Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, vil uttrykke tilfredshet med
at Riksrevisjonen har gjennomført en undersøkelse om kommunenes
lånebelastning. Rapporten belyser noen av de fremtidige faremomenter
i form av redusert økonomisk handlefrihet, og som i gitte scenarier også
kan svekke kommunenes evne til å yte fullgode velferdstjenester.
Komiteen har merket seg at den
renteeksponerte delen av kommunegjelden har økt fra 9 prosent av
inntektene i 2006 til 30 prosent i 2013. Mens brutto driftsutgifter
har steget med 54 prosent, har netto lånegjeld økt med 97 prosent
i samme periode. En stor del av aktivitetsveksten skyldes statlige
satsinger, innen blant annet sektorer som oppvekst, eldreomsorg og
infrastruktur. Investeringene har i stor grad blitt lånefinansiert.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til de forklaringene fra rapporten som er gjengitt ovenfor,
men vil for sin del også fremheve rentekompensasjonsordninger og
opptrappingsplaner der staten stimulerer til igangsetting av tiltak,
uten å ta fullt økonomisk medansvar for videreføring av slike ordninger.
Komiteen deler situasjonsbeskrivelsen
av pensjonsforpliktelsene, men minner om at kommunenes evne til
å egenfinansiere investeringene også svekkes ved at kravet til inndekking
av premieavviket belaster kommunenes egenfinansieringsevne, og at
netto driftsresultat i kommunesektoren er for svakt til å opprettholde egenfinansiering
for selv et normalnivå på investeringene. Kommunene blir dermed
henvist til å låne mer for å innfri egne og statlige prioriteringer.
Komiteen har merket seg at den
gjennomgående avdragstiden på lånene har økt, og at dette stimulerer
kommunene til å skyve større deler av gjelden foran seg. Samtidig
har økte inntekter og lave renter gjort gjelden lettere å bære,
hvilket igjen har stimulert økt fremmedfinansiering av utbyggingsoppgaver.
Komiteen viser til at det kan
se ut som det er en innebygget dynamikk for akkumulering av gjeld når
kapitalkostnadene utgjør en akseptert andel av inntektene. Rentenedgang
betyr at rentebelastningen synker, men at evnen til å bære mer gjeld
øker. Den økte gjeldsbyrden vil danne et høyere beregningsgrunnlag
for renteutgiftene når rentene senere begynner å stige. I et slikt
forløp vil mulighetene for å skyve gjeld foran seg bli begrenset,
nedbetaling må forseres og dette vil skape ubehagelige og uforutsigbare
reduksjoner i kommunenes velferdstilbud på et senere tidspunkt.
Komiteen har videre merket seg
at det i beskrivelsen av gjeldssituasjonen for kommunene har vært
skilt mellom renteeksponert gjeld og ikke-renteeksponert gjeld,
idet lån tatt opp for investeringer i gebyrfinansierte (selvfinansierende)
etater – som vann, avløp og renovasjon – anses som nærmest uproblematisk. Komiteen vil
peke på at selv om adgangen til å velte risikoen for rentestigning
over på brukerne er til stede, vil man i et scenario med økte renter
både øke de kommunale avgiftene og redusere tilbud samtidig med
at familiene selv må betale mer for sine huslån.
Komiteen er tilfreds med den
brede gjennomgangen av kommunenes gjeldssituasjon, fordelt på kommunetyper
og utviklingstrekk som beskrevet frem til dagens situasjon. Det
kan imidlertid innvendes at den statlige medvirkningen til gjeldsoppbyggingen
ikke omtales mer enn svært indirekte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil ikke unnlate
å nevne at den finner det i beste fall upresist når det uttales
i rapporten i punkt 3.4 (s. 37) om Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
at det «har et ansvar for å gi kommunene gode og forutsigbare rammebetingelser».
Komiteen er enig i
at det er på sin plass å minne om at staten har et betydelig ansvar
for den økonomiske utviklingen i kommunene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i så fall ikke er KMD som er problemet, men summen
av ukoordinerte statlige sektorinteresser, med et iboende ønske om
lov- og forskriftsregulering for å fremtvinge minstenormer og standardkrav,
for dermed å sikre seg mot lokaldemokratiets egne prioriteringer.
Komiteen viser til
at også Stortinget som bevilgende myndighet har et ansvar for en
helhetlig politikk for kommunesektoren.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil påpeke
at staten har et avgjørende ansvar for den økonomiske utviklingen
i kommunene. KMD har et særskilt ansvar for å koordinere statlige sektorinteresser
overfor kommunesektoren. Spesielt er det avgjørende at KMD har en
bevisst og aktiv holdning til statlig ønske om lov- og forskriftsregulering
for å fremtvinge minstenormer og standardkrav. Dette for å sikre
lokaldemokratiets egne prioriteringer.
Komiteen vil også
peke på at når statlig dikterte løsninger overfor kommunene bidrar
til en sammenveving av statlige styringsambisjoner med lokale, kan
det oppstå holdninger der kommunen ikke er villig til å erkjenne
sitt ansvar fullt ut, når kommunestyret heller ikke får gjennomslag
for egne prioriteringer, men ser seg selv som operatører for staten.
I vår nåværende lovgivning kan ikke en kommune slås konkurs, hvilket
vil si at staten som siste utvei vil måtte stå bak kommunene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at når kommunen vurderer å øke sin gjeldsbyrde, kan man
ikke se bort fra at det virker inn at man ubevisst legger til grunn
at det ikke er den enkelte bank, men staten som er «lender of last
resort».
