Komiteen har merket
seg at ved vedtak i Stortinget 3. desember 2015 er netto rammebeløp
for rammeområde 17 fastsatt til kroner 57 216 735 000, jf. Innst.
2 S (2015–2016).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, og til forslag innenfor tildelt ramme under
rammeområde 17.
Etterfølgende tabell gir en oversikt over budsjettforslaget
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre innenfor
vedtatt ramme. Videre framgår primærforslagene fra henholdsvis Arbeiderpartiet
og Senterpartiet. Endringer i tabellen er i forhold til Prop. 1
S med Tillegg 1–2 (2015–2016) og viser kapittel og poster der det
er endringer sammenliknet med Prop. 1 S (2015–2016).
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1–2 | H, FrP,
KrF, V | A | Sp | V |
| | | | | | | |
Utgifter rammeområde
17 (i tusen kroner) |
456 | | Direktoratet for nødkommunikasjon |
| 1 | Driftsutgifter | 566 991 | 566 311
(-680) | 566 991
(0) | 566 991
(0) | 572 091
(+5 100) |
541 | | IKT-politikk | | | | | |
| 22 | Samordning av
IKT-politikken | 7 084 | 7 075
(-9) | 7 084
(0) | 7 084
(0) | 7 084
(0) |
542 | | Internasjonalt IKT-samarbeid
og utviklingsprogram |
| 1 | Driftsutgifter | 5 641 | 5 636
(-5) | 5 641
(0) | 5 641
(0) | 5 641
(0) |
1300 | | Samferdselsdepartementet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 173 527 | 173 354
(-173) | 173 527
(0) | 163 527
(-10 000) | 173 527
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter - utredninger,
modernisering av transportsektoren | 24 288 | 24 276
(-12) | 0
(-24 288) | 24 288
(0) | 24 288
(0) |
| 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | 49 100 | 54 100
(+5 000) | 57 600
(+8 500) | 56 100
(+7 000) | 49 100
(0) |
| 73 | Ny tilskuddsordning frivillige org/ideelle
stiftelser | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 4 000
(+4 000) | 0
(0) |
| 74 | Tilskudd til Redningsselskapet | 83 500 | 83 500
(0) | 93 500
(+10 000) | 93 500
(+10 000) | 83 500
(0) |
1301 | | Forskning og utvikling
mv. | | | | | |
| 21 | Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet
mv. | 20 680 | 20 660
(-20) | 20 680
(0) | 20 680
(0) | 20 680
(0) |
| 50 | Samferdselsforskning | 140 163 | 140 026
(-137) | 140 163
(0) | 140 163
(0) | 190 163
(+50 000) |
1310 | | Flytransport | | | | | |
| 70 | Kjøp av innenlandske flyruter | 766 400 | 811 400
(+45 000) | 766 400
(0) | 766 400
(0) | 756 400
(-10 000) |
1311 | | Tilskudd til regionale
flyplasser |
| 71 | Tilskudd til ikke-statlige flyplasser | 28 500 | 28 500
(0) | 36 200
(+7 700) | 28 500
(0) | 28 500
(0) |
1313 | | Luftfartstilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 194 306 | 194 112
(-194) | 194 306
(0) | 194 306
(0) | 194 306
(0) |
1314 | | Statens havarikommisjon
for transport |
| 1 | Driftsutgifter | 63 437 | 63 374
(-63) | 63 437
(0) | 63 437
(0) | 63 437
(0) |
1320 | | Statens vegvesen | | | | | |
| 23 | Drift og vedlikehold av
riksveger, trafikant-
og kjøretøytilsyn m.m. | 10 952 515 | 10 502 030
(-450 485) | 10 704 515
(-248 000) | 10 732 515
(-220 000) | 11 063 000
(+110 485) |
| 26 | Vegtilsyn | 16 784 | 16 768
(-16) | 16 784
(0) | 16 784
(0) | 16 784
(0) |
| 30 | Riksveginvesteringer | 14 739 000 | 14 514 000
(-225 000) | 16 305 500
(+1 566 500) | 15 249 000
(+510 000) | 14 048 000
(-691 000) |
| 31 | Skredsikring riksveger | 662 700 | 662 700
(0) | 826 200
(+163 500) | 862 700
(+200 000) | 662 700
(0) |
| 61 | Rentekompensasjon for transporttiltak
i fylkene | 192 500 | 192 500
(0) | 0
(-192 500) | 192 500
(0) | 192 500
(0) |
| 62 | Skredsikring fylkesveger | 596 000 | 671 000
(+75 000) | 671 000
(+75 000) | 796 000
(+200 000) | 696 000
(+100 000) |
| 63 | Tilskudd til gang- og
sykkelveger | 87 500 | 162 500
(+75 000) | 87 500
(0) | 87 500
(0) | 487 500
(+400 000) |
| 71 | Tilskudd til utviklingskontrakter, miljøferger | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 12 000
(+12 000) |
| 72 | Kjøp av riksvegferjetjenester | 983 600 | 984 300
(+700) | 983 600
(0) | 983 600
(0) | 970 100
(-13 500) |
1321 | | Utbyggingsselskap
for veg | | | | | |
| 70 | Tilskudd til utbyggingsselskap for veg | 675 000 | 675 000
(0) | 0
(-675 000) | 675 000
(0) | 425 000
(-250 000) |
| 71 | Netto utgifter – overføring av eiendeler
og forpliktelser fra Statens vegvesen | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 25 000
(+25 000) |
| 71 | Netto utgifter - overføring av eiendeler
og forpliktelser fra Statens vegvesen | 25 000 | 25 000
(0) | 0
(-25 000) | 25 000
(0) | 0
(-25 000) |
| 75 | Tilskudd til egenkapital | 600 000 | 600 000
(0) | 0
(-600 000) | 450 000
(-150 000) | 600 000
(0) |
1324 | | Bompengereduksjon
for tunge kjøretøy |
| 70 | Tilskudd til reduksjon av bompengesatser | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 500 000
(+500 000) | 0
(0) |
1330 | | Særskilte transporttiltak | | | | | |
| 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport | 32 200 | 54 200
(+22 000) | 52 200
(+20 000) | 107 200
(+75 000) | 48 200
(+16 000) |
| 61 | Belønningsordningen for bedre kollektivtransport
mv. i byområdene | 1 105 000 | 1 380 000
(+275 000) | 1 105 000
(0) | 1 155 000
(+50 000) | 1 605 000
(+500 000) |
| 63 | Særskilt tilskudd til Fornebubanen og
Ahus-banen | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 110 000
(+110 000) |
| 63 | Særskilt tilskudd til Fornebubanen | 100 000 | 100 000
(0) | 100 000
(0) | 100 000
(0) | 0
(-100 000) |
| 75 | Rentekompensasjon for bompengelån | 400 000 | 100 000
(-300 000) | 0
(-400 000) | 0
(-400 000) | 0
(-400 000) |
1350 | | Jernbaneverket | | | | | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 7 949 847 | 8 093 094
(+143 247) | 8 149 847
(+200 000) | 7 799 847
(-150 000) | 8 243 100
(+293 253) |
| 25 | Drift og vedlikehold av Gardermobanen | 140 175 | 140 050
(-125) | 140 175
(0) | 140 175
(0) | 140 175
(0) |
| 30 | Investeringer i linjen | 5 549 600 | 5 824 600
(+275 000) | 5 849 600
(+300 000) | 5 799 600
(+250 000) | 6 064 600
(+515 000) |
1351 | | Persontransport med
tog | | | | | |
| 70 | Kjøp av persontransport med tog | 3 208 500 | 3 249 900
(+41 400) | 3 249 900
(+41 400) | 3 208 500
(0) | 3 230 400
(+21 900) |
1354 | | Statens jernbanetilsyn | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 62 038 | 61 976
(-62) | 62 038
(0) | 62 038
(0) | 62 038
(0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter -
tilsyn med tau- og kabelbaner og tivoli og fornøyelsesparker | 16 483 | 16 466
(-17) | 16 483
(0) | 16 483
(0) | 16 483
(0) |
1360 | | Kystverket | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 719 115 | 1 709 430
(-9 685) | 1 711 115
(-8 000) | 1 719 115
(0) | 1 721 115
(+2 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 61 868 | 51 736
(-10 132) | 61 868
(0) | 61 868
(0) | 61 868
(0) |
| 30 | Nyanlegg og større vedlikehold | 553 200 | 553 200
(0) | 653 200
(+100 000) | 653 200
(+100 000) | 553 200
(0) |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 20 500 | 60 500
(+40 000) | 64 000
(+43 500) | 90 500
(+70 000) | 20 500
(0) |
| 61 | Incentivordning for å få mer gods over
på sjø NY | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 50 000
(+50 000) | 0
(0) |
| 70 | Tilskudd til godsoverføring | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 0
(0) | 50 000
(+50 000) |
1361 | | Samfunnet Jan Mayen
og
Loran-C |
| 1 | Driftsutgifter | 61 754 | 61 708
(-46) | 61 754
(0) | 61 754
(0) | 61 754
(0) |
1370 | | Posttjenester | | | | | |
| 70 | Kjøp av post- og banktjenester | 403 000 | 403 000
(0) | 403 000
(0) | 403 000
(0) | 218 000
(-185 000) |
1380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 168 738 | 168 576
(-162) | 168 738
(0) | 158 738
(-10 000) | 168 738
(0) |
| 71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging | 51 500 | 126 500
(+75 000) | 151 500
(+100 000) | 261 500
(+210 000) | 191 500
(+140 000) |
| 72 | Mobildekning langs viktige transportårer
NY | 0 | 0
(0) | 0
(0) | 150 000
(+150 000) | 0
(0) |
| | Sum utgifter
rammeområde 17 | 60 859 718 | 60 935 042
(+75 324) | 61 323 030
(+463 312) | 62 305 718
(+1 446 000) | 61 535 956
(+676 238) |
| | | | | | | |
Inntekter rammeområde
17 (i tusen kroner) |
3456 | | Direktoratet for nødkommunikasjon | | | | | |
| 1 | Brukerbetaling | 311 951 | 311 701
(-250) | 311 951
(0) | 311 951
(0) | 311 951
(0) |
