Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide,
viser til vedlagte uttalelse, datert 19. juni 2012, fra Justis-
og beredskapsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen viser også til Stortingets
tidligere behandling av Prop. 49 L (2010–2011) Endringer i ekomloven
og straffeprosessloven mv. (gjennomføring av EUs datalagringsdirektiv
i norsk rett), jf. Innst. 27 L (2010–2011) og Lovvedtak 46 (2010–2011).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, deler forslagsstillernes utgangspunkt
i at individuell frihet og offentlig inngripen i privatlivet må
begrenses så mye som mulig. Samtidig ser flertallet at
dagens situasjon for politiets benyttelse av trafikkdata er uholdbar,
ut fra både hensynet til personvern og effektiv kriminalitetsbekjempelse. Flertallet viser
i den sammenheng blant annet til NOU 2009:1 og NOU 2009:15.
Flertallet vil understreke at
behandlingen av Prop. 49 L (2010–2011) handlet om å gjøre endringer i
norsk lovgivning om lagring og sletting av elektroniske trafikkdata.
Vedtaket innebar også en gjennomføring av EUs datalagringsdirektiv
i norsk rett.
Flertallet mener derfor at EUs
utsettelse av revisjon av datalagringsdirektivet ikke bør ha betydning
for denne saken. Flertallet viser også til at Europakommisjonens
forslag til revisjon av datalagringsdirektivet er utsatt igjen,
og ser ut til å bli lagt fram tidligst mot slutten av 2013.
Flertallet ser ikke at det fremkommer
noen nye momenter i denne saken, som tilsier at implementeringen
burde utsettes. Flertallet mener tvert imot at det
er viktig at lovgivningen implementeres raskest mulig fordi dette
vil styrke kampen mot alvorlig kriminalitet.
Flertallet har merket seg at
forslagsstillerne ikke er uenige i at trafikkdata er viktig for
å bekjempe og oppklare alvorlig kriminalitet. Trafikkdata fra elektronisk
kommunikasjon går fra å bli lagret av et kommersielt hensyn – fakturering
– til et samfunnsmessig hensyn – kriminalitetsbekjempelse. Tidligere har
trafikkdata i enkelte tilfeller blitt lagret uten lovhjemmel, ofte
i for kort tid og iblant lenger enn tillatt. Regelverket partene
har blitt enige om vil styrke personvernet på dette og andre områder. Flertallet viser
til at det for å ivareta personvernet også skal innføres strenge
regler for uthenting, oppbevaring og sletting av data. Eksempler
på dette er 6 måneders lagringstid, at politiet må ha rettens kjennelse
ved utlevering av data, høy strafferamme og sletteplikt. Samtidig
forutsetter flertallet at Datatilsynet styrker sin
kontrollvirksomhet med ekomtilbyderne.
Flertallet vil understreke at
lagring av historiske trafikkdata ikke innebærer overvåkning. Lagring
av historiske trafikkdata skjer hos de fleste ekomtilbyderne alt
i dag av kommersielle hensyn, som utarbeidelse av regninger. Lovverket
for såkalt kommunikasjonskontroll, romovervåkning og fjernsynsovervåking
har ikke blitt endret.
Flertallet viser til terroranslagene
22. juli 2011, samt forsvinningen og drapet på en ung kvinne i Oslo
høsten 2012, som to saker hvor tilgang til elektroniske spor har
vært avgjørende for politiets etterforskning.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti påpeker
at personvern og ytringsfrihet er sentrale elementer i det norske
demokratiet. Disse medlemmer viser til at personvernutfordringene
på Internett øker som følge av en teknologiutvikling der Internett
og elektronisk kommunikasjon i økende grad har blitt en del av den
private sfære. Disse medlemmer viser til at Høyre
og Arbeiderpartiet har gått inn for å implementere det omstridte
datalagringsdirektivet i norsk rett, noe som i praksis innebærer
at alle med moderne mobiltelefoner settes under døgnkontinuerlig
overvåkning. Dette fordi teleoperatørene tvinges til å registrere
hver gang man kommuniserer med sine barn, sin ektefelle, venner,
forretningsforbindelser, klienter, lege, politiske meningsfeller
og samtlige andre man kommuniserer med ved bruk av telefon og e-post,
samtidig som ens posisjon lagres hver gang data utveksles med basestasjonene.
