Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og
lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir S. Toskedal, fra
Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
Prop. 104 L (2013–2014) om endringer i utlendingsloven m.m. (unntak
fra taushetsplikt).
Komiteen understreker at det
er et felles ønske om å bevare asylinstituttet. Norge skal forvalte dette
innenfor de konvensjoner og internasjonale avtaler som Norge har
undertegnet og er bundet av. Dette innebærer at behandlingen av
asylsøkere og deres rettigheter skal skje innenfor rammene av de
til enhver tid gjeldende rettssikkerhetsprinsipper.
Komiteen understreker at det
er norske utlendingsmyndigheter som avgjør hvorvidt det foreligger
grunnlag for opphold i Norge. Avgjørelsen skal bygge på faktiske
opplysninger og en konkret individuell vurdering av hver enkelt
sak. Søkeren har plikt til å gjøre sitt beste for å fremlegge nødvendig
dokumentasjon og medvirke til innhentingen av nødvendige opplysninger.
Konsekvensen av å gi uriktige opplysninger kan ha konsekvenser for
muligheten for å få opphold i riket. Utlendingsmyndighetene har
et selvstendig ansvar for å innhente nødvendige og tilgjengelige
opplysninger før avgjørelsen blir truffet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener utlendingsmyndighetene skal ha nødvendig
tilgang til opplysninger som er av betydning for saker som er til
behandling, for å avdekke og forhindre at noen får opphold på feilaktig
grunnlag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det
er legitimt for myndighetene å regulere innvandringen og sikre at
utlendingsmyndighetene får et best mulig grunnlag for å avgjøre
hver enkelt sak.
Dette flertallet viser til at
dersom mange får uberettiget opphold, vil det svekke legitimiteten til
asylinstituttet. Det bør derfor være i alles interesse å avdekke
om en asylsøker bevisst kan ha gitt uriktige opplysninger til myndighetene. Dette
kan være opplysninger som kan inneholde alder, identitet og/eller
bakgrunn og som har direkte betydning for vurderingen av retten
til asyl. Forslaget fra regjeringen kan isolert sett gi større rom
for å avdekke ulike former for kriminalitet knyttet til asyl og
opphold. Manglende tilgang på riktig informasjon gjør det vanskeligere
for myndighetene å returnere beboere som har fått avslag.
Komiteen viser til
at forslaget var sendt ut på høring i 2009. Departementet opprettholder
i hovedsak forslaget slik det ble skissert i høringsbrevet fra 2009.
Komiteen viser til at reglene
for taushetsplikt for mottaksansatte også ble gjennomgått i NOU 2011:10
I velferdsstatens venterom, i kapittel 18. Komiteen har
merket seg at utvalget mener at taushetsplikten for mottaksansatte
reguleres av forvaltningsloven, uansett driftsoperatør. Videre har komiteen merket
seg at utvalget mente at taushetsplikten også bør gjelde overfor
utlendingsmyndighetene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, og Senterpartiet,
viser til at bakgrunnen for forslaget er et behov for å utvide adgangen
til informasjonshenting fra mottak, for at utlendingsmyndighetene
skal ha et best mulig grunnlag for å behandle, avgjøre og ellers
følge opp en sak etter utlendingsloven.
Flertallet viser til at forslaget
er begrunnet med at opplysninger som de ansatte besitter kan være
egnet til å bekrefte eller avkrefte opplysninger asylsøkeren har
gitt til utlendingsmyndighetene, og eventuelt gi grunnlag for videre
undersøkelser. Det kan for eksempel være opplysninger om hvilket
språk beboeren snakker til daglig eller andre forhold som er egnet
til å si noe om beboerens identitet eller tilknytning til det område
eller land vedkommende har oppgitt å komme fra. Videre at det kan
dreie seg om opplysninger av betydning for fastsettelse av alder, eller
hvilken kontakt søkeren har med eventuell familie.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at ni høringsinstanser
uttaler at de er uenige i forslaget. Innvendingene omfatter flere
forhold.