4300 | | Samferdselsdepartementet | | | | | |
| 1 | Refusjon fra Utenriksdepartementet | 2 597 | 2 594
(-3) | 2 597
(0) | 2 597
(0) | 2 597
(0) |
4313 | | Luftfartstilsynet | | | | | |
| 1 | Gebyrinntekter | 129 573 | 129 446
(-127) | 129 573
(0) | 129 573
(0) | 129 573
(0) |
4320 | | Statens vegvesen | | | | | |
| 2 | Diverse gebyrer | 357 650 | 357 300
(-350) | 357 650
(0) | 357 650
(0) | 357 650
(0) |
4350 | | Jernbaneverket | | | | | |
| 7 | Betaling for bruk av Gardermobanen | 140 175 | 140 050
(-125) | 140 175
(0) | 140 175
(0) | 140 175
(0) |
4354 | | Statens jernbanetilsyn | | | | | |
| 1 | Gebyrer for tilsyn med tau- og kabelbaner
og tivoli og fornøyelsesparker | 13 687 | 13 674
(-13) | 13 687
(0) | 13 687
(0) | 13 687
(0) |
4360 | | Kystverket | | | | | |
| 2 | Andre inntekter | 11 389 | 11 378
(-11) | 11 389
(0) | 11 389
(0) | 11 389
(0) |
4361 | | Samfunnet Jan Mayen
og Loran-C | | | | | |
| 7 | Refusjoner og andre inntekter | 5 495 | 5 490
(-5) | 5 495
(0) | 5 495
(0) | 5 495
(0) |
4380 | | Nasjonal kommunikasjonsmyndighet | | | | | |
| 1 | Diverse gebyrer | 178 038 | 177 876
(-162) | 178 038
(0) | 178 038
(0) | 178 038
(0) |
| | Sum inntekter
rammeområde 17 | 3 719 353 | 3 718 307
(-1 046) | 3 719 353
(0) | 3 719 353
(0) | 3 719 353
(0) |
| | Sum netto
rammeområde 17 | 57 140 365 | 57 216 735
(+76 370) | 57 603 677
(+463 312) | 58 586 365
(+1 446 000) | 57 816 603
(+676 238) |
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettavtalen mellom samarbeidspartiene inngått 23. november
2015, der det for rammeområde 17 inngår økninger på til sammen 1 114,1
mill. kroner og reduksjoner på 1 037,7 mill. kroner. Flertallet viser
til at dette til sammen utgjør en rammeøkning for transport- og
kommunikasjonsfeltet på 76,4 mill. kroner.
Flertallet viser til at budsjettforliket
mellom samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen
fra 0,6 pst. til 0,7 pst, og at dette fører til mindre endringer
på mange av postene under rammeområde 17 som utgjør 20,1 mill. kroner
for transport- og kommunikasjonsfeltet. Flertallet viser
i denne sammenheng til finansinnstillingen, jf. Innst. 2 S (2015–2016).
Flertallet vil vise til at enigheten
om budsjett i 2014 bremset veksten i forfall på vei og bane, og
at budsjettet for 2015 begynte arbeidet med å fjerne forfallet som
hadde bygget seg opp over tiår. Flertallet er derfor
tilfreds med at budsjettavtalen for 2016 innebærer at forfallet
reduseres totalt med om lag 2 mrd. kroner.
Flertallet vil fremheve at statsbudsjettet
for 2016 med den påfølgende avtalen bidrar til et grønt skifte i
transportsektoren og skaper arbeid, aktivitet og omstilling i en
tid med økende ledighet som følge av halvert oljepris.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener at effektive kommunikasjoner
er en forutsetning for å kunne ta hele landet i bruk til næringsvirksomhet
og skape gode boområder også utenfor de store byområdene. Siden regjeringsskiftet
har utbygging og vedlikehold av infrastruktur vært blant regjeringens
hovedsatsingsområder. Det har vært en formidabel aktivitetsøkning for
utbygging av både vei og jernbane, og når det gjelder vedlikehold
er det et taktskifte. Disse medlemmer vil fremholde
at dette fortsetter med budsjettforslaget for 2016. Disse
medlemmer mener at hovedutfordringen med norsk infrastruktur i
dag er svakt utbygde hovedferdselsårer. Disse medlemmer mener
at dette kan løses gjennom økte bevilgninger samt strukturelle endringer
av plan- og utbyggingsarbeidet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens satsing på infrastruktur er særlig viktig i en tid
med økende ledighet, både gjennom at flere kommer direkte i jobb
på prosjektene, og gjennom at arbeidsplassene i hele landet blir
tryggere når bedriftenes transportkostnader reduseres. Videre viser disse medlemmer til
at økt satsing på vedlikehold er et av de mest målrettede tilt72
akene mot økende ledighet, da det er arbeid
som krever relativt lite planlegging, og kan iverksettes raskt.
Disse medlemmer registrerer at
statens vegvesen (SVV) arbeider med fjordkrysningsalternativer som
er teknologisk grensesprengende. Disse medlemmer er
opptatt av at regjeringen sikrer en god tilnærming til raskest mulig
realisering av tiltrengte vegprosjekter der det etterstrebes å unngå unødvendig
kompliserte teknologiske løsninger med uoversiktlige kostnader.
Samtidig ser disse medlemmer stor verdi i at ulike
teknologiske miljøer og aktører blir involvert i tidlig fase for
å bidra til et best mulig resultat.
Disse medlemmer vil vise til
at arbeidet for å nå nullvisjonen for hardt skadde og drepte i trafikken
står sentralt i regjeringens arbeid, og at man arbeider for å nå
målet i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet om maksimalt 680
hardt skadde og drepte innen 2018. Disse medlemmer er
glade for å se at ulykkestallene for 2014 og hittil i 2015 er blant
de laveste vi har siden 1950-tallet, og vil vise til at regjeringens
strategi for tryggere veier, økte kontroller av tunge kjøretøy,
sammen med det langsiktige holdningsskapende arbeidet, er viktige
bidrag for at denne utviklingen skal fortsette også i årene fremover.
Disse medlemmer vil vise til
at målet skal nås gjennom en kombinasjon av trafikant-, kjøretøy- og
veitiltak. Disse medlemmer mener at å bygge ut veinettet
med mer møtefri vei, sørge for vedlikehold av veinettet samt legge
til rette for en modernisering av bilparken, er viktige trafikksikkerhetstiltak
som gir betydelig effekt. Regjeringens budsjettforslag gir solide
bidrag i en slik retning.
Disse medlemmer vil bemerke at
regjeringens strategi for bedre trafikksikkerhet handler om bedre
veistandard og midtdelere, godt vedlikehold og økt bruk av forsterket
midtoppmerking, sammen med tiltak rettet mot trafikanter og kjøretøy.
Innen trafikant- og kjøretøyområdet prioriteres kontroll av tunge
kjøretøy, særlig vinterutrustning og bremser. Disse medlemmer mener
det er viktig å prioritere trafikksikkerhetsmidler på målrettede
tiltak med dokumentert effekt.
Disse medlemmer mener det er
viktig å prioritere infrastruktur som bedrer sikkerheten for barn og
unge i trafikken, og vil i den sammenheng peke på at utbygging av
gang- og sykkelveier er et svært viktig tiltak.
Disse medlemmer mener at like
viktig som gode økonomiske rammer, er måten vi organiserer utbyggingsarbeidet
på. Utbygging av både vei og bane har i flere tiår vært preget av
en stykkevis og delt tilnærming. På tross av noe økte rammer under forrige
regjering, ble få grep tatt for å løse dette grunnleggende problemet,
samtidig som store deler av de økte rammene kom fra en ukritisk
bruk av bompenger. Disse medlemmer vil vise til at
veireformen «På rett vei» ble vedtatt av Stortinget i juni 2015,
og at denne vil erstatte stykkevis og delt utbygging med sammenhengende
utbygging og finansiering. Disse medlemmer vil vise
til at veiselskapet Nye Veier AS nå er etablert og vil starte sitt
arbeid med utvalgte strekninger på E6, E18 og E39. Disse
medlemmer er tilfreds med at selskapet tilføres nødvendige
midler i 2016 for raskt å kunne starte sitt viktige utbyggingsarbeid.
Disse medlemmer mener bompengeandelen
i nye veiprosjekter skal reduseres. Regjeringens bompengereform
gjør at antallet bomselskaper reduseres fra et femtitalls til 5.
Lavere administrasjons- og finansieringskostnader vil gi effekter
som skal komme alle landets bilister til gode gjennom lavere bomtakster
eller kortere nedbetalingstid.
Disse medlemmer viser til at
jernbanereformen «På rett spor» ble vedtatt av Stortinget i juni 2015,
og at denne vil styrke jernbanens konkurransekraft gjennom klarere
ansvarsforhold, en sterkere kundeorientering og en mer hensiktsmessig
organisering. Videre vil en mer langsiktig finansiering bidra til
at jernbane bygges ut mer effektivt og vedlikeholdes mer forutsigbart.
Disse medlemmer vil bemerke at
det har bygd seg opp et betydelig vedlikeholdsetterslep på den norske
infrastrukturen; forfallet har pågått over tiår. Disse medlemmer mener
det er like viktig å ta godt vare på den infrastrukturen vi har
som å bygge nytt. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i 2014 stanset veksten i forfall på vei og bane, og at i 2015 og
i forslaget for 2016 reduseres forfallet på vei og bane med flere
milliarder kroner.
