4/5 av den samlede
produksjonen i norsk økonomi. Det skal derfor ikke stort inntektstap
til i resten av økonomien før den økte
handlefriheten som petroleumsinntektene gir, er brukt opp. På lang
sikt er det således vekstevnen i fastlandsøkonomien som bestemmer velferdsutviklingen
i Norge. I en slik sammenheng er det størrelsen på og utnyttelsen
av arbeidsstyrken og andre ressurser som betyr mest for den økonomiske
veksten, og dermed for omfanget av de offentlige velferdsordningene. Regjeringen
legger derfor vesentlig vekt på at handlingsrommet som økt bruk
av oljeinntekter gir, skal brukes på en måte som også vil styrke vekstevnen
til norsk økonomi. Lavere skatter og avgifter kan gi næringslivet
bedre arbeidsvilkår, slik at konkurranseevnen styrkes. Tilsvarende vil
tiltak for en bedret infrastruktur, samt tiltak for å bringe fram
ny kunnskap gjennom forskning og utvikling, bidra til å styrke vekstevnen. Styrket
vekstevne og høyere arbeidstilbud vil i seg selv trygge grunnlaget
for de offentlige velferdsordningene.»
Disse medlemmer viser til at
Sentrum/Høyre-regjeringen fra 2001–2005 fulgte opp denne intensjonen.
Regjeringen Stoltenberg II har imidlertid forlatt målet om at oljepengene skal
brukes til å styrke vekstevnen i norsk økonomi gjennom investeringer
i infrastruktur, kunnskap og vekstfremmende skattelettelser.
Disse medlemmer viser til at
fondets utvikling tilsier at det i årene som kommer vil være en
sterk økning i bruken av oljepenger som følge av 4 prosent-målet
i handlingsregelen. Når bruken av oljepenger øker, øker også behovet
for å bruke pengene slik at det øker veksten i norsk økonomi og
ikke undergraver konkurranseevnen til norsk eksportrettet næringsliv.
Sentralbanksjef Øystein Olsen la i sin årstale
i februar 2011 stor vekt på gjennomføringen av handlingsregelen.
Sentralbanksjefen pekte på at handlingsrommet er brukt «til å gjennomføre standardøkninger
og øke utgiftene på en rekke områder. Prioritering av tiltak som
styrker produktiviteten og vekst-evnen på lengre sikt, herunder
justeringer i skattesystemet, synes derimot å ha kommet noe i bakgrunnen.»
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at økt bruk av oljepenger skal kanaliseres til forskning
og utdannelse, infrastruktur og vekstfremmende skattelettelser.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til behovet for å redusere klimautslippene
og mener det bør etableres et investeringsfond med formål om å investere
i bedrifter og prosjekter innenfor energi- og miljøsektoren, med
spesiell vekt på nyskapende og miljøvennlig energiteknologi.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å opprette et investeringsfond med formål å investere i bedrifter
og prosjekter innenfor energi- og miljøsektoren, med spesiell vekt
på nyskapende og miljøvennlig energiteknologi. Fondet må gjennom
sin virksomhet underbygge Norges posisjon som energinasjon.»