Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm
og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Lars Egeland, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til forslagene i
Dokument 8:11 L (2012–2013) fra Robert Eriksson, Per-Willy Amundsen,
Kenneth Svendsen, Tord Lien, Bård Hoksrud, Oskar J. Grimstad og Øyvind
Korsberg, og til forslagene i Dokument 8:15 LS (2012–2013) fra stortingsrepresentantene
Linda C. Hofstad Helleland, Bjørn Lødemel, Øyvind Halleraker, Anne
Karin Olli, Anders B. Werp og Svein Harberg.
Begge representantforslagene omhandler spørsmålet
om motorferdsel i utmark. Komiteen mener det derfor
er hensiktsmessig å behandle Dokument 8:11 L (2012–2013) og Dokument
8:15 LS (2012–2013) i samme innstilling.
Komiteen er kjent med at det
er et betydelig engasjement i deler av landet for bruk av snøscooter
i utmark. Komiteen er også kjent med at temaet er
omstridt mange steder. Komiteen viser til at forslagsstillerne
bak de to forslagene har noe ulik inngang til – og forslag til løsning
på – samme problemstilling.
Spørsmålet om motorferdsel i utmark knytter seg
til flere viktige og vanskelige avveininger. Konsekvensene for klassisk
friluftsliv, naturmangfold, belastning på naturen, næringsvirksomhet
og mulighetene for å trekke nye grupper ut i naturen må veies mot
hverandre. Det har over tid foregått forsøk i flere kommuner med tillatelser
til motorferdsel i utmark etter kommunalt vedtak, i egne løyper.
Komiteen er kjent med evalueringen
av forsøkene, og resultatene fra disse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at formålsparagrafen i motorferdselloven bygger på følgende
tre hovedelementer: samfunnsmessig helhetssyn, vern om naturmiljøet
og det å fremme trivselen. Flertallet viser til at
en viktig overordnet målsetting med forsøksordningen med utvidet
lokalt selvstyre over motorferdsel i 2000–2005 var at formålsparagrafen
i motorferdselloven skulle oppfylles bedre enn i dag.
Flertallet viser til at hovedgrepet
i forsøksordningen var å ta i bruk plan- og bygningsloven for å
se om forvaltning av motorferdsel i utmark etter denne loven kunne
ivareta det samfunnsmessige helhetssynet på en bedre måte. Ved å soneinndele
arealene i kommunen med hensyn til om motorferdsel skulle tillates
eller ikke, ønsket man å kanalisere motorisert ferdsel til områder
som er mindre sårbare og hvor negative effekter på naturmiljøet
reduseres.
Flertallet viser til at et viktig
element i forsøket var at det ble gitt mulighet for etablering av
egne løyper for rekreasjonsformål. Evalueringen viste imidlertid
store variasjoner med hensyn til hvorvidt forsøkskommunene valgte
å benytte muligheten til å legge ut åpne snøscooterløyper. I enkelte
kommuner som Lom var det aldri aktuelt å etablere rekreasjonsløyper,
mens man andre steder valgte å legge planene på is på bakgrunn av
opphetet debatt i lokalsamfunnet. Noen kommuner valgte å etablere
både rekreasjonsløyper og isfiskeløyper. Flertallet mener evalueringen
nettopp viser at kommunene er i stand til å foreta disse avveiningene
på en god måte, og at det er fullt mulig å opprettholde en restriktiv
nasjonal politikk for motorferdsel – selv om en åpner for utvidet
lokalt selvstyre og er åpen for lokale variasjoner.
Flertallet viser til at motorferdselloven
og nasjonal forskrift i forsøksordningen delvis var erstattet av
en egen «Forskrift for forsøk vedrørende forvaltning av motorferdsel
i utmark og vassdrag». Paragraf 6 i forsøksvedtektene åpnet for
soneinndeling av kommunens areal etter hvor motorferdsel kan og
ikke kan foregå, og påla kommunen å gi utfyllende bestemmelser som sikret
motorferdsel kun i løyper/traseer, og avgrensning for eksempel i
tid.
