Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Are Helseth og lederen Martin Kolberg, fra Høyre,
Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth Svendsen
og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 3:3 (2013–2014) Riksrevisjonens
undersøkelse av effektivitet og resultatoppnåelse i Helsedirektoratet.
Formålet med undersøkelsen har vært å vurdere om
Helsedirektoratet forvalter sine oppgaver effektivt, om ledelsen
har etablert hensiktsmessige systemer for styring og oppfølging
av virksomheten, og om Helse- og omsorgsdepartementet har en tilstrekkelig
god etatsstyring av direktoratet.
Komiteen viser til at direktoratet
legger premisser for tjenesteutformingen innenfor helsesektoren
både i kommunehelsetjenesten og i sykehusene, og har derfor stor
betydning for liv og helse. De samfunnsmessige konsekvensene av
mangler ved Helsedirektoratets virksomhet vil derfor kunne være
betydelige.
Komiteen har merket seg at Helsedirektoratet de
siste årene har fått flere merknader i Riksrevisjonens årlige regnskapsrevisjon,
blant annet når det gjelder regnskapsføring og budsjettering.
Komiteen har også merket seg
at Helsedirektoratets egne omdømmeundersøkelser har vist at direktoratet
har utfordringer knyttet til for eksempel saksbehandlingstider og
samordning med andre etater.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har gjort følgende funn i denne undersøkelsen:
Det er vesentlige
svakheter ved Helsedirektoratets virksomhetsstyring.
Helsedirektoratet har utfordringer med
styring og oppfølging av det faglige arbeidet, herunder:
Lovfortolkninger
tar for lang tid og gjøres ikke godt nok kjent.
Helsedirektoratet undersøker ikke systematisk hvordan
tilskudd til kommunene treffer målgruppen og hvilke resultater tilskuddsordningene
fører til.
Arbeidet med å implementere retningslinjer
og veiledere er lite systematisk.
Arbeidet med nasjonale planer bygger i
liten grad på tidligere erfaringer.
Helse- og omsorgsdepartementets oppdrag
til Helsedirektoratet er for omfattende, for detaljert og i hovedsak
konsentrert om én av direktoratets tre tillagte roller.
Komiteen har merket seg at Helsedirektoratet bruker
lang tid på lovfortolkninger, og at fristen for lovfortolkning er
overskredet i 74 prosent av tilfellene i forhold til hva direktoratet
selv mener er rimelig ventetid. Komiteen har
også merket seg at fylkesmannsembetene er noe tilbakeholdne med
å rette henvendelser om lovfortolkning til Helsedirektoratet på
grunn av lang ventetid. Riksrevisjonen vurderer at dette kan føre
til at likeartede saker ikke behandles likt, noe som vil ha konsekvenser
for enkeltpersoner. Komiteen finner dette alvorlig.
Komiteen har videre merket seg
at Helsedirektoratet i liten grad benytter rapporteringen fra tilskuddsmottakerne
til å vurdere bl.a. innretningen og resultatene av tilskuddsordningene.
Etter Riksrevisjonens vurdering ligger det et uutnyttet potensial
i tilskuddsmottakernes rapportering, som for eksempel kunne styrket grunnlaget
for det årlige budsjettarbeidet og Helsedirektoratets arbeid med
å videreutvikle tilskuddsforvaltningen. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens vurdering på dette punktet.
Komiteen har merket seg at Helse-
og omsorgsdepartementet årlig formidler et svært omfattende oppdrag
til Helsedirektoratet. Tildelingsbrevet for 2012 fra departementet
inneholder 60 mål, og 60 styringsparametere uten fastsatt resultatkrav.
Departementets oppdrag inneholder videre 122 krav til gjennomføring
av konkrete aktiviteter og oppdrag. Riksrevisjonen mener at departementets
styring av direktoratet i liten grad er i tråd med prinsippene for
mål- og resultatstyring i statlig virksomhet. Mange mål og krav,
samt det store innslaget av aktivitetsstyring, medfører at en stor
del av direktoratets ressurser er bundet opp i oppgaver definert av
departementet. Dette begrenser friheten direktoratet bør ha til
å velge virkemidler og aktiviteter for å nå overordnede mål. Komiteenslutter seg til disse synspunktene.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonens rapport oppgir at Helsedirektoratet har ansvar
for 52 nasjonale faglige retningslinjer og 153 veiledere, 36 nasjonale
planer, 40 tilskuddsordninger rettet mot kommunene og at direktoratet
forvalter 28 helserelaterte lover med tilhørende forskrifter.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener at det som en følge
av uoversiktlige planverk og tilskuddsordninger fra Helse- og omsorgsdepartementet,
med liten grad av erfaringsutnyttelse, kan være bygget opp et for
omfattende og komplisert byråkrati i Helsedirektoratet. I stedet
for kun å øke ressursene til direktoratet og lage nye kontrollsystemer,
mener flertallet det bør sees på muligheten for å
forenkle og redusere lovverk og planverk på noen områder. En slik
gjennomgang må være erfaringsbasert. Dette kan samtidig møte behovet
for bedre og enklere styringsdialog med Helse- og omsorgsdepartementet,
som rapportens konklusjoner etterspør.