Disse medlemmer vil fremheve
at redusert forfall og høyere standard på jernbanens infrastruktur
gir bedre driftsstabilitet og punktligere tog, mens bedre veivedlikehold
og nytt veidekke er av sentral betydning for trafikksikkerhet og
fremkommelighet.
Disse medlemmer vil vise til
at Norge har forpliktet seg til å kutte klimautslippene med minst 40
pst. innen 2030, sammenlignet med 1990, og at transportsektoren
er ett av fem særlige innsatsområder for dette, jf. Meld. St. 13
(2014–2015).
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til at budsjettet til Jernbaneverket har økt med over 50 pst. siden
regjeringsskiftet, og at regjeringens forslag til kollektiv i storbyområdene
for 2016 innebærer at bevilgningene til dette formålet overoppfylles
for tredje år på rad, i forhold til Nasjonal transportplan 2014–2023. Disse
medlemmer viser til at en stor satsing på kollektiv er nødvendig for
å løse transportutfordringene i storbyene, og klimautfordringene
globalt. Disse medlemmer vil prioritere hverdagsreisene
som gjøres 200 ganger i året, foran de reisene som gjøres 2–3 ganger
i året.
Disse medlemmer vil vise til
at et hyppigere persontogtilbud rundt byområdene gjør at flere kan
velge toget som transportmiddel, og i den sammenheng peke på at
det nå går rundt 100 flere tog gjennom Oslo enn det gjorde før og
at jernbanen har hatt en kraftig passasjervekst de senere årene.
Videre vises det til at Enova i september (2015) la frem offensive
program for å bidra til en mer miljøvennlig transportsektor, og
at Enova, gjennom klimateknologifondet, er styrket med mange milliarder
siden regjeringsskiftet.
Disse medlemmer vil legge til
rette for at mer av veksten i godstransporten kan tas av jernbanen
eller sjøveien. Bygging av ny infrastruktur og redusert vedlikeholdsetterslep
styrker konkurranseevnen til jernbanen. Disse medlemmer viser
til at vi nå kan se positive tegn ved at godstrafikken på jernbanen
øker.
For å bedre særlig nærskipsfartens rammebetingelser
mener disse medlemmer at avgiftsbelastningen må reduseres,
og vil trekke frem at losberedskapsavgiften reduseres, mens konkurranseutsetting
av tilbringertjenesten, dvs. transport av los til og fra lospliktige
skip, gir ytterligere reduksjoner i kostnadene for nærskipsfarten.
Disse medlemmer viser til at
luftfarten er en sentral del av landets infrastruktur og mener det
er viktig å legge til rette for en mer effektiv luftfart og prioritere
forenklingsarbeid. Det må utvikles effektive lufthavner med tilstrekkelig
kapasitet, og disse medlemmer vil fremheve at det
gjennomføres store byggeprosjekt på flere av lufthavnene for tiden. Disse
medlemmer merker seg at regjeringens utbyttepolitikk for
Avinor AS har gitt selskapet forutsigbare rammer for å gjennomføre
disse. Disse medlemmer vil også fremheve innføringen
av ordningen Connecting Norway som forenkler overgangen for utenrikspassasjerer
som mellomlander på Oslo lufthavn på vei til andre destinasjoner,
ved at de kan sende bagasjen direkte til sluttdestinasjonen.
Disse medlemmer viser til at
arbeidet med å styrke ekomnettene fortsetter. Både folk og næringsliv
er avhengig av stabile ekomnett, og staten bidrar ekstra i tillegg
til alt arbeidet som tilbyderne gjør i sektoren. Disse medlemmer viser
til at den gode veksten i bredbåndsdekningen fortsetter og at det
videre skal tilrettelegges for mest mulig kostnadseffektiv kommersiell
utbygging av høyhastighetsbredbånd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
utvikle et moderne og framtidsrettet transportsystem som gjør trafikkavviklingen
enklere, raskere og tryggere. Det skal være gode kommunikasjoner
og transportmuligheter over hele landet. Disse medlemmer viser
til at veger, jernbane, havner og lufthavner bidrar til å binde
landet sammen og er avgjørende for næringsutvikling og for at folk
skal kunne bo i hele landet. Både distriktenes og byenes behov må
derfor ivaretas. Disse medlemmer viser til at en
robust infrastruktur med god standard også vil bedre trafikksikkerheten
og gjøre at transportsystemet i størst mulig grad kan benyttes av
alle. Disse medlemmer viser til at økt fremkommelighet,
bedre sikkerhet og miljøhensyn ligger til grunn for Arbeiderpartiets
samferdselspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i sitt forslag til statsbudsjett for 2016 foreslår
at ramme 17 settes til 57 603 677 000 kroner, som er en økning i
forhold til regjeringens forslag på 463 312 000 kroner.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett for 2016 tar utgangspunkt i
budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2015–2016),
samt tilleggsproposisjoner 1–2. Konkrete endringer på rammeområde
17 i forhold til regjeringens forslag omtales i det kommende.
Disse medlemmer foreslår følgende endringer
til regjeringens forslag:
Kap. | Post | Tekst | | Mill. kr. |
| | | | |
1300 | 21 | Spesielle driftsutgifter - utredninger,
modernisering
av transportsektoren | | -24 288 |
1300 | 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | Trygg trafikk | 6 500 |
1300 | 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | Elbil-foreningen | 1 500 |
1300 | 71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål
mv. | Pendleralliansen | 500 |
1300 | 74 | Tilskudd til redningsselskapet | | 10 000 |
1311 | 71 | Tilskudd til ikke-statlige flyplasser | | 7 700 |
1320 | 23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant-
og
kjøretøytilsyn m.m. | | -248 000 |
1320 | 30 | Riksveginvesteringer | | -163 500 |
1320 | 30 | Riksveginvesteringer | | 1 000 000 |
1320 | 30 | Riksveginvesteringer | Hålogolandsbrua | 30 000 |
1320 | 30 | Riksveginvesteringer | kollektivsatsing | 700 000 |
1320 | 31 | Skredsikring riksveger | | 163 500 |
1320 | 61 | Rentekompensasjon for transporttiltak
i fylkene | | -192 500 |
1320 | 62 | Skredsikring fylkesveger | | 75 000 |
1321 | | Utbyggingsselskap for veg | | -1 300 000 |
1330 | 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport | TT-ordningen | 20 000 |
1330 | 75 | Rentekompensasjon for bompengelån | | -400 000 |
1350 | 23 | Drift og vedlikehold | | 200 000 |
1350 | 30 | Investeringer i linjen | | 300 000 |
1351 | 70 | Kjøp av persontransport med tog | | 41 400 |
1360 | 1 | Driftsutgifter | Borg havn | 10 000 |
1360 | 1 | Driftsutgifter | Slepebåtberedsskap | -18 000 |
1360 | 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | | 43 500 |
1360 | 30 | Nyanlegg og større vedlikehold | Longyearbyen havn | 100 000 |
1380 | 71 | Tilskudd til bredbåndsutbygging | Bredbåndsutbygging | 100 000 |
Sum endringer utgifter | 463 312 |
Disse medlemmer viser til at
klimaendringene er en av vår tids aller største utfordringer. Transportsektoren
står for om lag 1/3 av de samlede norske klimautslippene, og tiltak
innen sektoren vil ha stor betydning for reduksjon av utslippene. Disse
medlemmer vil derfor understreke viktigheten av å utvikle
transportsystemet slik at de miljøskadelige virkningene blir begrenset.
Disse medlemmer vil legge vekt
på teknologiutvikling, kollektivtransport og utvikling av miljøvennlige
transportmidler.
Disse medlemmer viser til at
flere deltakere på Stortingets høring om Prop. 1 S (2015–2016) mener
at forslaget til statsbudsjett er for lite offensivt for å nå kravene
til innenlands kutt i utslipp.
Disse medlemmer viser til at
Transnova var en del av Statens vegvesen, men ble nedlagt fra 1. januar
2015 og overført til Enova. Hovedmålet med Transnova har vært å
bidra til reduserte klimautslipp fra transportsektoren gjennom tilskudd
til prosjekter. Disse medlemmer har merket seg at
flere deltakere på Stortingets høring om Prop. 1 S (2015–2016) er
bekymret for at transportsektoren får for lite oppmerksomhet i Enova.
Disse medlemmer viser til Norsk
trafikkbarometer for 2015 hvor 70 pst. oppgir at bilen er det foretrukne
transportmiddelet. Disse medlemmer mener det er viktig
med tiltak som støtter opp under formålet som bidrar til lavslippsamfunnets
mål om mindre utslipp fra persontrafikken. Flere steder i landet
er det etablert bilpooler for de som ønsker å dele bruken av bil
med andre. Disse medlemmer viser òg til vellykkede
forsøk i Bergen med å få arbeidspendlere til å kjøre sammen. Ved
bruk av appen Carma har over 2 600 brukere gjort over 20 000 samkjøringer
i årets første fire måneder. Disse medlemmer mener
at det er positivt at flere går sammen om å bruke kapasiteten som
ligger i hver bil. Disse medlemmer mener det ligger
et stort potensial i å endre folks reisevaner slik at de totale
klimautslippene går ned. Disse medlemmer mener erfaringene
med slike delingsordninger er spennende, og vil følge disse utviklingstrekkene
nøye framover.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i regjering startet tidenes samferdselsløft. De
vedtatte nasjonale transportplaner for perioden 2005–2013 ga et
viktig løft til samferdselssektoren. Planene ble også fulgt opp
med årlige bevilgninger over statsbudsjettene.
