Prosjektet er m.a. omtalt i St.meld. nr. 16
(2008–2009) som del av E6 vest for Alta, Prop. 1 S (2012–2013) og
Meld. St. 26 (2012–2013).
Prosjektet omfattar delvis bygging av ny veg
og delvis utbetring av eksisterande veg på ein om lag 13 km lang
strekning. Prosjektet vil føre til at E6 blir innkorta med om lag
2 km.
I Prop. 1 S (2012–2013) er det lagt til grunn
at det skal gjennomførast ekstern kvalitetssikring (KS2) av prosjektet.
Det er derfor føresett at Samferdselsdepartementet skal komme tilbake til
styrings- og kostnadsramme for prosjektet så snart det ligg føre
nærare avklaringar, og før anleggsstart.
Konsulenten foreslår ei styringsramme på 880 mill.
2012-kroner og ei kostnadsramme på 970 mill. 2012-kroner. Statens
vegvesen er samd i vurderingane til konsulenten, og Samferdselsdepartementet
legg desse rammene til grunn. Omrekna til 2013-prisnivå blir styringsramma
900 mill. kroner og kostnadsramma 992 mill. kroner.
Det er lagt opp til anleggsstart på prosjektet hausten
2013/våren 2014.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Trond Helleland, Lars Myraune og Ingjerd Schou,
fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild
Hareide, viser til Samferdselsdepartementets tilråding om
utbygging av E6 Halselv–Møllnes i Finnmark og foreslåtte styringsrammer
for prosjektet på 900 mill. kroner. Komiteenviser for øvrig til at prosjektet omfatter
delvis bygging av ny veg og delvis utbedring av eksisterende veg
på en ca. 13 km lang strekning. Det inngår bygging av to tunneler
på til sammen om lag 3,6 km. Prosjektet vil som sådant forkorte
E6 med om lag to kilometer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti,viser til at under utbyggingen av E6,
Alta vest, er det blitt benyttet sju ulike anbud på en total strekning
på mellom 30 og 40 km. Både med hensyn til kostnader og i tempo
på gjennomføring av prosjektene ville det vært ønskelig med lengre
strekninger/parseller og større anbud slik at vegprosjekter ikke
blir bygget klattvis og delt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
dette prosjektet er ett av tre som har vært oppført på egen post
på statsbudsjettet, for å sikre rask og rasjonell fremdrift. Disse
medlemmer er tilfredse med at den siste delen av den omfattende
utbyggingen av ny E6 vest for Alta nå kommer i gang.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
for øvrig vise til sin protokolltilførsel fra komitémøte 10. juni
2013 vedrørende kort behandlingstid av saker i innspurten av sesjonen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viste
til sin protokolltilførsel i møte 6. juni 2013:
‘Protokolltilførsel:
Medlemmene fra Fremskrittspartiet foreslo utsettelse av saken til
høstsesjon 2013 med bakgrunn i kort behandlingstid i innværende
vårsesjon.’»
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Samferdselsdepartementet får fullmakt til
å gjennomføre prosjektet E6 Halselv–Møllnes innafor ei kostnadsramme
på 992 mill. kroner.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. juni 2013
Knut Arild Hareide |
Jan Henrik Fredriksen |
leder |
ordfører |