Meldingen har tre hovedsiktemål:
Få kunnskap om, lete
fram, mobilisere og ta i bruk samfunnets samlede omsorgsressurser
på nye måter
Utvikle nye omsorgsformer gjennom ny teknologi,
ny kunnskap, nye faglige metoder og endringer av organisatoriske
og fysiske rammer
Støtte og styrke kommunenes forsknings-,
innovasjons- og utviklingsarbeid på omsorgsfeltet
Meldingen ser på hvordan forholdet mellom arbeid
og omsorg kan organiseres mer framtidsrettet, og hvordan en kan
ta vare på nære pårørende som påtar seg krevende omsorgsoppgaver,
enten det handler om faglig støtte og veiledning, utbygging av dagaktivitetstilbud
eller mer omfattende avlastningstilbud.
Meldingen peker på de mulighetene som ligger
i å:
gjøre eksisterende
boliger og omgivelser funksjons- og aldersvennlige gjennom universell
utforming,
ta i bruk ny velferdsteknologi som både
kan gi større trygghet, bedre mestringsevne og tilgang på informasjon
og veiledning,
legge større vekt på mestring og hverdagsrehabilitering.
Meldingen legger til grunn at kommunene fortsatt
skal ha ansvaret for de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og
at det ikke skal gjøres noen endringer i ansvarsdelingen mellom
stat og kommune. Staten skal bidra til at det lokale og regionale
forsknings-, innovasjons- og utviklingsarbeidet får gode rammebetingelser.
Meldingen legger opp til å vurdere statlige virkemidler som kan
styrke omsorgssektorens innovasjonsevne som en del av et helhetlig
kommunalt innovasjonsarbeid.
Det understrekes at framtidas tjenester må fokusere
på innovasjon og kompetanse. Regjeringen mener dette er et ledelsesansvar
og anbefaler kommunene å ta innovasjon og kompetanse inn som egne
tema i planene for helse- og omsorgssektoren som del av det helhetlige
kommuneplanarbeidet.
Meldingen bygger i hovedsak på Hagen-utvalgets
utredning (NOU 2011:11) og høringsuttalelsene som kom i høringsrunden.
Meldingen er ment å legge grunnlaget for en framtidsrettet politikk
for de kommunale omsorgstjenestene ved å trekke opp perspektivene
og bidra til arbeidet med utforming av nye løsninger for omsorgsfeltet
fram mot de store demografiske utfordringene omsorgssektoren står
overfor i tiårene fra 2025. I utformingen av en moderne pårørendepolitikk
ses meldingen i sammenheng med behandlingen av Kaasa-utvalget (NOU
2011:17).
I arbeidet med velferdsteknologi har departementet
fått utarbeidet en fagrapport om implementering av velferdsteknologi
i de kommunale helse- og omsorgstjenestene fram mot 2030 (Helsedirektoratet 2012),
som også er benyttet som grunnlagsmateriale for meldingen. Helsedirektoratet
anbefaler her at det etableres en nasjonal satsing på velferdsteknologi gjennom
et Velferdsteknologisk innovasjonsprogram (2013–2020).
Det vises til at regjeringen og KS har inngått
en avtale om utvikling av kvalitet i de kommunale helse- og omsorgstjenestene
2012–2015. Her er partene blant annet enige om å bidra til nyskaping
og nytenkning i den kommunale helse- og omsorgstjenesten med et
særskilt fokus på mobilisering av medborgeransvar og deltakelse,
tidlig innsats, forebygging, rehabilitering og bruk av ny teknologi.
Helse- og omsorgsdepartementet skal etablere
et forum for dialog mellom helse- og omsorgstjenestene, akademia,
næringslivet og profesjonsorganisasjonene. Forumet skal i 2013 gi
innspill til og foreslå tiltak til en bred og samlet strategi for
forskning og innovasjon innenfor helse- og omsorgsfeltet, HelseOmsorg21.
Omsorgsplan 2020 skal være en plan for å møte både
dagens behov og morgendagens utfordringer. Samtidig som dagens Omsorgsplan
2015 gjennomføres, starter arbeidet med å utvikle og innarbeide
nye og framtidsrettede løsninger. Arbeidet med iverksettelse av
tiltakene i planen knyttes til det administrative apparat som er
etablert i Helsedirektoratet, Husbanken og regional statsforvaltning
for gjennomføringen av dagens omsorgsplan. Videre legges det opp til
at de regionale sentre for omsorgsforskning styrkes for å kunne
bistå kommunene med følgeforskning og gjøre dokumentasjon fra innovasjonsprosjekter
tilgjengelige for kommunene. De fylkesvise utviklingssentrene for
sykehjem og hjemmetjenester skal bidra til spredning og formidling.
