Jeg viser til brev fra energi- og miljøkomiteens leder
Ola Elvestuen med følgende forslag til skriftlig besvarelse:
”Stortinget ber regjeringen videreføre og videreutvikle
Direktoratet for forvaltning og IKTs (Difis) miljøhensyn og kompetanse
om livssykluskostnader innenfor gjeldende budsjettrammer, og stadfeste
at miljøhensyn og livssykluskostnader i offentlige anskaffelser
er definert som Difis ansvarsområde”.
Innkjøpspolitikken er et viktig virkemiddel
som brukes for å nå en rekke samfunnsformål. Miljøhensyn er en integrert
del av det norske regelverket, jfr § 6 i lov om offentlige anskaffelser.
Regjeringen legger gjennom Sundvolden-erklæringen vekt på at offentlig
sektor som kunde skal bidra til å ta i bruk og utvikle nye miljø-
og klimavennlige teknologier og løsninger.
EU har vedtatt nye direktiver på anskaffelsesområdet,
og direktivene åpner muligheter for økt grønt handlingsrom og innovasjon
gjennom anskaffelsesprosesser. Et av formålene med EUs arbeid med
å revidere anskaffelsesdirektivene har vært å bedre mulighetene
for å ivareta andre samfunnshensyn i offentlige anskaffelser, som for
eksempel klima og miljø. Mulighetene til å stille krav til miljø
i alle faser av en anskaffelsesprosess er tydeliggjort og utvidet.
Direktivet tydeliggjør og utvider også muligheten til å trekke inn
livssykluskostnader i tildelingsfasen.
Jeg er enig i at offentlig sektor bør bruke
sin markedsmakt i kraft av å være den største forbrukeren i økonomien
med rundt 400 milliarder kroner årlig og at det er rom for å bruke
innkjøpspolitikken aktivt som virkemiddel i det grønne skiftet.
Jeg mener det er behov for en gjennomgang med sikte på å fornye
arbeidet med miljø- og klimahensyn i offentlige anskaffelser, og
har ikke sett det som hensiktsmessig å videreføre den forrige regjeringens
politikk på dette området. Vi er nå i gang med en bredere gjennomgang
av arbeidet med miljø- og klimahensyn i offentlige anskaffelser
som en del av regjeringens satsing på det grønne skiftet og økt konkurransekraft
for norske arbeidsplasser. Difi bidrar med sin fagkompetanse inn
i regelverksarbeidet og i oppfølgningen av dette inngår også hvordan
livssykluskostnader (LCC) skal ivaretas.