1. I
Prop. 1 S (2011–2012), redegjøres det for pågående anskaffelser
av kjøretøy til Hæren. Dette gjelder prosjektene 5026 – pansrede
spesialkjøretøy, 5060 – brukte Leopard 2 stridsvogner og det fremtidige
prosjektet 5029 – pansrede hjul- og støttekjøretøy. Anskaffelsene
som foreslås i Prop. 93 S, sammen med de endringene som er foreslått
av strukturen i 2. bataljon gjennom Prop. 73 S ser ut til å ville
påvirke den helhetlige innretningen og materielloppsetningen i Hæren
i betydelig grad.
Prosjekt 5026 som det er redegjort for i Prop.
1 S (2011-2012) har til hensikt å levere oppgraderte pansrede spesialkjøretøy
(M-113) til ulike støttefunksjoner som f.eks. ildlederpanservogn og
ambulansevogn, dvs. ikke som kjøretøy som skal operere direkte i
kamprollen. Kjøretøyene som foreslås i Prop. 93 S (2011-2012) skal
levere pansrede CV-90-kjøretøy hovedsakelig for bruk i kamprollen,
og et mindre antall som støttevogner, f.eks. oppklaringsvogn. De
førstnevnte kjøretøyene har ikke kanon, mens CV-90-kjøretøyene har
30 mm kanon. Gjennom prosjekt 5060 leveres oppgraderte Leopard 2 stridsvogner
med 120 mm kanon. Leopard 2 er Hærens hovedkampsystem, og utgjør
sammen med CV-90 den skarpeste delen av Hæren. Prosjektet som legges
fram i Prop. 93 S (2011-2012) erstatter ikke kjøretøy som er en
del av godkjente prosjekter nevnt i Prop. 1 S.
Videreføringen av 2.bn som en lett infanteribataljon
vil i utgangspunktet skje ved en omfordeling av allerede anskaffet
materiell.
Endringene vil i utgangspunktet ikke medføre økonomiske
konsekvenser.
2. Hvilken
kjøretøyoppsetning planlegges for hver av Hærens tre manøverbataljoner
i lys av de foreslåtte anskaffelsene? Hvilke behovs- og kostnadsvurderinger
er gjort av eventuell ny infrastruktur, eiendom, bygg og anlegg
samt øvingsområder i så måte?
De to mekaniserte bataljonene vil i praksis
være identiske og har hovedmateriell i form av Leopard 2 stridsvogn,
CV9030 stormpanservogn og en rekke pansrede spesialkjøretøyer basert
på M-113-serien. Det er ingen endringer av denne strukturen, men
det nye kampvognprosjektet vil utvikle og fornye strukturen ytterligere.
For 2.bn vil kjøretøyene være lette og terrenggående, basert på
allerede eksisterende materiell i form av beltevogner, felt- og
lastevogner samt lette terrengkjøretøy. Det er så langt ikke påvist
behov for ny infrastruktur eller endringer i øvingsområder i så
måte.
3. Hvilken kjøretøyoppsetning planlegges for Hans
Majestet Kongens Garde (HMKG) i lys av de foreslåtte anskaffelsene
i Prop. 93 S, samt de prosjekter det er redegjort for i Prop. 1
S (2011–2012), særlig prosjekt 5029? Hvilke behovs- og kostnadsvurderinger
er gjort av eventuell ny infrastruktur, eiendom, bygg og anlegg
samt øvingsområder i så måte?
HMKG er oppsatt med felt- og lastevogner, tilpasset
det dimensjonerende oppdraget som er kongehusvakt. For hovedstadsberedskap
og andre typer oppdrag er det på sikt behov for å erstatte et antall
pansrede feltvogner. Forsvaret vurderer mulige kjøretøy for en slik
oppsetning, basert på allerede anskaffet materiell.
4. I
lys av det foreslåtte prosjektet, er det vurdert å anskaffe en direkteskytende
kapasitet på samme enhetlige plattform (CV90), for eksempel CV90120,
i tillegg til eller som erstatning for Leopard 2 stridsvogn? Hvilke
vurderinger er gjort av en slik kapasitet?
CV90120 er en lett stridsvogn utviklet av BAE Systems
Hägglunds. Hensikten med denne versjonen var å tilby en stridsvogn
med samme ildkraft som større, tradisjonelle stridsvogner som f.eks.