Samtidig innrettes virkemidlene som disponeres av sentrale forsknings-
og innovasjonsinstitusjoner, slik at de fremmer kommunenes innovasjonsevne
på helse- og omsorgsfeltet.
Det vil bli etablert et eget kompetansesenter
som vil ha en pådriverfunksjon for hele kommunesektoren. InnoMed
er etablert av Helsedirektoratet som et nasjonalt kompetansenettverk
for behovsdrevet innovasjon i helsesektoren, og vil bli bygd ut
slik at det i tillegg til spesialisthelsetjenesten også kan dekke
de kommunale helse- og omsorgstjenestene og ivareta innovasjonsarbeidet
på tvers av forvaltningsnivåene i helsetjenesten.
Innovasjonsprogrammet vil styrke det kommunale
innovasjonsarbeidet på helse- og omsorgsfeltet lokalt:
ved utprøving av
nye løsninger (faglige metoder, teknologi, boformer, organisasjon
mv.) i et samarbeid mellom kommune, forskning og næringslivet eller
ideelle virksomheter/frivillige,
ved å sikre dokumentasjon og forskning
som grunnlag for spredning og implementering,
ved å forbedre kunnskapsgrunnlaget for
planlegging, utvikling og innovasjon gjennom relevante programmer
i Norges forskningsråd.
De fleste utviklingstrekk og framskrivninger
tyder på at morgendagens brukere blir flere enn før; de vil være
i alle aldersgrupper og ha et mer sammensatt omsorgsbehov. De nærmeste
årene er det sannsynligvis tallet på brukere i aldersgruppen 67–79
år som vil vokse, mens den sterke veksten i aldersgruppen over 80
år først kommer om 10–15 år.
Det legges vekt på å mobilisere samfunnets samlede
omsorgsressurser og se nærmere på oppgavefordelingen mellom omsorgsaktørene.
Det framholdes at det er viktig å utløse alle de ressurser som ligger hos
brukerne selv, deres familie og sosiale nettverk, i nærmiljøet og
lokalsamfunnet, i ideelle virksomheter og næringslivet.
Blant tiltak som nevnes i en nasjonal strategi
for frivillig arbeid på helse- og omsorgsfeltet er:
ytterligere satsing
på opplæring av frivillighetskoordinatorer i regi av Verdighetssenteret
i Bergen,
utvikling av nettverks- og nærmiljøarbeid
som metode for å fremme frivillig innsats i omsorgstjenestene og
skape gode og fellesskapsorienterte lokalsamfunn,
bruk av arenaene for frivillighet i omsorgssektoren,
en nasjonal sertifiseringsordning for livsgledesykehjem
i regi av stiftelsen Livsglede for eldre,
drive forskning og kunnskapsutvikling om
frivillig arbeid på helse- og omsorgsfeltet.
Det legges vekt på ideelle tjenesteleverandører som
innovatører, samvirke som mulighet og samspill med næringslivet.
Det pekes ut tre områder som noen av omsorgstjenestenes
viktigste utfordringer og muligheter:
Aktiv omsorg
Hverdagsrehabilitering
Omsorg og død
Regjeringen ønsker å videreutvikle samarbeidet som
er etablert mellom kultursektoren og omsorgstjenestene gjennom Den
kulturelle spaserstokken, og som bidrar til gode kulturopplevelser
i hverdagen.
Regjeringen ønsker å videreutvikle satsingen
på rehabilitering, aktivisering, mestring med personlige mål og
stimulering av kommunene til å forsøke ulike modeller for tidlig
innsats og hverdagsrehabilitering.
For å heve kvaliteten, kunnskapen og kompetansen
innen lindrende behandling, vil regjeringen legge til rette for
økt involvering av pårørende og utvikling av et opplæringsprogram
for ansatte i omsorgstjenesten som skal gi grunnleggende kompetanse
i lindrende behandling.
For å bidra til faglig omstilling i omsorgstjenesten
vil regjeringen ha fokus på følgende målsettinger:
Heve det faglige
kompetansenivået i omsorgstjenestene, blant annet gjennom å øke
andelen personell med høgskoleutdanning og legge til rette for internopplæring.
Skape større faglig bredde, med flere faggrupper og
økt vekt på tverrfaglig arbeid.
