I proposisjonen fremmer Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet forslag om lovhjemmel til at Kongen i statsråd
kan gjøre den frivillige regist-reringsordningen for regjeringsmedlemmers
verv og økonomiske interesser obligatorisk. Formålet med lovforslaget
er å legge til rette for å kunne pålegge regjeringsmedlemmene å
registrere sine verv og økonomiske interesser på lik linje med stortingsrepresentantene.
For å kunne registrere opplysninger om regjeringens
medlemmer kreves en særskilt hjemmel, og registrering av opplysninger
om regjeringsmedlemmer i Stortingets register har derfor inntil
videre vært basert på individuelt samtykke fra hvert enkelt regjeringsmedlem.
I proposisjonen vises det til registerets formål
om å skape større åpenhet om representantenes og regjeringsmedlemmenes
økonomiske tilknytning til, eller verv i, organisasjoner, selskaper,
institusjoner mv., slik at offentligheten kan få kunnskap om hvilke
interessekonflikter som eventuelt kan oppstå. Registreringen skal
skje på den måte og på de vilkår som fremgår av Reglement om register
for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser.
I forbindelse med at Stortinget gjorde registreringsordningen
for stortingsrepresentantene obligatorisk med virkning fra 1. oktober
2009, måtte regist-reringsordningen for regjeringsmedlemmene vurderes
på nytt. Regjeringen ønsket å videreføre en registreringsordning
for regjeringens medlemmer i form av et felles register for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer.
Datatilsynet ga i januar 2010 en midlertidig
konsesjon til å registrere opplysninger om regjeringsmedlemmers
verv og økonomiske interesser, basert på samtykke fra regjeringsmedlemmene.
Konsesjonen gjelder inntil lovhjemmel foreligger og senest til januar
2013. Departementet ønsker ikke å be om ytterligere forlengelse
av konsesjonen og fremmer derfor lovforslag tilsvarende ordningen
som gjelder for Stortingets representanter.
I proposisjonen redegjør departementet kort
for innholdet i reglementet for registreringsordningen.
Lovforslaget § 1 åpner for at Kongen kan gi
pålegg om registrering. Departementet mener det er viktig at registreringsplikten
for regjeringsmedlemmene blir bestemt på et nivå over dem, formalisert ved
at forskriftskompetansen gis «Kongen i statsråd».
Når regjeringsmedlemmer trer ut av regjeringen, skal
opplysningene tas ut av registeret. Går vedkommende over til å bli
stortingsrepresentant, videreføres registreringsplikten automatisk.
Departementet legger til grunn at personopplysningslovens bestemmelser
gjelder utfyllende ved behandling av opplysninger vedrørende regjeringsmedlemmer.
Hvilke interesser som skal registreres, følger
av Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske
interesser som fastsettes av Stortinget ved plenarvedtak. For lettere
å kunne tilpasse ordningen til eventuelle endringer i Stortingets ordning
er det overlatt til Kongen i statsråd å gi nærmere regler om hva
registreringen skal omfatte, jf. § 2.
Presidentskapet viser til at
registeret over stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser
er hjemlet i Stortingets forretningsorden § 74 og i Reglement om
register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser.
Registreringsordningen ble gjort obligatorisk for stortingsrepresentanter
og fast møtende vararepresentanter fra 1. oktober 2009, og fra 1. april
2011 har samtlige møtende vararepresentanter vært omfattet av ordningen. Opplysninger
om regjeringsmedlemmers verv og økonomiske interesser har hittil
vært registrert på frivillig grunnlag i registeret for stortingsrepresentantene.
Åpenhet om forhold som kan tilsi bindinger til organisasjoner og
næringsliv har samme betydning for tilliten til regjeringsmedlemmer
som til stortingsrep-resentanter. Presidentskapet er
derfor enig i at registreringsordningen også bør være obligatorisk for
regjeringens medlemmer.
Presidentskapet mener at det
er gode praktiske erfaringer med et felles register for stortingsrep-resentanter
og regjeringsmedlemmer, som administ-rativt er underlagt Stortinget. Presidentskapet er
derfor tilfreds med at regjeringen ønsker å videreføre ordningen.
Dette innebærer at det til enhver tid gjeldende reglement for stortingsrepresentantenes registreringsordning
også vil gi anvisning på hvilke interesser som skal registreres
for regjeringsmedlemmenes vedkommende. Presidentskapet har
i denne forbindelse merket seg forutsetningen om at personopplysningslovens
bestemmelser gjelder utfyllende ved behandling av opplysninger vedrørende regjeringsmedlemmer. Presidentskapet har
videre merket seg at det vil være aktuelt for Kongen i statsråd
å gi nærmere regler for oppfølging av regist-reringsordningen for
regjeringsmedlemmene i forskrift, for lettere å kunne tilpasse den
til eventuelle endringer i reglene som gjelder for stortingsrepresentantene.
Presidentskapet viser til proposisjonen
og merknadene og rår Stortinget til å treffe slikt
vedtak til lov
om registrering av regjeringsmedlemmers verv og
økonomiske interesser
§ 1
Kongen i statsråd kan pålegge regjeringsmedlemmene å registrere
sine verv og økonomiske interesser i et register som er tilgjengelig
for allmennheten. De registrerte opplysningene skal tas ut av det elektroniske
registeret etter at vedkommende regjeringsmedlem har trådt ut av
regjeringen.
§ 2
Kongen i statsråd kan gi nærmere regler om hva registreringen
skal omfatte, herunder at registreringen ikke skal angi beløp e.l.
eller bare skal omfatte forhold som medfører ytelser over et visst
beløp.
§ 3
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 18. oktober 2012
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
|
|
|
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Dagfinn Høybråten |