Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, konstaterer at grunnlovsforslag
34 og 35 omhandler ektefellers rettigheter og vern om familien.
Ekteskapet og familien er omtalt både i Verdenserklæringen om menneskerettigheter,
i SP og ØSK, i tillegg til i EUs Charter of Fundamental Rights.
Komiteen legger til grunn at
samlet gir bestemmelsene i disse erklæringene uttrykk for:
familien som den
grunnleggende enheten i samfunnet
at staten har en særlig plikt til å bistå
barnefamilier
at familien har en særlig rett til beskyttelse
fra staten
at den enkelte har rett til å stifte familie
og selv velge ektefelle
at ektefeller skal ha like rettigheter
ved inngåelse av ekteskap, i ekteskap og ved oppløsning av ekteskap
Komiteen har merket seg at når
det gjelder andre lands konstitusjoner, er familie og ekteskap omtalt
i den finske konstitusjon, den tyske og den sveitsiske. Alle uttrykker
på ulike måter behovet for et statlig vern om familien og slår fast retten
til å inngå ekteskap og stifte familie.
Komiteen vil peke på at i vår
grunnlov er det i dag ingen bestemmelser som omhandler familien
eller ekteskapet. Slike bestemmelser er i dag nedfelt i det ordinære
lovverket. Verdenserklæringen om menneskerettigheter, SP og ØSK sine
bestemmelser, er inntatt som norsk rett gjennom menneskerettsloven
av 1999.
Komiteen viser til at Menneskerettighetsutvalget
på grunnlag av formuleringene i de internasjonale menneskerettighetskonvensjonene
har foreslått at det inntas en egen bestemmelse i Grunnloven om
familie og ekteskap. Dette begrunnes med retten til respekt for
privatliv og familieliv, samt familiens betydning for barns oppfostring
og for forståelsen og utviklingen av samfunnet. I tillegg er det
et behov for å uttrykke den enkeltes rett til å inngå ekteskap etter
eget ønske, rett til skilsmisse og rett til å stifte familie.
Komiteen er enig i betydningen
av å understreke retten til fritt valg av ektefelle, og at ekteskapet
først kan inngås ved «gifteferdig alder» for å slå fast at dette
ikke er en rettighet for barn.
Komiteen støtter at oppløsning
av ekteskapet må skje i henhold til norsk lov og at ektefellene skal
ha de samme rettigheter ved inngåelse, under og ved oppløsning av
ekteskapet.
Komiteen har merket seg at i
ØSK og i enkelte konstitusjoner, som den finske, er det formulert en
egen bestemmelse om støtte til barnefamilier. Det springer ut av
statens generelle plikt til å sørge for sosial trygghet, plikten
til å opprettholde en nødvendig levestandard og plikten til å legge
til rette for barnets utvikling.
Komiteen mener at disse forholdene
er ivaretatt gjennom andre grunnlovsbestemmelser (§ 110) som gjør
det overflødig å ta denne type bestemmelser inn i denne paragrafen.
Komiteenhar
merket seg at familien som den grunnleggende enhet i samfunnet er
omtalt i de internasjonale menneskerettighetskonvensjoner. På dette
grunnlag, samt på grunn av den viktige rollen familien spiller i
det norske samfunnet for det enkelte familiemedlem, for barns oppfostring
og for forståelsen og utviklingen av samfunnet for øvrig, foreslår
Menneskerettighetsutvalget en egen bestemmelse i Grunnloven om at
familien er en grunnleggende enhet i samfunnet.
Komiteen har merket seg at et
mindretall i Menneskerettighetsutvalget primært vil fokusere på
de individuelle menneskerettighetene og hevder at en formulering
i Grunnloven om familien som en grunnleggende enhet i en menneskerettighetssammenheng
kan virke normativt og støtende på personer som ikke oppfatter seg
som en del av familiebegrepet.
Komiteen er kjent med at familiebegrepet
i dag byr på en del utfordringer som tidligere tider var ukjent
med. Mens man før siktet til «kjernefamilien» eller «storfamilien»,
er familielivet i dag preget av større mangfold. De mange ulike
familieformer gjør det vanskeligere å si hva som er en familie. Komiteen vil understreke
at familie som begrep omfatter mange forskjellige typer samliv;
ektepar med og uten barn, samboere med og uten barn, homofile par
med og uten barn, aleneforeldre som bor sammen med barn, samværsforeldre,
foreldre med fosterbarn og enslige, aleneboende med mer. Et storsamfunn
kan ikke ta valget om samlivsform for voksne mennesker (jf. Innst.
