Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde, Khalid Mahmood,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til forslaget
om et lavterskeltilbud innen psykisk helse i kommunene.
Komiteen er kjent med at psykiske
lidelser er en av våre viktigste folkesykdommer. Rundt halvparten
av den norske befolkning vil i løpet av livet ha hatt en psykisk
lidelse. Dette er en stor helsemessig og samfunnsmessig belastning. Ifølge
Verdens helseorganisasjon vil trolig psykiske lidelser være den
aller viktigste årsak til sykdomsbelastning i vestlige land i 2050.
Komiteen er enig i at det er
viktig å forebygge psykiske lidelser, og at det best kan skje ved
at det tilbys bedre psykisk helsehjelp i kommunene. Komiteen er
enig i at målet må være lavterskeltilbud i kommunene hvor det er
mulig å få hjelp raskt uten henvisning fra lege.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er kjent med at mange mennesker,
både med lettere og tyngre lidelser, står uten behandlingstilbud.
Det er lange ventelister og lang ventetid for å komme til behandling,
og det er for tilfeldig hvem som får hjelp og når.
Disse medlemmer viser til at
Opptrappingsplan for psykisk helse ble startet i 1998 og avsluttet
i 2008. En evaluering av opptrappingsplanen viste at personer med
milde og moderate psykiske lidelser eller med rusproblemer og eldre
med psykiske lidelser ikke hadde fått et tilfredsstillende tilbud
i planperioden. Disse medlemmer har merket seg at
en ny SINTEF diskusjonsrapport «Vurdering av foreslåtte modeller
for kommunal medfinansiering av psykisk helsevern og tverrfaglig
spesialistbehandling» slår fast at kommunene aldri har brukt mindre
ressurser på psykisk helsevern siden opptrappingsplanen ble avsluttet
i 2007. Disse medlemmer er enig i at dette er en
utvikling i feil retning, og at det er i strid med intensjonen i
Samhandlingsreformen om å forebygge mer og reparere mindre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener opptrappingsplanen for psykisk
helse ble avsluttet for tidlig. Disse medlemmer mener
det trengs en ny opptrappingsplan innen psykisk helse med øremerkede
midler, inntil disse helsetjenestene har nådd et riktig nivå. Dette
må samordnes ved at rusbehandling og psykiatri med finansiering
og organisasjonsmodell inkluderes i Samhandlingsreformen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjenoppta og styrke opptrappingsplanene
for psykisk helse.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at det er stor
usikkerhet knyttet til finansieringsordningene mellom spesialisthelsetjenesten
og kommunene. Denne usikkerheten sammen med en presset kommuneøkonomi
mener disse medlemmer kan hindre kommunene i å forberede
seg til at også psykiske helsetjenester skal inkluderes i Samhandlingsreformen
fra 2016.
Det er etter disse medlemmers mening
svært uheldig hvis det er slik at Samhandlingsreformen kan være
medvirkende årsak til at det i dag kuttes i tilbudet på psykiske
helsetjenester over hele landet, spesielt i døgnplasser i spesialisthelsetjenesten,
uten at det er bygget opp et forsvarlig psykisk helsetilbud i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprettholde tilbudet i
spesialisthelsetjenesten innenfor psykisk helsevern, samtidig som
kommunene sikres tid og ressurser til å få bygget opp egen kompetanse
på feltet.»
Komiteen viser til
at psykiske lidelser er den vanligste årsaken til at både unge og
voksne besøker lege. Én av ti konsultasjoner har bakgrunn i dette
(Godager og Iversen 2010).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det ved utgangen
av 2012 sto over 9 000 voksne og nesten 3 400 barn i behandlingskø
for psykisk helsehjelp. Tall fra Norsk pasientregister (NPR) viser
at gjennomsnittlig ventetid innen psykisk helsevern for voksne har
økt fra 2011 til 2012. Samtidig er det registrert 1 400 brudd på
behandlingsgarantien, og ifølge Norsk Psykologforening blir det
jukset med ventelister over hele landet. Antall kliniske psykologer
med driftsavtale har de siste årene gått ned.
Disse medlemmer mener dette er
en uheldig utvikling som kan føre til at mindre psykiske problemer
kan bli større, alvorlige og livstruende.
Disse medlemmer vil peke på de
store belastningene for personer som er rammet av en psykisk sykdom.