Styrke omsorgstjenestenes eget kunnskapsgrunnlag
gjennom forskning og kunnskapsspredning.
Regjeringen vil videreføre dagens tilskuddsordning
i Husbanken til sykehjem og omsorgsboliger, og utrede om kravene
i ordningen kan tilpasses for å gi rom for utbygging av trygghetsboliger.
Regjeringen setter i gang et nasjonalt program for
utvikling og implementering av velferdsteknologi, som skal bidra
til at velferdsteknologi er en integrert del av tjenestetilbudet
innen 2020.
Regjeringen vil utrede en ordning for forskning, utvikling
og innovasjon, med sikte på utforming og utprøving av nye modeller
for framtidas institusjons- og bolig-løsninger.
De offentlige omsorgstjenestene har en kort
historie, slik vi kjenner dem i dag. På førti år har disse tjenestene
vokst fra vel 20 000 årsverk til mer enn 120 000 årsverk. Fra i
hovedsak å være eldreomsorg, er omsorgstjenesten i dag et tilbud
til brukere i alle aldersgrupper med et mangfold av diagnoser, funksjonsnedsettelser
og tilstander.
I perioden fra 1965 til 1980 ble antall mottakere av
hjemmesykepleie mer enn tredoblet fra 24 000 til 75 000 mottakere.
Mottakere av hjemmehjelp økte fra vel 13 000 i 1965 til vel 98 000
i samme periode. Tallet på mottakere av hjemmesykepleie og hjemmehjelp
fortsatte å vokse på 80-tallet, men i en lavere takt enn i det foregående
tiåret. Hjemmetjenestene har på 2000-tallet blitt mer og mer konsentrert
om dem som har det største hjelpebehovet. Antall beboere i institusjon
økte fram til rundt 1990. Etter det har antallet beboere i ulike
institusjoner gått ned, samtidig som mottakere av hjemmetjenester
og omsorgsboliger har hatt betydelig vekst.
Ved utgangen av 2011 mottok i overkant av 268 000
personer omsorgstjenester i en eller annen form. Nær fire av ti
mottakere av pleie- og omsorgstjenester er nå under pensjonsalder.
Nesten alle nye ressurser som er satt inn i sektoren de siste 20 årene,
har gått til å dekke tjenestebehov til det voksende antallet yngre
brukergrupper. De største endringene i de kommunale omsorgstjenestene
de siste tiårene har først og fremst skjedd i hjemmetjenestene.
Retningen går fra institusjon til hjemmetjenester og fra praktisk
bistand til helsetjenester.
Antall utførte årsverk har økt fra vel 20 000
årsverk i 1971 til nesten 130 000 årsverk i 2011. Mens to tredeler
av årsverkene i omsorgstjenestene var knyttet til institusjonsomsorg
for 25 år siden, er andelen årsverk nå størst i hjemmetjenestene.
Det er store variasjoner i hvordan kommunene har
organisert sine helse- og omsorgstjenester, i hva slags boformer
kommunene benytter til mennesker med behov for heldøgns tjenestetilbud.
For hele landet er dekningsgraden 28 heldøgns omsorgsplasser i prosent
av befolkningen 80 år og over, hvorav 18,5 plasser er i sykehjem.
Hjemmetjenestene er blitt mer medisinsk rettet og
prioriterer helse framfor sosiale tjenester. Utfasingen av aldershjemmene
og utbyggingen av sykehjemmene har samtidig bidratt til at medisinsk
behandling og sykepleie har fått en langt mer sentral plass også
i institusjonsomsorgen.
Regjeringen ønsker å bidra til en bedre balanse mellom
behandling og forebygging og mellom pleie og habilitering/rehabilitering.
Det framholdes at framtidens omsorgstjeneste må legge større vekt
på aktiv omsorg og opptrening gjennom fysisk, sosial og kulturell
aktivitet for å møte nye yngre brukergrupper med behov for personlig
assistanse og nye generasjoner eldre. Det vil kreve større faglig
bredde med annen kompetansesammensetning og andre faglige tilnærminger
og arbeidsmetoder enn i dag.
Det redegjøres i meldingen for Omsorgsplan 2015
og for ulike planer og tiltak som har betydning for denne.
Det orienteres om framskrivninger med hensyn til
demografi, årsverksbehov og omsorgsbehov.