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at det kan ha bredt seg en berettiget usikkerhet
blant kommunene om statlige initiativ, reformer og aksjonsprogrammer
viser seg å være fullfinansiert over hele tiltakets levetid. Flertallet vil
peke på muligheten for å bringe forutsigbarhet for statlig sektorpolitikk
ved at man i større grad benytter seg av rammeavtaler som definerer
kommunale ytelser mot statlig betaling, der det er opp til kommunestyrene
å vedta å slutte seg til. Flertallet viser til at
det ved en utstrakt bruk av forhåndsavtaler også vil være nødvendig
å etablere et nøytralt tvisteløsningsorgan, uavhengig av stat og
kommune, som kan fastslå partenes forpliktelser som avtaleparter.
Komiteen vil fremheve
at en beskrivelse av gjeldsoppbyggingen ikke kan ses isolert fra kommunens
forvaltning av realkapital i form av bygninger, anlegg, infrastruktur
o.a. Selv om det fornuftig nok er formålsbegrensninger for låneopptak
ved at det prinsipielt ikke kan lånes til løpende drift, vil det
være av minst like stor betydning for den økonomiske bærekraften
i kommunen at bygninger og anlegg ikke forfaller. Når slike aktiva
ikke vedlikeholdes i den takten de slites, oppstår et vedlikeholdsetterslep.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke
at det ikke kan lånes til løpende drift. Kommunal- og moderniseringsdepartementet
må innskjerpe overfor kommunene at nødvendig vedlikehold av bygninger
og anlegg er en del av årlige driftsutgifter, og derved ikke kan
brukes som salderingspost for å få budsjettet i balanse. Dersom
slike aktiva ikke brukes, oppstår det et vedlikeholdsetterslep som
ut fra erfaring er svært kostbart for eier av bygninger/anlegget.
Komiteen har merket
seg at KS' eget anslag for vedlikeholdsetterslepet er 125 mrd. kroner
for kommunale bygninger, mellom 75 og 100 mrd. kroner for veiene,
og et grovere anslag for etterslep innen vann- og avløpssektoren
på 100 mrd. kroner. 30–40 pst. av årlige investeringer i bygg har
sammenheng med vedlikehold.
Komiteen mener det kan indikere
en systemfeil når det ifølge samme kilde hevdes at det brukes 3–4
mrd. kroner for lite hvert år til verdibevarende vedlikehold. Dagens
situasjon kjennetegnes av at kommunene erstatter løpende vedlikehold,
som belaster driften, med investeringer som kan lånefinansieres.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil, i tillegg
til de nevnte forhold, peke på den «skjulte» gjelden som er i deler
av Kommune-Norge. Enkelte steder har kommuner funnet andre finansieringsløsninger
for bygg og anlegg, som for eksempel OPS-løsninger. Det er heller
ikke uvanlig at enkelte kommuner har overført kommunens eiendomsmasse
til selskaper eller stiftelser, men hvor kommunen står økonomisk
ansvarlig. Dette maskerer den faktiske gjeldsgraden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, setter et spørsmålstegn ved om dagens regnskapsprinsipper
for kommunesektoren i tilstrekkelig grad gir kommunestyrene oversikt,
disiplinering og beslutningsstøtte for god forvaltning av realkapitalen. En
vesentlig hjelp hadde vært om regnskapets bunnlinje ble påvirket
av størrelsen på avskrivningene. Dagens budsjett- og regnskapssystem
er finansielt orientert, der oppmerksomheten er rettet mot arbeidskapital
og bevegelser i denne; ikke egenkapitalen (eiendeler fratrukket
gjeld) som vil være å oppfatte som formuen til en kommune.
Flertallet stiller spørsmål ved
om både finansiell orientering og formuebevaring ivaretas tilfredsstillende
innenfor dagens regelverk, eller om større endringer er påkrevet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er
en feilslutning at forretningsregnskap med avskrivninger gir bedre
vedlikehold i kommunal sektor. Dette medlem mener
at en antagelse om at lønnsomhetsregnskap gir bedre vedlikehold,
synes å bygge på at regnskap, som opererer med avskrivninger som
har konsekvenser for det økonomiske resultat, gir større avsetning
av midler til vedlikehold. Dette medlem mener det
ikke er riktig, fordi vedlikeholdsinnsatsen uansett er avhengig
av politiske prioriteringer. Dette medlem vil understreke
at godt vedlikehold av bygg og anlegg er avhengig av god oversikt
over vedlikeholdsbehov, gode systemer for gjennomføring av vedlikeholdet
og at det settes av tilstrekkelige midler i budsjettet.
Komiteen tar til etterretning
anbefalingene fra Riksrevisjonen om at Kommunal- og moderniseringsdepartementet
iverksetter informasjonstiltak om gjeldsbelastningen overfor kommunestyrene
gjennom planer og budsjetter, samt vurderinger om Fylkesmannens
virkemidler kan utvikles i samme retning. Komiteen vil
likevel fremheve anbefalingen til departementet om en vurdering
av om kommunelovens bestemmelser i tilstrekkelig grad bidrar til
å sikre at kommunenes gjeldsbelastning er økonomisk bærekraftig.
Komiteen viser til at kommunalministeren
i sitt brev av 20. januar 2015 til Riksrevisjonen om anbefalingene
omtaler utvalget som ble nedsatt 21. juni 2013 for å gjennomgå kommuneloven,
herunder økonomibestemmelsene. Komiteen har merket
seg at departementet vil avvente utvalgets innstilling før departementet vurderer
Riksrevisjonens anbefalinger nærmere.
Komiteen vil påpeke anledningen
departementet har til å gjøre utvalget kjent med anbefalingene før
arbeidet sluttføres. Dermed kan Riksrevisjonens undersøkelse også
bli til nytte for utvalget. Kontroll- og konstitusjonskomiteens
innstilling vedrørende forvaltningsrevisjonsrapporten om kommunenes gjeldsoppbygging
og Stortingets behandling vil være kjent.