Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, og fra Miljøpartiet De
Grønne, Rasmus Hansson, har til behandling EOS-utvalgets
rapport av undersøkelsen som ble opprettet på eget tiltak, jf. kontrolloven
§ 3 annet ledd annet punktum. Utvalget fastsatte følgende mandat
for sin undersøkelse:
«Utvalget skal undersøke påstander om politisk overvåking
utført av PST som følge av tjenestens bruk av Christian Høibø som
kilde til informasjon. Hovedspørsmålet er – om personer som ut fra
politisk overbevisning er knyttet til visse organisasjoner eller
grupperinger, har blitt overvåket av PST kun som følge av denne
tilknytningen og sine politiske meninger. Videre vil utvalget vurdere
om PSTs bruk av Høibø som kilde har vært i samsvar med regelverket
for bruk av menneskelige kilder som innhentingsmetode, og andre
bestemmelser og prinsipper som gjelder for PST.»
Komiteen merker seg utvalgets
hovedfunn, gjengitt som:
Utvalgets undersøkelse
har ikke vist at PST har overvåket personer kun på bakgrunn av deres politiske
overbevisning eller tilknytning til politiske organisasjoner.
Utvalget har anmodet PST om å innlemme
ytterligere retningslinjer for tjenestens bruk av kilder som innhentingsmetode
i sitt interne regelverk.
Komiteen finner det betryggende
og selvsagt at utvalget ikke har grunn til å konkludere med at PSTs
bruk av Høibø som kilde har ført til registrering av personer kun
som følge av tilknytning til Internasjonale Sosialister, jf. forbudet
i PST-instruksen § 15. Det samme gjelder utvalgets funn om at PSTs
føring av kilden ikke påvirket straffbare handlinger begått av andre. Komiteen merker
seg at utvalget mener at PSTs føring av Høibø ikke har hatt noe
ulovlig provokasjonstilsnitt.
Både kildeføring og infiltrasjon er informasjonsinnhentingstiltak
som ikke krever hjemmel i lov. Komiteen viser til
at utvalget understreker at PST hadde hjemmel til å innhente opplysninger
om personer Høibø hadde tilgang til og at dette gjelder uavhengig
av om han anses som kilde eller infiltratør. Komiteen mener saken
likevel viser at det er behov for at tjenesten selv utarbeider regelverk
som drar opp grensen mellom innhentingsmetodene, herunder etter hvilke
kriterier en person er å anse som en kilde og hvor langt tjenesten
som ledd i føringen kan styre vedkommende i retning av nye personer og/eller
miljøer. Hensynet til vedkommendes sikkerhet vil her kunne inngå
som et naturlig element.
Komiteen viser til at Høibø oppga
at han hadde blitt forespurt av en kildefører om å skaffe en oversikt
over medlemmene i Internasjonale Sosialister, og handlet etter det.
Samtidig har den aktuelle tjenestemannen overfor utvalget forklart
at kilden på eget initiativ ga PST noe skriftlig materiale, men
at dette ble kastet. Tjenestemannen kan ikke huske at dette materialet inkluderte
medlemslister. Tjenestemannen har videre forklart at han ikke har
bedt Høibø innhente lister over medlemmer i Internasjonale Sosialister.
Tjenestemannen forklarte også at han ikke har registrert slike medlemslister
i PSTs systemer.
Ingen andre tjenestemenn som har forklart seg for
utvalget har hatt kjennskap til at PST har innhentet eller lagret
lister over medlemmer i Internasjonale Sosialister.
Komiteen viser til at utvalget
ikke har funnet skriftlige spor av at lister over medlemmer i Internasjonale
Sosialister er blitt bedt innhentet av PST, mottatt av tjenesten
eller lagret i PSTs arkiver eller registre.
Samtidig kan ikke utvalget avkrefte at kilden
enten på eget eller PSTs initiativ har innhentet og levert medlemslister
til PST. Etter en samlet vurdering av informasjonen som er innhentet
i denne undersøkelsen, angir utvalget det som lite sannsynlig at
PST har lagret lister over medlemmer i Internasjonale Sosialister.