Disse medlemmer viser til at
nivået på Nasjonal transportplan 2014–2023 (Meld. St. 26 (2012–2013))
er historisk høyt med totalt 508 mrd. kroner til drift, vedlikehold
og investeringer i perioden. Disse medlemmer viser
til at forutsetningen er at det følges opp med årlige bevilgninger
over statsbudsjettet.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen på overordnet nivå følger opp Nasjonal transportplan
2014–2023 (Meld. St. 26 (2012–2013)) som regjeringen Stoltenberg
II la frem, jf. Innst. 450 S (2012–2013). Disse medlemmer er
tilfreds med dette.
Disse medlemmer tar til etterretning
at regjeringen nå er tilfreds med å oppfylle planen og ikke vil
innfri sine egne partiers løfter fra behandlingen av Nasjonal transportplan
2014–2023 (Meld. St. 26 (2012–2013)). Disse medlemmer viser
til at regjeringspartiet Høyre lovte 2 mrd. kroner mer årlig i sin
alternative nasjonale transportplan og at regjeringspartiet Fremskrittspartiet
lovte hele 45,5 mrd. kroner mer årlig til samferdsel i sin alternative
nasjonale transportplan. Disse medlemmer konstaterer
derfor at regjeringspartiene ikke følger opp sine egne løfter og
ambisjoner i samferdselssektoren.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen ønsker å:
Kutte midlene til
skredsikring riksveger med 266,3 mill. kroner
Redusere særskilte tilskudd til kollektivtransporten
med 14 mill. kroner
Redusere investeringer i jernbane med
1 511,8 mill. kroner
Redusere rammen til Kystverket med 96
mill. kroner
Redusere kjøp av posttjenester med 15
mill. kroner
Redusere tilskuddet til bredbåndsutbygging
med 58,5 mill. kroner.
Arbeiderpartiet vil videreføre den storsatsingen på
veg, jernbane, luftfart og havner vi startet i regjeringen og følger
derfor opp med nødvendige bevilgninger i vårt alternative statsbudsjett.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonal transportplan i periodene 2005–2009 og 2009–2013 ble overoppfylt.
For å sikre fortsatt legitimitet og tillit til planen som prioriteringsverktøy
for samferdsel, mener disse medlemmer at det er viktig
at rammene for planen innfris for fireårsperioden. Disse medlemmer viser
til at regjeringen ligger etter på bevilgninger for veg og Kystverket
i forhold til et flatt gjennomsnitt for perioden. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen vil følge opp med nødvendige midler til å nå rammene
for Nasjonal transportplan gjennom sitt forslag til statsbudsjett
for 2017.
Disse medlemmer viser til at
det i Nasjonal transportplan 2014–2023 (Meld. St. 26 (2012–2013)) er
en målsetting om å halvere den totale planleggingstiden for store
samferdselsprosjekt. I NTP er det angitt en rekke forslag til tiltak
på kort sikt. Ifølge svar på budsjettspørsmål nr. 551 har ikke regjeringen Solberg
utført noen systematisk kartlegging av tidsbruken i samferdselsprosjekter. Disse
medlemmer viser til regjeringen har gått høyt på banen med retorikk
om at alt skal gjøres mye raskere enn før. Disse medlemmer synes
det er passivt, og etterspør en raskere oppfølging av forslagene
i NTP.
Disse medlemmer vil følge opp
målsettingene i NTP og klimaforliket om økt kollektivsatsing for
å oppnå mer klimavennlig og effektiv persontransport over hele landet. Disse
medlemmer vil presisere at behovet for kollektivtransport
må finne sin løsning i hele landet, selv om behovene åpenbart er
størst og lettest å organisere i de mest befolkningstette områdene.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Meld. St. 27 (2014–2015) På rett spor – reform av jernbanesektoren,
jf. Innst. 386 S (2014–2015), og sine merknader i den forbindelse. Disse
medlemmer registrerer at den såkalte jernbanereformen vil
kreve store administrative ressurser, og ser med stor skepsis på
det store administrative apparatet som vil bli etablert. Disse
medlemmer er ikke enig i det stortingsflertallet har vedtatt,
og ville i stedet for full konkurranseutsetting og privatisering
ha brukt ressurser på å bedre jernbanens infrastruktur for å bygge
en mer moderne jernbane rustet for framtida.
Disse medlemmer ønsker et nasjonalt
løft for kollektivtransporten i de største byområdene. Disse
medlemmer viser til at veksten i persontrafikken i de største
byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange som
avtalt i klimaforliket, jf. Meld. St. 21 (2011–2012) og Innst. 390
S (2011–2012).
Disse medlemmer mener at staten
må ta et særlig ansvar for utbygging og drift av bybaner og busslinjer
med egne traseer, som er avgjørende for gode transportløsninger
i storbyene. Disse medlemmer mener at staten etter
forhandlinger med kommunene bør påta seg inntil 70 pst. av investeringsutgiftene
for slike prosjekter. Disse medlemmer mener et klart
krav til kommunene for å få denne statlige medvirkningen må være
at de forplikter seg til omfattende utbygging av boliger knyttet
til traseene.
Disse medlemmer mener at drosjene
har en plass som en del av et helhetlig system for kollektivtransport.
Særlig gjelder dette i distriktene.
Disse medlemmer viser til at
økning i merverdiavgiften og fjerning av sektorunntaket for differensiert
arbeidsgiveravgift begge trekker i feil retning for transportnæringen. Disse
medlemmer er bekymret for at det kan føre til en svekkelse
av tilbudet om kollektivtransport i strøk med lav befolkningstetthet.
Disse medlemmer viser til at
de som kjører turkjøring fra utlandet er fritatt for merverdiavgift. Disse
medlemmer har merket seg at økningen i merverdiavgift for
transportsektoren svekker konkurransekraften til norske turbiloperatører.
Disse medlemmer viser til at
transporttjenesten (TT-ordningen) er ment for dem som ikke kan benytte
ordinær kollektivtransport, som alternativ til kollektivreiser og
egen bil. For synshemmede og andre funksjonshemmede er TT-ordningen
viktig for å kunne leve et normalt aktivt hverdagsliv. Disse medlemmer har
merket seg at det er store variasjoner fylkene imellom, og mange
opplever ordningen mangelfull. Disse medlemmer mener
regjeringen bruker for langt tid med å finne en god, varig løsning
og mener tiden er overmoden for at forsøksordningen utvides til
flere fylker og på sikt innføres som en nasjonal ordning for brukere
med særlige behov.
Disse medlemmer viser til at
flere under Stortingets høring om Prop. 1 S (2015–2016) gav uttrykk
for bekymring i framdriften med å nå målet om et universelt utformet
transportsystem i 2025. Disse medlemmer viser til
at et av hovedmålene i Nasjonal transportplan 2014–2023 (Meld. St.
26 (2012–2013)) er at transportsystemet skal bli universelt utformet. Disse
medlemmer mener regjeringen må prioritere arbeidet med et
universelt utformet transportsystem høyere, slik at vi når målsettingen.
Disse medlemmer viser til at
det er en visjon i Nasjonal transportplan 2014–2023 (Meld. St. 26
(2012–2013)) at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller
hardt skadde i transportsektoren. Disse medlemmer mener
at til tross for en betydelig reduksjon i antall alvorlige trafikkulykker
de siste årene utgjør antall drepte og hardt skadde i vegtrafikken
fortsatt et alvorlig samfunnsproblem. Disse medlemmer viser
til at trafikksystemet er et samspill mellom trafikant, kjøretøy
og infrastruktur. Det er derfor nødvendig å arbeide målrettet på alle
tre områdene. Disse medlemmer er kritiske til at
regjeringen i for stor grad bare vektlegger trafikksikkerhet gjennom
forbedringer i infrastruktur. Disse medlemmer mener
trafikksikkerhetsarbeid rettet mot trafikanter og kjøretøy også
vil utgjøre avgjørende bidrag til å nå visjonen om null hardt skadde
og drepte i trafikken.
Disse medlemmer er gjort kjent
med at effektkravet fra Enova i forbindelse med utbygging av ladestasjoner
er satt til 50 kW. Hurtiglading er viktig for at elektriske kjøretøy
kan konkurrere effektivt mot biler med forbrenningsmotor. Vi vet
at batteriteknologien utvikles raskt og at batteriene blir større. Med
en slik utvikling er det av stor betydning at effektkapasiteten
og effektkravene ved utbygging av ladestasjoner tar opp i seg denne
utviklingen. Ved økt effektkrav i forbindelse med utbygging av ladestasjoner
vil ladetiden reduseres og slik sett øke mulighetene for elektrisk
transport. Disse medlemmer mener det bør stilles
krav om at effektkravet økes til 120 kW og at elektrisitetsnettet
i tilknytning til utbygging av ladestasjoner har tilstrekkelig med
kapasitet for å oppgraderes til ladere med høyere effekt etter hvert
som teknologien utvikles.
Disse medlemmer viser til at
gange er en del av løsningen for å nå målene om utslippsreduksjon
i klimaforliket, jf. Meld. St. 21 (2011–2012) og Innst. 390 S (2011–2012). Disse
medlemmer mener byer og tettsteder bør bli mer tilrettelagt
for gange gjennom en langsiktig utvikling av mer konsentrert by-
og tettstedsstruktur. Disse medlemmer viser til «Nasjonal
gåstrategi» utarbeidet av Statens vegvesen, og mener tiltak som
bedre skilting, fokus på samspill i trafikken, økt vedlikehold mv.
vil bidra til at flere vil velge gange som transportform.
Disse medlemmer viser til Forskningsrådets
rapport «Ingen vei utenom» som viser at det er et løft i transportrelatert
FoU, næringslivets og det offentliges innovasjonsevne. Disse
medlemmer slutter seg til behovet for å styrke disse områdene.