Leopard 2, men med økt mobilitet. CV90120 er ikke vurdert som en
robust nok plattform til å kunne motstå trusler som miner og IED-er;
overlevelsesevnen blir dårligere. Leopard 2 er derfor anbefalt videreført
som Hærens hovedkampsystem i årene fremover.
2.bn vil ha utfyllende egenskaper i sammenligning
med de mekaniserte bataljonene. Med høy lendemobilitet og offensive
kapasiteter i form av panserbekjempelsesvåpen og øvrige infanterivåpen
vil avdelingen ha både offensive og defensive kapasiteter for høyintensitetsstrid.
6. I
hvilken grad vil Hærens nye oppsetning for manøverbataljonene ha
systemlikhet og inter-operabilitet med allierte og nordiske hæravdelinger
med tanke på felles operasjoner, drift, vedlikehold og oppgraderinger?
Hvilke muligheter er identifisert for felles anskaffelser gjennom
flernasjonalt samarbeid, og hvilke mulige gevinster ser man for
seg gjennom samarbeid?
Interoperabilitet med våre allierte er et viktig
kriterium for all strukturutvikling i Forsvaret. Erfaringene fra
operasjoner i utlandet, deltakelse i NATO Response Force og i samarbeid
med våre nordiske kollegaer viser at Norge har kommet langt, men
at det fortsatt er stort potensiale. Alle materiellprosjekter blir
vurdert i forhold til interoperabilitet og internasjonalt samarbeid.
BNTF 2020 er et pågående studiearbeid innenfor rammen
av NORDEFCO. De endringer som nå legges til grunn for strukturutviklingen
av Hæren påvirker i liten grad innretningen av dette arbeidet. Hovedkomponentene
er de samme og i et langsiktig utvik-lingsløp er det store muligheter
for felles kapabilitetsutvikling med den strukturen som nå legges
til grunn.
8. Det
bes om en oversikt over og kostnadsfordeling for ”dei andre delane
av materiellframskaffinga, til dømes luftfarkostar, kommunikasjonssystem,
våpenstasjonar, sensorar mv.”
Det prosjektet som foreslås i Prop. 93 S (2011-2012)
har en kostnadsramme på 9 345 mill. kroner. Dette tallet inkluderer
foruten verdien av kontrakten med BAE Systems Hägglunds på ca. 5,8
mrd. kroner også midler til innkjøp av ubemannede bakke- og luftfarkoster,
fjernstyrte våpenstasjoner, kommunikasjonssystemer osv., samt en
større usikkerhetsavsetning. Felles for alle de øvrige anskaffelsene
(dvs. ikke til BAE Systems Hägglunds), er at de merkantile prosesser
ennå ikke er påbegynt. Det er derfor ikke ønskelig nå å offentliggjøre
tall for hvor mye midler som er satt av til det enkelte system.
Om ønskelig kan disse opplysningene oversendes i en separat forsendelse.
Gitt Stortinget godkjenning vil hovedkontrakten med
BAE Systems Hägglunds bli signert i månedsskiftet juni/juli 2012.
Produksjonen starter deretter, og leveransene i prosjektet vil fortsette
fram til 2018.
10. Vedrørende
etableringen av FOH, skriver regjeringen i Prop. 93 S: ” Etableringa
av FOH er i all hovudsak ferdigstilt. Det står att enkelte mind-re
investeringar, men desse er ikkje avgjerande for verksemda ved FOH.”
Det gjenstår IKT-investeringer innenfor en ramme
på ca. 4,3 mill. kroner og investeringer knyttet til inventar/utrustning
til kjøkken innenfor en ramme på ca. 0,5 mill. kroner. Dette er
innenfor den angitte og fastlagte totalrammen.
Etableringen er planlagt å være ferdigstilt
i september 2012.
FOH-tiltaket er ferdigstilt før den planlagte
etab-leringen av NAOC startes, og vil således i hovedsak ikke påvirkes.
11. Departementet
skriver videre i proposisjonen: ”Etableringa er venta gjennomført
innanfor godkjent kostnadsramme, basert på investeringsbehovet som
vart lagt til grunn for vedtaket, justert for årleg prisendring
og tillegg for avsetting til usikkerheit.”
For etableringen av FOH er det avsatt totalt
ca. 32 mill. kroner til usikkerhet, fordelt på de enkelte prosjektene.
Av disse usikkerhetsavsetningene vil om lag 26 mill. kroner bli
benyttet.
Den endelige investeringsutgiften for etableringen
av FOH, justert for årlig prisendring og bruk av avsetning til usikkerhet,
er forventet å være ca. 530 mill. 2012-kroner.