S. nr. 53 (2003–2004), og St.meld. nr. 29 (2002–2003) Om familien
– forpliktende samliv og foreldreskap).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, er enig i at familie er viktig for tilhørighet
og barns oppvekst. Samtidig er det ikke alltid eller nødvendigvis
primærfamilien som er det beste stedet for oppvekst.
Familiens rett til beskyttelse fra staten og
den enkeltes rett til å frivillig gå inn i et ekteskap med den man
velger selv, og rett til å tre ut av ekteskapet når man selv ønsker,
slik det er nedfelt i Verdenserklæringen, er viktige rettigheter
også i Norge.
Flertallet mener at familiebegrepet
har vært i så stor endring og defineres så ulikt avhengig av den
enkeltes situasjon, at å etterstrebe egne rettigheter for familien
kan by på utfordringer som ikke bør være opp til domstolene eller
myndighetene å tolke.
Flertallet mener Grunnloven bør
beskrive statens plikter overfor den enkelte borgers frihet og rettigheter,
og ikke overfor borgere i konstellasjoner, grupper, kollektiv eller
som her, familie. De individuelle rettighetene må stå sentralt og
vernes for alle borgere i alle situasjoner, i alle deler av livet
og i alle typer samliv. Flertallet mener den enkeltes
rett til å selv velge å tre inn av ekteskapet med den man selv velger,
og tre ut av det når man selv velger, er avgjørende for å leve et
fritt liv, og at denne retten må grunnlovfestes for å gis et særlig
vern.
Flertallet foreslår at forslag
35 bifalles.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil
subsidiært støtte forslag 34.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at familien er et naturlig,
verdifullt og grunnleggende element som danner viktige rammer for
barns oppvekst og fremtid. Disse medlemmer mener
at familiens stilling i det norske samfunnet skal styrkes fremfor
at det offentlige i stadig større grad tar avgjørelser på vegne
av familien.
Når komiteens medlemmer fra
Høyre likevel ikke er for forslaget om å ta retten til å stifte
familie inn i Grunnloven, skyldes dette prinsipielle betraktninger
om at Grunnloven primært bør inneholde menneskerettigheter som bør
kunne håndheves og gjøres gjeldende mot staten. Disse medlemmer mener
at det ikke er hensiktsmessig å blande sammen uforpliktende programerklæringer
og symbolske langsiktige målsettinger sammen med klare rettsregler. Disse
medlemmer mener at Grunnlovens rettighetsvern derfor kun
bør dekke de mest sentrale menneskerettighetene, som ligger til
grunn for de internasjonale menneskerettighetskonvensjonene Norge
har sluttet seg til.
Disse medlemmer vil påpeke at
selv om ikke alle rettigheter blir tatt inn i Grunnloven, så er
de en del av norsk rett. Alle de sentrale menneskerettighetene er
sikret gjennom menneskerettsloven.
Disse medlemmer anbefaler at
forslagene i Dokument 12:34 (2011–2012) og Dokument 12:35 (2011–2012)
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet mener med bakgrunn
i de internasjonale menneskerettighetskonvensjoner og den viktige funksjon
familien har i det norske samfunnet, at det er av betydning at det
slås fast i Grunnloven at familien er en grunnleggende enhet i samfunnet.
Disse medlemmermener
familiens betydning for utviklingen av den enkeltes identitet og for
barns oppfostring er vesentlig. Grunnlovsbestemmelsen får frem at
familien eksisterer uavhengig av staten og de politiske institusjoner. Det
er samtidig viktig å understreke at formuleringen ikke innebærer
noen endring i dagens rettstilstand. Hovedhensikten med bestemmelsen
er ifølge Menneskerettighetsutvalget at staten ikke skal føre en
politikk som ser bort fra familien som en grunnleggende enhet i
samfunnet. Disse medlemmer er enig i dette og foreslår at
forslag 34, alternativ B bifalles.