Antall personer over 67 år vil mer enn fordobles fra
2000 til 2050. Antall personer 80 år og eldre kan komme til å øke
fra 190 000 i 2000 til nesten 350 000 i 2030 og nesten 570 000 i
2050. Helt fra 1950 har det vært relativt høy vekst av antall eldre,
særlig eldre over 80 år. De neste 15 år vil bli preget av mindre vekst
og reduksjon. Deretter vil tallet på eldre over 80 år gjennomgå
en sterk vekst i perioden 2020–2035 med opp til sju prosent årlig
vekst.
Det er i dag om lag 70 000 personer med demens i
Norge, og om lag 250 000 personer – både syke og pårørende – er
berørt av sykdommen. Om lag 10 000 personer rammes årlig av demens.
Fordi antall eldre over 75 år og spesielt de eldste over 80 år vil
stige de neste tiårene, vil antallet personer med demens i Norge
kunne dobles til om lag 140 000 innen en periode på 25–30 år.
I nær framtid vil det bli flere eldre med innvandrerbakgrunn
i Norge. Det understrekes at omsorgstjenestene må tilrettelegges
på en måte som sikrer at disse brukerne får gode og tilstrekkelige
tjenester.
I 2000 var det 4,7 personer i yrkesaktiv alder
per eldre, mens koeffisienten for aldersbæreevne reduseres til 3,5
i 2030 og 2,9 i 2050.
Framskrivninger viser at antall årsverk i omsorgssektoren
kan øke med nærmere 50 prosent eller om lag 60 000 årsverk fram
til 2030 og mer enn fordobles fram til 2050. Det understrekes at
underdekning av helse- og sosialfagutdannet personell kombinert
med økt rekrutteringsbehov vil medføre at det i perioden etter 2020
vil bli nødvendig å rekruttere bredere, etter personell med annen
bakgrunn. Samtidig viser dette nødvendigheten av å investere ekstra
i velferdsutdanningene i årene som kommer.
Hvordan sykelighet og funksjonsevne påvirker omsorgsbehov
blir drøftet.
Det uttales at i stedet for en økning av standarden på
tjenestetilbudet, bør de mulighetene den demografisk sett stabile
perioden fram til 2020 gir, først og fremst benyttes til å forberede
omsorgstjenestene på de framtidige omsorgsutfordringene. Større
vekt på innovasjon og utvikling, en faglig og bygningsmessig opprustning
og omstilling av tjenestetilbudet, økt bruk av velferdsteknologi,
økt realisering av samfunnets omsorgsressurser vil forbedre ressursutnyttelsen og
bidra til en bærekraftig omsorgstjeneste også i framtida.
Det påpekes at det vil være en stor utfordring
i årene framover å bygge ut kapasiteten for det samlede tilbudet
av heldøgns omsorgsplasser i sykehjem og omsorgsboliger for å møte
den sterke økningen i behovet for omsorgstjenester som kommer om
10–15 år.
I 2011 besto omsorgstjenestenes heldøgns omsorgstilbud
av om lag 63 000 heldøgns omsorgsplasser, fordelt på om lag 41 000
plasser i institusjon og 22 000 beboere i boliger med heldøgns bemanning. Framskrivning
viser at behovet for heldøgns omsorgsplasser vil kunne øke med nesten
15 000 fram mot 2030 og 45 000 fram mot 2050.
Gjennomsnittskostnaden for en heldøgns omsorgsplass
i sykehjem nærmer seg en million kroner i året. Det påpekes at det
vil være en innovasjonsoppgave for kommunene å prøve ut om en alternativ bruk
av et slikt beløp kan gi andre og bedre løsninger for den enkelte.
Det understrekes at store omsorgsutfordringer
i tiårene som kommer vil kreve at en tar i bruk samfunnets samlede
omsorgsressurser på nye måter. Det framholdes at den største omsorgsressursen
ofte ligger hos brukerne selv, og at aktivisering og hjelp til selvhjelp
kan bidra til kvalitativt bedre resultater for brukerne og bedre
utnyttelse av samfunnets samlede ressurser. Regjeringen vil vektlegge
aktivitet, deltakelse og mestring som sentrale elementer i utviklingen
av framtidens helse- og omsorgstjenester.
Regjeringen vil i det videre arbeidet med Kompetanseløftet
2015 ha økt fokus på mangfold og likestilling og utvikle tiltak
for å øke ansattes kunnskap om ulike kulturer, legge til rette for
bedre språkopplæring og bidra til økt rekruttering av ansatte med
minoritetsbakgrunn.