Flertallet forutsetter at samme
formål og begrensninger som var gjeldende for forsøksprosjektet
i 2000–2005, også skal ligge til grunn ved åpning for økt kommunalt
selvstyre over motorferdsel i utmark.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«A
I
I lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i
utmark og vassdrag skal § 3 lyde:
§ 3 (forbud mot motorferdsel
i utmark og vassdrag)
I utmark og vassdrag er motorferdsel ikke tillatt med
mindre annet følger av lov eller vedtak med hjemmel i lov.
II
Denne lov trer i kraft straks.
B
Stortinget ber regjeringen legge til grunn de samme
formål og begrensninger som var gjeldende for forsøksordningen i
2000–2005, ved innføring av økt kommunalt selvstyre innen motorferdsel
i utmark.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser for øvrig til forslag fremsatt
i Dokument 8:11 L (2012-2013).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til brev
fra miljøvernminister Bård Vegar Solhjell av 21. november 2012, som
er vedlagt, og hvor det framgår:
«Det er krevende avveininger som må gjøres. Vi må
være sikre på at eventuell økt lokal myndighet på motorferdselsfeltet
lar seg gjennomføre uten at vi risikerer vesentlige konsekvenser for
friluftsliv og naturmangfold. Dette gjelder både på kort og på lang
sikt. Vi må også ha med oss at en åpning for rekreasjonskjøring
vil fjerne det prinsipielle skillet mellom nyttekjøring og kjøring
uten nytteformål, som er hovedlinjen som motorferdselregelverket
bygger på. Dette vil kunne gjøre det vanskeligere å sette grenser ved
fremtidige krav om ytterligere utvidet adgang til kjøring i utmark.
Miljøverndepartementet
foretar nå grundige vurderinger av mulige løsninger. De erfaringer forsøkskommunene
har gjort utgjør en del av grunnlaget som vi bygger våre vurderinger
på. Jeg kan ikke love noe nå om når spørsmålet om rekreasjonskjøring
vil være avklart, men vi arbeider med det og vil ikke la det gå
for lang tid. Dersom regjeringen beslutter å sende et forslag på
høring, vil det skje i inneværende stortingsperiode.»
Disse medlemmer er glad for at
det arbeides mot en løsning på denne problemstillingen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i løpet av kort tid vil presentere endringer i regelverket
for motorferdsel i utmark. Disse medlemmer imøteser
endringer i regelverket og avventer at de blir presentert.
Disse medlemmer foreslår at representantforslagene
Dokument 8:11 L (2012–2013) og Dokument 8:15 LS (2012–2013) ikke
imøtekommes.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Framstegspartiet, Høgre og Kristeleg Folkeparti, vil
understreke at moglegheita til å nyte naturen og at det framleis
skal vere fred og ro må stå sentralt i forvaltinga av den norske fjellheimen. Fleirtalet vil
derfor understreke at auka lokalt sjølvstyre innan motorferdsle
i utmark ikkje skal innebere eit totalt frislepp for køyring med
snøscooter i norsk natur. Det må berre føregå innanfor avgrensa
område og innanfor strenge nasjonale retningslinjer. Auka kommunalt
sjølvstyre føreset at kommunane tek sitt ansvar for å sørgje for
at viktige natur- og friluftsinteresser blir ivaretekne.
Fleirtalet viser til at det i
perioden 2000–2005 vart gjennomført eit forsøksprosjekt med utvida lokalt
sjølvstyre i 8 utvalde kommunar (Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Lom,
Røros, Hattfjelldal, Fauske og Kautokeino). Dei kommunane som har
vore med i prosjektet, har hatt løyve til å etablere både turistløyper
og rekreasjonsløyper. Alle kommunane har til felles at det berre
er marginale deler av kommunane sitt areal som har blitt regulert
med moglegheit for snøscootertrafikk i medhald av regelverket for
prøveprosjektet og det lokale planverket.