Disse medlemmer er svært kritiske
til kuttet på bredbåndsutbygging, og vil understreke at tilgang til
digital infrastruktur for alle er viktig for god kommunikasjon og
vekst i hele landet. Disse medlemmer har merket seg
at regjeringen har valgt å ikke innfri regjeringserklæringens løfte
om å tilgodese IKT-infrastruktur og bredbånd med avkastning fra infrastrukturfondet.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2016
tar utgangspunkt i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf.
Prop. 1 S (2015–2016), Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016) og Prop.
1 S Tillegg 2 (2015–2016). Dette medlem viser til
at Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett fremgår av finansinnstillingen,
jf. Innst. 2 S (2015–2016), samt Innst. 13 S (2015–2016), denne innstillingen,
i form av primærstandpunkter i generell merknad og merknader under
de enkelte kapitler. Dette medlem viser videre til
at det er inngått en budsjettavtale mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre og at dette medlem som følge
av dette slutter seg til de endringer som følger av avtalen.
Trygge og effektive veier er viktig for folk
og næringsliv i hele landet. Dette medlem mener sikkerheten
på vei må styrkes og rasfare reduseres. Jernbanen skal forbedres
gjennom reformer, fornyelse og økte bevilgninger. I Kristelig Folkepartis
alternative statsbudsjett styrkes sikkerheten på vei, det foreslås
å opprette en ny nasjonal TT-ordning og det satses på bredbånd og
fiskerihavner for å styrke næringsgrunnlaget i distriktene.
Dette medlem mener transportsektoren
trenger fornyelse, og dette medlem er derfor positiv til
at det nye politiske flertallet nå tar viktige grep. Det trengs
store reformer både på vei og bane. Reisehverdagen skal bli sikrere,
mer effektiv og mer miljøvennlig. Dette medlem er
svært tilfreds med at det politiske flertallet bestående av Kristelig
Folkeparti, Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre har sørget for
å vedta nødvendige reformer både på vei og bane. Strukturelle endringer
for hvordan vi finansierer, planlegger og bygger vei og bane i Norge,
har vært etterlyst lenge, og dette medlem mener det
var på høy tid å få på plass de nødvendige vedtak som muliggjør
en fornyelse av samferdselssektoren slik Kristelig Folkeparti har
programfestet og etterlyst. Dette medlem er derfor
glad for, og støtter opp om, de hovedgrep som tas av Solberg-regjeringen
på samferdselsområdet.
Dette medlem viser til at samferdsel
er et viktig satsingsområde for Kristelig Folkeparti, der framkommelighet,
tilgjengelighet, trafikksikkerhet og miljøhensyn vektlegges.
Dette medlem peker på at framkommelighet er
et grunnleggende behov i distriktene og i byområdene, for næringslivet
og for enkeltpersoner i hverdagen, inkludert funksjonshemmede. Satsing
på infrastruktur er investering i framtidig livskvalitet, utvikling
og verdiskaping. Dette medlem mener samferdselssektoren
lenge har lidd under manglende ressurser og uforutsigbare rammevilkår,
med dårlige veier og sviktende kollektivtilbud som resultat.
Dette medlem mener det trengs
større forutsigbarhet for prosjekt som går over tid. Avbrudd i utbygginger
som følge av omprioriteringer på de årlige statsbudsjettene, er
lite effektivt og irriterende for folk som rammes. Dette
medlem har lenge etterlyst finansieringssystemer hvor planlagte
og påbegynte prosjekter i større grad kan gjennomføres i sammenheng,
og dette medlem er glad for at regjeringens reformarbeid
på samferdselsfeltet nettopp har dette som siktemål. Dette
medlem mener det må legges til rette for nye finansieringsmuligheter
og alternative organiseringsformer, slik at investeringstakten både
på vei, bane og kollektiv kan økes. Samtidig mener dette
medlem det er stort behov for en ny insentivstruktur i norsk
jernbanesektor, og dette medlem vil understreke at
Kristelig Folkeparti vil ha en ny dynamikk med økt konkurranse inn i
norsk jernbanesektor til det beste for kundene. Dette medlem vil
styrke toget som attraktivt transportmiddel. Da kreves et pålitelig
togtilbud, tilstrekkelig kapasitet, god komfort og høy sikkerhet. Driftsstabil
og kapasitetssterk infrastruktur og togmateriell som håndterer store
transportstrømmer, er nødvendig for å bedre togtilbudet. Dette
medlem mener derfor det er riktig med en solid satsing på vedlikehold
av jernbanens infrastruktur. En mer velfungerende jernbane vil også
være et godt virkemiddel i arbeidet med å lette boligpresset i storbyene.
Befolkningsveksten er sterk i og rundt de store byene. Dette
medlem mener det er viktig at kollektivnettet i byene bygges
ut for å gi de som ønsker det et alternativ til bil der det er mulig
og hensiktsmessig, og dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett der kollektivsatsingen i byene
styrkes med 100 mill. kroner.
Dette medlem er bekymret for
at mange bilister i dag må leve med svært rasutsatte veier. Det
er en belastning for den enkelte og fører til mye utrygghet i hverdagen. Dette
medlem vil styrke satsingen på rassikring og viser til Kristelig
Folkepartis alternative budsjett hvor det foreslås å øke bevilgingen til
rassikring av fylkesveier med 150 mill. kroner.
Dette medlem viser til at Transporttjenesten (TT)
er ment for dem som ikke kan benytte ordinær kollektivtransport
som alternativ til kollektivreiser og egen bil. For synshemmede
og andre med sansenedsettelse er TT-ordningen viktig for å kunne
leve et normalt aktivt hverdagsliv. Dette medlem har merket
seg at det er store variasjoner fylkene imellom, og mange opplever
ordningen mangelfull. Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti vil opprette en nasjonal TT-ordning for brukere med særlige
behov, og viser i den forbindelse til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett der det foreslås å bevilge midler til en fullskala nasjonal
TT-ordning for brukere med særlige behov.
Dette medlem vil legge til rette
for at flere kan bruke elbil både i bysentra og over lengre avstander,
og sammenhengende utbygging av ladeinfrastruktur er derfor viktig.
Mye ligger til rette for økt bruk av elbil de neste årene, og dette
medlem mener utviklingen må følges opp av økt utbygging
av ladeinfrastruktur. Dette medlem er opptatt av
at Transnovas oppgaveportefølje ivaretas og styrkes innenfor rammen
av Enova.
Dette medlem vil støtte opp om
Norsk elbilforenings virksomhet. Dette medlem viser
til at Norsk elbilforening blant annet driver arbeid overfor fylker,
kommuner, borettslag, bransje og entreprenører, i tillegg til at
foreningen representerer Norge som foregangsland på elbil i verden. Dette
medlem mener fortellingen om det norske elbileventyret er svært
god reklame for Norge, og viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett der det foreslås å løfte Norsk elbilforening inn på statsbudsjettet
med en bevilging på 2,5 mill. kroner.
Dette medlem mener det må satses
mer på bedre tilrettelegging for syklister, flere og bedre sykkelveier. Dette
medlem peker på at kommuner og fylkeskommuner har et betydelig
ansvar for å legge til rette for trafikksikre løsninger for gående
og syklende. Dette medlem er derfor tilfreds med
at Kristelig Folkeparti gjennom forhandlinger med regjeringspartiene
og Venstre fikk på plass en belønningsordning for gang- og sykkelveier. Dette medlem viser
til at ordningen har som formål å belønne kommuner som satser på
bygging av gang- og sykkelvei. Dette medlem vil øke
den statlige bevilgningen til ordningen, og viser til at Kristelig
Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett for 2016 foreslår å
bevilge 50 mill. kroner til belønningsordningen for gang- og sykkelvei
utover regjeringens forslag.
Dette medlem mener det er behov
for et betydelig løft innen det trafikantrettede trafikksikkerhetsarbeidet.
Det må motiveres til mer etterspørsel etter trafikksikkerhet i befolkningen
og det trengs større fokus på det lokale trafikksikkerhetsarbeidet
i kommuner og fylker. Dette medlem viser til at Trygg
Trafikk fyller en viktig rolle i trafikksikkerhetsarbeidet, og gjør
en viktig jobb for trafikksikkerheten blant barn og unge. Dette
medlem mener det er svært viktig å lære barn og unge trygg
trafikkatferd. Dette behovet forsterker seg ytterligere ved at det
i de kommende årene også ligger an til en kraftig vekst i trafikken. Dette
medlem viser til at opplæring i trafikkforståelse, og det
å kunne ferdes i trafikken, vil bli stadig viktigere i fremtiden. Dette medlem peker
på at holdningsskapende og forebyggende trafikksikkerhetsarbeid
er et langsiktig og krevende arbeid, som krever innsats over tid.
Dette medlem mener det er viktig
at staten bidrar til å styrke Trygg Trafikks aktivitet, og viser
til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett hvor det foreslås
å øke bevilgningen til Trygg Trafikk med 6,5 mill. kroner, utover
regjeringens forslag.
Dette medlem vil støtte opp om
bosettingen og fiskerinæringen langs kysten. Havressursene skal kunne
utnyttes på en god og trygg måte. Tilskuddsordningen til kommunale
fiskerihavner er et viktig tiltak for å sikre fiskerinæringens infrastruktur
og for å redde liv. Dette medlem viser til at det
i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett foreslås å styrke
denne tilskuddsordningen med 40 mill. kroner.
