Da lov om eiendomsmegling ble vedtatt i Stortinget
29. juni 2007, medførte den vesentlige endringer sammenlignet med
den tidligere lov om eiendomsmegling. Blant annet ble kravene til hvilke
opplysninger som skal gis om eiendommen, skjerpet, og det ble stilt
strengere kompetansekrav til dem som skal arbeide i eiendomsmeglings-bransjen.
Det ble videre innført nye lovbestemmelser for å sikre eiendoms-meglerens
uavhengighet, og det ble stilt større krav til styrets og daglig
leders ansvar for den faglige ledelsen for tjenestenes kvalitet.
I løpet av den tiden som har gått siden loven trådte i kraft, har
erfaring vist at det vil være hensiktsmessig å gjøre enkelte endringer
i regelverket, og i proposisjonen foreslår Finansdepartementet at
det gjøres enkelte endringer i eiendomsmeglingsloven.
Endringsforslagene bygger på høringsnotat 30. september
2010 utarbeidet av Finanstilsynet med forslag til diverse endringer
i eiendomsmeglingsloven og eiendomsmeglingsforskriften (forskrift
23. november 2007 nr. 1318). Notatet ble sendt på høring av Finansdepartementet 5. januar
2011. Finanstilsynets høringsnotat bygget på forslag som Eiendomsmegler
1 fremsatte i brev til Finansdepartementet 1. juni 2010 og som departementet
hadde bedt Finans-tilsynet om å vurdere. I høringsnotatet fremsettes
det forslag om å oppheve kravet om at eiendomsmegler skal skrive
timebasert regning i tilfeller hvor det er avtalt fast pris eller
provisjon for oppdraget. Det fremsettes videre forslag om å åpne for
at medhjelpere i en tidsbegrenset periode skal kunne arbeide uten
å ha bestått medhjelpereksamen, samt forslag om å utvide adgangen
for oppgjørsmedhjelpere til å uføre det økonomiske oppgjøret i eiendomshandler.
På bakgrunn av henvendelse fra Finansdepartementet
i brev 11. juni 2010 vurderte Finanstilsynet i eget notat 30. september
2010 behovet for å innføre vandelskrav for eiendomsmeglerfullmektiger.
Det ble konkludert med at det ikke foreligger et slikt behov. I
høringsbrev 5. januar 2011 ble Finanstilsynets notat om vandelskrav for
eiendomsmeglingsfullmektiger vedlagt, og departementet ba om høringsinstansenes
syn på hvorvidt det bør innføres et vandels-krav for eiendomsmeglingsfullmektiger.
Videre sendte Finansdepartementet 28. januar 2011
på høring forslag om å presisere at eiendomsmeglingsloven får anvendelse
også på videresalg av kjøperposisjoner til fast eiendom. Det ble
samtidig sendt på høring forslag om å rette opp en inkurie i straffebestemmelsen
i eiendomsmeglingsloven § 8-9, slik at overtredelser av eiendomsmeglingsloven
§ 3-2 om behandling av betrodde midler tas inn i straffebestemmelsen.
Se proposisjonens punkt 4.3–4.7 for omtale av medhjelpereksamen
– forskriftshjemmel til å gi adgang til at medhjelper i en viss
periode kan arbeide uten å ha bestått eksamen, organisering av oppgjørsfunksjonen,
plikt til å skrive regning for medgått tid, vandelskrav for eiendomsmeglerfullmektiger,
og videresalg av kjøperposisjoner til fast eiendom – presisering
av eiendomsmeglingslovens anvendelsesområde.
Lovforslaget i proposisjonens punkt 4.3 gir hjemmel
for departementet til i forskrift å fastsette at personer som ikke
ennå har bestått medhjelpereksamen, kan arbeide som medhjelper i en
begrenset periode. En slik ordning vil etter departementets vurdering
møte et behov for større fleksibilitet ved ansettelsen av medhjelpere
i eiendomsmeglingsbransjen, samtidig som medhjelper før eksamen
vil kunne opparbeide seg relevant kunnskap og erfaring.
Lovforslaget i punkt 4.4 medfører at oppgjørsmedhjelpere
kan gjennomføre det økonomiske oppgjøret også i eiendomsmeglingsforetak
som selv gjennomfører det økonomiske oppgjøret. Dette imøteser et
fra eiendomsmeglingsbransjen uttrykt behov for større fleksibilitet
med hensyn til organiseringen av oppgjørsfunksjonen, og bidrar videre
til at oppgjørsmedhjelpere i foretak som utfører oppgjøret internt,
får samme kompetanse som oppgjørsmedhjelpere i foretak som opptrer
som kontraktsmedhjelper for andre eiendomsmeglingsforetak.
Lovforslaget i punkt 4.7 klargjør at omsetning
at mellommannsvirksomhet knyttet til omsetning av kjøperposisjoner
faller inn under eiendomsmeglingslovens virkeområde.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteen deler vurderingen
om at det vil være hensiktsmessig at personer som ennå ikke har bestått
medhjelpereksamen, kan arbeide som medhjelpere i et begrenset tidsrom
før medhjelpereksamen avlegges. En slik løsning vil gi mulighet
til å opparbeide seg praktisk relevant erfaring som kan være nyttig
ved avleggelse av eksamen, og vil kunne gi det enkelte foretak fleksibilitet
med hensyn til organiseringen av medhjelperfunksjonen. Komiteen viser
imidlertid til at intensjonen med eksamenen er å heve kompetansenivået
i bransjen, og mener således at det er avgjørende at den nye hjemmelen
ikke fører til utstrakt bruk av midlertidige ansettelser av medhjelpere
uten eksamen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter regjeringens
vurdering om at det normalt bør være en forutsetning ved ansettelsen
at medhjelperen er i ferd med, eller har som intensjon i løpet av
kort tid, å avlegge eksamen. Flertallet støtter videre
at Finanstilsynet, som ledd i sitt alminnelige tilsyn med eiendoms-meglerforetakene,
kontrollerer at bruken av medhjelpere uten avlagt eksamen ikke medfører en
utstrakt bruk av midlertidige ansettelser som i realiteten vil undergrave
eiendomsmeglingslovens formål om kompetanseheving.