Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til
endringer i lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar med rett til
statstilskot (privatskolelova). Det foreslås å gjeninnføre begrepet
frittstående skoler (friskoler) og friskolelova som lovtittel. Dette
vil betegne skoler som er i privat eie og som er godkjent etter
loven. Regjeringen foreslår videre å beholde gjeldende godkjenningsordning med
krav til særskilt grunnlag for å kunne godkjennes. Det foreslås
samtidig å tilføye to nye godkjenningsgrunnlag – videregående opplæring
i yrkesfaglige utdanningsprogram og særskilt profil (profilskole).
Flere av forslagene i proposisjonen tar sikte
på å tydeliggjøre friskolenes handlingsrom og muligheter til å være
reelle alternativer til den offentlige skolen. Forbudet mot å ta
utbytte videreføres og presiseres i lovforslaget, og det foreslås
å innføre en karanteneordning. Proposisjonen gjør også rede for
enkelte rammebetingelser for godkjente skoler.
Regjeringens forslag til lovendringer i godkjenningsordningene
dreier seg for en del om presiseringer av dagens praksis eller av
fast forvaltningspraksis. Det slås i lovforslaget fast at en skole
ikke skal få godkjenning dersom etableringen vil ha negative konsekvenser
for det offentlige skoletilbudet, eller andre særlige grunner tilsier
at skolen ikke bør godkjennes. At godkjenning er betinget av at
den ikke får negative følger for vertskommunen eller vertsfylket er
nytt i loven, men i samsvar med dagens praksis. Dette gjelder ved
søknad om nye skoler og ved driftsutvidelse.
Etablering av én eller flere frittstående skoler
i en kommune eller fylkeskommune kan i noen tilfeller føre til endringer
i den offentlige skolestrukturen. Dette kan gi kommunene økte kostnader
per elev på grunn av færre elever per klasse, bygningsmessig overkapasitet
og lignende. Regjeringen forutsetter at kommunene til enhver tid
vurderer hva slags skolestruktur som er mest hensiktsmessig.
Når det gjelder grunnlaget for skolenes virksomhet
(§ 2-1), foreslås begrepet religiøst erstattet med livssyn (bokstav
a). I tillegg tas det inn to nye grunnlag i loven; videregående
opplæring i yrkesfaglige utdanningsprogram (ny bokstav h) og særskilt
profil (ny bokstav i). Den videregående opplæringen her skal være
jevngod med opplæringen i den offentlige skolen og føre fram til
enten studiekompetanse eller fag- eller svennebrev. For å bli godkjent
som profilskole må skolen representere noe som er vesentlig annerledes
enn det som er normal praksis i offentlige skoler og godkjente skoler
på andre grunnlag i loven. Det kan enten være skoler som ønsker
å rette spesiell faglig oppmerksomhet mot et emne, eller skoler
som ønsker å drive på grunnlag av alternativ pedagogikk som ikke fyller
kravene til anerkjent pedagogisk retning i lovens bokstav b. Sluttkompetansen
må tilsvare den studie- eller yrkeskompetanse som gjelder for utdanningsprogrammet.
Hva angår private toppidrettsgymnas, foreslår regjeringen
å lovfeste forutsetninger om årstimetall og hva som menes med særskilt
tilrettelagt videregående opplæring i kombinasjon med toppidrett
(bokstav d). Toppidrett kan være programfaget toppidrett eller toppidrett
etter egen læreplan, som må godkjennes av departementet. Skolene
kan bli godkjent etter én av to modeller. Det er i proposisjonen
foreslått en overgangsordning på fem år for de eksisterende private
toppidrettsgymnasene.
Regjeringen foreslår i forskrift at det etter søknad
kan fastsettes en kvote for inntak av voksne søkere med rett til
videregående opplæring. Voksne søkere med rett får dermed prioritet foran
ungdom med rett når de søker innenfor kvoten. Forslaget innebærer
ingen nye rettigheter for voksne utover dette. Skolene administrerer
selv inntaket til skolen. Det er allerede i dag anledning til å
reservere et begrenset antall elevplasser til søkere som kommer
etter hovedinntaket. I proposisjonen foreslås dette lovfestet.
