Regjeringa legg med dette fram ei stortingsmelding
om verksemda til NSB AS med dotterselskap. Formålet er å orientere
Stortinget om utviklinga i selskapet og rammevilkåra etter førre
stortingsmelding, orientere om planane til selskapet, presisere
regjeringa sine transportpolitiske mål med eigarskapen, avklare
kva forventingar regjeringa har til selskapet si økonomiske avkasting
og gjere greie for utbytepolitikken til regjeringa.
Den førre stortingsmeldinga om NSB, St.meld. nr.
21 (2008–2009) Om virksomheten til NSB AS, blei lagd fram våren
2009. Her blei det foreslått at det for framtida normalt berre skulle
leggjast fram éi melding per stortingsperiode, og at ein mellom
stortingsmeldingane kunne gi annan nødvendig informasjon i samband
med statsbudsjettet.
Meld. St. 31 (2012–2013) byggjer på NSB sine årsrapportar
frå 2008 til 2011 og NSB sin strategiplan for perioden 2013–2017.
Samferdselsdepartementet har vidare engasjert Deloitte AS til å
gjere ei verdivurdering av NSB.
Regjeringa varslar i meldinga ingen vesentlege endringar
i regjeringa sin politikk for eigarskapen i NSB. NSB-konsernet speler
ei viktig rolle i norsk samferdsel, og regjeringa ønskjer å bruke
eigarskapen som ein del av transportpolitikken. Det er for tida ingen
planar om å endre selskapsstrukturen eller innføre konkurranse på
innanlands persontrafikk med tog.
Den generelle transportpolitikken til regjeringa går
fram av Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan. Stortingsmeldinga
om NSB er knytt til den statlege eigarskapen i selskapet.
Kapittel to i meldinga omhandlar statleg eigarskap
i NSB. Det blir trekt fram at hovudgrunngivinga for at staten eig
NSB, er at staten gjennom eigarstyringa har eit verkemiddel for
å nå dei transportpolitiske måla som Stortinget og regjeringa har
sett.
Samfunnsoppdraget til selskapet er å sørgje
for effektiv, tilgjengeleg, sikker og miljøvennleg transport av
personar og gods. Kapitlet beskriv òg viktige element ved eigarstyringa.
Konsernet NSB AS driv i konkurranse på fleire verksemdsområde.
Persontogverksemda konkurrerer i første rekkje mot andre transportmiddel
og berre i svært liten grad mot andre togselskap. Dei andre togselskapa
er Flytoget på strekninga Drammen–Gardermoen og det svenske SJ på
strekninga Oslo–Kongsvinger. Godstransporten med tog er i sterk konkurranse
både med andre togselskap og andre transportmiddel. Eigedomsverksemda
og vedlikehaldsverksemda opererer både på den eksterne marknaden
og internt, mens bussdrifta driv i konkurranse på lik linje med
private busselskap. Interne leveransar mellom selskapa i konsernet
skal skje på marknadsvilkår.
For NSB er ein stor del av inntektene knytt
til offentleg kjøp av persontransporttenester med tog. Ved avtalen
om kjøp legg ein til grunn at det skal vere råd å oppnå normal forteneste
på denne delen av verksemda.
Eigedomsverksemda er ein viktig inntektskjelde for
NSB. For eigedomsverksemda er det nær samanheng med jernbaneinfrastrukturen
fordi eigedomane består av jernbanestasjonar og områder ved jernbanen.
NSB-konsernet driver knutepunktsutvikling og fortetting som gir
auka trafikkgrunnlag for toget og andre kollektivmiddel.
NSB har hovudverksemda si i den norske marknaden,
men er òg til stades i den svenske og danske marknaden. I 2011 var
fordelinga mellom desse marknadene slik: 87 prosent av omsetninga
i Noreg, 11 prosent i Sverige og 2 prosent i Danmark. NSB har verksemd
innanfor fem verksemdsområde: persontog, buss, gods, eigedom og
togvedlikehald. Persontogverksemda, godsverksemda og (tog)vedlikehaldsverksemda
blir driven i Noreg og Sverige, bussverksemda i Noreg, Sverige og
Danmark og eigedomsverksemda i Noreg.
Kapittel tre i meldinga presenterer marknaden
og rammevilkåra. Transportmarknaden for persontransport er i vekst,
mens godstransportmarknaden på jernbane har hatt ei negativ utvikling
dei siste åra.
Trafikkavtalen med staten for 2012–2017 legg opp
til at NSB Persontog tilbyr auka transportkapasitet i perioden.
Avtalen har ein total verdi på 15,4 mrd. kroner (2012-kroner) og
sikrar togpassasjerane ei vidareføring av det eksisterande togtilbodet
i store delar av landet i tillegg til eit betre tilbod i form av
fleire avgangar og auka setekapasitet på Austlandet.
Overføring av driftsansvaret for godsterminalane til
Jernbaneverket er venta å sikre like konkurransetilhøve på terminalane.
Frå 2007 blei godstrafikk på jernbane liberalisert. Alle
selskap som oppfyller fastsette tryggleikskrav, kan operere på jernbanen.