Fleirtalet viser til at forsøket
vart avslutta i 2005, og at Norsk institutt for naturforskning (NINA)
– på oppdrag frå Miljøverndepartementet - har lagt fram sine evalueringsrapportar. Fleirtalet viser
til at rapportane frå NINA viser at forsøket med lokal forvalting
av snøscooterløypar har vore ein suksess. NINA skriv i sin evaluering
at alle seks delmål for betre motorferdsel vart heilt eller delvis
innfridd i forsøkskommunane. Befolkninga i kommunar utan snøscooterløyper
var faktisk meirplaga av støy enn innbyggarane
i kommunar som deltok i prøveordninga.
Fleirtalet har merka seg at statsråden
i brev til komiteen, datert 21. november 2012, viser til svar i
spørjetimen 10. oktober 2012, der han stadfestar at han ser på moglegheita
for å gje kommunane større myndigheit til å bestemme sjølv om dei
vil opne for etablering av snøscooterløyper til rekreasjonskøyring.
Statsråden skriv vidare:
«Miljøverndepartementet foretar nå grundige vurderinger
av mulige løsninger. De erfaringer forsøkskommunene har gjort utgjør
en del av grunnlaget som vi bygger våre vurderinger på. Jeg kan
ikke love noe nå når spørsmålet om rekreasjonskjøring vil være avklart,
men vi arbeider med det og vil ikke la det går for lang tid.»
Fleirtalet peikar på at det no
har gått meir enn 7 år sidan forsøksprosjektet med utvida sjølvstyre
i utvalte kommunar vart avslutta, og at regjeringa enno ikkje har
kome til Stortinget med forslag til endringar i lovverket for motorferdsel
basert på erfaringane frå prosjektet. Fleirtalet er
samde i at det er krevjande avvegingar som må gjerast, og at det
er viktig med grundige vurderingar av dette i Miljøverndepartementet,
men peikar på at 7 år er altfor lang tid. Denne saka ber tydeleg
preg av at regjeringa ikkje er i stand til å ta avgjerd, og at den
er råka av beslutningsvegring her
Fleirtalet er glad for at statsråden
no skriv at det ikkje vil gå for lang tid før dette spørsmålet blir
avklart i regjeringa, men minner på same tid om at dåverande miljøvernminister
Helen Bjørnøy i brev datert 30. mars 2007 til energi- og miljøkomiteen
lova at eventuelle lovendringar ville bli førelagt Stortinget våren
2008. Sidan dette har 6 år gått og 2 nye miljøvernministrar har
kome, men lite eller ingenting har skjedd i denne saka. Dette til
tross for at stortingsfleirtalet i Innst. S. nr. 207 (2006–2007)
ba regjeringa om at eventuelle lovendringar skulle kome til Stortinget
så tidleg som mulig i 2008.
Fleirtalet viser til at det lovteknisk
er enkle grep som kan gjerast for å gje kommunane auka sjølvstyre
innan motorferdsel i utmark.
Fleirtaletforeslår:
«Stortinget ber regjeringen i løpet av vårsesjonen
2013 legge frem for Stortinget evaluering av forsøksprosjektet for
motorferdsel i utmark med utvidet kommunalt selvstyre i 8 utvalgte kommuner
i perioden 2000–2005.»
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet
og Høgre tek opp forslag framsett i Dokument 8:15 LS (2012–2013):
«I lov 27. juni 2008 nr. 71 om planlegging og byggesaksbehandling,
skal § 11-7 nr. 2 lyde:
Underformål:
veg, bane, lufthavn, havn, hovednett for sykkel, kollektivnett,
kollektivknutepunkt, parkeringsplasser, traseer for teknisk infrastruktur og områder eller traseer for motorferdsel på
bar eller snødekt mark.»
Disse medlemmer peker videre
på at motorferdsel i utmark innebærer en avveining mellom ulike
hensyn. På den ene siden ønsket om fred og ro når man ferdes i naturen,
å beskytte naturlivet mot støy og forebygge skader i sårbar natur.