Disse medlemmer registrerer at
Justis- og beredskapsdepartementet mener at datalagringsdirektivet
ikke handler om overvåkning, og at departementet begrunner dette
standpunktet med at det kun er trafikkdata som skal lagres, og at
data først skal kunne brukes av politiet etter beslutning fra retten. Disse
medlemmer er uenig i en slik snever definisjon, blant annet
fordi kameraovervåkning er overvåkning uavhengig av hva slags prosess
man har før dataene frigis, og hva overvåkningsklippene senere brukes
til. Disse medlemmer vil videre påpeke at registrering
av folks bevegelser over tid er klassisk overvåkning av den typen
etterretningsorganisasjoner alltid har drevet med.
Disse medlemmer viser til at
det fortsatt er en rekke uavklarte spørsmål knyttet til implementeringen
av datalagringsdirektivet, noe som også kommer frem av brevet fra
Justis- og beredskapsdepartementet v/statsråden til transport- og
kommunikasjonskomiteen datert 19. juni 2012. Da representantforslaget
12 S (2011–2012) ble utarbeidet, het det at loven skulle tre i kraft
1. januar 2013, men i statsrådens uttalelse til komiteen heter det
nå at vedtatte endringer i straffeprosessloven og ekomloven først skal
tre i kraft i løpet av 2013. Dette grunnet uavklarte forhold knyttet
til sikkerhetskrav og andre tekniske krav, samt utfordringer med
å avklare kostnadsforholdene. Disse medlemmer påpeker
at forskriften heller ikke er ferdig. Disse medlemmer vil videre
vise til at EU heller ikke har lagt frem sitt forslag til revisjon
av datalagringsdirektivet som skulle legges frem i 2012, og at datalagringsdirektivet
fortsatt ikke er innlemmet i EØS-avtalen fordi Island i praksis
har parkert direktivet. Saken ble trukket fra dagsordenen i EØS-komiteen
i både desember 2011 og i februar 2012. Disse medlemmer viser
til at det i statsrådens uttalelse også kommer frem at Samferdselsdepartementet
vil vurdere behovene for å klargjøre problemstillinger knyttet til
innsynsretten, noe som etter disse medlemmers syn
er helt nødvendig. Dersom en abonnent får innsyn i brukerdata, betyr
det at den i husstanden som er abonnent, får innsyn i dataene til
andre brukere i husstanden. Denne adgangen vil i så tilfelle kunne
brukes av ektefeller som overvåker sin ektefelles kontakt med f.eks.
krisesentre.
Disse medlemmer har videre registrert
at det i statsrådens uttalelse til komiteen kommer frem at regjeringen
ikke har satt seg inn i problemstillingen knyttet til at Tysklands,
Tsjekkias og Romanias respektive grunnlovsdomstoler har avvist implementeringen
av datalagringsdirektivet og slettet alle data. Tyskland er nå i
en situasjon der landet får bøter fra EU. Det har nylig blitt kjent
at implementeringen av datalagringsdirektivet også skal prøves av
forfatningsdomstolen i Slovenia. Disse medlemmer mener
at det er svært viktig å få kartlagt nøyaktig hva som har skjedd
i disse landene, fordi dette er tre land som historisk sett har
dårlige erfaringer med omfattende overvåkning av befolkningen, og
der lovgivere derfor har vært opptatt av å skape lovmessige forsvarsverk
mot at tilsvarende overvåkning skal kunne finne sted igjen.
Disse medlemmer mener det er
viktig å utsette implementering av direktivet inntil alle detaljene
er klare, med mindre den politiske situasjonen end-rer seg slik
at direktivet kan legges permanent i skuffen. Disse medlemmer viser
til at alle detaljene må være på plass i god tid før teleoperatørene
implementerer direktivet, slik at man best kan sikre brukernes personvern
innenfor de mulighetene direktivet gir. Dette er ikke gjort over
natten, fordi nettverkene må tilpasses og løsningene testes grundig.
Det er også viktig å ha detaljene på plass for å unngå konkurransevridning
mellom aktører som velger ulike løsninger for datalagring, noe som
unngås dersom man kan komme frem til en bransjestandard. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utsette implementeringen
av datalagringsdirektivet på ubestemt tid.»