Når det gjelder alternative kompetansekrav for tilsetting,
foreslås dagens regler videreført. Men det er nytt at også andre
skoleslag enn de som er grunnet på anerkjent pedagogisk retning,
kan få godkjent alternative krav dersom dette anses nødvendig i
lys av skolens læreplanverk. Lovhjemmel foreslås til å forskriftsfeste
dagens krav om spesialkompetanse og spisskompetanse, samt unntak
fra krav i enkelte fag.
Sametinget fastsetter etter opplæringsloven læreplaner
for opplæring i samisk og det nærmere innholdet i opplæringen om
den samiske folkegruppen. Det heter i proposisjonen at det da er
naturlig at søknader om alternative læreplaner på dette felt forelegges
Sametinget til vurdering.
Hva angår kompletterende undervisning, hjemler
privatskoleloven i dag bare tilskudd for angitte elevgrupper. Dette
innebærer ingen rett, verken for elevene eller for skolene, til
å få slikt tilskudd. De internasjonale grunnskolene i Norge vil
etter lovforslaget ikke lenger kunne få slike tilskudd. Disse skolenes
økonomiske soliditet varierer, så det vil være ulikt om endringen vil
påvirke skoledriften. Regjeringen tar sikte på å videreføre tilskuddet
til den tyske og den franske skolen i Norge.
Regjeringen foreslår å presisere i loven at
registrering i Enhetsregisteret (eller tilsvarende register) må
skje før en skole søker om godkjenning. Videre er det fastsatt krav
om at friskoler, uavhengig av organisasjonsform, skal ha en innskuddskapital
på minimum 100 000 kroner. Aksjeselskaper som søker godkjenning
etter § 2-1, må fremskaffe ytterligere 70 000 kroner i forbindelse
med søknad om å drive friskole.
For det som gjelder krav til virksomheten i
skolen, innebærer forslaget ingen realitetsendring i forhold til
i dag. Forslaget om å regulere rettsområdet gjennom forskrift er
ment å virke forenklende og klargjørende for dem som skal innrette
sin virksomhet etter regelverket, og for tilsynet med det.
Enkelte endringsforslag er ment å tydeliggjøre krav
om bruk av statstilskudd og skolepenger, innsyn mv. og å legge til
rette for effektiv kontroll. Bl.a. er det foreslått å lovfeste at
departementets rett til dokumentasjon gjelder uten hinder av taushetsplikt.
Det presiseres i loven at ikke bare drift av, men også eierskap
i, annen virksomhet er omfattet av lovens forbud mot annen virksomhet
enn skole. Dette er i tråd med dagens forvaltningspraksis. Etter
lovforslaget kan det gis forskrifter om bruk av inntekter og om
å tillate tilleggsvirksomhet nært knyttet til skolevirksomheten.
Det foreslås regulert hvordan skolene skal dokumentere at tilskudd
og skolepenger kommer elevene til gode og skolens plikt til å godtgjøre
at kjøp og leie fra eier (eller andre nærstående) er gjort på vanlige
markedsmessige vilkår.
Regjeringen foreslår en ny § 7-2b med karantenebestemmelser.
Karantene kan pålegges en skole eller personer i sentrale stillinger
når det oppdages særlig alvorlige forhold, med det vilkår at dette
klart svekker tilliten til skolen eller ansvarlige personer i sentrale
stillinger. Karantene kan pålegges skolen og personer i sentrale
stillinger som har medvirket til overtredelsen. Både ansatte og
innleide konsulenter kan pålegges karantene.
Karantene er bare aktuelt som reaksjon når det
er avdekket gjentatte eller særlig alvorlige brudd på lov, forskrift
eller forutsetning for godkjenningen. Det foreslås å lovfeste at
karantenetiden som hovedregel er to år. Ved særlig grove eller gjentatte
regelbrudd kan karantenen utvides opp til fire år.