Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Gunvor Eldegard, Gerd Janne Kristoffersen, Marianne Marthinsen, Nina
Mjøberg, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, frå Framstegspartiet,
Ida Marie Holen, fung. leiar Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen,
frå Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, frå Kristeleg Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og frå Venstre, Borghild Tenden, syner
til at finansministeren har uttalt seg om forslaget i brev av 5.
februar 2013 til finanskomiteen. Brevet følgjer som vedlegg til
denne innstillinga.
Komiteen legg vekt på at skatteforvaltninga
i Noreg skal ha ein høg standard. Utlikna skatt skal samsvara med
styresmaktene sine vedtak. Den einskilde skal sikrast rett utlikna
skatt.
Komiteen vil òg peika på at finansministeren
i sitt brev frå 5. februar 2013 melder at det føregår eit arbeid
for å vurdera ulike sider ved den verksemda skatteklagenemndene
utfører. Det heiter m.a.:
«Skattedirektoratet har nedsatt en arbeidsgruppe som
vurderer forbedringer i dagens nemndordning og alternativer til
denne. Formålet med dette arbeidet er å sikre at behandlingen av
klage- og endringssaker på skatte- og avgiftsområdet ivaretar både
hensynet til rettsikkerhet og effektivitet. Skattemyndighetene er
avhengig av at borgerne har tillit til at skatte- og avgiftssakene behandles
på betryggende måte.»
Komiteen viser til at innbyggjarane
sin rettstryggleik vert ivareteken gjennom god kompetanse i skatteetaten
og ved ei klageordning som gir høve til å få prøvd skattevedtak
ein meiner ikkje er riktige.
Komiteen viser til at skatteklagenemndene
er oppnemnde av fylkestinga i den aktuelle regionen. Dei opptrer
såleis som ubundne av skatteforvaltninga elles. Dette er viktig
for å sikra legitimiteten til klagehandsaminga.
Komiteen viser vidare til at
det regelverket som gjeld i dag for oppnemning og samansetjing av
skatteklagenemndene, vart iverksett i 2008. Saka vart omtalt i Ot.prp.
nr. 1 for 2006–2007 og er såleis relativt nyleg handsama.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, finn med bakgrunn
i det arbeidet finansministeren alt har sett i gong, det ikkje føremålstenleg
å gå nærare inn i dei framsette forslaga no.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
saksgangen ved skatteklager ikke fungerer optimalt i dag, og vil
påpeke hvor viktig det er at også skattyters rettssikkerhet ivaretas
overfor mektige skattemyndigheter. Finansministeren har tidligere
uttalt at skattemyndighetenes oppgave er å kreve inn korrekt skatt,
ikke mest mulig skatt, jf. Skriftlig spørsmål, Dokument nr. 15:605
(2011–2012). Da er det viktig at dette prinsippet også følges opp
i system og praksis. Det er på denne bakgrunn forslaget er fremmet.
Disse medlemmer mener det er
positivt at Finansdepartementet og skattemyndighetene ser på forbedringer
gjennom en arbeidsgruppe hvis mål er å sikre at behandlingen av
klage- og endringssaker på skatte- og avgiftsområdet ivaretar både
hensynet til rettssikkerhet og effektivitet, slik finansministeren
viser til i sitt brev om representantforslaget til komiteen 5. februar
2013. Usikkerheten ligger imidlertid rundt vektingen av henholdsvis
hensynet til rettssikkerhet og hensynet til effektivitet. Vektlegges
effektivitet for tungt, kan man risikere at skattyters rettssikkerhet
blir svekket. Løsningene må derfor vurderes nøye.
Disse medlemmer mener det er
viktig at Stortinget også har mulighet til å følge opp at blant
annet forslagene som er fremmet i dette representantforslaget behandles
på en forsvarlig måte, samt at de hensyn Stortinget ønsker, blir ivaretatt. Disse
medlemmer mener derfor Stortinget bør orienteres løpende
om arbeidet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen jevnlig, og allerede
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013, orientere
om fremdrift, resultater, funn, alternative løsninger i arbeidet
med å sikre at behandlingen av klage- og endringssaker på skatte- og
avgiftsområdet ivaretar både hensynet til rettssikkerhet og effektivitet.
Følgende punkter skal spesielt opplyses om:
Hvorvidt samtlige
nemndmedlemmer i skatteklagenemnder skal ha formell utdanning innen regnskap,
økonomi eller jus, eller ha yrkeserfaring på skatteområdet.
Vurdering av endringer i avlønningssystemet
for skatteklagenemndarbeid slik at det ikke er negative insentiver
til å ta opp en sak.
Uavhengigheten i klagebehandlingen for
skattesaker og rettferdig behandling av skattyter, herunder at ingen
saksbehandler på skattekontoret vurderer seg selv i klageprosessen,
uavhengighet og skattyters anledning til å møte eller legge sin
sak frem for skatteklagenemnden.
Flytting av saksforberedelsene til skatteklagenemndene
ut av skattekontorene.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til den overordnede
problemstilling som forslagsstillerne tar opp i dokumentet. Disse medlemmer har
ved flere anledninger rettet oppmerksomhet mot skattyters rettssikkerhet
generelt.
Disse medlemmer merker seg det
arbeidet som statsråden har igangsatt gjennom en arbeidsgruppe i
departementet, og at det vil bli foretatt en gjennomgang og evaluering
av de utfordringer som forslagsstillerne tar opp. Disse medlemmer ser
det som hensiktsmessig at arbeidsgruppens konklusjoner kommer som
en del av den skatteforvaltningsloven som departementet har varslet. Disse
medlemmer ser det ikke som hensiktsmessig å pålegge departementet
en rapporteringsplikt om dette arbeidet til Stortinget, men i og
med at det er langt fram til en ny skatteforvaltningslov skal være
ferdig, ser disse medlemmer det som naturlig om regjeringen
orienterer Stortinget om framdriften i arbeidet f.eks. i forbindelse
med framleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2013.
I tillegg til de utfordringer som forslagsstillerne reiser
rundt klagesaker, mener disse medlemmer at det også
vil være naturlig om departementet foretar en vurdering av om, og
eventuelt på hvilket nivå i klageprosessen, en klager skal få presentere
sin egen sak for skatteklagenemndene. Det ligger en alvorlig skjevhet
i dagens system ved at klager ikke har denne muligheten.