I tillegg har det en stor samfunnsøkonomisk kostnad.
Ifølge Folkehelseinstituttet står psykiske lidelser for
40 prosent av sykefraværet og 40 prosent av kostnadene for uførepensjon,
og instituttet har anslått at kostnadene ved psykiske lidelser beløper
seg til mellom 60 mrd. kroner og 70 mrd. kroner per år.
Disse medlemmer vil også peke
på at forskning viser at psykiske lidelser, rusmisbruk og frafall
i skolen er hovedårsaker til tidlig uførhet, og mener derfor det
er grunn til å satse betydelig mer ressurser innen det forebyggende
psykiske helsevernet.
Disse medlemmer mener det er
grunn til å tro at mangelen på gode lavterskeltilbud innen psykisk
helsevern i kommunene fører til at mange pasienter med lettere eller
moderate lidelser raskere henvises til spesialisthelsetjenesten.
Det igjen fører til lengre behandlingskøer og til at tilstanden
kan forverre seg under ventetiden.
Disse medlemmer vil vise til
lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og de forpliktelsene
kommunene har i henhold til denne. Loven pålegger kommunene økt
ansvar for innbyggernes helse, ivaretagelse av det psykososiale
miljøet og å tilby tjenester spesielt til barn og unge. Disse
medlemmer er kjent med at det er ansatt ca. 520 psykologer
i norske kommuner totalt, fordelt på ca. 270 i psykologisk-pedagogisk
tjeneste (PPT), ca. 130 i barnevernstjenesten og de resterende i
ulike lavterskeltilbud. Det er bare ca 25 prosent av kommunene som
har ansatt psykolog. Disse medlemmer viser til Samhandlingsreformens ambisjon
om økt satsing på forebygging, noe som innebærer å tilby lett tilgjengelig
psykisk helsehjelp med et minimum av henvisningsrutiner, byråkrati
og ventelister.
Komiteen viser til
Helsedirektoratets definisjon av et lavterskeltilbud og til at formålet
med et slikt tilbud er at alle kommunens innbyggere lett og raskt
kan komme i kontakt med fagpersoner som har nødvendig kompetanse
innen psykisk helse. Eksempler på lavterskeltilbud kan være en lokal
psykiatritjeneste, familievernskontor, kommunepsykolog, psykisk
helseteam, helsestasjon eller gruppetilbud i regi av frivillighetssentraler.
Et annet og godt eksempel er «Familiens hus», som er etablert i
noen kommuner, og som er et tverrfaglig lavterskeltilbud.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å styrke tilskuddsordningene til ambulerende psykisk helseteam.»
Dette medlem viser til at familievernet
tilbyr et viktig lavterskeltilbud, også innen psykisk helsearbeid. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkepartis representanter
nylig har fremmet forslag om en opptrappingsplan for familievernet,
jf. Innst. 179 S (2012–2013), jf. Dokument 8:137 S (2011–2012) Representantforslag
om styrking av familievernet. Kristelig Folkeparti fremmet i den
sammenheng følgende forslag: «Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om en opptrappingsplan for familievernet.» Forslaget fikk
under voteringen kun støtte fra Kristelig Folkepartis representanter. Dette
medlem viser for øvrig til at Kristelig Folkeparti i alternative statsbudsjetter
foreslår kraftige økninger i bevilgningene til familievernet.
Komiteen vil understreke
betydningen av at mennesker som sliter med sin psykiske helse, får hjelp
så tidlig som mulig. Ikke minst gjelder det barn og unge. Ifølge
Folkehelseinstituttet er det til enhver tid ca. 15 prosent av alle
barn som strever psykisk. Komiteen vil fremheve helsestasjonen
og skolehelsetjenesten som svært viktige arenaer for å oppdage og
forebygge skjevutvikling hos barn og unge i tillegg til barnehage
og skole. Komiteen mener det er nødvendig å styrke
disse tjenestene med flere helsesøstre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre en nasjonal
opptrapping for helsestasjonene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener i tillegg det er nødvendig
å styrke forskningsinnsatsen innen psykisk helse og utvikle gode
forebyggingsmetoder.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke forskningsinnsatsen
innen psykisk helse og utvikle flere gode forebyggingsmetoder.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre ulike pilotprosjekter
innen psykisk helsevern før kommunene får tilført nye oppgaver i
en fremtidig utvidelse av Samhandlingsreformen.»
