Jordbrukets krav ble lagt fram 26. april. Statens tilbud
ble lagt fram 7. mai. Den 15. mai ble staten, Norges Bondelag og
Norsk Bonde- og Småbrukarlag enige om ny jordbruksavtale for 2013–2014.
Jordbrukets forhandlingsutvalg la den 26. april fram
et krav med ramme på 1 970 mill. kroner, som ifølge Jordbrukets
forhandlingsutvalg ville gi grunnlag for en inntektsvekst for jordbruket på
om lag 47 000 kroner per årsverk etter at kostnadsveksten var dekket
inn og økte inntektsmuligheter i markedet utnyttet.
Kravet var foreslått finansiert med 583 mill.
kroner i økte målpriser, 1 146 mill. kroner i økt bevilgning på
kapittel 1150 i 2014, pluss disponering av ledige midler og økt
verdi av jordbruksfradraget.
Kravet prioriterte tiltak som stimulerer til
økt produksjon og bedre kvalitet gjennom
å utnytte mulighetene
for økte priser
en sterk økning av budsjettmidlene rettet
mot produksjon, kvalitet og landbruk over hele landet
prioritere storfekjøtt, korn og grønt
kompensere driftsulemper knyttet til distrikt
og struktur
stimulere rekruttering
stimulere til økt bruk av norske ressurser,
blant annet gjennom beiting
Dessuten foreslo Jordbrukets forhandlingsutvalg en
5-årig investeringspakke utenfor jordbruksavtalens ordinære ramme
på 1,1 mrd. kroner årlig, i tillegg til den ordinære investeringsstøtten over
avtalen.
Statens tilbud ble lagt fram den 7. mai. Tilbudet hadde
en ramme på 1 020 mill. kroner. Tilbudet var finansiert med 470
mill. kroner i økte målpriser, med virkning fra 1. juli 2013, 390
mill. kroner i bevilgningsøkning til gjennomføring av jordbruksavtalen
(kapittel 1150), 50 mill. kroner i ledige midler fra 2012 og økt
utnytting av jordbruksfradraget, som var beregnet å utgjøre 110 mill.
kroner.
Rammen skulle legge til rette for en inntektsøkning
på om lag 8 1/2 pst., eller vel 25 000 kroner per årsverk fra 2013
før oppgjør, til 2014, når verdien av økt utnyttelse av jordbruksfradraget er
inkludert.
Statens tilbud la særlig vekt på å styrke økonomien
i storfekjøtt- og kornproduksjonen og å stimulere utvikling og vekst
i grøntsektoren. Det var videre lagt vekt på tiltak som kan bidra
til økt produksjon, herunder rådgivning for å styrke agronomien.
Samtidig var tilskuddsordningene tilpasset av distrikts- og strukturhensyn.
I møte mellom partene 10. mai meldte Jordbrukets
forhandlingsutvalg samlet at tilbudet ga grunnlag for forhandlinger.
Begge organisasjonene bekreftet også at det ikke var aktuelt å sende
et ev. framforhandlet forslag på uravstemning. Partene gikk gjennom
krav og tilbud i plenumsmøter 10. og 11. mai. Deretter ble det gjennomført
sonderinger på lederplan.
I plenumsmøte onsdag 15. mai kl. 14.00 gjennomgikk
Statens forhandlingsutvalg og Jordbrukets forhandlingsutvalg sluttprotokoll
fra forhandlingene, og statens forhandlingsleder kunne konstatere
at det var inngått ny jordbruksavtale mellom staten, Norges Bondelag
og Norsk Bonde- og Småbrukarlag.
Sluttprotokollen fra forhandlingene følger proposisjonen
som vedlegg 1.
Kapittel 3 i proposisjonen belyser utviklingen
i jordbruket i forhold til de mål og retningslinjer Stortinget har
fastsatt. For jordbrukere som selvstendige næringsdrivende er det
mange forhold, også utenfor forhandlingene, som påvirker inntektene
og den løpende tilpasningen det enkelte år. Næringen vil oppleve
årlige svingninger, f.eks. av markedsmessig art, også under ellers
stabile politiske rammer. Videre er jordbruket en kapitalintensiv
næring med langsiktige tilpasninger. Derfor vil det ofte kunne ta
flere år før en ser målbare resultater som følge av justeringer
i politikk og virkemidler. På denne bakgrunn må virkninger av den
løpende politikken og endringer i virkemiddelbruken vurderes over
tid. Videre bør utviklingen i jordbruket vurderes opp mot den helhetlige
virkemiddelbruken.
Norsk landbruk består av om lag 180 000 landbrukseiendommer
og om lag 45 000 jordbruksforetak. Utviklingen mellom gårdsbruk
med ganske like muligheter, og fra det ene bygdesamfunnet til det
andre, vil variere. Dette skyldes at bøndene, som private næringsdrivende,
og deres familier treffer sine valg ut fra en helhetlig vurdering
av hvilke muligheter landbruket kan by på, og hvilke andre muligheter
som synes attraktive for den enkelte gårdbruker. Landbrukspolitikken
må til enhver tid ta hensyn til kostnader og konkurransekraft, både
for jordbruket og matindustrien. Alle ledd i verdikjeden er viktige
for å oppnå et godt samlet resultat.
Budsjettnemnda for jordbruket (BFJ) har som hovedoppgave
å legge fram og bearbeide et grunnlagsmateriale for jordbruksoppgjøret.
Materialet består av følgende tre rapporter:
Totalkalkylen for
jordbruket: Jordbrukets totalregnskap og budsjett. Beregningene
viser registrerte og normaliserte tall for inntekter, kostnader,
arbeidsforbruk, vederlag til arbeid og kapital og vederlag til arbeid
og egenkapital.
Referansebruksberegninger: Beregningene
er basert på NILFs driftsgranskninger og brukes til å vurdere utslag
av et oppgjør for ulike produksjoner, distrikter og bruksstørrelser.