30. januar 2013 blei EU-kommisjonen sitt forslag
til Jernbanepakke IV offentleggjort. Der blir det gjort framlegg
om at innanlands persontransport på bane skal liberaliserast innan
desember 2019. Det blir òg foreslått at alt offentleg kjøp av persontransporttenester
skal ut på anbod. Denne lovgivingspakken skal behandlast i EU-parlamentet
og Rådet. Det er usikkert kor lang tid behandlinga vil ta, og kva som
blir det endelege resultatet.
Kapittel fire i meldinga omtaler organiseringa
av NSB. NSB AS er eit aksjeselskap som staten ved Samferdselsdepartementet
eig fullt ut. NSB-konsernet er organisert med NSB AS som morselskap
med persontogverksemd, konsernstab og fellestenester for konsernet.
Dotterselskapa CargoNet, Nettbuss, Rom Eiendom og Mantena (vedlikehaldsverksemda) er
ansvarlege for dei fire andre verksemdsområda til konsernet: gods,
buss, eigedom og togvedlikehald.
Kapittel fem i meldinga presenterer utviklinga
i NSB i perioden 2008–2011. Konsernet hadde i perioden ein omsetningsvekst
på 6,1 prosent per år og ei gjennomsnittleg årleg avkasting på verdijustert
eigenkapital på om lag 2 prosent per år. Persontogverksemda og godstransportverksemda
hadde negative driftsresultat i perioden, mellom anna på grunn av dårleg
pålitelegheit i infrastrukturen. Bussverksemda, eigedomsverksemda
og vedlikehaldsverksemda hadde positive driftsresultat i perioden.
Kapitlet gir også ein del opplysningar om året 2012.
I den strategiske planen, som rullerer kvart
år og blir lagd fram for samferdselsministeren i samsvar med § 10
i selskapsvedtektene, beskriv NSB planane til konsernet for dei
kommande fem åra. § 10-planen er vedlagt stortingsmeldinga. I samband
med arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP) 2014–2023 har NSB
utarbeidd dokumentet «Oftere, raskere og mer miljøvennlig», som
er eit innspel i arbeidet med NTP. I dette dokumentet viser NSB
korleis toget kan vere ein del av løysinga på utfordringane som
følgjer av ein venta stor befolkningsvekst i og omkring dei største
byane i landet.
Regjeringa er einig med NSB i at tog gir størst nytte
der det er store trafikkstraumar. Grensekostnadene er små når togtilbodet
først er etablert. Det er størst miljøgevinst ved å satse på elektriske
tog og der trafikantnytten er størst. Derfor legg regjeringa i NTP
opp til at jernbanen skal ha ei sentral rolle når det gjeld å forbetre
tilbodet for arbeidsreiser i lokal- og regionaltrafikken rundt dei
større byområda.
Kapittel seks i meldinga orienterer nærmare
om planane til selskapet for 2013–2017, og korleis Samferdselsdepartementet
vurderer dei.
Samferdselsdepartementet støttar opp om NSB som
eit breitt transportkonsern og meiner det er formålstenleg å halde
fram med dei verksemdsområda konsernet har i dag. Regjeringa legg
likevel vekt på at det primære målet til staten med eigarskapen
i NSB er å sørgje for eit velfungerande transporttilbod for personar
og gods på jernbane i Noreg, og at andre aktivitetar i Noreg og
utlandet må støtte dette målet.
I perioden skal det skaffast fleire nye persontog for
å auke kapasiteten og bidra til å handtere befolkningsveksten i
dei største byane.
CargoNet skal vidareførast som eit viktig selskap for
gods på bane. Det er viktig for staten at CargoNet opererer i marknaden
på lang sikt, då det truleg er vanskeleg for konkurrentane å etablere
eit like omfattande godstogtilbod.
For bussverksemda vil ein fokusere på lønnsemd i
anbodskontraktar og på å utnytte moglege synergieffektar mellom
buss og tog når det ikkje kjem i konflikt med konkurranselovgivinga,
regelverket for offentlege anskaffingar og statsstøttereglane.
I eigedomsverksemda blir det lagt større vekt
på å behalde eigedommar, særleg eigedommar som er strategisk viktige,
og som kan brukast til å støtte opp om transportverksemda til konsernet
og annan kollektivtrafikk.
Vedlikehaldsverksemda planlegg ein å vidareføre
om lag på dagens nivå.
Kapittel sju i meldinga omfattar vurderingar
av økonomien til NSB for 2013–2017. Lønnsemda for NSB Persontog,
CargoNet og Nettbuss er venta å bli betre. Lønnsemda for Rom Eiendom
og Mantena er venta å vere stabil. NSB-konsernet planlegg å investere
16 mrd. kroner i perioden. Dersom desse investeringane skulle gjennomførast,
ville eigenkapitaldelen bli redusert til om lag 28 prosent med dagens
utbytepolitikk. Tilrådd nivå for eigenkapitaldel er 30–35 prosent.
Regjeringa held fast ved dagens utbytepolitikk med
å taka utbyte på 50 prosent av konsernresultatet etter skatt.
Regjeringa legg til grunn at investeringane
i NSB blir tilpassa slik at ein opprettheld ein eigenkapitaldel på
30–35 prosent samtidig som regjeringas utbyttepolitikk blir gjennomført.
Vidare meiner regjeringa at investeringane må vere bedriftsøkonomisk
lønnsame.