Det pekes på at lærings- og mestringssentrene har
en viktig funksjon, og på den betydning som selvhjelpsgrupper og
likemannsarbeid har. Det skal videreutvikles verktøy for beslutningsstøtte
for å hjelpe pasienter og brukere til aktiv medbestemmelse.
Det vises til at regjeringen har sendt på høring
et forslag om at personer med varig og stort behov for praktisk
bistand og opplæring skal få rett til å få slike tjenester organisert
som brukerstyrt personlig assistanse (BPA), med samme brukerrettet
tid som ved tilbud etter helse- og omsorgstjenesteloven om praktisk bistand
og opplæring.
I arbeidet med utforming av framtidige helse-
og omsorgstjenester legger Helse- og omsorgsdepartementet stor vekt
på dialog og informasjonsutveksling med brukere av tjenestene. For
å bidra til dette har departementet opprettet Kontaktforum for brukere
av helse- og omsorgstjenesten.
Det drøftes i meldingen hva det vil innebære
at det vokser fram en ny ressurssterk seniorgenerasjon.
Forskning anslår at det i dag utføres om lag 100 000
årsverk i den uformelle og i all hovedsak familiebaserte omsorgen.
Denne innsatsen er fortsatt nesten på størrelse med den offentlige
omsorgstjenesten, som utgjør om lag 130 000 årsverk.
Regjeringen vil utforme en politikk som skal
bidra til at pårørende blir verdsatt og synliggjort, og som gir
økt likestilling og mer fleksibilitet. Regjeringen legger fram et
program for en aktiv og framtidsrettet pårørendepolitikk som:
synliggjør, anerkjenner
og støtter pårørende som står i krevende omsorgsoppgaver,
bedrer samspillet mellom den offentlige
og den uformelle omsorgen, og styrker kvaliteten på det samlede
tjenestetilbudet,
legger til rette for å opprettholde pårørendeomsorgen
på dagens nivå, og gjør det enklere å kombinere yrkesaktivitet med
omsorg for barn og unge, voksne og eldre med alvorlig sykdom, funksjonsnedsettelse
eller psykiske og sosiale problemer.
I første fase av programperioden legges det
vekt på tiltak som støtter pårørende og styrker samspillet mellom
helse- og omsorgstjenestene og pårørende:
fleksible avlastningsordninger
pårørendestøtte, informasjon, opplæring
og veiledning
samspill og samarbeid
forbedring av omsorgslønnsordningen
forskning og utvikling
I neste fase av programmet utredes spørsmål
om endringer i de økonomiske kompensasjonsordningene og permisjonsbestemmelsene.
I 2011 utførte menn 11,6 prosent av alle årsverk
i brukerrettet pleie- og omsorgstjeneste. Det er en økning på 1,3
prosent fra 2007 og på 0,3 prosent sammenlignet med året før. Det
framholdes at menn kanskje representerer den største unyttede ressursen
i omsorgstjenesten, og at det er urealistisk å tenke seg at framtidens
omfattende omsorgsoppgaver vil kunne løses uten at den mannlige
halvpart av befolkningen i større grad lar seg rekruttere til helse-
og omsorgsyrkene og inntar omsorgsarenaen. Det vises til at Trondheim
kommune har gjort et av de mest vellykkede forsøk på å rekruttere
menn til omsorgssektoren. Regjeringen ønsker å bygge videre på erfaringene
fra Trondheim kommune og gjøre Menn i helse og omsorg til et landsomfattende
prosjekt, i første omgang som en del av Kompetanseløftet i Omsorgsplan
2015. Samtidig inviteres kommuner, utdanningsinstitusjoner og organisasjoner
til å sette rekruttering av menn høyt på sin dagsorden og komme
opp med tiltak som kan bidra til bedre kjønnsbalanse på arbeidsplassene
i helse- og omsorgssektoren.
Målet for regjeringens frivillighetspolitikk
er å støtte aktivt opp under et levende sivilsamfunn og legge til
rette for deltakelse som faller utenfor organisasjonslivet, gjennom
å forbedre rammevilkårene for frivillig sektor, ha økt fokus på
lokal virksomhet og lavterskelaktivitet, oppmerksomhet på mangfold og
inkludering, og mer kunnskap og forskning. Regjeringen vil utvikle
en nasjonal strategi for frivillig arbeid på helse- og omsorgsfeltet.