Inntektsutviklingen for jordbruket vurderes
i avtalesammenheng med utgangspunkt i normaliserte regnskaper i
Totalkalkylen, inkl. inntektsverdien av jordbruksfradraget ved ligningen. Totalkalkylen
omfatter inntekter fra jord- og hagebruk, og inkluderer strukturendringer. Inntekter,
kostnader og arbeidsforbruk knyttet til skogbruk og en del tilleggsnæringer
er ikke med i Totalkalkylen, med unntak av kjøreinntekter der det
er brukt maskiner som er kostnadsført i totalregnskapet. Totalkalkylen
gir derfor ikke et fullstendig bilde av utviklingen i landbruksbefolkningens
samlede næringsinntekter.
I april 2012 behandlet Stortinget Meld. St.
9 (2011–2012) Landbruks- og matpolitikken – Velkommen til bords,
på grunnlag av Innst. 234 S (2011–2012). Meld. St. 9 vil danne premissgrunnlaget
for utformingen av landbrukspolitikken i årene fremover og definerer
fire overordnede mål for norsk landbruks- og matpolitikk: (1) Matsikkerhet,
(2) Landbruk over hele landet, (3) Økt verdiskaping og (4) Bærekraftig landbruk.
Som en oppfølging av Meld. St. 9 arbeider departementet med å videreutvikle
mål- og resultatrapporteringssystemet. Resultatrapporteringen i
kapittel 3 er organisert etter hovedmålene i meldingen.
Det siste tiåret har det samlede produksjonsvolumet
i jordbruket økt med ca. 2,5 pst. Produksjonen av husdyrprodukter
har økt med om lag 6,5 pst., mens produksjonen av planteprodukter har
falt med 7 pst.
Det er særlig det kraftfôrbaserte husdyrholdet som
har økt, herunder fjørfekjøtt med 85 pst. i perioden, jf. figur
3.1 i proposisjonen. For det grovfôrbaserte husdyrholdet er det
bare produksjonen av kumelk som har økt, med om lag 1 pst. Produksjonen
av storfekjøtt, sau og geitemelk er redusert med mellom 6 og 8,5
pst. Produksjonen har også falt det siste tiåret for korn, frukt,
poteter, bær og blomster. For korn skyldes produksjonsreduksjonen
både redusert areal og svak avlingsutvikling. Produksjonen av grønnsaker har
økt med 7 pst., mens fruktproduksjonen er redusert med 6 1/2 pst.
I grøntsektoren har markedsforholdene vært ustabile både på grunn av
nasjonale forhold og importkonkurranse. Målprisene oppnås i varierende
grad. Samlet sett er det markedsmuligheter for økt planteproduksjon.
Det er jordbrukets økonomiske ansvar å holde råvaremarkedene
i balanse. Tilbudsoverskudd gir økt omsetningsavgift og lavere prisuttak
i markedet enn det jordbruksavtalen gir grunnlag for. Det er stor
variasjon i markedsbalansen mellom de ulike sektorene. For storfekjøtt,
korn og i grøntsektoren er det udekkede markedsmuligheter for norskprodusert
vare. For egg og særlig for svin har det vært økende markedsoverskudd
de siste årene.
Selvforsyningsgraden beskriver hjemmemarkedsandelen
målt på energibasis. Selvforsyningsgraden for varer produsert i jordbruket
varierer en del med værforholdene, og har ligget på 46–47 pst. det
siste tiåret. Fra 2006 til 2012 ble den redusert fra 52 til 47 pst. Den
er gjennomgående høy for husdyrprodukter, og klart lavere, og fallende,
for planteprodukter.
Av det totale fôrbehovet utgjør kraftfôr nå
46 pst. Det resterende fôrbehovet dekkes i hovedsak med grovfôr.
Andelen kraftfôr har økt med 5 prosentpoeng siden 2006, ifølge Budsjettnemndas
fôrregnskap. De siste årene har om lag 1/3 av råvarene til kraftfôr
blitt importert, men importandelen har vært økende. I 2012 var importen
om lag 45 pst. av råvarene i kraftfôret, bl.a. som følge av økt
kraftfôrbruk og dårlige avlinger både for grovfôr og fôrkorn. Av
det totale fôrbehovet (grovfôr og kraftfôr) var 20 pst. importerte
råvarer i 2012. Bruken av norsk korn i kraftfôr avhenger av værforholdene.
Produktivitetsutviklingen i jordbruket har i mange
år vært større enn i andre næringer som følge av økt avling og ytelse
per enhet, og gjennom redusert arbeidsinnsats som følge av teknologiske
forbedringer og strukturendringer etc. Når markedet i hovedsak er
avgrenset til innenlands forbruk, betyr det at samlet sysselsetting
går ned. Regjeringen legger stor vekt på å stimulere til å utvikle
bygdenæringer.
I perioden 1979–1999 økte det registrerte jordbruksarealet
med 8,2 pst. I perioden 1999–2012 er det estimert en reduksjon i
totalt jordbruksareal på ca. 4 pst., jf. tabell 3.2 i proposisjonen. Registrert
totalareal var på sitt høyeste i 1998. Nedgangen i jordbruksareal
skyldes i all hovedsak reduksjon i arealet med åpen åker og hage. Reduksjonen
i totalt jordbruksareal i drift fra 1999 til 2012 har først og fremst
skjedd på Vestlandet, i Agder-fylkene og i Nord-Norge, som har hatt
en reduksjon på mellom 6 og 11 pst. I alle landsdeler reduseres
totalt jordbruksareal, med unntak av Rogaland, som har en økning
på 14 pst. Når det gjelder produksjonsutviklingen fra 2006 til 2012,
er hovedbildet at økningen i produksjoner med vekst kommer i mer
sentrale områder, mens produksjonen for øvrig er stabil.
Jordbruksavtalen finansierer en rekke virkemidler
som skal bidra til næringsutvikling i landbruket. Midlene er vesentlige
for å nå målsettingen om å opprettholde et levende landbruk over
hele landet. Meld. St. 9 har særskilt oppmerksomhet på behovet for
investeringer i landbruket og for et løft for bygdenæringer. Landbruks-
og matdepartementets strategi Ta landet i bruk! har fram til 2012
vært førende for arbeidet med landbruksbasert næringsutvikling.
Alle fylker har i tillegg en egen regional strategi for
næringsutvikling som tilpasser virkemiddelbruken til de mest aktuelle
utfordringene i regionen. De regionale strategiene er utarbeidet
av det regionale partnerskapet bestående av fylkesmannen, Innovasjon
Norge, fylkeskommunen, landbrukets organisasjoner, og kommunene
med flere. Fra 2013 forvaltes en større andel av næringsutviklingsmidlene
regionalt, og det er opprettet regionale bygdeutviklingsprogram.
