Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Roald Aga Haug, Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C.
Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Siri Engesæth, viser til Prop. 138 L
(2014–2015) om forslag til endringer i yrkestransportloven (lovbruddsgebyr
knyttet til tildelingen av tjenestekonsesjonskontrakter).
Komiteen viser til at lovframlegget
har vært sendt på allmenn høring, og 22 av høringsinstansene har
avgitt høringssvar i saken. Komiteen har merket seg
at departementet har hensyntatt deler av høringssvarene i sitt forslag til
endringer i yrkestransportloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, støtter de endringer departementet selv har foretatt
etter høringsinnspill.
Komiteen viser til
at det er oppdragsgiver som må følge prosessreglene for tildeling
av enerett og/eller godtgjøring ved kontrakt om en slik offentlig
tjeneste. Tildeling av konsesjonskontrakter for transporttjenester
etter yrkestransportloven kan for det første være gjort direkte
av statlige eller (fylkes-) kommunale organ. For det andre kan tildelingen
bli gjort av et administrasjonsselskap som handler på vegne av det
offentlige organet, jf. yrkestransportlova § 23. Komiteen har
merket seg at de fleste fylkeskommuner har konkurranseutsatt, eller
er i ferd med å konkurranseutsette kontrakter om offentlig kollektivtransport
som følge av kollektivtransportforordningens artikkel 8 nr. 2. Komiteen viser
til at tildeling av kontrakter om offentlig tjenester for transport
på veg ifølge kollektivtransportforordningen skal være i samsvar
med reglene om konkurranseutsetting i artikkel 5 i forordningen
innen 3. desember 2019.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, ser behov for å gjøre endringer i yrkestransportloven
for bedre å sikre etterlevelse av regler som skal kunne sikre åpenhet
og ikke-diskriminering i forbindelse med tildeling av konsesjonskontrakter
som gjelder transporttjenester etter yrkestransportloven. Lovframlegget åpner
for at Samferdselsdepartementet skal kunne pålegge offentlige oppdragsgivere
et lovbruddgebyr dersom de bryter regler som skal sikre åpenhet
og ikke-diskriminering i forbindelse med tildeling av tjenestekonsesjonskontrakter som
gjelder transporttjenester etter yrkestransportloven. Flertallet har
merket seg at lovbruddgebyret bare vil bli pålagt dersom bruddet
på regelverket er konstatert ved dom i en norsk domstol, ved dom
i EFTA-domstolen eller ved innrømming fra norske styresmakter etter behandling
av saken i EFTAS overvåkningsorgan (ESA). Flertallet har
videre merket seg at lovbruddgebyret ikke skal overstige 15 pst.
av kontraktsverdien og at det ved utmåling av gebyret skal tas hensyn
til ulike forhold i sakens anledning.
Flertallet viser til at staten
i dag ikke har noen lovhjemmel for sanksjonsmulighet når det gjelder
brudd på regler for åpenhet og ikke-diskriminering for tjenestekonsesjonskontrakter,
i motsetning til for tjenestekontrakter som faller inn under regelverket
om offentlige innkjøp. Flertallet støtter derfor
fremlegget til endringer i yrkestransportloven, og viser til at
forslaget vil bidra til en større likebehandling av tjenestekontrakter
og tjenestekonsesjonskontrakter.
Flertallet har derfor merket
seg at det er en klar tendens til at oppdragsgivere tildeler tjenestekontrakter
i stedet for tjenestekonsesjonskontrakter på transportområdet. Til
tross for at forslaget til lovhjemmelen i Prop. 138 L (2014–2015)
ikke vil gjelde for tjenestekontrakter og dermed vil få en noe mer
avgrenset virkning, slutter flertallet seg til forslaget
om de omtalte endringene i yrkestransportloven og departementets
begrunnelser for disse.
Komiteens medlem fra Senterpartiet har konkludert
med at regjeringens forslag til endring av yrkestransportloven i
denne sammenheng virker lite hensiktsmessig. Det synes for eksempel
som regjeringens gebyrordning kunne vært mer treffende for enkelte
forhold som nå ligger et stykke tilbake i tid.
Dette medlem vil understreke
at Norge ikke har noen forpliktelse til å innføre et lovbruddsgebyr
av den typen regjeringen foreslår. Norske myndigheter skal sørge
for at brudd på EØS-reglene rettes, men det kan gjøres på andre
og mer lempelige måter enn det regjeringen foreslår. Dette
medlem mener regjeringen burde sett nærmere på andre løsninger
enn lovbruddsgebyr etter de prosedyrer som er foreslått.
Dette medlem er særlig kritisk
til at regjeringen etter forslaget kan ilegge lovbruddsgebyr ved
ensidig innrømmelse fra norske myndigheter etter behandling i EFTAs
overvåkningsorgan. Dette er betenkelig ut fra hensynet til involverte
parters rettssikkerhet.