Jeg viser til brev 8. oktober 2015, fra Arbeids-
og sosialkomiteen, der komiteen ber meg vurdere følgende forslag
fra representantene Jonas Gahr Støre, Dag Terje Andersen, Terje
Aasland, Marianne Marthinsen, Eirin Sund, Eigil Knutsen, Ingrid
Heggø og Else-May Botten (Dokument 8:7 S (2015-2016)):
Stortinget ber regjeringen
fremme sak om endring av lov om lønnsplikt under permittering slik
at arbeidsgiverperioden ved permitteringer reduseres fra 10 til
5 dager, og at delvis permittering ned mot 40 prosent skal gi grunnlag
for dagpenger.
Stortinget ber regjeringen
endre regelverket for permittering slik at perioden arbeidsgiver
er fritatt for lønnsplikt under permittering økes fra 30 til 52 uker.
Representantene ber meg vurdere midlertidige endringer
i permitteringsregelverket for å møte utviklingen i norsk økonomi.
Det er riktig at norsk økonomi er inne i en krevende periode. Norge
må regne med færre vekstimpulser fra oljeinvesteringene i tiden
som kommer, og dette stiller store krav til omstilling og strukturendringer
i arbeidsmarkedet.
Regjeringens svar på disse utfordringene er
en strategi for arbeid, aktivitet og omstilling.
Strategien er presentert i Nasjonalbudsjettet for 2016. Arbeidskraft
skal finne veien fra jobber som avvikles, til nye oppgaver i andre
deler av arbeidslivet. På den ene siden skal bedre rammebetingelser
for næringslivet bidra til nødvendige omstillinger, på den annen
side skal en ekspansiv finanspolitikk bidra til å opprettholde den
samlede etterspørselen etter arbeidskraft.
Permitteringsregelverket spiller en viktig rolle
i arbeidsmarkeds- og næringspolitikken. Det har videre vært tradisjoner
for å endre regelverket hyppig over konjunkturene. Riktig utforming
av permitteringsregelverket vil avhenge av flere forhold; særlig knappheten
på arbeidskraft og forventet varighet av den lavere aktiviteten.
Den samfunnsøkonomiske kostnaden av at permitterte
går uvirksomme er noe lavere nå enn i en situasjon med lavere ledighet.
Det trekker i retning av at permitteringsregelverket allerede er
tilpasset situasjonen med de endringene i regelverket som allerede er
gjort.
Permitteringsreglene bør videre være generelle og
ikke gi rom for skjønn for bransjer, enkeltbedrifter eller regioner.
Slike regler kan innebære ulovlig statsstøtte og virke konkurransevridende.
Det er derfor begrenset hvor fleksibelt selve regelverket kan være.
Eventuelle endringer i regelverket bør derfor være generelle.
Permitteringer er ment å hjelpe virksomhetene over
kortere perioder med driftsstans som følge av manglende oppdrag.
Etter lov om lønnsplikt under permittering er den maksimale perioden
arbeidsgiver er fritatt fra lønnsplikt under permittering, satt
til 30 uker i løpet av en 18 måneders periode. Begrensningen reflekterer
vilkåret om midlertidighet. I situasjoner med behov for varige omstillinger er ikke permitteringer
det riktige virkemidlet.
Det er for tiden en sterk økning i bruken av
permitteringer sammenliknet med forgående år. Helt og delvis permitterte
utgjorde i september om lag 4,2 prosent av alle arbeidssøkere eller
5 200 personer. Det er fortsatt langt igjen til det nivået permitteringene
hadde under finanskrisen.
Permitteringsregelverket må avveie hensyn til den
enkelte bedrifts behov mot hvor liberalt og hvor lenge en enkelt
arbeidstaker kan bindes til bedriften gjennom permitteringen. Et
for liberalt permitteringsregelverk vil binde arbeidskraft til bedriftene uten
at de permitterte søker eller formidles til nytt arbeid. En arbeidstaker
som går lenge permittert, vil ha redusert rett til dagpenger hvis
vedkommende senere blir fullt ledig, ettersom uker som permittert
regnes med i den maksimale dagpengeperioden på 104 uker. Isolert
sett er det ingen ubetinget fordel for en permittert å motta dagpenger
fremfor lønn under permittering, ettersom dagpengene kun utgjør
62,4 prosent av tidligere inntekt. Dette er forhold som taler imot
at arbeidsgivere fritas for lønnsplikt i lengre perioder.
Det er et generelt vilkår for rett til dagpenger
for både ledige og permitterte at ukentlig arbeidstid skal være
redusert med minst 50 prosent i forhold til arbeidstiden vedkommende
hadde forut for ledigheten (vanlig arbeidstid). Uten kravet om minst
50 prosent arbeidstidsreduksjon, kan ledige være lite aktuelle for
eller ha lav søkeintensitet til annet arbeid. Med vilkår om arbeidstidsreduksjon
på under 50 prosent, vil en dagpengemottaker kun være reell søker
til svært lave deltidsjobber. Det er lite ønskelig at dagpengemottakere
innretter seg på å ha en deltidsjobb i kombinasjon med trygd. Arbeidstidsreduksjonskravet
er derfor satt på et nivå som er tilpasset dette.
Jeg kan derfor ikke se at det er begrunnet å
senke kravet til arbeidstidsreduksjon til 40 prosent. Det innebærer
i så fall en forskjellsbehandling ved at permitterte får en lettere
adgang til dagpenger enn helt arbeidsløse.
Permitteringsregelverket ble endret med virkning
fra 1. juli 2015, på bakgrunn av nettopp slike avveininger som er
nevnt ovenfor. Jeg mener at et ytterligere liberalisert permitteringsregelverk
ikke er hensiktsmessig i den situasjonen vi nå står oppe i. Særlig kan
ytterligere liberaliseringer bremse de nødvendige omstillingene
vi står framfor.