I proposisjonen fremmes det forslag om at arbeidstvisten
mellom EL & IT Forbundet og Atea AS i forbindelse med forbundets
krav om opprettelse av tariffavtale ved bedriften skal avgjøres
av Rikslønnsnemnda. Det fremmes samtidig forslag om at det blir
forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans for å løse tvisten.
EL & IT Forbundet har reist krav om opprettelse av
tariffavtale i IT-bedriften Atea AS. Bedriften har avvist kravet.
Det er forsøkt mekling i tvisten, uten at det har lyktes å bringe
partene til enighet. 29. april 2013 ble det iverksatt streik blant
EL & IT Forbundets medlemmer i bedriften, og streiken ble trappet
opp fra 7. mai. I alt ble ca. 80 arbeidstakere i bedriften tatt
ut i streik. Atea AS har mellom 1 700 og 1 800 ansatte i Norge.
Virksomheten er ikke medlem av noen arbeidsgiverorganisasjon.
Til støtte for konflikten ved Atea AS iverksatte EL
& IT Forbundet sympatistreik i en rekke virksomheter i blant
annet energisektoren. Fra 7. mai ble ca. 600 ansatte i selskapene
BKK AS (Hordaland), Skagerak Energi (Telemark og Vestfold), Eidsiva
Vannkraft AS (Hedmark og Oppland), Troms Kraft og Relacom AS tatt
ut i streik. Fra 14. mai ble ytterligere drøyt 460 ansatte i selskapene
Lyse (Rogaland), Haugaland Kraft (Rogaland) og Statnett tatt ut
i streik.
Streiken blant EL & IT Forbundets medlemmer i
Atea AS rammet utelukkende bedriften selv. De iverksatte sympatiaksjonene
medførte imidlertid etter hvert en svært uoversiktlig og usikker
situasjon for strømforsyningen, med fare for alvorlige konsekvenser
for store deler av landet.
Strømforsyningen i hele landet kunne bli berørt, fordi
ansatte hos Statnett var tatt ut. Ifølge Olje- og energidepartementet
innebar streikesituasjonen at Statnett i stor grad mistet styringen
over forsyningssikkerheten.
Partene hadde for øvrig ikke etablert et forutsigbart
dispensasjonssystem fra streiken for Statnetts vedkommende. Usikkerheten
om hvorvidt dispensasjon ville bli innvilget og eventuelt hvor lang
tid det ville ta å få dispensasjon, kunne vært kritisk ved en feil
eller utfall i nettet.
Helsetilsynet hadde pr. 16. mai ikke mottatt
informasjon som tilsa at konflikten på det tidspunktet medførte
fare for liv og helse.
Helsetilsynet uttalte imidlertid følgende i
et brev til Helse- og omsorgsdepartementet 16. mai:
«Den pågående konflikten i energisektoren medfører
generell økt sårbarhet med tanke på energiforsyningen. De eksisterende
systemene som sikrer alternativ energiforsyning vil ha begrenset kapasitet
både i ytelse, omfang og varighet i forhold til en normal stabil
energiforsyning. En langvarig konflikt gir en summasjonseffekt som øker
faren for et omfattende strømutfall. Et slikt utfall vil ha store
samfunnsmessige konsekvenser og påvirke vitale samfunnsfunksjoner, herunder
funksjoner som er nødvendige for å ivareta liv og helse i befolkningen.»
Det ble gjort flere sonderinger med sikte på
å bringe partene i tvisten sammen for samtaler og forhandlinger,
senest torsdag 16. mai. Sonderingene førte ikke frem, og situasjonen
mellom partene fremstod som svært fastlåst.
Arbeidsministeren innkalte partene til møte
om kvelden 16. mai. Partene bekreftet på møtet at de ikke så noen
mulighet for å komme til enighet. Partene ble informert om at regjeringen
ville fremme en proposisjon til Stortinget om tvungen lønnsnemndbehandling
av tvisten. Etter henstilling fra arbeidsministeren sa EL &
IT Forbundet seg villig til å avblåse de pågående streikeaksjonene
umiddelbart, og de streikende ville gjenoppta arbeidet så snart
det lot seg gjøre.
Hensynet til vitale samfunnsinteresser talte
for at tvisten måtte løses uten ytterligere arbeidskamp. Faren for
alvorlige strømutfall var betydelig og økende, og ville ha store
samfunnsmessige konsekvenser og påvirke vitale samfunnsfunksjoner, herunder
funksjoner som er nødvendige for å ivareta liv og helse i befolkningen.
Også varselet om en alvorlig flomsituasjon for store
deler av landet talte for at det måtte gripes inn i hovedkonflikten.
Det var ikke forsvarlig med videre usikkerhet for nye aksjoner som kunne
svekke flomberedskapen.
Norge har ratifisert flere ILO-konvensjoner
som verner organisasjonsfriheten og streikeretten (konvensjon nr.
87, 98 og 154). Slik konvensjonene har vært tolket av ILOs organer,
stilles det strenge krav for inngrep i streikeretten, men det åpnes
likevel for inngrep dersom streiken setter liv, helse eller personlig
sikkerhet for hele eller store deler av befolkningen i fare. Sosialpakten
under Europarådet har i artikkel 6 nr. 4 en tilsvarende bestemmelse
som verner streikeretten. Artikkel 6 må imidlertid ses i sammenheng med
artikkel G, som åpner for at det ved lov kan foretas begrensninger
i streikeretten som er nødvendige i et demokratisk samfunn til vern
av andre menneskers frihet og rettigheter, eller til vern av offentlige
interesser, den nasjonale sikkerhet og moral i samfunnet.
Vedtaket om tvungen lønnsnemnd i den omhandlede
arbeidskonflikten er innenfor rammen av de konvensjoner Norge har
ratifisert. Dersom det skulle påvises motstrid mellom internasjonale konvensjoner
og Norges bruk av tvungen lønnsnemnd, er det uansett nødvendig å
gripe inn i konflikten.
Forslaget innebærer at Rikslønnsnemnda gis kompetanse
til å løse tvisten som er oppstått mellom EL & IT Forbundet
og Atea AS, det vil si å ta stilling til om det skal opprettes en
tariffavtale mellom forbundet og bedriften eller om et slikt krav
skal avvises, og hvordan en eventuell avtale i så fall skal lyde.
Lønnsnemndslovens bestemmelser gis anvendelse så langt de passer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, har ingen merknader og slutter seg til forslaget.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om lønnsnemndbehandling av arbeidstvisten mellom EL
& IT Forbundet og Atea AS våren 2013
§ 1
Tvisten mellom EL & IT Forbundet og Atea AS i forbindelse
med spørsmålet om opprettelse av tariffavtale skal avgjøres av Rikslønnsnemnda.
§ 2
Det er forbudt å iverksette eller opprettholde arbeidsstans.
Reglene i lønnsnemndloven gjelder så langt de passer.
§ 3
Loven trer i kraft straks. Loven opphører å
gjelde når Rikslønnsnemnda har avsagt kjennelse i tvisten.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 11. juni 2013
Robert Eriksson |
leder og ordfører |