Dette medlem viser til at bredbånd
og effektive IKT-systemer er viktig og helt sentralt for innbyggere
og næringsliv i hele landet. Dette medlem er skuffet
over at regjeringen kutter i bevilgningene til bredbånd, og dette
medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett
der det foreslås å øke bevilgingen til bredbånd for å styrke næringsgrunnlaget
i distriktene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at en sterk infrastruktur- og transportpolitikk er en nødvendig
forutsetning for visjonen om å ta hele Norge i bruk. Dette
medlem vil utvikle et moderne og framtidsrettet transportsystem
som gjør trafikkavviklingen enklere, raskere og tryggere. Dette
vil styrke konkurransekraften til næringslivet i hele landet, gi
et bedre bymiljø og en sterkere nasjonal klimainnsats, og styrke
regional og lokal utvikling. Det viktigste samferdselspolitiske
grepet i Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2016 er å
følge opp Nasjonal transportplan for 2014–2023. Dette medlem vil
understreke at det er denne transportplanen, som ble lagt fram av
en samferdselsminister fra Senterpartiet, som regjeringen nå er
i ferd med å iverksette. Dette medlem er glad for
dette, men mener at regjeringen på egen kjøl har introdusert noen
uheldige feilprioriteringer som burde vært korrigert.
Dette medlem vil særlig peke
på nedprioriteringen av samferdselstiltak i distriktene og nevner også
regjeringens kraftige forverring av pendlernes skattevilkår. Dette
medlem mener det må satses kraftig på rassikring, fjerning
av flaskehalser på veinettet, krysningsspor på jernbanen, sterk
satsing på havner og farleder, og utbygging av bredbåndsdekningen
i distriktene og mobilnettet langs transportårene.
Dette medlem legger vekt på at
regjeringen på flere måter har forverret den økonomiske situasjonen
i fylker med et krevende ansvarsområde på transportfeltet. Dette
medlem vil understreke at romsligere statlige overføringer
til kommunesektoren som Senterpartiet foreslår, på en kraftfull
måte vil styrke fylkeskommuners og primærkommuners muligheter til
å prioritere infrastruktur på egne budsjetter.
Dette medlem er svært opptatt
av å unngå et klasseskille på vegene, hvor fylkesvegene forfaller mens
riksvegene settes i stand. Dette medlem viser i den
forbindelse til et forslag om kraftig økning av de statlige midlene
til fylkeskommunene i Senterpartiets alternative budsjett, øremerket
til vedlikehold av fylkesveger. Dette medlem vil
understreke at det viktigste for trafikantene er et sammenhengende,
godt vegnett, uavhengig av hvilket forvaltningsnivå som eier vegen
de kjører på, og dette medlem vil gi honnør til fylkeskommunenes
innsats for å ivareta sine forpliktelser på samferdselsområdet innenfor
utilstrekkelige rammer.
Dette medlem viser til at omleggingen
av inntektssystemet for fylkeskommunene, de såkalte fylkesnøklene,
var ett av de store spørsmål i debatten om statsbudsjett høsten
2014. Senterpartiet støttet ikke regjeringens forslag til ny inntektsmodell
fordi kriteriene var dårlig utredet og ga store utslag. Dette
medlem minner om at noen fylker kom særlig dårlig ut, først
og fremst de som hadde en stor andel båt- og ferjedrift og spredt
bosetting: Nordland, Troms, Finnmark og Sogn og Fjordane.
Dette medlem viser også til at
et samlet storting har erkjent disse problemene og innført en tapskompensasjonsordning
for fylkene som kommer dårligst ut. Men denne gir ikke tilstrekkelig
kompensasjon for de berørte fylkene, og dette medlem viser
til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2016 fremmer
forslag om å styrke fylkeskommunenes rammer for å øke bevilgningene
til båt- og ferjedrift og styrke tapskompensasjonsordning.
Dette medlem vil bemerke at mange
bedrifter sliter med å opprettholde lønnsomheten i forlengelse av
den svake utviklingen i norsk oljenæring, særlig på Sør- og Vestlandet. Dette
medlem mener det er helt nødvendig å stimulere norsk næringsliv
i en periode med svak utvikling, og minner derfor om at Senterpartiet
har fremmet forslag i sitt alternative statsbudsjett om halvering
av bompengesatsene for tunge kjøretøy fra 1. februar 2016. Dette
medlem understreker at forslaget ikke er ment å føre til høyere
bompengetakster for andre kjøretøy, og at Senterpartiet foreslår
at staten skal dekke inntektstapet for bompengeselskapene.
Dette medlem minner videre om
at den omfattende godstrafikken på veinettet innebærer en betydelig
utfordring som sikkerhetsproblem, slitasjeproblem for vegene og
klimaproblem. Dette medlem mener derfor at det bør
satses kraftig for å vri godstrafikken over fra veg til jernbane
og sjø. Hvis man stimulerer til dette, vil antall ulykker gå ned
og Norge vil være bedre i stand til å nå sine mål for utslippsreduksjoner
fra godstransportsektoren. Dette er en strategisk viktig satsing
i en fase hvor godstransporten forventes å øke betydelig.
Dette medlem vil videre peke
på det er helt nødvendig å styrke regulariteten for godstransport
på jernbane – særlig på de lange transportstrekningene mellom landsdelene. Dette
medlem mener derfor det er strategisk viktig at det legges
opp til en stor satsing på bygging av krysningsspor på jernbanen, og
viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for
2016 har foreslått å øke jernbaneinvesteringene med 235 mill. kroner
for å takle utfordringene på dette feltet.
Dette medlem viser også til at
det er nødvendig å styrke utbyggingen av havner og farleder for
å kunne få mer gods på sjøgående transport. Dette medlem viser
i den sammenheng til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett
for 2016 følger opp nærskipsfartsstrategien med å etablere en egen
insitamentsordning for godstransport på båt, kostnadsberegnet til
50 mill. kroner. Det er dette medlems oppfatning
at ordningen må videreføres i et langsiktig perspektiv, trolig i
hele inneværende NTP-periode (fram til 2023). Dette medlem presiserer
at ordningen innrettes slik at man gir en «økobonus» til transportkjøpere
som bruker sjøtransport i gitte transportkorridorer. Videre bør
ordningen gjelde både for innen- og utenlands gods, og transportkjøper
kan fritt velge sjøtransportleverandør.
Videre mener dette medlem at
Norge trenger en plan for bedre «intermodalitet». Det er stort behov for
å koble sjøsiden bedre sammen med landsiden, spesielt når det gjelder
ankomst til havn for godstransport som kommer per veg eller jernbane. Dette
medlem viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett
for 2016 foreslår en bevilgning på 50 mill. kroner til en slik plan. Dette
medlem viser videre til at Senterpartiet i sitt alternative
statsbudsjett for 2016 foreslår å bevilge 50 mill. kroner til Borg
havn i Østfold, som må mudres og utbedres. Tiltakene er viktige,
både for å ivareta næringslivet og arbeidsplassene i regionen rundt
nedre Glomma – og det er dette medlems klare oppfatning
at denne havnen må fungere, hvis målsettingen om nasjonal satsing
på godstrafikk på skip skal nås.
Dette medlem viser også til at
regjeringen går inn for å endre politikk når det gjelder fiskerihavnene,
og at det fra og med 2016 blir foreslått å avvikle tilskuddsordningen
rettet mot kommunale fiskerihavner. Dette medlem viser
til at Senterpartiet vil gå motsatt vei, og foreslår å styrke den
statlige tilskuddsordningen til fiskerihavnanlegg med 70 mill. kroner. Dette
medlem understreker at dette er ett av mange forslag i Senterpartiets
alternative budsjett som vil bidra til å styrke bosettingen og fiskerinæringen
langs kysten, noe som vil gi nasjonale så vel som lokale og regionale
gevinster.
Dette medlem minner også om at
det nåværende, offentlige vegnettet gir store konkurranseulemper
for norsk skogindustri. Det er viktig for effektiviseringen av tømmertransporten
at man fjerner «flaskehalser» som hindrer innføring av 60 tonn totalvekt
og 24 meter lange vogntog på vegnettet. Senterpartiet har i sitt
alternative statsbudsjett for 2016 prioritert en egen satsing på
å fjerne «flaskehalser» på riksveier, fylkesveier og kommuneveier,
og har satt av 390 mill. kroner til slike tiltak i løpet av året.
Dette medlem har med uro merket
seg at forslaget til 2016-budsjett forverrer pendlernes kår, tredje
året på rad. Regjeringen kutter igjen i pendlernes skattefradrag,
og denne gangen kraftig. Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative statsbudsjett for 2016, hvor det foreslås skattelette
for pendlere. Dette medlem understreker videre at mange
pendlere sliter i dag med overbelastet infrastruktur i de største
byregionene. Det er mangel på gode overganger mellom bil og kollektivtransport. Dette
medlem viser derfor til Senterpartiet alternative statsbudsjett
for 2016, hvor det foreslås en nasjonal plan for å styrke kapasiteten
for parkering ved «strategisk viktige» kollektivknutepunkt i storbyregionene
Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Det er dette medlems oppfatning
at en slik plan bør ha som målsetting å tilføre de sentrale stoppestedene rundt
de største byene 8 000 nye parkeringsplasser.
Flytransport står for en viktig del av persontransporten
i store deler av landet. Dette medlem minner om at
fly er det eneste reelle alternativ for lange reiser i flere regioner. Dette
medlem minner videre om Senterpartiets prinsipielle holdning
til disse, nemlig at ingen flyplasser på kortbanenettet skal legges
ned med mindre det ikke er lokal tilslutning til dette. Dette
medlem viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett
for 2016 foreslår å styrke kortbanenettets stilling gjennom forbedret
rammevilkår.
Dette medlem minner videre om
at Avinor i dag driver 46 flyplasser, og videre at kun et fåtall
av disse går med overskudd. Kryssubsidiering mellom «lønnsomme»
og «ulønnsomme» flyplasser fører til at alle kan opprettholdes. Dette
medlem viser til at regjeringen har varslet at Avinor skal
kutte 1,5 mrd. kroner på tre år (2015–2018), noe som særlig kan
true flyplasser på Helgeland og i Lofoten.