Dette flertallet er enig med
Advokatforeningen om behovet for en klargjøring av reglene for taushetsplikt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, har merket seg at høringsinstansene er svært
delt i synet på lovforslaget.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at Politiets fellesforbund, Justisdepartementet, Politidirektoratet
og Politiets Utlendingsenhet støtter forslaget. Videre vises det
til at Utlendingsdirektoratet mener at forslaget imøtekommer utlendingsforvaltningens
behov i all hovedsak, men at forslaget bør utvides til å omfatte
tilrettelegging og oppfølging av beboere. Dette flertallet har
merket seg at Utlendingsnemnda mener at forslaget bør endres fra
«kan anmode om» til «har rett til å få».
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at departementet
mener at mottaksansatte kan få tilgang til informasjon som er av
betydning av saken.
Komiteen viser til
at personopplysningsloven angir minimumsstandarder for behandling
av personopplysninger. Formålet er å beskytte den enkelte mot krenkelser
av personvernet gjennom behandling av personopplysninger. Loven
stiller krav i § 11 om formålsbestemthet. Det fremgår av forarbeidene
til personopplysningsloven (Ot.prp. nr. 92 (1998–1999)) at «formålet
må være tilstrekkelig konkret og avgrenset til at det skaper åpenhet
og klarhet om hva behandlingen skal tjene til».
Komiteen har merket seg at flere
av høringsinstansene problematiserer hvilken betydning opplysningene
som er foreslått unntatt taushetsplikten kan ha for å opplyse saken.
Vesentlige momenter som er framkommet er tvil om relevansen av opplysningene,
hvordan opplysningene framstår når de blir tatt ut av konteksten,
de ansattes kompetanse til å vurdere hva som er relevante opplysninger
og kvaliteten på de opplysninger som nedtegnes.
Komiteen viser til at flere av
høringsinstansene etterlyser en liste over hva som er «relevante
opplysninger». Departementet mener i sin vurdering at det er lite
hensiktsmessig og ikke praktisk mulig å gi en uttømmende liste om
hvilke opplysninger utlendingsmyndighetene skal kunne innhente. Komiteen merker
seg at det heller ikke er gitt noen tidsavgrensning for ansattes
opplysningsplikt og adgang.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg
at flere av høringsinstansene og departementet selv mener det bør
være et enhetlig regelverk for taushetsplikt for kommunale og private
driftsoperatører. Flertallet slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at det er et mål å sikre rettssikkerheten
i behandlingen av asylsøker, samtidig som det er tverrpolitisk enighet
om raskere saksbehandling og avklaring av identitet. Det taler isolert
sett for å oppheve taushetsplikten overfor utlendingsmyndighetene.
I tillegg er det i dag ulik praksis ved private og kommunale mottak,
noe som i seg selv er prinsipielt vanskelig. De fleste er enige
i at praksisen bør være enhetlig. Disse medlemmer anser
det som uaktuelt å endre praksis og dermed skjerpe inn taushetsplikten
ved de private mottakene. Alternativet er da å endre og lovfeste
samme praksis i kommunale mottak med utgangspunkt i gjeldende praksis
i private mottak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
vil vektlegge at prosedyrene for informasjonsinnhenting fra ansatte
ved mottak og omsorgssentre skal bygge på skriftlighet, slik det
er beskrevet i høringsforslaget fra 2009 og i regjeringens lovforslag. Utlendingsmyndighetene
skal ikke kunne pålegge de mottaksansatte å samle inn ny informasjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet finner etter en samlet vurdering at
det er proporsjonalitet mellom begrunnelsene for lovforslaget på
den ene side, og hensynet til vern av privatlivet og personvernet på
den andre side. På denne bakgrunn støtter disse medlemmer regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet støtter regjeringens forslag om at ansatte
på asylmottak får plikt og rett til å utlevere opplysninger om voksne
beboere til utlendingsmyndighetene når dette etterspørres, slik
det er foreslått i ny § 84 b første ledd.
Disse medlemmer viser til at
begrunnelsen for å innføre en opplysningsplikt og rett for ansatte
i omsorgssentre, er at det som regel vil være til barnas beste at
opplysningene videreformidles til utlendingsmyndighetene. Disse medlemmer viser
til at forslaget avgrenser hvilke opplysninger som kan gis om mindreårige asylsøkere.