Det er fremdeles stor etterspørsel etter investeringsvirkemidler
i landbruket og midler til utvikling av bygdenæringer.
Inntektsutviklingen i næringen er, ved siden
av å være et mål, også det viktigste virkemiddelet for å kunne oppnå
landbruk over hele landet. Tilstrekkelig lønnsomhet er en viktig
forutsetning for at dyktige næringsutøvere, og ikke minst ungdommen,
skal finne jordbruk som en interessant arbeidsplass for framtida.
Årets beregninger viser en økning i vederlag
til eget arbeid og egenkapital fra 2011 til 2012 på 12 pst., eller
31 100 kroner per årsverk, inkl. kompensasjon for økt folketrygdavgift.
Fra 2012 til 2013 budsjetteres det med en økning på 1 pst., tilsvarende
3 800 kroner per årsverk. Inntektsveksten fra 2011 til 2013 er svakere
enn lagt til grunn for oppgjøret i 2012. Det kan forklares med økt
overproduksjon, spesielt av svinekjøtt.
Referansebrukene er basert på NILFs driftsgranskinger,
som gir data på foretaksnivå. Beregningsprinsippene er forskjellige
fra Totalkalkylen på noen områder. Bl.a. føres avskrivningene etter
historisk kostnad, og lånt kapital godtgjøres med betalt nominell
rente. Tabell 3.8 i proposisjonen viser Budsjettnemndas beregninger
av vederlag til arbeid og egenkapital per årsverk, inkl. virkningen
av jordbruksfradraget, for referansebrukene i årene 2011 til 2013.
Alle referansebrukene viser en økning i inntekter fra
2011 til 2012, med unntak av korn. Fra 2012 til 2013 er utviklingen
negativ for flere av referansebrukene, sterkest for referansebruk
5 Svin og korn og 6 Egg og planteprodukter, som følge av økt overproduksjon.
I perioden fra 2011 til 2013 er det referansebruk 8 Ammeku/storfeslakt som
har størst inntektsøkning. Det øvrige grasbaserte husdyrholdet viser
også en god utvikling. Bruk med korn som hovedproduksjon eller i kombinasjon
med svin er de eneste produksjonene som har negativ utvikling i
toårsperioden.
Som det går fram av tabell 3.7 i proposisjonen, økte
både driftskostnadene og kapitalkostnadene relativt betydelig fra
2011 til 2012. Driftskostnadene økte med 4,6 pst, særlig på grunn
av sterk vekst i kraftfôr- og gjødselkostnadene. Kapitalkostnadene
økte med 5,9 pst., særlig pga. økt gjeldsmasse og økt realrente.
Fra 2012 til 2013 regner Budsjettnemnda med en total kostnadsvekst
på 3,2 pst.
Jordbruket stod for 2,0 pst. av samlet sysselsetting
i Norge i 2012, mot 5,5 pst. i 1990. I tillegg leverer mange foretak
varer og tjenester til landbruket, og det er en omfattende virksomhet
knyttet til foredling og omsetning av landbruksvarer.
På 90-tallet var den gjennomsnittlige årlige
nedgangen i antall årsverk 2,4 pst. Etter 2000 har den årlige nedgangen
vært klart høyere. For framregningsårene 2012–2014 har Budsjettnemnda
forutsatt en nedgang på 4 pst. per år. Med disse forutsetningene
er nedgangen i arbeidsforbruk anslått til ca. 2 000 årsverk per
år fra 2011 til 2014.
Antall jordbruksbedrifter er redusert med 37 pst.,
eller 26 000 bedrifter, fra 1999 til 2012. Gjennomsnittlig antall
dekar per jordbruksbedrift har økt fra 148 dekar i 1999 til 222
dekar i 2012.
Det har vært en vesentlig strukturendring i
alle produksjoner. I 2012 var det 9 951 jordbruksforetak med melkeproduksjon,
når samdrifter regnes som ett foretak. Dette innebærer en reduksjon
i antall bedrifter med melkeproduksjon på 56 pst. i perioden 1999
til 2012. Gjennomsnittlig antall melkekyr per melkebruk økte fra
14 i 1999 til 23 melkekyr i 2012.
Antallet samdrifter med melkeproduksjon økte raskt
fram til 2008, for så å gå ned. Nedgangen skyldes i all hovedsak
innføringen av kvoteleie fra 1. mars 2009. I 2008 ble det på det
meste registrert 2 068 samdrifter, mens det ved kvoteårets start
i 2013 ble registrert 1 263 samdrifter. Per 1. mars 2013 utgjorde
samdrifter 13 pst. av alle foretak med melkeproduksjon.
Antall dekar korn per bedrift med kornproduksjon
økte fra 150 dekar i 1999 til 240 dekar i 2012. Gjennomsnittlig
sauebesetning økte fra 42 til 63 sauer. Antallet verpehøner per
bedrift økte fra ca. 2 600 til 7 400, når bedrifter med under 500
høner holdes utenom. Gjennomsnittlig besetningsstørrelse for jordbruksbedrifter
med avlsgris økte fra 27 til 74 purker per bedrift i samme periode.
Strukturutviklingen innebærer generelt at bedriftene spesialiseres.
Andelen leid areal er i gjennomsnitt om lag
42 pst.
OECDs PSE-analyser (Producer Support Estimate)
viser næringsstøttens andel av jordbrukets samlede brutto inntekt.
Beregningene omfatter både budsjettstøtte og virkning av importbeskyttelsen
(skjermingsstøtte), dvs. forskjellen mellom verdensmarkedspris og
norsk pris. Beregningene skal i prinsippet gi et totalmål for støtten
til produsentene. Støttenivået i Norge målt ved PSE-prosenten har
i gjennomsnitt vært om lag 60 de siste årene. PSE-prosenten i gjennomsnitt
for OECD-land var 19 i 2011.
Regjeringen har som mål at 15 pst. av matproduksjonen
og matforbruket skal være økologisk i 2020. Satsingen på dette området
skjer med utgangspunktet i Landbruks- og matdepartementets handlingsplan
Økonomisk, agronomisk – økologisk!
