Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirik Sivertsen, frå Høgre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur,
Bjørn Lødemel og Ingjerd Schou, frå Framstegspartiet, Mazyar Keshvari
og leiaren Helge André Njåstad, frå Kristeleg Folkeparti, Geir S.
Toskedal, frå Senterpartiet, Heidi Greni, frå Venstre, André N.
Skjelstad, og frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til at Sametinget si årsmelding 2012 vart vedteken av Sametinget
i plenum 28. februar 2013, og at Meld. St. 48 (2012–2013) vart lagt
fram av regjeringa Stoltenberg II.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at staten
Noreg opphavleg er etablert på territoriet til to folk, samar og
nordmenn, og at begge folka har den same retten til og det same
kravet på å kunne utvikle sin kultur og sitt språk. Samane er eit
urfolk som har folkerettsleg krav på eit særleg kulturvern.
Fleirtalet viser til at stortingsmeldinga
peikar på viktige utfordringar som handlar om samisk språk og kultur,
og at bevaring og styrking av dei samiske språka står sentralt i
den samiske kulturen si framtid.
Fleirtalet har også merka seg
at det i stortingsmeldinga blir vist til at kunnskap og kompetanse er
grunnlaget for utvikling og styrking av samisk samfunn, og at Sametinget
si hovudmålsetjing innanfor kunnskapssektoren er at den samiske befolkninga
skal ha kunnskap, kompetanse og ferdigheiter for å utvikle og styrkje
sitt samfunn.
Fleirtalet har merka seg at Sametinget
er i dialog med sentrale myndigheiter, kommunar, fylkeskommunar
og andre aktørar i arbeidet for å sikre helse-, sosial- og barnevernstilbod
til det samiske folket.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Høgre, Framstegspartiet, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
viser til at det er viktig og berikande for Noreg å ta vare på samisk
språk, kultur og tradisjonar.
Dette fleirtalet viser til at
norsk og samisk er likeverdige språk.
Dette fleirtalet viser til at
regjeringa vil utvikle samisk næringsliv og reiseliv som er knytt til
samisk kultur og til dei tradisjonelle samiske næringane. Dette
fleirtalet viser også til at regjeringa vil bevare Sametinget
og konsultasjonsordninga mellom Sametinget, Stortinget og regjeringa
og etablere eit samarbeid på tvers av grensene når det gjeld samiske
språk.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Sametinget i sin språkmelding har foreslått en rekke
endringer i dagens modell for arbeidet med samisk språk, og at Sametinget
foreslår å legge det overordnede ansvaret for utviklingen av samisk
språk til Sametinget. Dette flertallet mener at spørsmål
knyttet til språk og utdanning er svært sentrale i politikkutformingen
for den samiske befolkningen, og merker seg at departementet legger
opp til å vurdere forslaget fra Sametinget i forbindelse med de
planlagte konsultasjonene om eventuell revisjon av samelovens språkregler.
Stortinget må holdes godt orientert om framdriften i dette arbeidet.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at konsultasjonsordninga
mellom statlege myndigheiter og Sametinget er eit av dei viktigaste rammeverka
for å sikre samane sin folkerettslege rett til deltaking i saker
som vedkjem dei.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til omtalen i Sametingets årsmelding 2012 av oppdraget som
er gitt Helse Nord om å gjennomføre en bedre tolketjeneste i helsetjenesten
til den samiske befolkningen. Sametinget er opptatt av at tiltak
som er startet opp gjennom dette tolkeprosjektet videreføres ut
over den avtalte prosjektperioden, som utløp ved årsslutt 2012. Dette
flertallet understreker betydningen av å sikre tilgangen
på samiske tolker ved helseinstitusjonene og legger vekt på at Helse-
og omsorgsdepartementet og Sametinget i sitt videre arbeid kommer
fram til gode løsninger for å sikre tilfredsstillende tolketjenester.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at Sametinget
prioriterer kulturføremålet høgt. Nytt bygg for det sørsamiske museet
Saemien Sitje er det som er kome lengst av dei samiske kulturbyggprosjekta.
Fleirtalet viser også til at
det i stortingsmeldinga blir peika på at hovudmålsetjinga til Sametinget
sin areal- og miljøpolitikk er å sikre eit langsiktig og berekraftig
perspektiv i all forvalting av ressursar og areal.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at komiteens flertall i budsjettinnstillingen, jf. Innst.
16 S (2013–2014), framhever betydningen av at det nye museumsbygget
for Saemien Sitje blir realisert.
