Brev fra Finansdepartementet v/statsråden til finanskomiteen, datert 5. februar 2013

Dokument 8 25 S (2012-2013) Representantforslag om bedret saksgang ved skatteklager

Jeg viser til representantforslag Dokument 8 25 S (2012-2013) fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Anders Anundsen, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om bedret saksgang ved skatteklager. Representantene fremmer forslag hvor regjeringen blir bedt om å vurdere hvorvidt samtlige nemndsmedlemmer i skatteklagenemndene skal ha formell utdanning innen regnskap, økonomi eller jus, eller ha yrkeserfaring på skatteområdet. Det blir også foreslått å be regjeringen om å vurdere endringer i godtgjørelsessystemet for arbeid i skatteklagenemndene, og at uavhengigheten i klagebehandlingen evalueres. Videre bes regjeringen fremme forslag om at forberedelsen av saker som er klaget inn for skatteklagenemndene flyttes ut av skattekontorene, enten til et sekretariat for nemndene eller underlagt direktoratet eller departementet. Forslaget er sendt meg til uttalelse ved brev 24. januar 2013.

Skattedirektoratet har nedsatt en arbeidsgruppe som vurderer forbedringer i dagens nemndsordning og alternativer til denne. Formålet med dette arbeidet er å sikre at behandlingen av klage- og endringssaker på skatte- og avgiftsområdet ivaretar både hensynet til rettssikkerhet og effektivitet. Skattemyndighetene er avhengig av at borgerne har tillit til at skatte- og avgiftssakene behandles på betryggende måte. Debatten om skattyternes rettssikkerhet kan derfor gi nyttig innspill i arbeidet med å vurdere hvordan regelverket bør utformes.

Som det er vist til i representantforslaget ble det etter reorganiseringen av skatteetaten et krav at to tredjedeler av skatteklagenemndas medlemmer skal bestå av personer med ”særskilt fagkompetanse”. Som en del av arbeidet med utredning av mulige forbedringer av dagens klageordning vil det bli vurdert om kvalifikasjonskrav bør stilles til samtlige nemndsmedlemmer, og i så fall hvilken kompetanse disse bør ha. Et praktisk spørsmål blir da om alle regioner i dag har muligheter til å rekruttere tilstrekkelig antall nemndsmedlemmer med ønsket kompetanse.

I representantforslaget er det vist til at det ikke blir gitt ytterligere godtgjørelse for det merarbeidet som oppstår når et medlem av en skatteklagenemnd ønsker å drøfte en sak i møte, og det bes om at endringer i godtgjørelsessystemet blir vurdert slik at det ikke er negative insentiver til å ta opp en sak. Godtgjørelsen for å være medlem av skatteklagenemnda ble fastsatt i 2007. Arbeidsbelastningen ble estimert ut fra gjennomsnittlig tidsbruk pr sak og forventet antall saker til behandling. Estimatet var basert på spørreundersøkelser blant daværende medlemmer av overligningsnemndene om hvor lang tid de brukte på hver sak og statistikk over årlig antall klager til overligningsnemndene. Det ble også sett hen til hva annet tilsvarende nemnds- og utvalgsarbeid ble honorert med. Satsene ble oppjustert 1. januar 2013 ut fra alminnelig lønns- og prisvekst.

Skattedirektoratet har arbeidet med en kartlegging av om godtgjørelsen er hensiktsmessig og rimelig. Spørsmål om godtgjørelsessystemet bør endres vil bli nærmere vurdert. Når det gjelder terskelen for å be om møte, vil jeg vise til at noen regioner setter opp møteplaner for skatteklagenemndenes møtevirksomhet med faste berammede møter spredt utover året. Dette effektiviserer behandlingen av saker i møte og bidrar til at terskelen for å be om at en sak behandles i møte ikke blir for høy. Skattedirektoratet opplyser at ca 10 prosent av sakene behandles i møte.

Regelverket om saksbehandlingen i klagesaker skal sikre at skattyter får en ny vurdering foretatt av et uavhengig organ, og at skattyterne har tillit til at denne uavhengigheten er reell. Skatteetaten har i dag retningslinjer om at det som hovedregel skal være en ny saksbehandler på ethvert trinn i saksbehandlingen. Imidlertid har det i debatten om skattyters rettssikkerhet også kommet innvendinger mot at det er skattekontoret, uansett hvem og hvilken enhet, som saksforbereder sakene på nytt for nemnda. Om saksforberedelsen fortsatt skal organiseres på den måten er nå under utredning.

Spørsmålet om møterett for skattyter blir også vurdert. Her må det tas hensyn til muligheten for praktisk gjennomføring av eventuell møterett. Det er også relevant at dagens regelverk legger til rette for kontradiksjon for eksempel gjennom innsynsrett i skattekontorets innstilling til vedtak.

Som tidligere opplyst går departementet nå gjennom forvaltningsreglene på Skatteetatens område, med sikte på å harmonisere disse og samle reglene i en egen skatteforvaltningslov. Å vurdere behovet for endringer i behandlingen av skatteklagesaker er en viktig del av dette arbeidet og henger tett sammen med andre deler av arbeidet. Å utarbeide en ny skatteforvaltningslov er en omfattende omlegging av regelverket som vil ta tid å gjennomføre og forslag til ny skatteforvaltningslov vil tidligst kunne sendes på høring i 2014. Departementet vil imidlertid løpende vurdere regelverksforbedringer som kan skje parallelt med arbeidet med ny skatteforvaltningslov. I denne forbindelse vil jeg vise til at Finansdepartementet nylig har sendt på høring et lovforslag om at skattekontoret skal kunne endre sitt vedtak til fordel for skattyter under den forberedende klagesaksbehandlingen. Dette vil redusere skatteklagenemndenes arbeidsmengde, og medfører at de skattyterne dette gjelder får kortere saksbehandlingstid.

Jeg kan på bakgrunn av beskrivelsen av det arbeid som allerede er igangsatt, ikke se behov for at det vedtas at regjeringen skal følge opp forslaget fra representantene.