Omsetningen av økologiske matvarer i norsk dagligvarehandel
var rekordstor i 2012. Samlet for alle produktgrupper økte omsetningen
av økologiske produkter i dagligvarehandelen med 17 pst. i 2012
i sammenliknet med 2011. Totalt ble det omsatt økologiske matvarer
for ca. 1,17 mrd. kroner i 2012, tilsvarende 1,2 pst. av totalmarkedet.
De økologiske arealene i 2012 var på ca. 502 000 dekar,
og utgjorde ca. 5,1 pst. av det totale jordbruksarealet (medregnet
karensareal er andelen 5,6 pst.). Sammenliknet med tidligere år
var veksten i 2012 lav; bare 0,1 pst. På fylkesnivå har det ikke
vært noen entydig utvikling i økologisk areal i 2012. Utviklingen
var positiv i enkelte fylker og negativ i andre.
Det ble for 2012 satt av 44 mill. kroner til prosjekter
som skal utvikle økologisk produksjon og forbruk i tråd med handlingsplanen. Disse
utviklingsmidlene er forvaltet av SLF og gikk i 2012 til fylkenes
arbeid med handlingsplaner, økologiske foregangsfylker, utviklingsprosjekter
innen veiledning, produktutvikling og markedsutvikling. I tillegg
ble det avsatt 2 mill. kroner til generisk markedsføring av økologiske
produkter over Matmerks bevilgning.
Foredling og omsetning av jordbruksvarer ligger i
hovedsak utenfor jordbruksavtalens virkeområde. Handelspolitiske
forhold, markedsordninger, annet regelverk og prisutvikling på råvarer
har likevel stor betydning både for næringsmiddelindustri og omsetning.
Betydelige deler av næringsmiddelindustrien foredler
norskproduserte råvarer, samtidig som den i økende grad er eksponert
for internasjonal konkurranse. Importen av næringsmidler øker, men
det gjør også den totale omsetningen av matvarer i Norge. Norsk
næringsmiddelindustri (ekskl. fiskevarebransjen) har fått redusert
sin hjemmemarkedsandel de siste årene. Hjemmemarkedsandelen er for
2011 anslått til om lag 80 pst., mens den i 1995 utgjorde 89 pst.
(NILF, Mat og industri 2012). Landbrukspolitikken, og utformingen
av virkemidlene i jordbruksavtalen, må på denne bakgrunn ha alle
ledd i kjeden fra jord til bord som perspektiv.
På grunn av importvernet for sentrale produkter fra
det norske jordbruket påvirkes forbrukerprisene i Norge mindre av
internasjonale prissvingninger enn i mange andre land. Forbrukerprisene
på mat i Norge har vært nominelt forholdsvis stabile siden sommeren
2009, iflg. SSBs konsumprisindeks. De siste tolv månedene er forbrukerprisene
redusert med 1,9 pst. i Norge.
Husholdningenes andel utgifter til mat og alkoholfrie
drikkevarer har vært fallende over lang tid. Den nyeste forbruksundersøkelsen
(2007–2009) viste at 11,8 pst. av husholdningenes konsum gikk til
mat- og alkoholfrie drikkevarer, og 10,6 pst. til mat alene.
Til tross for historisk lav konsumandel er det likevel
et høyt prisnivå for matvarer i Norge, sammenlignet med andre europeiske
land og våre naboland.
Absolutte prisforskjeller til omverdenen på
råvarer og forbruksvarer har betydning for sektorens konkurransekraft.
SSBs grensehandelsundersøkelse viser at nordmenn handlet for 11,6
mrd. kroner i forbindelse med dagsturer til utlandet i 2012. Det
var en økning på 1 pst. fra året før.
Produksjonen i norsk jordbruk og næringsmiddelindustri
har aldri vært så høy som nå. Til tross for høy norsk produksjon
har importen av landbruksvarer vært jevnt økende, noe som innebærer
en krevende konkurransesituasjon for næringa.
Importen av landsbruksvarer, målt i verdi, har økt
fra om lag 16 mrd. kroner i 2000 til om lag 43 mrd. kroner i 2012.
Viktige importvarer er vin og brennevin, bakervarer, oljer, soyabønner, sjokolade,
sydfrukter og dyrefôr, herunder landbruksvarer til fiskefôr. Om
lag 66 pst. av importen kommer fra EU med Danmark og Sverige som
de to største eksportlandene. Over 20 pst. av importen kommer fra
GSP-land (u-land), der Brasil er dominerende, og der viktige importvarer
er proteinråvarer til fiskefôr og soyabønner. Av importen kommer
1,3 pst. fra de fattigste 64 landene.
Spesielt utsatt for økt importkonkurranse er bearbeidede
landbruksprodukter som omfattes av ordningen med råvarepriskompensasjon (RÅK).
Verdien av RÅK-importen har økt jevnt de siste årene fra 2,6 mrd.
kroner i 1995 til 8,3 mrd. kroner i 2012. Fra 2011 til 2012 økte
importen med 5 pst. Bakervarer, sukkervarer og sjokolade er eksempler
på viktige importvarer. For norsk næringsmiddelindustri er det en
utfordring å beholde eller øke sin markedsandel innenfor det voksende
markedet for bearbeidede landbruksvarer. Dette er også viktig for
underleverandørene til RÅK-industrien, både primærprodusenter og
foredlingsindustri.
Fremtidig utvikling i industrien avhenger av både
nasjonale rammebetingelser (råvarepriser, kronekurs og rentenivå)
som industrien opererer under, internasjonal konkurranse og industriens egen
evne til effektivisering og omstilling. Utviklingen i matvarekjeden
har de siste tiårene gått i retning økt vertikal integrasjon, noe
som påvirker konkurranseforholdene også for matindustrien. Over
noen tiår er det utviklet nye grossist- og distribusjonsløsninger
som har påvirket leverandørenes innflytelse over utbudet i dagligvarehandelen.
Dagligvarekjedene kontrollerer i dag en svært stor andel av distribusjonen
av dagligvarer.
