Brev fra Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråden til kommunal- og forvaltningskomiteen, datert 24. februar 2012

Dok. nr. 8:50 S (2011–2012) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden

Jeg viser til Kommunal- og forvaltningskomiteens brev av 15. februar 2012, hvor det bes om statsrådens vurdering av forslaget fra representantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om endringer i utlendingsregelverket for å få mer rettferdige familiegjenforeningsregler.

Forslaget lyder:

«Stortinget ber regjeringen endre utlendingsforskriften §§ 10-7 til 10-12, slik at det i større grad åpnes for skjønn når utlendingsmyndighetene skal avgjøre om utlendingsloven § 58 er oppfylt.»

Jeg er kjent med at underholdskravet i noen saker oppleves som urimelig strengt. Regjeringen har hele tiden vært opptatt av å følge praksis nøye, for å se om det er behov for endringer. UDI har, på oppdrag fra departementet, rapportert om utilsiktede effekter av de innstramningene som ble gjort i underholdskravet i den nye utlendingsloven. Justis- og beredskapsdepartementet er i ferd med, bl.a. med grunnlag i rapporteringen fra UDI, å foreta en gjennomgang. Vi vil særlig vurdere om det er sider ved dagens regelverk som virker urimelig begrensende for barns rett til familiegjenforening med foreldrene.

Justis- og beredskapsdepartementet har allerede gitt flere instrukser til UDI som følger opp noen av deres anbefalinger. Jeg mener det er riktig å gjennomføre evalueringen før det foretas endringer i regelverket. Departementet tar sikte på å få evalueringen ferdig før sommeren. Hvorvidt underholdskravet bør være mer skjønnsmessig eller om det bør utformes flere unntaksregler, vil bli vurdert.

Forslagsstillerne er usikre på om det var Stortingets ønske at reglene om skjerpet underholdskrav også skulle ramme personer som ikke står i fare for å bli tvangsgiftet. Til dette vil jeg bemerke at det fremgår klart av utlendingslovens forarbeider at et formål med et høynet inntektskrav var å bedre ivareta hensynet til at den som får oppholdstillatelse som familiemedlem, faktisk blir forsørget av herboende referanseperson. Det fremgår også at krav til tidligere inntekt og vilkåret om at referansepersonen ikke skal ha mottatt sosialhjelp året forut, innebærer at underholdskravet faktisk vil være oppfylt over lengre tid og at prinsippet om forsørgelse må gjelde uavhengig av referansepersonens alder, oppholdsstatus og statsborgerskap.

Jeg nevner avslutningsvis, som en mer teknisk merknad til forslaget, at utlendingsforskriften § 10-7 ikke gjelder familieinnvandringssaker, og at bestemmelsen dermed ikke er relevant for de problemstillingene som forslagsstillerne tar opp. Videre gjelder forskriftens § 10-12 krav til bolig, og ikke krav til sikret underhold. Boligkravet gjelder ikke i saker om familieinnvandring med nærmeste familie (ektefelle/samboer/barn), og det har stått uendret i lang tid; kravet ble ikke berørt av den innstramningen som skjedde i underholdskravet fra 1. januar 2010. Kritikken som er fremmet mot underholdskravet i familieinnvandringssaker, har heller ikke berørt boligkravet. På bakgrunn av dette anbefaler jeg at forslaget, dersom det fremmes, avgrenses til utlendingsforskriften §§ 10-8 til 10-11.