Det er bare opplysninger som er relevante for saken som er til behandling
og gjelder den mindreåriges opprinnelsesland, identitet, omsorgspersoner,
alder og særlige sårbarhet. Oppramsingen er uttømmende. Disse
medlemmer viser til at flere av høringsinstansene er bekymret
for barnas behandlingstilbud, fordi unntak fra taushetsplikten kan
komme i konflikt med omsorgsrollen, og tilliten mellom de ansatte og
barna.
Disse medlemmer støtter derfor
ikke regjeringens forslag til ny § 84 b annet ledd. Som en konsekvens
av dette, støtter disse medlemmer heller ikke forslaget
til endring i lov om barnevernstjenester § 6-7 tredje ledd og viser
til brev av 20. november d.å. fra statsråd Anundsen.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«I lov av 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her skal ny § 84 b annet og tredje
ledd lyde:
For beboere som er enslige, mindreårige asylsøkere,
kan utlendingsmyndighetene ikke anmode ansatte som nevnt i første
ledd, og ansatte i omsorgssentre for mindreårige og barnevernsinstitusjoner,
jf. barnevernloven kapittel 5 og 5 A, om opplysninger etter første
ledd.
Kongen kan gi forskrift om hvilke opplysninger som
skal gis etter første ledd, om fremgangsmåten for innhenting av
opplysninger etter første ledd, og den videre behandling av de innhentede
opplysninger.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke endringene
som er foreslått, og viser til de alvorlige innvendingene i høringssvar
fra bl.a. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, IMDI,
Likestillings- og diskrimineringsombudet, Fagforbundet, Barneombudet
og Folkehelseinstituttet.
For å illustrere alvoret i disse innsigelsene
finner disse medlemmer det nødvendig å sitere fra noen
av høringssvarene angitt i proposisjonen:
«Fornyings- og administrasjonsdepartementet(FAD)
mener integritets- og personvernhensyn tilsier at en rekke opplysninger
ikke deles med utlendingsmyndighetene.
Datatilsynet
frykter at loven legger til rette for ukvalifisert gjetning, med
derpå dårlig opplysningskvalitet, noe som kan få alvorlige følger
for den enkelte.
Advokatforeningen mener forslaget
bryter med all annen forvaltningspraksis det offentlige har for
innsamling av personopplysninger, der nedtegnelse i journal avgrenser
muligheten til videreformidling av opplysninger.
Advokatforeningen
mener videre at foruten dokumenterte opplysninger om at en søker
benytter ulike identiteter, synes opplysningene som kan utveksles
å ha liten informativ verdi og være uten noen saklig sammenheng
med avgjørelsen av en asylsøknad. Siden informasjonen er innhentet
uten tolk, vil det knytte seg stor usikkerhet til opplysningene
og de etterlyser en problematisering av spørsmålet om innsyn og kontradiksjon.
Juss-Buss mener det er en fare for at opplysningene
som skal kunne utleveres kan være basert på vage antagelser om særdeles
viktige spørsmål, og at kvaliteten på disse opplysningene svekker
nødvendigheten av å utlevere dem. Juss-Buss mener det grunnleggende
hensynet til kontradiksjon ikke er ivaretatt hvis beboerne ikke
får innsikt i eller mulighet til å kommentere hvilke opplysninger
som blir gitt ut om dem.
Fagforbundet stiller spørsmål
ved kvaliteten av den informasjon som eventuelt vil blir gitt fra
de ansatte i mottakene, og viser til at betydningen av hva som observeres
alltid er avhengig av kontekst og forståelsesramme.
NOAS
anser det som rettssikkerhetsmessig klart betenkelig at forvaltningen
skal basere vurderingene på tilfeldig informasjon, kanskje basert
på misforståelser og andre uheldige forhold, fra mottaksansatte.
Organisasjonen savner en problematisering av spørsmålet om innsyn
og kontradiksjon. De ønsker også at departementet problematiserer
spørsmålet om innsyn og eventuell mulighet for å kommentere opplysningene det
gjelder.