Andelen av dagligvarehandelens egne merkevarer
(EMV) er i jevn vekst og utgjør nå i gjennomsnitt 12,6 pst. av samlet
omsetning i dagligvaremarkedet. Dagligvarekjedene satser også på
oppkjøp av industri og har etablert seg innen bl.a. bakeri-, grønt-
og kjøttsektoren. Vertikal integrasjon sammen med stor markedskonsentrasjon
i alle tre salgskanaler for mat, er samlet med på å gi de fire dagligvarekjedene
stor makt i verdikjeden. Effekten av denne utviklingen vil forsterkes
gjennom en eventuell avtale om innkjøp og distribusjon mellom NorgesGruppen
og ICA. Konkurransetilsynet har stoppet avtalen midlertidig, og
har frist til 30. september for sin endelige beslutning.
Matkjedeutvalget avleverte sin utredning 13. april
2011. Som ledd i oppfølgingen av Matkjedeutvalget nedsatte regjeringen
et lovutvalg i oktober 2012 som fikk i oppgave å utrede hvordan
prinsippet om god handelsskikk og hensynet til forbrukerne best
kan ivaretas i lovgivningen. Dagligvarelovutvalget presenterte sin
utredning 30. april 2013.
Et enstemmig dagligvarelovutvalg konkluderte med
at det er behov for en lov om god handelsskikk og anbefalte at det
opprettes et handelstilsyn for å håndheve loven. Forslaget til en
lov om god handelsskikk i dagligvarekjeden bygger et stykke på vei
på forslaget til regulering framsatt av Matkjedeutvalget, men med
et tydeligere forbrukerperspektiv. Lovutvalgets forslag vil bli sendt
ut på høring.
Matkjedeutvalget anbefalte også at det ble opprettet
en dagligvareportal som skal sammenstille informasjon til forbrukere
når det gjelder pris, kvalitet og utvalg. Forbrukerrådet har fått
i oppdrag å utrede en mulig ny informasjonsløsning på nettet med
frist 5. juni 2013.
Regjeringen legger i Meld. St. 9 (2011–2012) Landbruks-
og matpolitikken – Velkommen til bords til grunn at importvernet
fortsatt kommer til å være en bærebjelke i norsk landbrukspolitikk.
Importvernet er en forutsetning for å kunne sikre avsetningen av
norske landbruksvarer, oppnå fastsatte priser i jordbruksavtalen
og utnytte ressursene vi har til matproduksjon. Dette er grunnlaget
for en tilfredsstillende inntektsutvikling i jordbruket.
Summen av handelsavtaler og forvaltningen av importvernet
er avgjørende rammebetingelser for norsk matproduksjon. Derfor må
ulike internasjonale forhandlinger og andre nasjonale prosesser
som berører importvernet ses i sammenheng. Regjeringen har i internasjonale forhandlinger
om handel med landbruksvarer lagt avgjørende vekt på å sikre handlingsrom
for fortsatt å kunne føre en landbrukspolitikk som ivaretar nasjonale
mål for landbruket.
Landbruksforhandlingene er en del av den brede forhandlingsrunden
som ble vedtatt på WTOs ministerkonferanse i Doha i 2001. 1. august 2004
ble det vedtatt et rammeverk som la føringer for de videre forhandlingene
for landbruksvarer, industrivarer inkl. fisk, tjenester og forenkling
av handelsprosedyrer.
Forhandlingsprosessen siden 2009 har ikke lyktes
i å oppnå betydelig fremgang på de uløste spørsmålene i forhandlingstekstene
fra 2008. Den 9. ordinære ministerkonferansen i WTO avholdes på
Bali 3.–6. desember 2013. Medlemslandene i WTO har antydet vilje
til å fremforhandle beslutninger for ministermøtet. På landbruksområdet
er aktuelle temaer som kan komme opp for beslutning tollkvoteadministrering,
støtte for å oppnå matvaresikkerhet og eksportstøtte.
Regjeringen iverksatte fra 1. januar 2013 en
ny GSP-ordning (General System of Preferences). Toll- og kvotefri
markedsadgang for produkter fra land som står på FNs offisielle
MUL-liste og alle lavinntektsland med mindre enn 75 millioner innbyggere,
blir videreført. Ordningen omfatter nå 59 land.
For 26 andre u-land (GSP+land) ble det gitt
tollfri markedsadgang for 51 nye tollinjer og redusert tollsats
med 50 pst. for 15 tollinjer. Disse endringene omfatter blomster,
grønnsaker, oljer og konserverte grønnsaker og frukter.
Landbrukspolitikken er ikke en del av EØS-avtalen,
men utviklingen av EUs landbrukspolitikk har likevel betydning for
norsk landbruk og næringsmiddelindustri. Prisutviklingen på landbruksproduktene
i EU påvirker omfanget av grensehandelen og konkurransekraften til
i første rekke RÅK-industrien, som er konkurranseutsatt både på
hjemmemarkedet og eksportmarkedet.
EU gjennomgår nå sin landbrukspolitikk fram mot
utgangen av 2013 da gjeldende mandater og budsjettfullmakter utløper.
Rådet vedtok i februar 2013 langtidsbudsjett for perioden 2014 til 2020
som innebærer en reduksjon i det felles landbruksbudsjettet på mer
enn 10 pst. i faste 2011-kroner. Rådet, Kommisjonen og Parlamentet
er nå i dialog om en rammeavtale slik at detaljene i den nye landbrukspolitikken
kan være på plass innen utgangen av 2013.
Situasjonen i matmarkedet i EU de siste årene har
ført til økt oppmerksomhet om styrkeforholdene i verdikjeden og
handelens makt til å holde oppe forbrukerpriser selv om produsentpriser
faller. EU har iverksatt omfattende arbeid med sikte på tiltak for
en bedre fungerende matvarekjede.
Kommisjonen avsluttet i desember 2012 den første
fasen av utredningsarbeidet hvor en har kommet fram til en felles
forståelse av uredelig handelspraksis. Det er ennå ikke enighet
om hvordan regelverket og håndhevingen mot uredelig atferd bør organiseres.
Med sikte på å komme i mål med retningslinjer, mest sannsynlig i form
av et rammedirektiv som gir rom for ulike nasjonale løsninger, har
Kommisjonen frist ut 2014 til å utarbeide en konklusjon. Kommisjonen
har uttalt seg forpliktende til å sikre effektiv håndheving, enten
bransjebasert eller myndighetsstyrt.
