Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Kjartan Berland, lederen Svein Harberg og Kårstein Eidem Løvaas,
fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til forslag om
endringer av barnevernloven som utvider muligheten til å pålegge
hjelpetiltak i familier. Det finnes i dag et vakuum mellom frivillige
hjelpetiltak og omsorgsovertakelse i barnevernloven som er uheldig
av hensynet til barns sikkerhet. Dette bekreftes blant annet av
Barneombudet og Norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO). Der barnets
foreldre motsetter seg hjelp fra barneverntjenesten vil barneverntjenesten
i dag ikke ha mulighet til å gi barnet den hjelpen det trenger og/eller
etterspør, med mindre situasjonen blir så alvorlig at vilkårene
for omsorgstiltak er til stede.
Forslaget tar sikte på å sikre barn rett til
hjelp selv der barnets foreldre ikke ønsker at barnet og/eller familien
mottar hjelp. Komiteen merker seg at forslaget vil
gi barneverntjenesten muligheten til å pålegge kompenserende tiltak, omsorgsendrende
tiltak og kontrolltiltak i hjemmet, dersom visse vilkår er oppfylt.
Hensikten med forslaget er både å sikre barn rett til hjelp fra barneverntjenesten
og forsøke å redusere behovet for omsorgstiltak, noe som har steget kraftig
de siste ti årene. Beslutningen om pålegg av hjelpetiltak skal fattes
av fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker.
Komiteen er opptatt av å forebygge
behov for omsorgstiltak der dette er mulig. Der det er håp om at
familier med utfordringer vil kunne fungere tilfredsstillende ved
bruk av hjelpetiltak, må hjelpetiltak gis. Målet må være at flest
mulig barn får vokse opp i sine biologiske familier der det er mulig.
I mange tilfeller vil barn og deres foreldre
kunne holde sammen dersom hjelp kan gis i større grad enn i dag. Komiteen viser
til høringsuttalelsen fra Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker:
«I flere tilfeller er det også sannsynlig at effekten av
denne eventuelle endringen vil innebære at drastiske inngrep som
omsorgsovertakelser kan unngås.»
Komiteen viser også til høringsuttalelsen
fra Barneombudet:
«Det er også svært uheldig at familier som kunne ha
unngått en omsorgsovertakelse ikke får hjelp i tide fordi foreldrene
motsetter seg dette.»
Komiteen viser til at 28. november
2014 ble det nedsatt et barnevernlovutvalg som blant annet vil vurdere
rettighetsfesting av barnevernloven. Komiteen viser
i den sammenheng til behandlingen av Dokument 8:31 S (2014–2015) om
å gjøre barnevernloven til en rettighetslov, jf. Innst. 197 S (2014–2015).
Komiteen vil understreke at det
er viktig at frivillige tiltak er prøvd før en pålegger hjelpetiltak. Komiteen har
merket seg at selv om pålegg om bruk av barnehage i dag er en mulighet,
brukes dette lite i praksis.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet stiller
seg undrende over hvorfor dette ikke skjer, og oppfordrer til mer
bruk at dette tiltaket på frivillig basis.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener at det er
viktig å kunne pålegge barnehage og SFO som hjelpetiltak, men viser
til at det er stor forskjell på kompetansen hos ansatte i barnehagene
og SFO.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
det er viktig at ansatte har kunnskap om hva disse barna trenger
og skal ha oppfølging på, og viser til at FUG (Foreldreutvalget
for grunnopplæringen) under høringen uttrykte bekymring for om det
er nok kompetanse, spesielt når det gjelder ansatte i SFO. Disse
medlemmer deler denne bekymringen og mener det er viktig
at det tilføres kompetanse om dette til aktuelle ansatte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, er av den oppfatning
av disse barna kommer til å trenge tettere oppfølging enn vanlig,
særlig der foreldre ikke ønsker å ha barnet i tilbudet, men er pålagt
dette som hjelpetiltak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
enig i FUGs innspill om at det bør være en evaluering etter seks
måneder både i barnehage og i SFO for å sikre at pålegget fungerer
etter intensjonen.