Strategien skal ferdigutvikles og konkretiseres i dialog med kommunesektoren
og i samarbeid med Frivillighet Norge. Strategien skal ta utgangspunkt
i følgende elementer:
Regjeringens politikk for å styrke ideell sektor har
flere elementer. Ett element er avtaler for å styrke samarbeidet
mellom offentlig og ideell sektor, slik som regjeringens samarbeidsavtale
med ideell sektor om statlige helse- og sosialtjenester, og den
videre oppfølgingen av samarbeidsavtalen som er inngått mellom ideell
sektor og KS. Et annet element er de juridiske rammevilkårene for
ideell sektor. Regjeringen ønsker å bidra til å snu utviklingen
der ideelle aktørers andel av tjenesteytingen er synkende.
For regjeringen er samspillet med ideell sektor viktig
i utviklingen av velferdsstaten. Regjeringen har forventninger til
ideelle aktørers innovative tilnærming til helse- og omsorgssektoren
og ser dette samarbeidet som én av flere muligheter til å mobilisere
frivillige og nærmiljøet.
Regjeringen er opptatt av å utnytte det handlingsrommet
som EØS-regelverket i dag gir ved kjøp av tjenester fra ideelle
aktører.
Det pekes i meldingen på de muligheter som samvirkeforetak
og sosiale entreprenørskap representerer.
For å utnytte næringslivet som ressurs i helse-
og omsorgssektoren vil regjeringen legge til rette for en politikk
som:
utvikler nye tilbud
i grenseflaten mellom omsorgstjenesten og næringslivet,
styrker omsorgssektorens rolle som en kompetent
og krevende bestiller,
utvikler omsorgstjenesten som eksportartikkel,
bidrar til utvikling av seniormarkedet.
Det vises til at regjeringen har startet en
omfattende utbygging av dagaktivitetstilbud for personer med demens.
Regjeringen har et mål om å lovfeste kommunenes plikt til å tilby
dagtilbud til personer med demens når tilbudet er bygget videre
ut.
Regjeringen ønsker å videreutvikle og styrke samarbeidet
som er etablert mellom kultursektoren og omsorgstjenestene gjennom
Den kulturelle spaserstokken. For å bidra til at metoder spres og
i større grad benyttes i behandling og pleie, skal det etableres et
kompetansemiljø som kan ha ansvar for utvikling og spredning av
miljøterapeutiske behandlingstiltak. Det foreslås at Levanger kommune
blir tildelt ansvaret for å være et nasjonalt kompetansesenter innen kultur,
helse og omsorg i samarbeid med de forsknings- og kompetansenettverk
som er etablert.
Regjeringen vil bidra til en faglig omstilling
av den kommunale helse- og omsorgstjenesten gjennom sterkere vekt
på rehabilitering, forebygging og tidlig innsats. Regjeringen har
fra 2013 etablert en satsing på hverdagsrehabilitering i norske
kommuner. Formålet er å legge til rette for utvikling og utprøving
av modeller som er tilpasset omsorgstjenesten med hensyn til ansvar,
organisering og kompetansesammensetning. Regjeringen vil anbefale
alle landets kommuner å vurdere ulike modeller og varianter av hverdagsrehabilitering
tilpasset egen kommune. Regjeringen tar sikte på å etablere en ytterligere
satsing med fokus på rehabilitering, aktivisering, mestring med
personlige mål, som skal stimulere kommunene til å forsøke ulike
modeller for tidlig innsats og hverdagsrehabilitering. Satsingen
skal følgeevalueres for å dokumentere effekter for brukerne og for
kommunene. Erfaringene skal deretter spres videre til andre kommuner.
Det understrekes at det er behov for videre kunnskapsformidling,
veiledning og kompetanseoppbygging i kommuner som vil innføre hverdagsrehabilitering
og hverdagsmestring som arbeidsmetode og tankesett.
Det framholdes at det er behov for økt kunnskap om
god lindrende behandling og omsorg ved livets slutt og for å styrke
lindrende behandling og gi bedre omsorg til barn og deres pårørende
ved livets slutt.
For å bidra til faglig omstilling i omsorgstjenesten
vil regjeringen ha fokus på følgende målsettinger:
heve det faglige
nivået i omsorgstjenesten, blant annet gjennom å øke andelen personell
med høgskoleutdanning,
skape større faglig bredde, med flere faggrupper og
økt vekt på tverrfaglig arbeid,
styrke omsorgstjenestenes eget kunnskapsgrunnlag
gjennom forskning og kunnskapsspredning.