I samsvar med WTO-avtalen fra 1995 kan Norge velge
mellom å ha kronetoll eller prosenttoll for om lag 48 pst. av toll-linjene.
Disse omfatter alle viktige norske landbruksvarer. Ved framlegging av
statsbudsjettet for 2013 foreslo regjeringen prosenttoll istedenfor
kronetoll på seks toll-linjer for storfekjøtt, lammekjøtt og ost
fra 1. januar 2013. Stortinget gav sin tilslutning til denne omleggingen,
jf. Prop. 1 LS (2012–2013) Skatter, avgifter og toll 2013.
Det har vært omfattende kontakt om saken mellom
Norge og EU både på politisk nivå og faglig nivå. Fra norsk side
er det lagt til grunn at endringene fullt ut er i samsvar med våre
internasjonale handelspolitiske forpliktelser.
Avtalen videreutvikler virkemidlene med grunnlag
i landbruks- og matmeldingen. Hver for seg krever målsettingene
i meldingen ulike virkemidler for at de skal nås på en mest mulig
effektiv måte. Men også landbruks- og matpolitikken krever avveining
av ulike hensyn. Økt produksjonsvolum er tillagt større vekt i meldingen,
slik at selvforsyningsgraden kan opprettholdes om lag på dagens
nivå. Den geografiske produksjonsfordelingen skal videreføres, både
for å utnytte lokale produksjonsvilkår best mulig og for å øke kornproduksjonen.
I lang tid har internasjonale anbefalinger og
utviklingen av virkemidlene over jordbruksavtalen gått i retning
av mindre andel produksjonsavhengig og mer produksjonsnøytral støtte.
Det har bidratt til redusert intensitet i produksjonen og større
mulighet til å drive aktiv distrikts- og strukturpolitikk. Å stimulere
til økt produksjonsvolum tilsier isolert sett en annen vekting av virkemiddelbruken.
Den inngåtte avtalen prioriterer økt produksjon, samtidig som også
andre mål enn produksjonsvolum skal nås og forpliktelsene i gjeldende
WTO-avtale må overholdes.
Jordbruksavtalen påvirker direkte bare en del
av bøndenes inntektsdannelse. Hovedsakelig påvirker jordbruksavtalen
bruttoinntektene, gjennom budsjettoverføringer og inntektsmuligheter fra
markedet, gjennom målpriser og adgang til markedsregulering. På
kostnadssiden påvirkes først og fremst kraftfôrkostnadene, gjennom prisene
på fôrkorn. I noen grad påvirker virkemidlene i avtalen også kapitalkostnadene.
Innenfor disse rammene har bøndene selv ansvar for egen inntekt.
Nettoresultatet på hvert bruk er i stor grad resultat av aktiviteter
og beslutninger hver enkelt bonde foretar.
Jordbrukets brutto inntekter består av inntjening fra
markedet og overføringer fra staten. Oppbyggingen av rammen for
den inngåtte avtalen er basert på anslag for utviklingen i jordbrukets produksjon,
kostnadsutvikling, samt arbeidsforbruk og anslag på lønnsvekst for
andre grupper, jf. tabell 2 nedenfor. For de makroøkonomiske størrelsene
har partene lagt til grunn SSBs prognoser i Økonomisk utsyn nr.
2/2012, unntatt for årslønnsveksten for lønnsmottagere fra 2012
til 2013, 3 1/2 pst, som er hentet fra revidert nasjonalbudsjett.
Prognosene over innebærer at jordbruket vil
få full kostnadskompensasjon og en prosentvis inntektsvekst som
andre grupper, med en ramme på 370 mill. kroner, jf. linje A i tabell
1 nedenfor. I avtalen er det lagt til grunn at jordbruket skal ha en
nivåheving i inntektene ut over lik prosentvis vekst på 900 mill.
kroner, jf. linje B. Total ramme for avtalen blir dermed 1 270 mill.
kroner.
Partene er enige om en finansiering av rammen som
går fram av tabell 6.2. Målprisene økes fra 1. juli 2013 med en
årsvirkning på 580 mill. kroner. Fra 2012 er det vel 50 mill. kroner
i overførte midler, som ikke ligger inne i grunnlagsmaterialet fra
Budsjettnemnda. Disse midlene disponeres som en del av rammen. Bevilgningen
over kapittel 1150 økes med 500 mill. kroner i 2014. Med forutsetningene
i tabell 1 nedenfor øker utnyttingen av jordbruksfradraget tilsvarende
en inntektsverdi før skatt på om lag 140 mill. kroner.
Rammen legger til rette for en inntektsøkning
på om lag 10 1/2 pst., eller vel 31 000 kroner per årsverk fra 2013
før oppgjør, til 2014, når verdien av økt utnyttelse av jordbruksfradraget
er inkludert. Deler av rammen får inntektseffekt allerede i 2013.
Det vil gi en inntektsøkning på om lag 4 pst. eller vel 11 000 kroner
per årsverk i 2013 i forhold til Totalkalkylens opprinnelige budsjett
før oppgjør, dersom de foreslåtte økningene i målpriser realiseres
fra 1. juli, og ytterligere om lag 20 000 kroner per årsverk i 2014.
Tabell 1 Oppbygging av
økonomisk ramme
| Grunnlag Mill. kr. | Volum | Pris | Mill. kr |
0. Markedsinntekter utenom avtalen | 28 377 | 0,75 pst. | 2,7 pst.1 | 450 |
1. Driftskostnader | 18 253 | 0,25 pst. | 1,9 pst. | 390 |
2. Kapitalslit og leasing | 7 480 | | | 215 |
3. Normalisert realrentekostnad | 1 493 | | | 245 |
4. Redusert arbeidsforbruk | 11 849 | -4,0 pst. | 3,9 pst. | -30 |
A. Sum kostnadskompensasjon og lik prosentvis | | | | |
inntektsvekst som andre grupper | | | | 370 |
B. Nivåheving i 2014 ut over lik prosentvis vekst | | | | 900 |
SUM ramme, mill. kr. | | | | 1 270 |
1) Det er forutsatt 2,7 pst. prisøkning i gjennomsnitt
for sektorer uten målpris, som utgjør om lag 1/3 av markedsinntektene.