Vergeforeningen Følgesvennen mener at dersom det
ikke stilles strenge krav til etterprøvbarhet, frykter de at rykter,
misforståelser og personlige motsetninger får fritt spillerom, noe
som vil være en fare for den enslige, mindreårige asylsøkerens rettsikkerhet.
Norsk Folkehjelp mener informasjonen det legges
opp til å samle inn, vil være tolkningsavhengig, sensitiv, dels
spekulativ og lite etterprøvbar. Norsk Folkehjelp problematiserer
også muligheten for kontradiksjon og innsyn i opplysningene.
Norsk
forening for asylmottaksarbeidere viser til at de mottaksansatte
har varierende kvalifikasjoner, utdannelse, nasjonaliteter og erfaring.
Når enhver har rett til å rapportere, vil kvaliteten av opplysningene
være preget av tilfeldigheter og basert på subjektive oppfatninger.
Foreningen mener derfor at lovforslaget strider mot likebehandlingsprinsippet,
som bør råde i utlendingssaker.
LDO mener det kan
være fare for misbruk av personlige og sensitive opplysninger, særlig
hvis ansatte baserer sin informasjon på etniske, kjønns-, alders-
og adferdsstereotyper, noe som kan forekomme. Ombudet mener at de
opplysningene det legges opp til som relevante, kan gi grunnlag
for feilslutninger.
Redd Barna er skeptisk til at
mye av den type informasjon som det legges opp til å samle inn,
er tolkningsavhengig, dels spekulativ og lite etterprøvbar og etterlyser
kontradiksjon knyttet til informasjonsutvekslingen.
BLD
viser i forbindelse med sin høringsuttalelse til NOU 2011: 10 til
at det er viktig at asylsøkeren har tillit til de mottaksansatte,
dette er særlig viktig for barn og deres følelse av tilhørighet og
trygghet. I sitt daglige arbeid med barna vil de ansatte i mottak
bli kjent med personlige forhold, og av hensyn til barnas integritet
og personvern bør det ikke åpnes for at opplysningene kan formidles
til utlendingsmyndighetene uten samtykke.
LDO mener
omsorgssituasjonen til barn tilsier at kun en begrenset mengde opplysninger
kan overføres til utlendingsmyndighetene.
Vergeforeningen
Følgesvennen mener opplysningsplikten fremstår som vilkårlig overvåkning av
barna, og at konsekvensen av forslaget vil være at barn regulerer
sin sosiale kontakt med barn som er fra andre områder.
Fagforbundet
mener det vil være uheldig om barnevernet kommer i en dobbeltrolle
i forhold til sin innsats for barnets beste.
Norsk
senter for menneskerettigheter(SMR) mener at ved å innføre en opplysningsplikt
til utlendingsmyndighetene, fratas medarbeidere i mottak og omsorgssentre
muligheten til å foreta en egen vurdering av barnets beste.
Barneombudet
mener det er meget betenkelig at ansatte i mottak skal ha plikt
til å videreformidle informasjon tatt ut av sin sammenheng. Ansatte vil
komme i en enda vanskeligere mellomposisjon, som fører til en ytterligere
sammenblanding av roller som omsorgsarbeider og som en del av utlendingsmyndighetene.
Folkehelseinstituttet viser i sin høringsuttalelse
i forbindelse med NOU 2011: 10 til at de reagerer spesielt på sammenblandingen
av rollene blant de mottaksansatte som både omsorgspersoner og kontrollører.
Dette kan føre til utrygghet blant barna, samtidig som det vil være
et hinder for en rask normalisering av deres hverdag.»
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Sosialistisk Venstreparti mener det er svært alvorlig
at det foreslås å oppheve taushetsplikten angående barn. Tillit
er et problematisk område allerede i dag og en konsekvens av forslaget
vil kunne være at barn i en sårbar situasjon lukker seg ytterligere.
Disse medlemmer viser til at
barns behov for omsorg, tillit og trygghet må være styrende for hvordan
dette feltet lovreguleres. En slik endring av regelverket som er
foreslått vil kunne være svært ødeleggende for å skape nødvendig
tillit.
Disse medlemmer mener forslaget
derfor også vil innebære en svekkelse av omsorgstilbudet til barna.