Regjeringen vil prioritere utdanningstilbud
med spesiell vekt på rehabilitering, habilitering, miljøterapi,
geriatri, gerontologi, palliasjon og demens. Satsingen vil i første
omgang bli knyttet til de tiltak som allerede ligger i Kompetanseløftet
2015. Regjeringen ønsker i tillegg å heve kompetansen på innovasjon
og utvikling og på innføring og bruk av velferdsteknologi.
For å styrke kunnskapen og kompetansen innen lindrende
behandling vil regjeringen utvikle et opplæringsprogram for ansatte
i omsorgstjenesten som skal gi grunnleggende kompetanse i lindrende
behandling. Målet er god omsorg og behandling av den enkelte og
deres pårørende.
Regjeringen vil bidra til en faglig omstilling
av den kommunale helse- og omsorgstjenesten gjennom blant annet
en sterkere vektlegging av rehabilitering, forebygging og tidlig
innsatts.
For å bidra til implementering av ny viten,
nye løsninger og nye innovasjoner ønsker regjeringen å bygge videre
på infrastrukturen for fag- og kompetanseutvikling og forsterke
omsorgstjenestens regionale forsknings- og utviklingsstruktur som
en del av et helhetlig innovasjonsprogram.
Det framholdes at alle brukere med behov for langvarige
og koordinerte tjenester har krav på en individuell plan. Resultatet
av en individuell planprosess skal være at tjenestemottakeren får
et individuelt tilpasset tjenestetilbud som de selv har vært med
på å utforme.
Det understrekes at sykehjemmene og andre deler
av omsorgstjenestene bør bli mer åpne for et tettere samspill med
pårørende, venner og andre frivillige.
Regjeringen har varslet at deltidsansatte skal
få en lovfestet rett til en stillingsandel som står i stil med hvor
mye de faktisk jobber. Regjeringen fremmer flere lovforslag som
skal bidra til at de som ønsker det, skal få arbeide mer.
Regjeringen er opptatt av å utvikle en omsorgstjeneste
med den nødvendige respekt for brukeres privatliv og integritet.
Regjeringen vil gå i dialog med KS og de ansattes organisasjoner
for å se på mulighetene for å utvikle modeller for omsorgstjenester der
brukeren så langt det er mulig bevarer kontrollen over eget liv.
Det understrekes at for å bidra til systematisk kvalitetsheving,
faglig oppdatering og bygge opp robuste faglige miljøer, er det
nødvendig med tettere og bedre samhandling mellom de kommunale tjenestene og
spesialisthelsetjenestene. Helse- og omsorgsdepartementet vil utvikle
en veileder om innholdet i veiledningsplikten som spesialisthelsetjenesten
har for å bidra til kunnskaps- og kompetanseutvikling i kommunene.
Norge universelt utformet 2025 er regjeringens sektorovergripende
handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet for
perioden 2009–2013.
Regjeringen vil utrede hvordan velferdsteknologi
eventuelt kan integreres i framtidige byggtekniske krav, og utvikle
et indikatorsystem for å måle tilgjengelighet og universell utforming
i bygninger, anlegg og uteområder.
Regjeringen ønsker å bygge morgendagens løsninger
på noen grunnleggende prinsipper:
«Smått er godt».
Små bofellesskap og avdelinger i stedet for tradisjonelle institusjonsløsninger.
Et tydelig skille mellom boform og tjenestetilbud,
der tjenestetilbud og ressursinnsats knyttes til den enkeltes behov.
Et tydelig skille mellom privat areal,
fellesareal, offentlig areal og tjenesteareal i alle bygg med helse-
og omsorgsformål.
Boligløsninger som er tilrettelagt for
bruk av ny velferdsteknologi og har alle nødvendige bofunksjoner
(bad, toalett, kjøkkenkrok, soverom og oppholdsrom) innenfor privatarealet,
tilrettelagt både for beboer og pårørende.
En omsorgstjeneste med boformer og lokaler som
er en integrert del av nærmiljøet i tettsteder og bydeler, der de
offentlige arealene deles med den øvrige befolkning.
Regjeringen vil utrede en ordning for å avsette midler
til forskning, utvikling og innovasjon med sikte på utforming og
utprøving av nye modeller for framtidens institusjons- og boligløsninger.
Regjeringen vil sette i gang et utredningsarbeid om
finansierings- og egenbetalingsordninger for ulike boformer. Formålet
med utredningen er å legge til rette for et rettferdig og forutsigbart
betalingssystem for brukerne og avklare ansvarsforhold mellom staten
og kommunesektoren.