«Stortinget ber regjeringen gjenopprette regelen om
at det skal brukes mer ressurser til rus og psykiatri enn til somatiske
sykdommer i spesialisthelsetjenesten i en overgangsperiode, samtidig
som kommunene sikres tid og ressurser til å få bygget opp egen kompetanse
og kapasitet.»
«Stortinget ber regjeringen opprette flere brukerstyrte
plasser knyttet til distriktspsykiatriske sentre (DPS), slik at
innleggelse kan skje tidlig, før det blir behov for tvangsbruk.»
«Stortinget ber regjeringen øke satsingen på
informasjon om psykisk sykdom til befolkningen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å styrke tilskuddsordningene slik at flere psykologer ansettes i
kommunene.»
Komiteen viser til
at psykiske lidelser er en av de største folkesykdommene, ogat personer med psykiske lidelser utgjør
den raskest voksende diagnosegruppen som mottar helserelaterte ytelser.
Derfor er dette også et tema som komiteen tar på
største alvor. Å legge til rette for stadig bedre psykisk helsetjenester
er viktig for å lykkes i målet om at alle mennesker skal kunne leve
et verdig og mest mulig vanlig liv, også om en har en psykisk lidelse.
I dette arbeidet er det helt nødvendig å satse på gode tiltak i
kommunene slik som bolig og støttetiltak i bolig, og tilrettelagte
aktiviteter for et sosialt liv hvor deltakelse i arbeids- og samfunnsliv
blir en del av hverdagen. Videre mener komiteen at
spesialisthelsetjenesten og kommunene i nært samarbeid skal utvikle
et tjenestetilbud som oppleves sammenhengende og helhetlig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at viktige utviklingstiltak innenfor psykisk helse-området
er videreført i 2013, og for dette året utgjør beløpet 800 mill.
kroner. Flertallet viser også til at nødvendige omstillinger
i psykisk helsevern er videreført, noe som medfører at flere får
hjelp samtidig som det øker tilgjengeligheten og muliggjør en enda
mer effektiv tjenesteyting til dem som trenger slike helsetjenester
mest.
Forslagsstillerne peker på at det er lange behandlingskøer
for både barn og voksne som venter på psykisk helsehjelp. Flertallet deler
denne bekymringen, men vil også vise til at aldri før har så mange
fått behandling for sine psykiske lidelser. Antall barn og unge
som får hjelp, er nesten tredoblet fra 20 000 i 1998 til 55 000
i 2012.
Flertallet vil peke på en positiv
utvikling når det gjelder andelen fristbrudd som er redusert for både
barn og voksne. Flertallet registrerer med en viss
optimisme at ventetiden for barn og unge har gått ned både i 2011
og i 2012. Flertallet er glad for at opptrappingen
av rekrutteringstilskuddet til kommunene er videreført i 2013, og
mener dette kan bidra til ytterligere å få ned andelen fristbrudd
samt reduksjon i ventetidene.
Flere psykologstillinger i kommunene bidrar
til at kommunehelsetjenesten etter hvert blir et mer komplett og
fullverdig tjenestetilbud. Flertallet vil minne om
at ordningen fra 2009 med tilskudd til utprøving og rekruttering
av psykologer i kommunene har resultert i rundt 130 psykologstillinger
over hele landet. I tillegg finansieres piloter gjennom lavterskeltiltaket «Rask
psykisk helsehjelp» i kommunene.
Flertallet viser til at det i
statsbudsjettet for 2013 er lagt til rette for en generell vekst
i pasientbehandlingen i spesialisthelsetjenesten på 2 prosent fra
2012 til 2013. Dette gir helseforetakene gode muligheter til en
betydelig vekst i behandling av pasienter innen somatikk, psykisk helsevern,
rus og rehabilitering.
Flertallet vil bemerke at det
er gjort mye godt arbeid innenfor dette til dels og fortsatt dessverre tabubelagte
området, men det er fortsatt mye å ta tak i. Samhandlingsreformen
er en viktig reform også når det gjelder psykisk helsevern, og gjennom
denne bringes samarbeidet med kommunene et godt stykke framover. Flertallet vil uttrykke
tro på at kommunene enten alene eller gjennom interkommunale løsninger,
der kommunene hver for seg er for små, vil ta ansvar også innenfor
denne delen av helsetjenesten.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er behov for en betydelig styrking av tilgangen til psykologtjenester
i landets kommuner. Disse medlemmer mener likevel
at det ikke bør være en eksakt fasit på hvordan dette skal innrettes.
