Eg syner til brev frå Arbeids- og sosialkomiteen 28.
mai 2014, der komiteen ber om mi vurdering av representantforslag
74 S (2013-2014) frå stortingsrepresentantane Sveinung Rotevatn,
Pål Farstad, André N. Skjelstad og Abid Q. Raja.
Representantane foreslår at Stortinget skal
be regjeringa greie ut og i eigna form leggje fram spørsmålet om
lovfesting av nasjonal minsteløn.
I saksframlegget syner forslagsstillarane mellom anna
til at det er naudsynt å gjere fleire av reguleringane i arbeidslivet
universelle for å hindre sosial dumping. Forslagsstillarane meiner
at lovfesta minsteløn er eit alternativ til allmenngjering av tariffavtalar.
Regjeringa arbeider aktivt mot sosial dumping og
for eit seriøst arbeidsliv. Målet vårt er eit regelverk som lukar
ut useriøse verksemder og aktørar, og som legg til rette for rettferdig konkurranse.
Allmenngjeringsordninga inneber ei bransjevis forskriftsfesting
av minimumsløn og visse andre arbeidsvilkår. Allmenngjeringsforskrifta
fastset minimumsløna for alle som arbeider i den aktuelle bransjen
utan omsyn til om dei er bundne av tariffavtalen eller ikkje. Arbeidstilsynet
fører tilsyn med at allmenngjeringsforskriftene vert etterlevd,
og sanksjonerer brot på dei.
Allmenngjeringsforskrifter gjeld no i fire bransjar.
Dette er bransjar som vi veit har utfordringar knytt til sosial
dumping, useriøsitet og arbeidslivskriminalitet. I tillegg har det
kome krav om allmenngjering i fire nye bransjar. Desse krava skal
no handsamast av Tariffnemnda.
Som uttrykt i den politiske plattforma, vil
regjeringa vidareføre allmenngjeringsordninga. Samstundes skal vi
sjå på om dei tiltaka som er sett i verk mot sosial dumping, er
dei rette verkemidla for å sikre at alle har akseptable løns- og
arbeidsvilkår, utan å leggje unødige byrder på dei som driv seriøst
og innanfor reglane. Regjeringa er også open for å vurdere om det
er andre tiltak som bør takast i bruk. Vi har nyleg sett i gong
eit eksternt forskingsprosjekt som skal undersøkje kva verknader
allmenngjeringsordninga har på arbeidsmarknaden og fastsetjing av
lønene. Dette arbeidet skal vere ferdig hausten 2015.
På bakgrunn av dette er mi vurdering at tida
ikkje er inne for ei utgreiing av nasjonal minsteløn som eit alternativ
til allmenngjering no. Eg vil likevel ikkje sjå vekk frå at det
kan bli aktuelt på eit passande tidspunkt ein gong i framtida å
utgreie om minsteløn kan vere eit teneleg verkemiddel. Det vil eg
i tilfelle kome attende til når vi har sett nærare på verknadane
av de tiltaka som allereie er sett i verk.