Landbruks- og matdepartementet foreslår i denne proposisjonen
endringar av føresegna i jordskifteloven om krava til utdanning
for jordskifteoverdommar, jordskiftedommar og jordskiftedommar med allment
løyve. Endringa går ut på at det utdanningsmonopolet som Universitetet
for miljø- og biovitenskap (UMB) nå har, blir oppheva, slik at det
kan leggjast til rette for jordskiftefagleg utdanning også ved andre
utdanningsinstitusjonar. Utdanninga skal vere på mastergradsnivå.
Landbruks- og matdepartementet har i lengre
tid arbeidd med ei ny jordskiftelov. Ei ny jordskiftelov er meint
å avløyse gjeldande jordskiftelov av 21. desember 1979 nr. 77.
I høyringsnotatet blei det mellom anna foreslått
å oppheve det gjeldande lovfesta kravet til spesiell utdanning ved
Universitetet for miljø- og biovitenskap.
Høyringsnotatet blei sendt på høyring 18. september
2009.
Domstoladministrasjonen har i brev av 18. april 2012
til Landbruks- og matdepartementet bedt om at det fremjast ei eiga
sak overfor Stortinget om kvalifikasjonskrav, slik at endringar
her kan tre i kraft snarast mogleg og uavhengig av resten av forslaget
til ny jordskiftelov, fordi ein i dag har store problem knytt til
rekrutteringa av dommarar til jordskiftedomstolane.
Departementet er einig med dei høyringsinstansane
som har uttalt seg om opphevinga av utdanningsmonopolet. Departementet
viser til det som generelt har skjedd på utdanningssektoren og til
at det er tilslutning til forslaget i høyringsrunden.
Departementet deler Domstoladministrasjonen sin
bekymring for rekrutteringssituasjonen og er einig i at opphevinga
av utdanningsmonopolet bør fremjast som eiga sak nå.
Ved ei oppheving av utdanningsmonopolet meiner
departementet det er tenleg å presisere i lova at utdanninga for
jordskiftedommarar skal vere på mastergradsnivå. Dette er i samsvar
med det nivået jordskifteutdanninga i dag har ved Universitetet
for miljø- og biovitenskap.
Som etter gjeldande lov, skal fagkrinsen fastsetjast
av departementet. Departementet kan delegere myndigheit etter jordskifteloven
til Domstoladministrasjonen, jf. kongelig resolusjon av 12. mai
2006. Domstoladministrasjonen har det overordna administrative og
økonomiske ansvaret for jordskiftedomstolane, og grunnlag for å
vurdere det kompetansebehovet som til ein kvar tid gjer seg gjeldande.
Domstoladministrasjonen arbeider aktivt opp mot utdanningsinstitusjonane
for å sikre rett kompetanse ut frå jordskiftedomstolane sine behov.
Departementet vil delegere slik myndigheit til Domstoladministrasjonen.
Dei ulike utdanningsinstitusjonane må sjølv
vurdere om dei vil etablere dette utdanningstilbodet. Spørsmål om
finansiering av nye utdanningstilbod må vurderast i samanheng med
spørsmålet om etablering av tilbodet. Departementet legg elles til grunn at
den samfunnsmessige vinninga vert større enn ulempene ved ei eventuell
utgiftsauke ved at ei betre rekruttering til jordskiftedomstolane
vil gi betre effektivitet og kortare saksbehandlingstid ved jordskiftedomstolane.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og
lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold,
Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen,
Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
3 L (2012–2013) hvor regjeringen foreslår endringer i jordskifteloven
knyttet til utdanning av jordskiftedommere.
Komiteen mener det er riktig
å oppheve utdanningsmonopolet for utdanning av jordskifteoverdommere,
jordskiftedommere og jordskiftedommere med allment løyve.
Komiteen mener dette bør skje
så raskt som mulig og uavhengig av ny jordskiftelov.
Komiteen er klar over at jordskiftefagmiljøet er
lite og sårbart og at det er stor etterspørsel etter denne kompetanse.
Dette igjen fører til lang saksbehandlingstid og ofte store kostnader
for de involverte. Økt utdanningstilbud vil kunne gi bedre rekruttering
til domstolene og dermed bidra til bedre effektivitet og kortere
saksbehandlingstid.
Komiteen forutsetter at de utdanningsinstitusjoner
som tilbyr denne type utdanning i fremtiden etter denne lovendring,
innretter utdanningen på en slik måte at innholdet i utdanningen
er overførbart mellom de ulike utdanningsinstitusjoner i tilfelle
studenter velger å bytte mellom utdanningsinstitusjoner under utdanningsløpet.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til
lovom endringar i jordskifteloven
I
I lov 21. desember 1979 nr. 77 om jordskifte o.a. skal
§ 7 femte ledd lyde:
Dommarar til jordskifteoverrett
og jordskifterett og jordskiftedommar med allment løyve må ha jordskiftefagleg utdanning på mastergradsnivå med
fagkrins fastsett av departementet.
II
Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.
Oslo, i næringskomiteen, den 22. november 2012
Terje Aasland |
Per Roar Bredvold |
leder |
ordfører |