Tabell 2 Finansiering av
rammen
| Mill.
kroner |
Netto endring i målpriser fra 01.07.13 | 580 |
Endret bevilgning på kap. 1150 i 2014 | 500 |
Overførte midler fra 2012 | 50 |
Endret verdi av jordbruksfradraget | 140 |
SUM ramme med inntektsvirkning i 2014 | 1 270 |
Partene er enige om å omdisponere 76,1 mill. kroner
i ledige midler på følgende måte i 2013:
63,3 mill. kroner
disponeres til prisnedskriving til norsk korn, (post 73.19)
12,8 mill. kroner tilføres Landbrukets
utviklingsfond (post 50.11)
Avtalens fordelingsprofil skal bidra til måloppnåelse
i henhold til prioriteringene i Meld. St. 9. Det er særlig lagt
vekt på å styrke økonomien i storfekjøtt- og kornproduksjonen og
stimulere utvikling og vekst i grøntsektoren. Det er videre lagt
vekt på tiltak som kan bidra til økt produksjon, herunder bevilgninger
til rådgivning for å styrke agronomien. Samtidig er tilskuddsordningene
tilpasset av distrikts- og strukturhensyn. Partene er enige om å
sette ned en arbeidsgruppe som skal utrede mulighetene for å målrette virkemidler
mot bruk eller områder med spesielle driftsulemper, som for eksempel
bratt areal, små teiger og kantsoner.
Det etableres et
kvalitetstilskudd til storfeslakt innenfor en bevilgning på 165
mill. kroner.
Driftstilskuddet økes innenfor en ramme
på 4,7 mill. kroner.
Målprisene på melk
økes med 23 øre per liter, tilsvarende 359 mill. kroner.
Satsene i driftstilskuddet til melkeproduksjon økes
med 6 000 kroner i Sør-Norge og 8 000 kroner i Nord-Norge, innenfor
en ramme på 63,6 mill. kroner.
Distriktstilskuddene til melkeproduksjon
øker fra sone C og oppover innenfor en ramme på 18 mill. kroner.
Grunntilskuddet til geitemelk økes med
15 øre per liter.
Målprisen på lammekjøtt
økes med 3,50 kroner per kg.
Husdyrtilskuddet økes med 96 mill. kroner
begrenset til de første 100 sauer per foretak.
Tilskudd til norsk ull økes med 1 krone
per kg.
Utmarksbeitetilskuddene økes innenfor en ramme
på 6,1 mill. kroner for storfe og 25,2 mill. kroner for småfe. Beitetilskuddet
til storfe økes innenfor en ramme på 10,3 mill. kroner.
Det foreslås prisøkninger på korn og oljefrø
som vil gi en brutto inntektsøkning i sektoren på om lag 209 mill.
kroner ved normalårsavlinger. Målprisene på matkorn økes med 20
øre/kg. Prisnedskrivingstilskuddet til norsk korn økes med 8 øre/kg.
Tilskudd til matkorn legges om, som omtalt i kapittel 6.4.1. Prisen
på råvarer til mel holdes dermed uendret.
Målprisene på fôrkorn og oljefrø økes med hhv. 18
og 25 øre per kg. Det er anslått at prisøkningen på råvarer til
kraftfôr vil få effekt på om lag 70 pst. av kraftfôrkvantumet. Samlet
anslår partene at råvarer til kraftfôr vil bli 7 øre/kg dyrere i
gjennomsnitt, som følge av avtalen.
Bevilgningen til tilskudd til beredskapslagring av
såkorn (post 77.12) økes med 3,5 mill. kroner.
Målprisene for frukt og grønnsaker økes innenfor
en ramme på 2,7 pst. Målprisen på matpoteter økes med 25 øre per
kg og arealtilskudd til poteter økes med 15 kr/daa. Partene er videre
bl.a. enige om å:
øke avsetningen til
Opplysningskontoret for frukt og grønt (post 70.11) med 2 mill.
kroner.
øke avsetningen til Norsk landbruksrådgivning (post
77.13) med 4,5 mill. kroner, knyttet til veiledning innenfor grøntsektoren.
øke avsetningen til Sagaplant (post 77.15)
med 1 mill. kroner.
øke avsetningen til Graminor (post 77.15)
med 2,2 mill. kroner.
øke avsetningen til tilskudd til fruktlager
(post 77.17) med 2 mill. kroner.
øke kvantumsbegrensning og maksimalbeløp
for grønnsaker i distrikts- og kvalitetstilskuddet, tilsvarende
10 pst.
øke distrikts- og kvalitetstilskuddet til
frukt, bær og grønnsaker tilsvarende 10 pst.
Partene er enige om å styrke og samordne veiledningstjenesten
i landbruket. Total avsetning til Norsk landbruksrådgivning i 2014
blir ifølge avtalen på 82,5 mill. kroner.
Herav er partene enige om at avsetningen til HMS-tiltak
i landbruket videreføres med 14 mill. kroner. I tillegg avsettes
1 mill. kroner til å dekke økte kostnader i forbindelse med sammenslåing
av Landbrukets HMS-tjeneste og Norsk Landbruksrådgivning (NLR).
Midlene overføres til NLR og øremerkes HMS-arbeid i landbruket.
Partene er enige om at arbeidet med veiledning om
økologisk landbruk innlemmes i NLR sin ordinære portefølje. Det
avsettes 6 mill. kroner til dette i 2014. Videre er partene enige
om en ekstra satsing på grøntsektoren hos NLR på 4,5 mill. kroner
og en generell økning av grunntilskuddet på 4,8 mill. kroner til
48,8 mill. kroner i 2014.
Partene er enige om å be om en rapport fra NLR innen
15. februar 2014. I rapporten skal det gjøres rede for bruken av
jordbruksavtalens midler i 2013 og planlagt bruk i 2014, og gjøres en
vurdering av organiseringen av rådgivningsenhetene.
Innvilgningsrammen for Landbrukets utviklingsfond
foreslås økt med 53,4 mill. kroner, inkl. rentestøtteordningen i
2014. Bevilgningen til fondet økes med 38 mill. kroner, etter at fjorårets
engangsbevilgning på 275 mill. kroner er tatt ut. I tillegg tilføres
fondet 12,8 mill. kroner i 2013 av ledige midler på avtalen.