Komiteen mener det er problematisk
for den demokratiske kontrollen av PSTs kildeføring at påstandene
fra Høibø og kildefører er motstridende. Uansett påstander er det
klart at PST var kjent med at medlemslistene ble beslaglagt av Oslo-politiet
og kunne ha skaffet seg tilgang til og registrert listene i sine
systemer, hvis de hadde ønsket. Selv om PST skulle ha mottatt lister
over medlemmer, så er ikke dette ulovlig i seg selv. Det er først
ved registrering at listebruken blir ulovlig.
Komiteen tar til etterretning
at det det ikke finnes holdepunkter for at dette ble gjort.
Komiteen mener PST bør utvikle
bedre rutiner for dokumentering av muntlighet mellom kilde og kildefører,
for å sikre notoritet.
Komiteen merker seg at utvalget
av hensyn til sin kontrollmulighet har anmodet PST om å utarbeide
ytterligere retningslinjer som angir kriterier for faglig vurdering
av nødvendig informasjonsinnhenting og lagring. Komiteen imøteser
innlemmelse av slike i tjenestens interne regelverk.
Komiteen viser til at undersøkelsen
har funnet enkelte eksempler på at omtalen av kilden ikke gjenspeiler
den saklighet som må forventes av PST. Dette er sterkt beklagelig.
Komiteen merker seg at utvalget
har bedt PST gjennomgå omtalen av kilden som ikke tilfredsstiller
kravet til saklighet, med tanke på retting eller sletting. På denne
bakgrunn har utvalget bedt PST vurdere hvorvidt utvalgets funn i
denne undersøkelsen nødvendiggjør en gjennomgang av hele kildeporteføljen
med det samme formål. Komiteen imøteser denne vurderingen.
Komiteen viser til at vederlag
til kilder er behandlet i rundskriv nr. 2/2000 fra Riksadvokaten.
Det påpekes at det reiser «særlige rettssikkerhetsproblemer» å gi
kilder vederlag for opplysninger. Rundskrivet peker på at en kildes
ønske om å oppnå vederlag ikke bare kan «påvirke viljen til å gi
politiet opplysninger, men også sannhetsgehalten».
Rundskrivet fastslår at politiet kan dekke tap eller
utgifter kilden har hatt som følge av bistanden til politiet. Det
er kun i «ekstraordinære tilfeller» at det kan betales for informasjon.
Det skal da ses hen til «sakens karakter og opplysningenes viktighet».
Komiteen viser til at i det i
en rapport etter kildemøte medio 2006 fremgår at kilden ble orientert
om at det vil være en «sammenheng mellom informasjonen han skaffer,
og de utgiftene han vil få dekket av PST». Det gis også uttrykk
for at kilden «bør bevise at han er verdt fremtidige utbetalinger».
PST ga i 2009 kilden økonomisk bidrag i forbindelse med hans kjøreopplæring, hvilket
ble utbetalt på etterskudd. Både rapport etter møte med kilden og
tjenestemenns forklaringer for utvalget knytter bidraget til førerkortet til
kildens innsats for PST.
Komiteen er enig i utvalgets
bemerkning om at samtaler med tjenestemenn og det skriftlige materialet
viser at PST overfor kilden i noen grad har knyttet utgiftsdekning
til hans innsats på en måte som kan fremstå som uheldig. Komiteen mener
PST bør gjennomgå rutiner for dekking av utgifter for kilder.
Komiteen viser til at utvalget
bemerker at saken synes å illustrere at det kan ha personlige omkostninger
å virke som kilde for PST. Komiteen mener det er
behov for å innlemme ytterligere retningslinjer i tjenestens interne regelverk
som angir tjenestens hensyntagen til eventuelle personlige konsekvenser
det har for en kilde å virke for PST, herunder følgen av å etablere
kontakt med nye miljøer og/eller personer. Komiteen deler
utvalgets henvisning til lengden på kildeforholdet, kildens livssituasjon, graden
av tilknytning til miljøet, herunder kildens motivasjon for fortsatt
aksess, samt omfanget av innsatsen for øvrig.
Komiteen merker seg at utvalget
har bedt om å bli holdt orientert om PSTs oppfølging av de merknader
som er gitt i meldingen. Komiteen imøteser en orientering
om tjenestens kildearbeid, med særskilt henblikk på de temaer som
er tatt opp i denne meldingen.