Det vises til henvendelse av 11. desember 2014, der
transport- og kommunikasjonskomiteen ber om samferdselsministerens
uttalelse til to representantforslag. Under følger min uttalelse
til Dokument 8:41 S (2014-2015).
Jeg er enig med stortingsrepresentantene i at
mer gods skal transporteres sjøveien. Derfor har jeg gjort flere
grep for å bygge opp under dette.
Før jeg går inn på hvilke grep jeg har gjort,
vil jeg tillate meg å gjengi hovedfunnene fra Riksrevisjonens undersøkelse
av den statlige kystforvaltningens arbeid med å øke andelen godstransport
til sjøs. Undersøkelsen omfatter i hovedsak perioden 2009-2013.
Andelen innenlands
godstransport på sjø har vært synkende siden 2009
Det er klare svakheter ved Kystverkets
arbeid for å fremme overføring av gods fra vei til sjø.
Fiskeri- og kystdepartementet (nå Samferdselsdepartementet)
har ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp målet om å overføre gods
fra vei til sjø
Det er svak styring og oppfølging av godsmålet
Tilretteleggingen av viktig infrastruktur
kan forbedres
Avgiftssystemet fremmer i liten grad godsmålet for
sjøtransport.
21. januar 2015 lanserte regjeringen nasjonal havnestrategi.
Strategien er en del av regjeringens arbeid med å tilrettelegge
for at mer gods transporteres til sjøs. Regjeringen vil legge til
rette for at havnene utvikles til effektive knutepunkt som fremstår
som attraktive for vareeiere og transportører.
I nasjonal havnestrategi legger regjeringen
opp til en forenkling av havnestrukturen for å fokusere på utvikling
av effektive, intermodale knutepunkter. Regjeringen ønsker videre
å forbedre og forsterke stamnetthavnregimet, slik at statlige investeringer
i landbasert og maritim infrastruktur ses i sammenheng med hverandre,
med utvikling i næringsliv og godstransportstrømmer og med lokal
satsning på havn. Regjeringen vil i 2015 etablere en tilskuddsordning for
havnesamarbeid, for å bidra til at sjøtransportens konkurranseevne
styrkes gjennom økt transportkvalitet og/eller redusert pris. Videre
ønsker regjeringen å starte en diskusjon blant sentrale aktører
om hvordan vi kan regulere havnene til det beste for sjøtransporten,
og har i strategien presentert fire modeller for regulering av havnekapital
som utgangspunkt for videre diskusjon.
I den forrige regjeringens nærskipsfartsstrategi ble
det varslet en insentivordning for overføring av gods fra veg til
sjø. Dette er en ordning som krever notifisering til ESA, og departementet
har etter fremleggelsen av nærskipsfartsstrategien hatt uformelle møter
med Europakommisjonen. Europakommisjonen har signalisert skepsis
til en ordning som ikke kan sannsynliggjøre varig effekt. Erfaringer
fra slike ordninger, blant annet fra Italia, viser at det er vanskelig
å få til en varig godsoverføring utover støtteperioden. Europakommisjonen
rådet også til å vurdere om den grunnleggende infrastrukturen fungerer optimalt
før man vurderer slike insentivordninger. Videre vurdering av denne
ordningen vil ses i sammenheng med den brede godsanalysen og eventuelle forslag
til etablering av insentivordning vil bli behandlet i den ordinære
budsjettprosessen.
I nærskipsfartsstrategien ble det også varslet
en tilskuddsordning for investering i havn. Foreløpige analyser
av havneregnskap for 2012 indikerer at de fleste havnene går med
driftsoverskudd. Videre er det gjennom arbeidet med havnestrategien
fremkommet at det samlet sett ikke er behov for ytterligere investeringer
i havn i forhold til kapasitet. Det er i dag ledig kapasitet i flere
havner (se tabell 1).
Havn | Containeromslag 2012 | Kapasitet | Ledig kapasitet | Ledig kapasitet i % | Antall kraner |
Borg havn | 40 705 | 225 000 | 184 295 | 82 % | 3 |
Moss havn | 61 347 | 120 000 | 58 653 | 49 % | 2 |
Oslo havn | 202 824 | 280 000 | 77 176 | 28 % | 4 |
Drammen havn | 23 517 | 100 000 | 76 483 | 76 % | 2 |
Larvik havn | 61 720 | 200 000 | 138 280 | 69 % | 3 |
Grenland havn | 29 869 | 80 000 | 50 131 | 63 % | 2 |
Kristiansand havn | 45 000 | 100 000 | 55 000 | 55 % | 3 |
Tabell 1. Kilde: TØI-rapport 1324/2014
På bakgrunn av havnenes gode økonomi og havnenes
samlede kapasitet anbefales det å vente med videre vurdering av
ordningen til godsanalysen foreligger. Hensiktsmessigheten av en
slik ordning må vurderes opp mot havnenes finansielle utvikling.