Forslaget innebærer bl.a. følgende:
Rammen for innvilging
av investeringsstøtte under BU-ordningen økes med 20 mill. kroner. Maksimal
tilskuddssats økes til 33 pst. og maksimalt tilskudd per prosjekt
økes til 1 mill. kroner.
Tilskudd til SMIL-ordningen økes med 5
mill. kroner til 225 mill. kroner, inkl. tilskudd til drenering,
i 2014.
Tilskudd til bioenergi økes med 5 mill.
kroner.
Det planlegges en ny enhet med ansvar for
matkultur i tilknytning til Matmerk. Matmerk får en samlet bevilgning
på 56 mill. kroner i 2014.
Det etableres områderettede tiltak for
fjellandbruket i 6 fylker med en årlig ramme på til sammen 6 mill.
kroner i 3 år.
Avtalen innebærer at ordningene innenfor nasjonalt
miljøprogram videreføres.
Bevilgningen til
Regionale miljøprogram økes med 20 mill. kroner, herunder 5 mill.
kroner til styrket setersatsing.
Tilskudd til SMIL-ordningen økes med 5
mill. kroner som nevnt under LUF.
Tilskudd til leveranser av husdyrgjødsel
til biogassanlegg økes med 1 mill. kroner.
Tilskudd til bevaringsverdige storferaser
økes til 2 000 kroner per dyr.
Avtalen innebærer at samlet avsetning til økologisk
produksjon blir 122,6 mill. kroner i 2014:
Omleggingstilskuddet
avvikles og erstattes med arealtilskudd innenfor uendret ramme.
For å legge til rette for økte priser på
økologisk korn økes prisnedskrivingstilskuddet med 8 øre per kg
fra 1. juli 2013 og ytterligere 40 øre per kg fra 1. juli 2014.
6 mill. kroner fra utviklingsmidlene flyttes
til grunntilskuddet til Norsk landbruksrådgiving for veiledning
og oppfølging av «Gratis førsteråd».
7 mill. kroner fra utviklingsmidlene (fylkesvise handlingsplanmidler)
flyttes til regionalt næringsprogram (BU).
Den resterende bevilgningen til utviklingstiltak økes
med 1 mill. kroner.
Satsene for tilskudd
til avløsning ved ferie og fritid økes med 3,9 pst. og maksimalbeløpet
per foretak heves med 3 000 kroner til 72 000 kroner.
Maksimal dagsats for tilskudd til avløsning
ved sykdom mv. økes fra 1 400 til 1 500 kroner. Endringen vil også
styrke landbruksvikarordningen.
Minimumsalderen for avløsere reduseres
fra 16 til 15 år.
Tilskuddet til HMS-arbeid i landbruket
økes med 1 mill. kroner og overføres til Norsk landbruksrådgivning
fra 2014, jf. punkt 6.5.4.
SLF skal til jordbruksoppgjøret i 2014
utrede utvidelser av ordningen med tilskudd til sykdomsavløsning.
Markedsordningen for melk består av importvern,
målprissystem, kvoteordningen som regulerer primærproduksjonen,
markedsregulering ved Omsetningsrådet og prisutjevningsordningen
for melk (PU). Prisutjevningsordningen for melk har som formål å
regulere prisdifferensieringen av melk som råvare til ulike anvendelser,
og samtidig gi melkeprodusenter muligheter for å kunne realisere
jordbruksavtalens målpriser på melk, uavhengig av melkeanvendelse
og lokalisering av produksjonen.
Situasjonen i meierivaremarkedet var preget
av uro, konflikt og rettssaker gjennom flere år, noe som var uheldig
for alle aktører. På bakgrunn av dette gjorde regjeringen i 2007
endringer i prisutjevningsordningen for melk som la ytterligere
til rette for konkurranse i markedet for meierivarer.
Regjeringen varslet i allerede i St.prp. nr.
77 (2006–2007) Om jordbruksoppgjøret 2007 at de konkurransepolitiske
tiltakene skulle evalueres etter 5 år.
Statens landbruksforvaltning (SLF) gjennomførte
i løpet av 2012 evalueringen (SLF-rapport nr. 22/2012 Evaluering
av konkurransepolitiske tiltak i prisutjevningsordningen for melk).
SLF konkluderer med at det blir gradvis økt konkurranse i det norske
markedet, og at Tine SA taper markedsandeler. Regjeringens konkurranserettede
tiltak har virket etter hensikten. De konkurranserettede tiltakene
må videreføres for å bidra til at man fortsatt skal ha flere aktører
i meierivaremarkedet, men det er ikke behov for ytterligere slike
tiltak.
LMD sendte 1. februar 2013 ut et konkret forslag
til justeringer av forskrift om prisutjevningsordningen for melk
på høring med høringsfrist 18. mars 2013. Ordningene skal ligge
fast for perioden fram til neste evaluering. Dette er viktig for
stabiliteten i rammevilkårene til aktørene. Samtidig vil en evaluering
gi en ny faglig gjennomgang som grunnlag for videre vurdering av
ordningene. Ordningene er rammet inn av kriteriet om at Tine må
være dominerende aktør i det enkelte markedet for at disse særordningene skal
kunne tre i kraft.
Med bakgrunn i evalueringen og høringen foretok
Landbruks- og matdepartementet 29. mai 2013 følgende justeringer
i prisutjevningsordningen for melk, med virkning fra 1. juli 2013:
Satsen for differensierte
avgifter og tilskudd økes med to øre til 27 øre
Satsen for særskilt distribusjonstilskudd
til Q-meieriene reduseres med 10 øre til 50 øre, mens volumgrensen
øker med 20 mill. liter til 100 mill. liter. Ordningen skal fremdeles
være begrenset til Q-meieriene.
Det gjøres ingen prinsipielle endringer i ordningen
med spesiell kapitalgodtgjørelse til Q-meieriene. SLF skal endre
sin praksis slik at grunnlaget i beregningsmodellen blir ajourført hvert
år.
Regjeringen legger opp til at man på bakgrunn av
erfaringene skal evaluere de konkurransepolitiske tiltakene etter
fem år.