Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om endringar i pengespilloven (endring av tippenøkkelen)

Dette dokument

  • Innst. 122 L (2012–2013)
  • Kildedok: Prop. 20 L (2012–2013)
  • Dato: 04.12.2012
  • Utgiver: familie- og kulturkomiteen
  • Sidetall: 3

Til Stortinget

Sammendrag

Regjeringa ønskjer å endre fordelingsnøkkelen for tippeoverskotet (tippenøkkelen) for å styrkje idretten og kulturformål utanfor statsbudsjettet.

Etter gjeldande tippenøkkel går 45,5 pst. av speleoverskotet frå Norsk Tipping AS til idrettsformål, 36,5 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige og humanitære formål. Av midlane til kulturformål blir 2/3 fordelt av Stortinget og 1/3 av Kongen.

Departementet foreslår å fordele speleoverskotet frå Norsk Tipping AS etter ny tippenøkkel i 2013 med 47,9 pst. til idrettsformål, 14,6 pst. til kulturformål utanfor statsbudsjettet, 19,5 pst. til kulturformål (som blir ført til inntekt i statsbudsjettet) og 18 pst. til samfunnsnyttige og humanitære organisasjonar.

Forslaget i lovproposisjonen er i samsvar med forslag til vedtak til løyving i Prop. 1 S (2012–2013).

Proposisjonen viser til Meld. St. 26 (2011–2012) Den norske idrettsmodellen.

Regjeringa fremja slikt forslag i budsjettproposisjonen for 2013 (Prop. 1 S (2012–2013)):

«Stortinget samtykker i at fordelingen av Norsk Tippings AS’ overskudd fra og med 2015 endres slik at 64 pst. skal fordeles til idrettsformål, 18 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité. Midlene til kulturformål skal fordeles av Kongen.»

Kulturdepartementets forslag til lovvedtak i denne proposisjonen er det første steget i innfasinga av denne nye fordelingsnøkkelen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser til Meld. St. 26 (2012–2013) Den norske idrettsmodellen og Prop. 1 S (2012–2013) hvor regjeringen foreslår at fordelingen av Norsk Tippings overskudd fra og med 2015 endres slik at 64 pst. fordeles til idrettsformål, 18 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er enig i at opptrappingen skjer gradvis i det enkelte budsjettår og støtter forslaget om å endre pengespilloven § 10, slik at Norsk Tippings overskudd i 2013 fordeles slik:

  • 47,9 pst. til idrettsformål

  • 14,6 pst. til kulturformål utenfor statsbudsjettet

  • 18 pst. til humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner

  • 19,5 pst. til kulturformål (inntektsføres på statsbudsjettet).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er Stortinget som gjennom pengespilloven fastsetter hvordan overskuddet etter Norsk Tippings spillvirksomhet skal fordeles, og at det per i dag er flertall i Stortinget for å endre tippenøkkelen i tråd med Fremskrittspartiets forslag i Dokument 8:144 S (2010–2011). Idretts-Norge har selv ytret et sterkt ønske om å få på plass denne endringen i tippenøkkelen. Disse medlemmer støtter dette synet fullt ut og synes det vil være svært synd dersom idretten ikke skal bli hørt. Disse medlemmer viser til at det i dag er betydelig etterslep på finansiering av nye idrettsanlegg, og at anleggene i stor grad må finansieres av midlene som kommer fra tippemidlene. Etterslepet er i dag på langt over 2 mrd. kroner, og øker. Disse medlemmer mener at det haster med å få på plass den nye tippenøkkelen, og er derfor skuffet over at regjeringen kun foretar mindre justeringer i fordelingen for 2013. Disse medlemmer viser til at dette kun vil bidra til at etterslepet for norsk idrett vil fortsette å øke ytterligere.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«I

I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill mv. blir det gjort følgjande endringar:

§ 10 første og annet ledd skal lyde:

En andel av innsatsbeløpet til spill som omfattes av denne loven, kan etter beslutning fra den enkelte spiller og etter nærmere regler fastsatt av Kongen fordeles direkte til en enhet som er registrert i frivillighetsregisteret, og som driver aktivitet på lokalt nivå. Innsatsandelene som fordeles av spillere etter foregående punktum, skal ikke regnes som spilleinntekt ved beregningen av selskapets overskudd.

Overskuddet fra spillevirksomheten i selskapet og datterselskap fordeles med 64 pst. til idrettsformål, 18 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité. Midlene fordeles av Kongen.

Noverande § 10 andre til fjerde ledd blir tredje til femte ledd.

II

Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.»

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til målsettingen om at 64 pst. av tippemidlene skal fordeles til idrettsformål innen 2015. Disse medlemmer noterer seg at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett kun legger inn en justering på noe over to pst., dvs. en alt for lav forholdsmessig justering dersom opptrappingen skal gjøres proporsjonalt med tre like oppjusteringer, hver på 6,2 pst. Disse medlemmer mener idretten har hatt en berettiget forventing om at justeringen også for 2013 skulle være i denne størrelsesorden. Disse medlemmer mener det er svært viktig å gi idretten forutsigbare rammevilkår og sikre idrettens viktige arbeid ro idrettsglede, kultur, folkehelse og integrering. Disse medlemmer viser til Høyres alternative budsjettforslag der 6,2 pst. økning i andel tippemidler var lagt inn som forutsetning i budsjettet der statens bortfall av inntekter var kompensert med 118 mill. kroner. Disse medlemmer tar til etterretning at Høyres forslag ikke ble vedtatt.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 1

I

I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. blir det gjort følgjande endringar:

§ 10 første og annet ledd skal lyde:

En andel av innsatsbeløpet til spill som omfattes av denne loven, kan etter beslutning fra den enkelte spiller og etter nærmere regler fastsatt av Kongen fordeles direkte til en enhet som er registrert i frivillighetsregisteret, og som driver aktivitet på lokalt nivå. Innsatsandelene som fordeles av spillere etter foregående punktum, skal ikke regnes som spilleinntekt ved beregningen av selskapets overskudd.

Overskuddet fra spillevirksomheten i selskapet og datterselskap fordeles med 64 pst. til idrettsformål, 18 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité. Midlene fordeles av Kongen.

Noverande § 10 andre til fjerde ledd blir tredje til femte ledd.

II

Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.

Komiteens tilråding

Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.

Komiteen viser til proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endringar i pengespilloven (endring av tippenøkkelen)

I

I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. blir det gjort følgjande endringar:

§ 10 første og annet ledd skal lyde:

En andel av innsatsbeløpet til spill som omfattes av denne loven, kan etter beslutning fra den enkelte spiller og etter nærmere regler fastsatt av Kongen fordeles direkte til en enhet som er registrert i frivillighetsregisteret, og som driver aktivitet på lokalt nivå. Innsatsandelene som fordeles av spillere etter foregående punktum, skal ikke regnes som spilleinntekt ved beregningen av selskapets overskudd.

Overskuddet fra spillevirksomheten i selskapet og datterselskap fordeles med 47,9 pst. til idrettsformål, 34,1 pst. til kulturformål og 18 pst. til samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité. Midlene til idrettsformål og samfunnsnyttige eller humanitære organisasjoner som ikke er tilknyttet Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité fordeles av Kongen. Av midlene til kulturformål fordeles 19,5 pst. av Stortinget og 14,6 pst. av Kongen.

Noverande § 10 andre til fjerde ledd blir tredje til femte ledd.

II

Lova gjeld frå den tid Kongen fastset.

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 4. desember 2012

Gunn Karin Gjul

leder og ordfører