Flertalletmener
Riksrevisjonens konklusjoner må sees i lys av samhandlingsreformen
mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten, som ble
satt i verk fra 1. januar 2012. Målet med reformen er å forebygge
mer, behandle tidligere og få en bedre samhandling mellom sykehus
og primærhelsetjeneste. Det var forutsatt at reformen skulle evalueres
etter hvert og justeres underveis for å nå de viktigste målene. Flertallet savner
en vurdering av hvordan reformen har virket etter to år, og om vi
er på rett vei for å skape bedre samhandling mellom sykehus, kommuner,
innen kommunene, mellom kommuner, mellom sykehusavdelinger og mellom
personellgrupper, slik formålet var.
Komiteen har merket
seg at statsråden stort sett er enig i Riksrevisjonens merknader
vedrørende styring og kontroll samt omfanget av aktiviteter i tildelingsbrevet
til direktoratet.
Komiteen har videre merket seg
at antallet oppdrag til direktoratet er blitt redusert med vel 40 prosent
i perioden 2009–2012, og at departementet vil videreføre en spissing
av oppdragene for 2014. Ifølge statsråden vil departementet og direktoratet
i fellesskap utarbeide en målstruktur som er tilpasset direktoratets
virkemiddelapparat. Dette arbeidet vil bli startet opp i 2015. Komiteen finner
dette betryggende.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har gitt følgende anbefalinger:
Helsedirektoratet
bør styrke sin interne virksomhetsstyring gjennom en mer enhetlig tilnærming
til intern kontroll, og ved å bedre informasjonsgrunnlaget for å
kunne følge opp om oppgaver løses effektivt.
Helsedirektoratet bør:
videreutvikle
styringsverktøyene for saksbehandlingen og opprette et bedre system
for å offentliggjøre prinsipielle lovfortolkninger.
utarbeide bedre informasjon om hvordan
tilskuddsmidler fordeles på målgruppene og hvilke effekter tilskuddsordningene
har.
arbeide mer systematisk med implementering
av retningslinjer og veileder.
systematisere arbeidet med nasjonale planer
og bruke dette som grunnlag for utvikling av nye planer.
Helse- og omsorgsdepartementet bør bedre
styringsdialogen med Helsedirektoratet. Blant annet bør departementet
videreutvikle sin styring av direktoratet i tråd med prinsippene
om mål- og resultatstyring og legge bedre til rette for en balansert
utøvelse av Helsedirektoratets tre pålagte roller.
Komiteen har merket seg Riksrevisjonens
funn om at interne arbeidsprosesser i Helsedirektoratet i liten
grad evalueres, kartlegges og systematiseres med sikte på forbedring
og læring. Helsedirektoratet er en premissleverandør til store deler
av kvalitetsarbeidet i helsetjenesten. Komiteen legger
derfor til grunn at Helsedirektoratet settes i stand til å drive
systematisk læring, forbedringsarbeid og kvalitetsutvikling i egne
arbeidsprosesser.
Etter komiteens oppfatning bør
arbeidet med nasjonale planer systematiseres, slik at tidligere erfaringer
blir brukt som en del av grunnlaget for utvikling av nye planer.
Komiteen har for øvrig merket
seg at Helsedirektoratet vil få i oppdrag å utarbeide en tiltaksplan
for oppfølging og implementering av tiltakene som er anbefalt. Komiteen slutter
seg til dette.
Komiteenmener
Riksrevisjonens rapport er alvorlig, og at arbeidet med forbedringer
må systematiseres og prioriteres. Komiteen imøteser statsrådens
oppfølging av dette.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til sine merknader om behovet for å endre styringssystemene i staten,
jf. Innst. 123 S (2013–2014) og Dokument 1 (2012–2013). Markedsstyringen
med mål- og resultatstyring som verktøy har blitt det rådende styringsprinsippet
i hele det statlige området, og i mange etater har det utviklet
seg til å bli svært detaljstyrt.
Disse medlemmer viser til konklusjonene
fra 22. juli-kommisjonens arbeid og at disse må tas på alvor. Kommisjonen
påpekte bl.a. at målstyring i politiet fører til feilprioriteringer
og at styringsmetoden fører til at en blir for opptatt av å måle
ting som er enkle å måle, mens viktige områder har blitt nedprioritert.
Etter at rapporten ble lagt fram har mange sluttet seg
til kritikken, men lite er endret i markedsstyringsideologien. Riksrevisjonens
kritikk er basert på de mål og styringssignaler som gis gjennom
disse styringssystemene som er mer og mer markedsbasert. Endres
ikke styringsprinsippene, og fortsetter vi å styre forvaltning og velferd
mer og mer som privat forretningsvirksomhet, vil vi ikke klare å
bruke ressursene riktig og ta i bruk den kompetanse og kapasitet
som er i etater og virksomheter.
Disse medlemmer viser til merknad
i Innst. 210 S (2012–2013) der det blant annet pekes på behovet
for at nåværende og framtidige regjeringer bør ha det som overordnet
oppgave å sørge for at de målene som utvikles for offentlige etater,
er få i tallet, at de er kvalitative, og at ansatte selv er med
på å forme disse målene, innenfor rammen av overordnede politiske
føringer og årlige budsjettrammer.