Det framholdes at bruk av velferdsteknologi
i de kommunale helse- og omsorgstjenestene på flere måter åpner
et mulighetsrom. Det gir mennesker mulighet til å mestre eget liv
og helse og bidrar til at flere kan bo lenger i eget hjem til tross
for nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan bidra til å forebygge
eller utsette institusjonsinnleggelse. Teknologi som skaper større
trygghet hos brukeren, kan også avlaste pårørende for unødvendig
bekymring.
Det understrekes at teknologi aldri vil kunne
erstatte menneskelig omsorg og fysisk nærhet.
Det skal etableres et nasjonalt program for
utvikling og implementering av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenestene.
Hovedmålet for programmet er at velferdsteknologi skal være en integrert
del av tjenestetilbudet i omsorgstjenestene innen 2020. Programmet
skal medvirke til at det utvikles og innføres velferdsteknologiske
løsninger som styrker brukernes selvstendighet, egenmestring og
sosiale deltakelse, og skaper større trygghet for brukere og pårørende.
I tråd med Samhandlingsreformen og Nasjonal helse- og omsorgsplan
skal programmet fremme forebyggende arbeid, tidlig innsats og rehabilitering, og
legge til rette for nye arbeids- og samarbeidsformer mellom kommuner,
brukere, pårørende, nærmiljøet, frivillige, spesialisthelsetjenesten
og næringslivet.
Økt bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenestene
skal bidra til å:
forbedre brukernes
mulighet til å mestre egen hverdag
øke brukernes og pårørendes trygghet, og
avlaste pårørende for bekymring
øke brukernes og pårørendes deltakelse
i brukernettverk og mulighet til å holde løpende kontakt med hverandre
og med hjelpeapparat
Helsedirektoratet vil få hovedansvaret for å
gjennomføre teknologiprogrammet som en del av Omsorgsplan 2020.
Det forutsettes at Helsedirektoratet i gjennomføringen av programmet
samarbeider med InnoMed og det kompetansesenteret som skal etableres
som en del av den helhetlige kommunale innovasjonsstrategien.
Programmet vil bestå av følgende innsatsområder:
Etablering av åpne
standarder for velferdsteknologi
Utvikling og utprøving av velferdsteknologiske løsninger
i kommunene
Kunnskapsgenerering og spredning av velferdsteknologiske
løsninger
Utvikling av gode modeller for innføring
og bruk av velferdsteknologi
Kompetanseheving
Det framholdes at innovasjonsarbeidet i omsorgssektoren
bør skje som en del av en helhetlig innovasjonssatsing, der en finner
løsninger i mellomrommene mellom helse- og omsorgstjenestene og
de øvrige kommunale sektorene, mellom kommunen som forvaltning og
kommunen som lokalsamfunn, mellom kommuner og helseforetak, og mellom
kommuner, næringsliv, forsknings- og utdanningsmiljøer.
For å skape en bred arena for dialog mellom
helse- og omsorgstjenestene, akademia, næringslivet og profesjonsforeningene
vil Helse- og omsorgsdepartementet etablere et dialogforum, HelseOmsorg21. Målet
er å skape en helhetlig tenkning rundt satsingen på helse- og omsorgskunnskap
og teknologi. Forumet skal koble myndigheter, tjenestene, næringslivet
og forskningsmiljøer nærmere sammen, og foreslå tiltak til utvikling
av en bred og samlet strategi for forskning og innovasjon innenfor
helse- og omsorgsfeltet.
Morgendagens omsorg er et innovasjonsprogram som
tar sikte på å utforme nye løsninger for framtidens omsorg, sammen
med brukere, pårørende, kommuner, ideelle organisasjoner, forskningsmiljøer
og næringslivet. Innovasjonsprogrammet skal bidra til utvikling
og innføring av velferdsteknologi, nye arbeidsmetoder, nye organisasjonsløsninger
og boformer som er tilpasset morgendagen. Det forutsettes at programmet
legger grunnlag for statlig og kommunal planlegging på helse- og
omsorgsområdet med særskilte virkemidler for perioden fram til 2020.
En samlet innovasjonsordning skal støtte og stimulere kommunenes
forsknings-, innovasjons- og utviklingsarbeid på helse- og omsorgsfeltet
med følgende elementer:
forsterke den regionale
forsknings- og utviklingsstrukturen for omsorgstjenesten,
involvere etablerte innovasjons- og forskningsinstitusjoner
på nasjonalt nivå,
styrke innsatsen for forsknings-, innovasjons-
og utviklingsarbeid i kommunene, og relevante programmer i Norges
forskningsråd.