Departementet foreslår å innføre en ordning
med personalliste innen bransjene restaurant-/serveringsvirksomhet,
frisørvirksomhet/skjønnhetspleie og bilpleie/bilverksted.
Forslaget medfører at arbeidsgivere i disse
bransjene pålegges å føre en daglig oppdatert oversikt over hvilke
personer som til enhver tid er på jobb. Plikten til å føre personalliste
foreslås fastsatt i bokføringsloven ny § 3 a, mens bestemmelser
om hvilke bransjer som skal omfattes av personallisteordningen,
om føring og oppbevaring av listen og plikt til å dokumentere den ansattes
identitet foreslås fastsatt i forskrift 1. desember 2004 nr. 1558
om bokføring (bokføringsforskriften).
Videre foreslås det at skattekontoret skal kunne ilegge
den som ikke oppfyller sin plikt til å føre og oppbevare listen
et overtredelsesgebyr. Bestemmelsen om overtredelsesgebyr foreslås tatt
inn i ligningsloven ny § 10-9.
Svart arbeid representerer et samfunnsproblem ved
at det offentlige taper inntekter, og fører til en uheldig konkurransevridning
innad i de bransjer hvor svart arbeid er et problem. Formålet med
reglene om personalliste er å motvirke svart arbeid. Når virksomhetene
må føre en løpende oppdatert skriftlig oversikt over det personalet som
til enhver tid er på jobb, vil skatte- og avgiftsmyndighetene lettere
kunne identifisere svart arbeid ved kontroll på arbeidsplassen.
En slik ordning vil være et godt virkemiddel for skattemyndighetenes
kontroll av lønnsområdet. Departementet legger til grunn at ordningen
ikke bare vil bidra til å avdekke svart arbeid, men også til å øke
antall registrerte virksomheter og øke innrapporteringen av lønn,
og at ordningen gjennom dette vil bidra til å øke seriøsiteten innenfor de
bransjer som vil bli omfattet av ordningen.
Bakgrunnen for forslaget er en ordning med «personalliggare»
som ble innført i Sverige i 2007, og forslag om innføring av en
tilsvarende ordning i Norge i to separate utredninger:
Skatteunndragelsesutvalget og Bokføringsstandardstyret
har omtalt ordningen som en ordning med personaljournal, mens departementet
har valgt å omtale ordningen som en ordning med personalliste.
Både Skatteunndragelsesutvalgets utredning og Bokføringsstandardstyrets
rapport har vært på høring.
Departementet foreslår at endringene i bokføringsloven
ny § 3 a og i ligningsloven ny § 10-9 og § 11-1 skal tre i kraft
fra den tid Kongen bestemmer. Det legges opp til at endringene skal tre
i kraft samtidig med at nødvendige forskriftsbestemmelser, herunder
bestemmelser om føring og oppbevaring av personallisten i bokføringsforskriften
og nærmere bestemmelser om praktiseringen av ordningen med ileggelse
av gebyr, trer i kraft.
Departementet legger til grunn at de som vil
omfattes av personallisteordningen vil gis veiledning og informasjon
i god til før ordningen trer i kraft, slik at de kan innrette seg
etter ordningen. Departementet mener derfor at ordningen bør kunne
gjennomføres uten regler om senere implementering av sanksjonsbestemmelser
slik som foreslått av NHO Reiseliv og NHO.
Innføringen av regler om personalliste medfører en
økning i byrdene for næringsdrivende i de aktuelle bransjene. Etter
departementets syn vil denne økningen være begrenset. Av hensyn
til økonomistyring, herunder lønnsberegning, ansvarsforhold og lignende,
vil de fleste virksomheter ha en egeninteresse av å vite hvilke personer
som er på jobb, og mange vil ha systemer for tidsregistrering, vaktlister
og lignende. For å begrense byrdene vil det tillates bruk av eksisterende
arbeidsplaner (vaktlister) dersom disse planene tilfredsstiller
kravene etter personallisteordningen. Videre vil skattemyndighetene tilby
egne bøker som kan brukes til føring vederlagsfritt, slik som i
Sverige. Med den begrensede mengden av informasjon som skal registreres
i personallisten, legger departementet til grunn at tilleggsbyrden
for de fleste vil være liten. Departementet understreker at ulempene
ved ordningen må veies opp mot den forventede positive effekten
knyttet til bedring av konkurransevilkår og opprydding i deler av
de aktuelle bransjene.
Ordningen med personalliste forventes å gi økte skatteinntekter.
Konsekvensene for skatteetaten vil i hovedsak bestå i økte kostnader
til kontroller, informasjon og veiledning, tilpasning av systemer
og behandling av klager.
Konsekvensene for skatteetaten vil først og fremst
avhenge av de kontrolltiltak som skal iverksettes. For å sikre etterlevelse
av regelverket bør det brukes ekstra ressurser til kontrollen på
området i en innføringsperiode. Et slikt arbeid vil medføre økt
bruk av ressurser og økte kostnader for etaten på området, men kostnadene
vil avhenge av omfanget. I tillegg vil det komme kostnader til informasjon
til de berørte næringsdrivende, både i forkant og etter innføring
av ordningen.
Videre vil innføring av regler om personalliste kreve
enkelte tilpasninger og utvikling i skatteetatens IT-systemer. Kostnadene
til dette er anslått til om lag 6 mill. kroner.
Skatteetatens kostnader ved innføring av ordningen
dekkes innenfor etatens gjeldende budsjettrammer.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag om innføring av en ordning med personallister. Ordningen
er et tiltak for å unngå svart arbeid som omhandler bransjene restaurant-/serveringsvirksomhet,
frisørvirksomhet/skjønnhetspleie og bilpleie/bilverksted.
Komiteen deler departementets
syn på at svart arbeid er et samfunnsproblem ved at det offentlige
taper inntekter, og at det fører til uheldig konkurransevridning
innad i bransjer hvor dette er et problem. Når virksomhetene fortløpende må
føre lister over hvilke personer som til enhver tid er på jobb,
vil skatte- og avgiftsmyndighetene lettere kunne identifisere svart
arbeid ved kontroller på arbeidsplassen. Komiteen støtter
departementets vurdering om at dette vil være et godt virkemiddel
for skattemyndighetenes kontroll av lønnsområdet.