Kommunene bør ha ansvar for å sørge for at innbyggerne har tilstrekkelig
tilgang til disse tjenestene, men disse kan like gjerne være innrettet
som private praksiser som kommunalt ansatte psykologer. Dette vil bidra
til større mangfold og valgfrihet i tjenesten. Det forutsettes at
sørge for-ansvaret til kommuene vil medføre et ansvar for å sørge
for et kommunalt eller interkommunalt tilbud der det ikke blir tilstrekkelig
kapasitet gjennom privat etablering.
Disse medlemmer mener videre
at det viktigste tiltaket man kan gjennomføre for å sikre tilstrekkelig
kapasitet i psykologtjenesten, er å endre finansieringsmodellen
for tjenestene. Ved å endre fra dagens praksis til en ordning med
individuell refusjon vil man i større grad bidra til at psykologer
fritt kan etablere seg og tilby sine tjenester og motta refusjon,
fra det offentlige for pasienter som er henvist. Disse medlemmer understreker
at det er henvisning fra lege som utløser grunnlaget for refusjon
og ikke egendefinert behov for tjenester. Disse medlemmer mener
dette vil bidra til økt etablering av private psykologhjemler og
gi pasientene større tilgang og økt valgfrihet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innen utgangen av 2013
fremme en sak for Stortinget der finansieringsordningen for psykologtjenesten
blir endret til individuell refusjon.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Akershus fylkeskommune
har innført en ordning hvor fylkeskommunale midler har sikret helsesøstertjenester
på alle videregående skoler i fylket i et samarbeid med kommunehelsetjenesten.
Disse medlemmer viser til at
disse partier tidligere har pekt på behovet for å forsøke en ordning
med en godt utbygget allmenn psykologtjeneste i kommunene som i
tillegg til fastlegen kan ivareta befolkningens behov for psykisk
helsehjelp, og viser til Innst. 72 S (2012–2013).
I denne sammenheng viser disse medlemmer til
en doktorgradsavhandling av Ingrid Olssøn (2007, ref. i Lunde 2007)
som fant en stor grad av underdiagnostisering av psykiske problemer som
angst og depresjon. Disse medlemmer mener det er
behov for å bygge ut et tilbud med allmennpsykologer i kommunene.
Det må gjøres både gjennom endringer i lovverket, etablering av
en plan for utviklingen og endrede finansieringsordninger. Ordningen
bør finansieres gjennom en kombinasjon av statlig refusjon, kommunal
medfinansiering og egenandeler. Finansieringsordningen bør motivere
og legge til rette for samlokalisering med fastleger, og der psykologer
kan ta ansvar for akutte, psykiske lidelser som ikke krever innleggelse.
Disse medlemmer viser til gode
erfaringer i Tvedestrand med «drop-in»-psykolog som et reelt lavterskeltilbud.
Tilbudet har gått fra å være et prøveprosjekt til å bli et fast
tilbud, og det fremheves at når terskelen i spesialisthelsetjenesten
oppleves som høy, er det viktig med slike lavterskeltilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Stortinget 18. mars 2013 behandlet Meld. St. 30 (2011–2012)
«Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk. Alkohol – narkotika – doping»,
jf. Innst. 207 S (2012–2013). I nevnte innstilling fra helse- og omsorgskomiteen
står det:
«Komiteen ber om at hele kapasiteten ved private
og ideelle behandlingstiltak som har avtale med helseforetak, ikke
bare det volumet som er omfattet av avtalen med helseforetaket,
gjøres tilgjengelig for fritt sykehusvalg.»
Flertallet viser til at det ved
en inkurie ble gjort en feil, og at flertallet ikke
stiller seg bak denne merknaden. Flertallet viser
til de avtaler som er gjort mellom de regionale helseforetakene
og de ulike institusjonene, og presiserer at det er dette volumet
som skal ligge til grunn for fritt sykehusvalg ved private og ideelle
institusjoner.