Realisering av dette tiltaket, som kulturinstitusjon,
formidlingsarena og reiselivsmål, vil være viktig for regional kultur-
og næringsutvikling og framstå som et fyrtårn for den sørsamiske
kulturen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at disse
medlemmer foreslo en oppstartsbevilgning på 5 mill. kroner i
2014.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at planene for det nye museet er ferdig, og byggeprosessen kan
starte så raskt bevilgningene for dette formålet er klare. Det nye
museumsbygget skal plasseres på Horjemstangen ved Snåsavannet i
Snåsa kommune. Dette medlem viser til Venstres alternative
statsbudsjett for 2014 hvor oppstartsbevilgning for dette prosjektet
er prioritert.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til at det i stortingsmeldinga
blir peika på at primærnæringane er dei viktigaste næringane for
sysselsetjing i dei samiske områda. Fleirtalet har merka
seg at Sametinget sitt hovudmål for næringsutvikling er å skape
eit sterkt og allsidig næringsliv, eit næringsliv som byggjer på
og tek omsyn til samisk kultur, natur og miljø, og å skape eit næringsliv
som legg grunnlaget for livskraftige lokalsamfunn der menneske ønskjer å
bu.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Stortinget den 27. mai 2013 vedtok en endring av reindriftsloven
som innebærer en avvikling av områdestyrene og overføring av områdestyrets
oppgaver til Fylkesmannen. Hensikten med endringene var å få en
mer oversiktlig og effektiv forvaltning, som også kan inngå i et bredere
faglig miljø. Dette flertallet viser til at Reindriftsstyret
under den nye organiseringen videreføres som tidligere, og skal
bidra til å sikre samisk medvirkning i den offentlige forvaltningen
av reindriften.
Dette flertallet er kjent med
at det i løpet av 2012/2013 ble gjennomført konsultasjoner med Sametinget,
men at det ikke ble oppnådd enighet mellom partene.
Dette flertallet merker seg at
regjeringen Solberg ikke følger opp konsultasjonsordningen, jf.
siste endringer vedrørende sammenslåing av Reindriftsforvaltningen
med Statens Landbruksforvaltning. Dette flertallet mener
det er beklagelig at regjeringen Solberg ikke følger opp konsultasjonsordningen
med Sametinget og således svekker ordningen.
Dette flertallet understreker
at reindriften står overfor betydelige utfordringer med å nå det tredelte
målet om økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft, og gjennom
den pågående reintallstilpasningen. I denne situasjonen er det svært
viktig at reindriftsforvaltningens arbeid er av en kvalitet som
ivaretar rettssikkerheten for de berørte aktørene, og at forvaltningen
har tillit og legitimitet i befolkningen. Av denne grunn er det
også viktig at reindriftspolitikken konsulteres med Sametinget,
og forankres i Stortinget. Dette flertallet ber derfor
regjeringen legge fram en sak for Stortinget om reindriftspolitikken,
med en evaluering av reindriftsloven med sikte på å ivareta små
aktører i reintallstilpasningen i større grad enn det man gjør i
dag, og med en vurdering av organiseringen av reindriftsforvaltningen.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser også til at Sametinget
ønskjer å utvikle politikken for vekst i kulturnæringane og gjorde
i 2012 vedtak om å setje i gong eit prosjekt i eigen regi for å
oppnå dette.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Høgre, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og
Senterpartiet, peikar på at det i stortingsmeldinga blir
vist til at primærnæringane er dei viktigaste næringane for sysselsetjinga
i dei samiske områda. Det blir også peika på at rovvilt er ei stor
utfordring for reindrifta. Dette fleirtalet viser
til at reindrifta er ein avgjerande del av den samiske kulturen, og
at rovviltutfordringane kan true den sørsamiske kulturen i desse
delane av landet om det totale rovviltpresset blir for stort.
Dette fleirtalet viser til at
det i rovviltforliket, som eit samla storting vedtok i juni 2011, står
at rovvilt ikkje skal representere skadepotensial i prioriterte
beiteområder og kalvingsområde for tamrein, og at det skal setjast
i verk nødvendige tiltak både innafor rovdyrforvaltinga og reindrifta
med sikte på å sikre situasjonen for sørsamisk tamreinsdrift. Dette
fleirtalet meiner det er viktig at desse punkta i rovviltforliket
blir gjennomført på ein god måte.
Dette fleirtalet har også merka
seg at sametinga i Noreg, Sverige og Finland har oppnemnt kvar sitt
medlem i ein komité som skal utforme ein felles rovviltpolitikk
og føreslå reglar for forvaltinga.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at en god kommuneøkonomi er viktig for at det skal
kunne gis likeverdige tjenester til den samiske befolkningen, særlig
i forvaltningsområdet for samisk språk. Dette flertallet peker på
at meldingen skisserer utfordringer når det gjelder kostnader for
tospråklige kommuner, mangel på personell med samisk språk og kulturkompetanse,
uklarhet om finansieringsansvar, negative holdninger og liten kunnskap,
og mangel på rutiner som ivaretar samiske hensyn.