Komiteen viser til
at en av barnevernets utfordringer er å etablere et tillitsforhold
til familier. Flere høringsinstanser påpeker at det kan være vanskelig
å få til et godt samarbeid når tiltak pålegges. Komiteen vil
understreke nødvendigheten av at barnevernet spesielt vektlegger
arbeidet med å bygge tillit, og at det er viktig at frivillige tiltak
er prøvd før en pålegger hjelpetiltak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener at et pålegg
om hjelpetiltak ikke må bidra til at terskelen for omsorgsovertakelse
svekkes eller utsettes unødig. Flertallet mener at
barnets beste må gå foran foreldrevernet der omsorgssvikt er avdekket.
Flertallet viser til at det likevel
kan være slik at et pålagt hjelpetiltak vil raskere kunne bidra
til avklaringer om omsorgsevnen, dersom foreldrene motsetter seg
dette. Flertallet vil påpeke at der det settes inn
slike tiltak, må dette fortløpende følges opp og evalueres om dette
har effekt. Flertallet er opptatt av at ytterligere tiltak
raskt kan iverksettes om så ikke skjer, og mener at pålagte hjelpetiltak
ikke må erstatte omsorgsovertakelse der det er rett. Flertallet minner
om barns rett til å bli hørt og medvirke som en viktig del av denne
evalueringen, og barn skal høres naturlig nok også i hele prosessen
i forkant.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at Barnekonvensjonens
artikkel 12 bestemmer at barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter
skal ha rett til fritt å gi uttrykk for disse i alle forhold som
vedrører barnet. Disse medlemmer slutter seg til
Barneombudets påpekning i høringen i komiteen om at barnets rett til
medvirkning er maktpåliggende i disse sakene, og at dette gjelder
i alle deler av prosessen: i forkant av å vurdere pålagte hjelpetiltak,
underveis og i etterkant av at tiltaket iverksettes. Dette er elementært
for å sikre at tiltakene fungerer etter sin hensikt. Trondheim kommune
påpeker i sin høringsuttalelse til departementet:
«Flere av tiltakene i kategorien «kompenserende tiltak»
innebærer at barn må etablere nye relasjoner mot foreldrenes ønske,
og dermed medføre emosjonelle belastninger for barnet. Barn bør ikke
bli skadelidende i slike situasjoner, og det vil være behov for
retningslinjer som sikrer at barnets egne ønsker blir hørt og tatt
hensyn til.»
Disse medlemmer vil understreke
dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet, er oppmerksom
på at flere høringsinstanser, blant annet Bufdir, FO, Barneombudet og
Redd Barna, har gitt innspill om at listen om kompenserende tiltak
ikke bør være uttømmende. Flertallet er enig i regjeringens
intensjon med en uttømmende liste av rettssikkerhetshensyn for å
sikre forutsigbarhet og trygghet for involverte parter, men ser
samtidig at det kan oppstå uforutsette tilfeller hvor barnet har
behov for at det pålegges kompenserende tiltak som ikke står opplistet. Flertallet ser
derfor verdien av å inkludere «andre, lignende kompenserende tiltak»
i listen over kompenserende tiltak som kan pålegges. Flertallet viser
til at det er et forsvarlighetskrav i loven slik at det det bare
kan pålegges tiltak som bygger på et faglig og allment akseptert kunnskapsgrunnlag,
og mener barnevernet har dette.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Ny § 4-4 tredje ledd skal lyde:
Fylkesnemnda kan, når det er nødvendig for å sikre
barnet tilfredsstillende omsorg eller av andre grunner, beslutte
at opphold i barnehage eller andre egnede dagtilbud, opphold i besøkshjem eller
avlastningstiltak, leksehjelp, fritidsaktiviteter, bruk av støttekontakt
eller andre, lignende kompenserende tiltak skal settes i verk ved pålegg
til foreldrene. Når det er nødvendig for å sikre barnet tilfredsstillende
omsorg, kan fylkesnemnda gi pålegg om tilsyn, meldeplikt og urinprøver.
På samme vilkår kan fylkesnemnda gi pålegg om omsorgsendrende tiltak.
De omsorgsendrende tiltak som anvendes, skal være faglig og etisk
forsvarlige og bygge på et allment akseptert kunnskapsgrunnlag.»