På den andre siden behovet for nyttetransport i områder i utmark,
turisme og tilgjengelighet til naturområder for mennesker med funksjonshemninger.
Disse medlemmer mener det er
behov for endringer av dagens regelverk for å sikre større frihet
for den enkelte kommune når det gjelder bestemmelser om motorferdsel
i utmark. Disse medlemmer mener alle kommuner gjennom plan-
og bygningsloven bør få retten til å forvalte motorisert ferdsel
i utmark. Dette vil medføre økt vilje i kommunene til å gjennomføre
god kommunal planlegging og kartlegging av de mest sårbare naturområdene,
og vil utmerket godt kunne ivareta alle interessene tilknyttet forvaltningen
av motorferdsel i utmark.
Disse medlemmer mener det er
svært uheldig at dagens regjering, på tross av løfter og 7 år etter at
forsøksprosjektet var avsluttet, ennå ikke har lagt frem sak for
Stortinget om motorferdsel i utmark.
Medlemene i komiteen frå Høgre har merka
seg at Balestrand kommune i Sogn og Fjordane har planar om å legge
til rette for ei satsing på vinterturisme. Kommunen har presentert
eit planlagt prosjekt i Planforum for å drøfte i kva grad det er
opning i lovverket for bruk av motorisert transport med beltekøyretøy
i ein fastlagd trasé. Ettersom dette vil vere ein strengt regulert
transport på snø i ein definert trasé, meiner kommunen at tiltaket
ikkje vil få negative konsekvensar for anna friluftsliv. Desse medlemene har
merka seg at Balestrand kommune er samd i lova sitt føremål om streng
regulering av motorisert ferdsel i utmark. Men kommunen meiner at
ein aktivitet og arealbruk som dette bør handsamast etter reglane
i plan- og bygningslova. Ei brei høyring av saka vil då sikre at
det blir teke omsyn til miljø, natur og friluftsliv.
Desse medlemene har vidare merka
seg at Sogn og Fjordane fylkeskommune i samband med dette prosjektet
meiner at forbodet mot motorisert ferdsel i utmark skal praktiserast
føreseieleg og i tråd med intensjonane i lova. Fylkeskommunen seier
i eit samrøystes vedtak i fylkesutvalet at lova om motorisert ferdsel
i utmark med forskrift legg urimelege restriksjonar på ein lokalt
ønska vinteraktivitet. Dersom konsekvensane for anna arealbruk,
natur eller friluftsliv er avklart i ein ordinær planprosess etter plan-
og bygningslova, meiner fylkeskommunen at kommunane bør ha mynde
til å gjere vedtak i slike saker. Desse medlemene deler
oppfatninga til Sogn og Fjordane fylkeskommune i denne saka.
Desse medlemene har merka seg
at Sogn og Fjordane fylkeskommune derfor ber Miljøverndepartementet
om å ta initiativ til å endre føreskriftene til lova slik at kommunane
får vedtaksmynde etter ordinære planprosessar gjennom plan- og bygningslova.
Fylkeskommunen ber om at det, i tida fram til forskriftene er endra,
vert opna for ei prøveordning med motorisert ferdsel i samsvar med
dei presenterte synspunkta.
Desse medlemene fremjar følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa opne for at Balestrand kommune
kan setje i verk eit forsøksprosjekt der kommunen i sin arealplan
kan regulere areal for motorisert transport med beltekøyretøy i
ein fastlagd trasé etter plan- og bygningslova.»
Desse medlemene har vidare merka
seg lokale ynskjer om snøscooterleder i Røros i Sør-Trøndelag, både
til rekreasjon og næringsformål. Røros har areala som trengst, utan
at det kjem i konflikt med eksisterande bruk av naturen, og snøscooterkøyring
kan utnytte næringspotensialet for fleire. Tidlegare vart slik turisme
eksportert over grensa til Sverige, i staden for at ein kunne utnytte
potensialet lokalt. Ein understrekar samtidig også lokalt at ein
scooterled ikkje må kome i konflikt med skiløyper, populære utfartsområde
eller reindrifta.