Videre må en tilskuddsordning også vurderes opp mot eventuelle endringer
i rammebetingelser for havnekapitalen.
Det står i regjeringens politiske plattform
at regjeringen vil bidra til at mer miljøvennlig drivstoff tas i
bruk i næringen. Dette arbeidet er i gang, og også næringen tar
initiativ for å fremme miljøvennlige løsninger. Status for arbeidet
på dette feltet vil vurderes i forbindelse med regjeringens maritime strategi
som skal fremlegges våren 2015.
I 2014 ba jeg Transnova om å gi prioritet til
prosjekter innenfor nærskipsfart, LNG og andre miljøvennlige løsninger
i maritim sektor. Transnova og Enova er nå slått sammen, og transport
videreføres som et viktig satsingsområde.
I Kystverkets avgifter for 2015 gis det en avgiftsrabatt
til miljøvennlige skip. Rabattordningen vil treffe godt for fartøy
med LNG-drift og som er registrert i Environmental Ship Index.
Det står i regjeringens politiske plattform
at regjeringen vil sørge for et gebyr- og avgiftsregime som styrker
nærskipsfarten. Regjeringen har nedsatt Grønn skattekommisjon som
skal sluttføre sitt arbeid innen 1. desember 2015. Det vil være
naturlig å se gebyr- og avgiftspolitikken i sammenheng med oppfølging
av Grønn skattekommisjon, og vil for øvrig vurderes i den ordinære
budsjettprosessen.
I statsbudsjettet for 2015 ble det varslet en
gjennomgang av gebyrer og sektoravgifter. Dette skal følges opp
med en revisjon av retningslinjene. Sektoravgifter under Kystverket
omfatter losavgifter og sikkerhetsavgiften. I Prop. 65 L (2013-2014)
Lov om losordningen opplyses det om at regjeringen vil vurdere reduksjoner
i losavgiftene som et virkemiddel for å fremme nærskipsfarten. Videre
opplyses det om at departementet i utformingen av avgiftsstrukturen vil
vurdere nærmere fordelingen mellom de ulike avgiftskomponentene
og graden av kryssubsidiering. Gjennomgangen av Kystverkets avgifter
vil også bli sett i sammenheng med kartlegging og revisjon av retningslinjene
for offentlig gebyr- og avgiftsfinansiering, jf. Prop. 1 LS (2014-2015)
Skatter, avgifter og toll 2015, pkt. 9.1.
I tillegg til disse punktene som representantene spesifikt
spør om i sitt forslag, har jeg også gjort andre grep for å styrke
sjøtransporten.
Kystverket er de seneste år styrket som transportetat.
Regjeringen har flyttet ansvaret for kystforvaltningen til Samferdselsdepartementet,
og et viktig mål med dette er å ytterligere styrke Kystverket som transportetat.
Kystverket skal videreutvikle den maritime infrastrukturen
for å legge til rette for utvikling av sjøtransport som en integrert
del av et fremtidsrettet transportsystem. Regjeringen har i budsjettet
for 2015 styrket kystforvaltningen, gjennom forsering av farledstiltak
i NTP og økte økonomiske rammer til transportplanlegging for å bedre
utredningskapasiteten. Bevilgningen til Kystverket i 2015 er økt
med 15,8 prosent fra saldert budsjett 2014. I Prop. 1 S (2014-2015)
foreslår Regjeringen at 10 prosent av avkastningen i 2015 fra det
nye infrastrukturfondet skal gå til å styrke sjøtransporten.
Som et tiltak for å stimulere havnene til bedre
utnyttelse av infrastruktur som igjen kan gi lavere enhetskostnader
for godstransport til sjøs, etableres en tilskuddsordning for havnesamarbeid.
Kystverket skal administrere tilskuddsordningen.
Regjeringen vil gjennomføre en rekke tiltak
med sikte på å effektivisere losordningen og bedre rammebetingelsene
for nærskipsfarten. Tiltakene omfatter omorganisering av lostjenesten,
konkurranseutsetting av tilbringertjenesten og ny og forbedret farledsbevisordning.
Dette medfører en rekke endringer for Kystverket, og dette er de
er i gang med fra 1.1.2015.
En satsing på nærskipsfart vil gi få resultater
dersom den uansett utkonkurreres av lastebilnæringen. Derfor har
jeg også tatt flere grep for å få sunnere konkurranse innen vegtransporten.
Regjeringen har styrket konkurransesituasjonen for seriøse aktører
i lastebilnæringen ved å firedoble vogntogkontrollene. Vi har også
innført krav om vinterdekk på tilhenger, og har fremmet lovforslag
om utvidet rett til å holde tilbake farlige vogntog og økt bruk
av hjullås. Regjeringen har videre innført krav om bruk av bombrikke i
tunge kjøretøy, og også initiert flere tiltak mot ulovlig kabotasjekjøring.
Til sammen vil disse tiltakene bidra til sunnere konkurranse også
i transportnæringen som helhet.