Komiteen er enig i
at det skal kunne pålegges opphold på senter for foreldre og barn
for å hindre et behov for omsorgsovertakelse etter barnevernloven
§ 4-12. Komiteen viser til regjeringens begrunnelse
for dette i Prop. 72 L (2014–2015). Komiteen forutsetter
at opphold på senter for foreldre og barn er et omsorgsendrende
tiltak som er ment å være veiledende for foreldrene slik at de kan
bli gode omsorgspersoner, og at et slikt opphold dermed kan anses som
et hjelpetiltak, og ikke kun som et kartleggingsverktøy. Komiteen mener
samtidig at pålegg om hjelpetiltak ikke må bidra til at terskelen
for omsorgsovertakelse svekkes eller utsettes unødig, og til at
hensikten med å kunne pålegge hjelpetiltak er å hindre behov for
omsorgsovertakelser. Komiteen mener at formuleringen
av lovtekst ikke samsvarer med argumentasjonen om hvorfor tiltaket
tas inn i loven, og mener at lovverket burde gi muligheten til å
være i forkant og forebygge behovet for omsorgsovertakelser. Komiteen mener
derfor at det er for strengt å oppstille som vilkår at vilkårene
i barnevernloven § 4-12 er tilstede for å pålegge opphold i senter
for foreldre og barn.
Komiteen foreslår at opphold
på slike sentre underlegges samme vilkår som for øvrige omsorgsendrende
tiltak og kontrolltiltak, og viser til følgende ordlyd i forslaget
til ny § 4-4 tredje ledd i Prop. 72 L (2014–2015):
«Når det er nødvendig for å sikre barnet tilfredsstillende
omsorg, kan fylkesnemnda gi pålegg om tilsyn, meldeplikt og urinprøver.
På samme vilkår kan fylkesnemnda gi pålegg om omsorgsendrende tiltak.
De omsorgsendrende tiltak som anvendes, skal være faglig og etisk forsvarlige
og bygge på et allment akseptert kunnskapsgrunnlag.».
Komiteen mener pålegg om opphold
på senter for foreldre og barn underlagt disse vilkårene støtter
intensjonen om at lovforslaget ikke skal heve terskelen for omsorgsovertakelse,
men forebygge behovet for omsorgsovertakelse. Ettersom pålegg om
opphold på senter for foreldre og barn er et omsorgsendrende tiltak,
som komiteen mener skal kunne pålegges etter samme vilkår
som øvrige omsorgsendrende tiltak, mener komiteen at
det ikke er nødvendig at pålegg om opphold på senter for foreldre
og barn fremgår i et eget ledd i loven.
Komiteen mener at kompetanse
og faglig godt tilbud må være viktigst.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Ny § 4-4 fjerde ledd slettes.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, mener at barnevernet selv
kan vurdere nødvendige hjelpetiltak som har effekt, uten at det
nødvendigvis bør være en uttømmende liste.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at departementet mener at pålegg av
hjelpetiltak er å anse som såpass inngripende at en liste over kompenserende
tiltak bør være uttømmende av rettssikkerhetshensyn. Departementet
mener dette vil sikre forutsigbarhet og trygghet for involverte
parter. Dette medlem slutter seg til departementets
vurderinger på dette punktet og mener Stortinget heller bør vurdere
eventuell utvidelse eller endring av tiltaksbruken etter noe tid.
Komiteen er enig i at det er
fylkesnemndene som skal avgjøre om pålagt hjelpetiltak skal iverksettes.
Komiteen er opptatt
av at det å legge avgjørelsesmyndigheten til fylkesnemndene ikke
fører til lang ventetid som vil gå på bekostning av det enkelte
barn som behøver hjelpetiltak. Komiteen viser til
Prop. 72 L (2014–2015) hvor regjeringen foreslår forenklet behandling
med skriftlig saksbehandling som utgangspunkt, og endring av barnevernloven
§ 7-14, slik at det kan treffes vedtak uten forhandlingsmøte når
nemndleder finner dette ubetenkelig hensett til sakens tema, vanskelighetsgrad,
behovet for fagkyndighet og hensynet til forsvarlig saksbehandling. Komiteen støtter
regjeringens vurdering om at forenklet saksbehandling vil ivareta
både hensynet til rettssikkerheten for brukerne, uavhengighet for barneverntjenesten
og rask saksbehandling. Komiteen bemerker at et flertall
av høringsinstansene støtter forslaget om at det er fylkesnemnda
som skal fatte vedtak om å pålegge hjelpetiltak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at det i dag allerede
er ventetid på behandling i nemndene, og vil påpeke at ytterligere
oppgaver vil kunne øke ventetiden. Disse medlemmer mener
at dette er noe som bør følges nøye, og eventuelt styrke fylkesnemndene
ytterligere dersom køen øker på grunn av dette.