Dette medlem understreker at
Norges klimamål krever store utslippskutt i transportsektoren, og viser
til en rekke forslag i Senterpartiets alternative budsjett som har
dette siktemålet.
Dette medlem viser til at Transnovas
oppgaver 1. januar 2015 ble integrert i Enovas virkefelt, men at
sentrale aktører mener Enova har brukt lang tid på å finne innretning
på de støtteordningene som skal bidra til omlegginger i transportsektoren. Dette
medlem understreker at de tiltak som til nå er lansert,
ikke er tilstrekkelige, og det haster med å få på plass nye og forsterkede
virkemidler som kan stimulere nullutslippsløsninger i transportsektoren. Dette
medlem vil også minne om at det er et presserende behov
for å stimulere overgangen til en ny og mer miljøvennlig bilpark
hvor ladbare biler, hydrogen og biodrivstoff spiller en sentral
rolle. Dette krever store investeringer i lade- og påfyllingsinfrastruktur
i hele landet.
Dette medlem vil peke på det
særlig fortjenestefulle arbeidet Trygg Trafikk utfører til beste
for samfunnet. Organisasjonen har bedt staten om støtte til å gjennomføre
fire nasjonale tiltak, og dette medlem vil nevne
disse: 1) Kampanje for mer refleksbruk, 2) Kampanje for mer bruk
av sykkelhjelm, 3) Kursvirksomhet unge bilførere, 4) Godkjenningsordningen
«Trafikksikker kommune».
Dette medlem viser til Senterpartiets
alternative budsjett hvor det er foreslått 7 mill. kroner til disse
høyst nødvendige tiltakene.
Dette medlem minner om at faren
for ras er en uhyggelig realitet for veifarende i mange deler av landet.
Etter dette medlems mening er en av de største svakhetene
ved regjeringens samferdselspolitikk at den ikke prioriterer innsatsen
for å sikre veinettet mot ras høyt nok. Dette medlem viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2016, hvor det
foreslås å øke bevilgningene til rassikring på riksveger med 200
mill. kroner og på fylkesveger med 200 mill. kroner, noe som til
sammen utgjør en satsing på rassikring på 400 mill. kroner. Dette
medlem minner om at klimaendringer gjør at det raser oftere
og på flere steder enn før, derfor er det behov for en sterkere
innsats.
Dette medlem har med stor undring
registrert at regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2016
foreslår å kutte bevilgningen som bidrar til bedre bredbåndsdekning
i områder hvor det kommersielle potensialet vurderes å være for
svakt, fra 110 mill. kroner til 51,5 mill. kroner. Dette
medlem viser til Senterpartiets alternative budsjett for
2016 hvor det foreslås å styrke bevilgningen med 210 mill. kroner.
Det er dette medlems klare oppfatning
at alle må kunne ta del i den nye, digitale virkeligheten – og Norge
er inne i en investeringsfase hvor grunnlaget for dette skal legges.
Tilgang til moderne ekom-tjenester som mobil og bredbånd er blitt
en nødvendighet, både for privatpersoner og bedrifter. Ekom-tjenestene
reduserer avstandsulemper og bidrar til å opprettholde bosetting
i distriktene, og blir viktigere og viktigere for reiselivsnæringene.
De som rammes av dårlig mobildekning eller ikke har bredbånd, har vanskelig
for å gjøre seg nytte av tjenester det private og offentlige tilbyr,
og som det i økende grad forutsettes skal skje digitalt.
Dette medlem minner også om at
det er store utfordringer knyttet til mobildekningen langs hovedferdselsårene,
blant annet langs toglinjene. Mobildekning langs toglinjene, i tunneler
og på viktige ferjeruter er viktig for å gjøre arbeid under reise
mulig, samtidig som det vil gjøre det mer attraktivt å velge toget
som reisemiddel over lengre strekk. Dette medlem viser
til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2016 foreslår
å sette av 150 mill. kroner til å bedre mobildekningen langs hovedferdselsårene.
Dette medlem ber også om at regjeringen kommer
tilbake til Stortinget med et forslag om å etablere en støtteordning
til investeringer for å legge fiberkabler til utlandet når kraftkabler
likevel skal bygges.
Dette medlem minner om at den
foreløpige evalueringen av forsøksprosjektet «Forbedret TT-tilbud
til brukere med særlige behov» tyder på at forsøkene har vært en
suksess i Nord-Trøndelag og i Møre og Romsdal, og at de har bedret
livskvaliteten til målgruppa på en skjellsettende måte. Dette
medlem mener det er uheldig at regjeringen avvikler forsøkene
og viser til at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett for
2016 har foreslått å opprettholde og utvide forsøksordningen, slik
at flere brukere i flere fylker kan nyte godt av den. Senterpartiets
bevilgningsforslag i 2016 er et ledd i en foreslått opptrapping over
fem år for å gjøre ordningen landsdekkende for brukere med spesielt
sterkt behov.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstre i sitt forslag til statsbudsjett for 2016 foreslår at
ramme 17 settes til 57 816 603 000 kroner, som er en økning i forhold
til regjeringens forslag på 676 238 000 kroner.
Dette medlem viser til at Venstres
helhetlige forslag til statsbudsjett for 2016 tar utgangspunkt i budsjettforslaget
fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2015–2016), samt tilleggsproposisjoner
1–2. Konkrete endringer på rammeområde 17 i forhold til regjeringens
forslag følger av omtale og tabeller under.
Dette medlem vil peke på at samferdselssektoren
må ta sin del av ansvaret for å redusere de nasjonale klimagassutslippene.
Venstres hovedprioritet i samferdselspolitikken er derfor å intensivere
utbyggingen av en konkurransedyktig infrastruktur for miljøvennlig
og ressurssparende gods- og persontrafikk. Dette er sammen med å
sikre et sikkert transportsystem for alle en av de viktigste nasjonale
oppgavene i de kommende årene.
Dette medlem vil peke på at gode
veier er viktig for god fremkommelighet mellom regionene for økt
verdiskaping, utvikling av levedyktige distrikter og for å dekke
næringslivets transportbehov. Dette medlem mener
både fylkesveinettet og stamveinettet må få høyere standard. For
å få ned tallet på drepte og skadde i trafikken, er det nødvendig å
innrette transportsystemet slik at det fremmer trafikksikker atferd
og samtidig beskytter mot fatale konsekvenser av farlig kjøring.
Dette medlem mener klimaforliket
på Stortinget må oppfylles. Derfor prioriterer dette medlem tiltakene
som går til å oppfylle disse målene i Nasjonal transportplan. Dette
medlem mener at vegprosjektene skal gjennomføres, men viser
til at Venstre foreslår mer samlet på riksveginvesteringer enn det
som ble budsjettert for i 2015. Dette medlem viser
til at Venstre prioriterer å bygge prosjekter innenfor miljø, kollektivtrafikk,
sykkel/gange og jernbane først. Dette medlem peker
på at Venstre vil omprioriterer 2 mrd. kroner av riksveginvesteringene,
hvorav 400 mill. kroner til rentekompensasjon for bompengelån som
Stortinget stemte ned så sent som i juni (2015), fra større veiinvesteringer
til andre riksveginvesteringer og kollektivtrafikk, sykkel og gange.
Dette medlem mener all transportvekst
i og mellom de største byene i Sør-Norge i fremtiden bør skje med
jernbane og kollektivtrafikk. Dette medlem viser
til at dagens jernbane er svingete og gammel, preget av ustabilitet,
tekniske feil og klimatiske påkjenninger. Dette medlem peker
derfor på at Venstre vil ruste opp dagens baner og bygge nye og
mer konkurransedyktige traseer. Dette medlem vil
at jernbanen skal være ryggraden i transportsystemet, både for nærtrafikk,
fjerntrafikk og godstrafikk. Dette medlem mener dobbeltspor
fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer og banebygging rundt de
største byene er første etappe i et moderne jernbanenett mellom
landsdelene i Norge, både for person- og godstransport. Et moderne
dobbeltspor på Østfoldbanen er første etappe av høyhastighetsbane
til Europa. Dette medlem vil ha som mål å ferdigstille
InterCity-strekningene innen 2025.
Dette medlem peker på at for
å realisere store infrastrukturprosjekter er det behov for nye måter å
planlegge, finansiere og gjennomføre utbygging på. Dette
medlem mener det er behov for økte bevilgninger, mer forutsigbar
finansiering og utbygging av lengre strekninger av gangen, ikke
oppdeling i små delstrekninger. Ved å organisere utbyggingen riktig
mener dette medlem at det er mulig å få mer ut per
investerte krone. Det gir økonomiske besparelser, bedre fremdrift
og større sannsynlighet for fullføring innen tidsrammen.
Dette medlem vil åpne for større
konkurranse om oppdragene for å tiltrekke utenlandske entreprenører,
for å avlaste norsk anleggsbransje og hindre kostnadsvekst. I perioder
med innstramminger i statsfinansene ellers i Europa gjør også store
prosjekter det mulig for Norge å bidra til sysselsetting av ledige
anleggsarbeidere og bruke utstyr fra andre europeiske land.
Dette medlem er bekymret for
vedlikeholdet av jernbanen, og de forsinkelsene som dette vil medføre
på togtrafikken. Ifølge Jernbaneverket vil regjeringens forslag
til statsbudsjett føre til større vedlikeholdsetterslep på jernbanen. Dette
medlem vil legge Jernbaneverkets innspill til Nasjonal transportplan
(NTP) 2014–2023 for vedlikehold og opprustning av jernbanen til
grunn for sin politikk, og vil derfor øke vedlikeholdet på jernbanen
med 100 mill. kroner.
Dette medlem viser videre til
at regjeringen i forbindelse med Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016) foreslår
å redusere de samlede bevilgningene til jernbanevedlikehold med
193,3 mill. kroner. Dette medlem støtter ikke dette
forslaget og vil derfor reversere det foreslåtte innsparingstiltaket.
Dette medlem viser til at det
er mulig å investere mer i jernbanen i 2016. Dette medlem setter
av midler til blant annet Sørumsand stasjon, tiltak for nye tog
på Vossebanen, økt tilgjengelighet på Skøyen stasjon, sykkel og
innfartsparkering, kapasitetsøkende tiltak i Oslo-området, Heggestad
container-terminal og planleggingsmidler til blant annet krysningsspor
Reinsvoll/Gjøvikbanen, dobbeltspor på Ofotbanen, sammenkobling av
Vestfoldbanen og Sørlandsbanen og vendespor på Asker stasjon.
Dette medlem mener både Solørbanen
og Rørosbanen er viktige for gods- og tømmertransporten for sentrale
deler av landet. Dette medlem ber derfor regjeringen
planlegge for elektrifisering av Solørbanen og Rørosbanen.
Dette medlem mener den lille,
gjenstående strekningen på Bratsbergbanen bør elektrifiseres, og ber
regjeringen planlegge for elektrifisering av Bratsbergbanen.
På bakgrunn av dette vil dette medlem øke investeringene
til jernbane med 515 mill. kroner.
Dette medlem viser til at kollektivtilbudet må
være konkurransedyktig med alternativene også på pris. Dette
medlem vil prioritere pendlerne, og vil redusere prisen
på månedskort og årskort med 20 pst., samtidig som studentrabatten
blir økt fra 25 pst. til 40 pst. Samlet vil dette medlem foreslå
å bevilge 64,4 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem viser til at stadig
mer gods kjøres på vei, og ikke på sjø og bane. Dette medlem mener
det er et stort behov og potensial for å få mer gods over fra vei
til sjø, og vil foreslå å bevilge 50 mill. kroner for å få fortgang
i dette arbeidet.
Dette medlem er bekymret for
regjeringens arbeid med øvrig kollektivtrafikk. Dette medlem vil
peke på at det er nødvendig å trappe opp innsatsen innen kollektivtrafikken,
og det er viktig at staten tar mer ansvar på dette området. Dette
medlem peker på at dagens overføringer gjennom belønningsordningen
ikke er tilstrekkelig for å realisere klimameldingens mål om at
trafikkveksten i og rundt de store byene skal tas med kollektivtrafikk. Dette medlem foreslår
derfor å øke tilskuddet til belønningsmidlene med 500 mill. kroner.
Dette medlem peker på at bybanesatsinger
i de store byene skal ha en statlig finansiering på 50 pst. Det
er avgjørende at staten bidrar økonomisk til å løfte store prosjekter
i norske byer, slik at byene settes i stand til å løse trafikkutfordringen
på en miljøvennlig måte. Dette gir rom for at storbyer kan øke satsingen
på kollektivtrafikk. Dette medlem vil derfor øke
overføringene til dette formålet med 415 mill. kroner, og vil inkludere
planleggingsmidler også til T-bane til Ahus og T-baneutvidelse i
Bærum.
Dette medlem ønsker økt overføring
til sykling og gange velkommen, og foreslår en belønningsordning
hvor staten bidrar med 25 pst. eller tilsvarende 500 000 kroner
per million kommunene bruker på nye gang- og sykkelveier, og øker
derfor overføringene til belønningsordningen for sykkel med 400 mill.
kroner. Dette medlem viser videre til at regjeringen
ikke følger opp NTP sine ambisjoner for gang- og sykkelvei, kollektivtransport
og holdeplasser og miljø- og servicetiltak. Dette medlem vil derfor
styrke dette arbeidet med 255 mill. kroner, inkludert 25 mill. kroner
til nasjonale sykkelturistveier.
Dette medlem vil også peke på
behovet for at det utvikles og legges til rette for en mer miljøvennlig
vegtrafikk. Det er særlig viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig
teknologi og miljøvennlige drivstoff. Dette medlem viser
til at Forskningsrådets program Maroff, Energiex og Transport2025
er underfinansiert, og vil styrke denne forskningen med 50 mill.
kroner. Dette medlem mener det finnes store muligheter
for å erstatte fossile ferger og båter med hydrogendrift. Dette
medlem mener staten må dekke en stor del av utviklingskostnadene
for et slikt prosjekt, og foreslår derfor 12 mill. kroner til et slikt
utviklingsprosjekt. Dette medlem mener det er helt
nødvendig med en miljømessig fornyelse av fergeflåten og at det
må stilles krav til nullutslippsteknologi i alle nye fergeanbud
og kjøp av riksvegfergetjenester fra 1. januar 2016.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at det settes krav
om nullutslippsteknologi ved alle nye fergeanbud og kjøp av riksvegfergetjenester
fra 1. januar 2016.»
Dette medlem viser til at jordskred
forårsaker store forsinkelser og problemer for transporten og næringslivet
over hele landet. Dette medlem vil derfor øke bevilgningene
til skredsikring langs fylkesveiene med 100 mill. kroner.
Dette medlem er opptatt av å
sikre et høyt tempo i opprustningen av kyststamveien E39 gjennom
Sogn og Fjordane. Dette medlem vil fremskynde byggestart
for strekningen E39 Sandane–Byrkjelo. Dette medlem vil
på denne bakgrunn foreslå 5 mill. kroner til planleggingsmidler
til dette prosjektet.
Dette medlem viser til at tilskuddsordning for
bredbåndsutbygging skal sikre alle husstander i Norge et bredbåndstilbud
av grunnleggende god kvalitet. Dette medlem mener
at målet må være at 100 pst. av landets husstander de nærmeste årene skal
få et godt bredbåndstilbud. Dette medlem mener at
tilskuddsordningen skal brukes til å øke bredbåndskapasiteten og
mobildekningen i områder der markedet ikke fungerer godt nok, og
vil øke denne satsingen med 140 mill. kroner.
Dette medlem vil videreføre den
nasjonale forsøksordningen med TT-reiser også i 2016, og foreslår
å bevilge 11 mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem viser til at Stortinget
har vedtatt å avvikle støtten til ombæring av lørdagspost fra 1. januar
2016. Denne avviklingen vil regjeringen nå utsette til 1. juli 2016
fordi staten trolig ikke rekker å inngå avtaler eller utpeke en
leveringspliktig tilbyder tidlig nok. Dette medlem vil
ikke akseptere denne sendrektigheten som koster 185 mill. kroner,
og foreslår derfor å kutte bevilgningene med tilsvarende beløp.
Dette medlem støtter heller ikke
regjeringens forslag om å øke satsen fra 8 til 10 pst. i lav moms.
Det vil således ikke være behov for å kompensere for kjøp av transporttjenester
med 67 mill. kroner knyttet til dette forslaget.
Dette medlem viser videre til
at regjeringen i forbindelse med Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016) foreslår
å redusere de samlede bevilgningene til vedlikehold på riksveiene
med 110,5 mill. kroner, bevilgningene til Direktoratet for nødkommunikasjon med
5,1 mill. kroner og til Kystverket med 2 mill. kroner. Dette
medlem støtter ikke disse forslagene og vil derfor reversere
de foreslåtte innsparingstiltakene.
Samlet foreslår dette medlem følgende
konkrete endringer under rammeområde 17, Transport og kommunikasjon:
| Bokført (mill. kroner) |
| |
Direktoratet for nødkommunikasjon | 5,1 |
Maroff, Energiex og Transport2025 | 50,0 |
Drift og vedlikehold, riksveier (reversering
av kutt, tillegg 1) | 110,5 |
Planmidler, E39 Sandane–Byrkjelo | 5,0 |
Gang- og sykkelvei | 100,0 |
Kollektivfelt og holdeplasser | 100,0 |
Miljø- og servicetiltak | 40,0 |
Nasjonale sykkelturistveier | 25,0 |
Bymiljøavtaler | 400,0 |
Rassikring, fylkesveger | 100,0 |
Tilskudd til gang- og sykkelveier | 400,0 |
Utviklingskontrakt for hydrogenferge | 12,0 |
Sette krav om nullutslippsteknologi
ved alle nye fergeanbud/kjøp av riksvegfergetjenester fra 1.1.2016 | 0,0 |
Planleggings- og prosjekteringsmidler
for t-baneutvidelse i Bærum | 5,0 |
TT-tilbud til brukere med særlige behov | 11,0 |
Belønningsordning for bedre kollektivtransport | 500,0 |
Planleggingsmidler Ahus-banen | 10,0 |
Jernbane, drift og vedlikehold | 100,0 |
Jernbane, drift og vedlikehold (reversering
av kutt, tillegg 1) | 193,3 |
Elektrifisering, Rørosbanen og Solørbanen | 15,0 |
Investeringer, jernbane | 500,0 |
Redusert pris på månedskort og årskort
på NSB med 20 pst. | 41,4 |
Økt studentrabatt, NSB | 24,0 |
Kystverket (reversering av kutt, tillegg
1) | 2,0 |
Tiltak for godsoverføring | 50,0 |
Tilskudd til bredbåndsutbygging | 140,0 |
Økte kostnader som følge av økt lav
moms til hhv. kjøp av innenlandske flyruter,
kjøp av riksvegferjetjenester og kjøp av persontransport med tog. | -67,0 |
Riksveginvesteringer | -1361,0 |
Utbyggingselskapet for veg | -250,0 |
Rentekompensasjon for bompengelån | -400,0 |
Kjøp av «ulønnsomme» posttjenester | -185,0 |
Sum ramme 17: Transport
og kommunikasjon | 676,3 |