Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Charlotte Spurkeland og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein og Veronica
Pedersen, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til justis- og beredskapsministerens
redegjørelse om midlertidig bevæpning av politiet 2. juni 2015.
Komiteen viser til
at Politidirektoratet, med samtykke fra Justis- og beredskapsdepartementet,
har hjemmel til å bevæpne politiet midlertidig, iht. våpeninstruksen
for politiet § 3-2, tredje ledd. Bakgrunnen for Politidirektoratets
anbefaling var en oppdatering av trusselbildet fra PST 4. november
2014, der det ble uttalt at:
«Innenfor de kommende 12 månedene er det sannsynlig
at det kan trues med, og bli forsøkt utført, terrorangrep i Norge.
Med utgangspunkt i gjeldende trender innenfor ekstreme islamisters mål
og metoder, samt det fiendebildet som tegnes av ISIL, kan militært
personell, politi og enkelte politiske beslutningstakere være særlig utsatte.»
Komiteen legger til at det aldri
har skjedd før i norsk historie at en midlertidig bevæpning er innført
i et så stort omfang, over så lang tid, som etter at dette ble innført
som et tiltak 21. november 2014. Det er derfor rimelig å anse tiltaket
som ekstraordinært.
Komiteen viser til at det 15. april
2015 ble sendt en anmodning fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne til justis- og beredskapsministeren om å komme til Stortinget
for å redegjøre for den midlertidige bevæpningen.
2. juni 2015 ble redegjørelsen holdt for Stortinget.
Denne ble sendt til justiskomiteen for videre behandling.
3. november 2015 gjennomførte justiskomiteen åpen
høring om redegjørelsen og Dokument 8:9 S (2015–2016).
Justis- og beredskapsministeren har også deltatt i
den utvidede utenriks- og forsvarskomiteen om den midlertidige bevæpningen
ved to anledninger, henholdsvis høsten 2014 og våren 2015.
Komiteen viser til
at det 29. oktober 2015 kom en ny utgivelse fra PST om ISIL-sympatisører
i Norge. De skriver at «sannsynligheten for terrorangrep fra ISIL-sympatisører
er noe redusert.»
Komiteen merker seg at Politidirektoratet
har formidlet at de ser på tiltakene som er innført, inkludert den
midlertidige bevæpningen, i lys av dette, og kommer tilbake med
en fornyet faglig anbefaling. I skrivende stund foreligger ikke denne
anbefalingen.
Komiteen peker på
at ansvarsdelingen mellom Stortinget og regjeringen blant annet
gir sistnevnte ansvar for å iverksette nødvendige og proporsjonale
tiltak i tråd med Stortingets vilje.
Komiteen viser til at i spørsmålet
om midlertidig bevæpning kommer dette på spissen: regjeringen har
innsyn i et gradert materiale som Stortinget ikke kjenner i dets
fulle bredde. Stortinget kan derfor vanskelig overprøve de anbefalinger
regjeringen gir. Samtidig ser komiteen et omfang
av bruken av hjemmelen for midlertidig bevæpning som skal balanseres
mot Stortingets vilje, slik det kommer til uttrykk i behandlingen
av Innst. 235 S (2014–2015), jf. Dokument 8:34 S (2014–2015), der
Stortinget ber regjeringen opprettholde dagens bevæpningspraksis
med et ubevæpnet politi.
Komiteen viser til at Stortinget
har bedt regjeringen vurdere hvordan Stortinget i større grad kan
involveres når politiet bevæpnes over lengre tid, og komme tilbake
til Stortinget på egnet måte, i forbindelse med behandlingen av Innst.
235 S (2014–2015), jf. Dokument 8:34 S (2014–2015).
Komiteen imøteser dette, og understreker
viktigheten av at dette arbeidet prioriteres, i lys av den ekstraordinære
situasjonen med langvarig midlertidig bevæpning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjøre tydelig rede
for hvilke vurderinger som vil vektlegges ved en eventuell midlertidig
bevæpning, når de kommer tilbake til Stortinget på egnet måte om
hvordan Stortinget i større grad kan involveres når politiet bevæpnes
over lengre tid, jf. vedtaket ifm. Dokument 8:34 S (2014–2015).»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
vil understreke viktigheten av at situasjonen med midlertidig bevæpning ikke
glir over til en vedvarende bevæpning, jf. at Stortinget i forbindelse
med behandlingen av Innst. 235 S (2014–2015), jf. Dokument 8:34
S (2014–2015), enstemmig stemte mot generell bevæpning.
Flertallet merker seg Politidirektoratets (POD)
høringssvar til ny våpeninstruks for politiet, datert 5. desember
2014, der generell bevæpning var noe av det høringsinstansene ble invitert
til å ta stilling til. Disse uttalelsene kan kaste lyst over hva
en situasjon med vedvarende midlertidig bevæpning kan innebære:
«Generell bevæpning vil oppfattes å bryte med grunnprinsippet
om politiets sivile preg. Videre vil generell bevæpning være en
endring av politiets våpenkonsept og vil utfordre prinsippene for
politiets maktbruk og taktikk. Selv om vilkårene for bruk av skytevåpen
ikke forslås lempet, vil generell bevæpning over tid kunne påvirke
politiets terskel for å løsne skudd.»
Flertallet merker seg også at
POD skriver at:
«Politiets taktikk og maktbruk er tilpasset disse begrensningene
[Fremskutt lagring] som ikke er nye, men følger som en konsekvens
av at politiet er ubevæpnet. Antall bevæpninger er ikke høyt sammenlignet
med det betydelige antall politioppdrag. Årligen, med små variasjoner
i antall, om lag 70 innrapporterte hendelser der politiet har truet
med å bruke skytevåpen. Antall tilfeller der politiet har løsnet
skudd, er svært lavt. Verken skadetype, skadefrekvens eller skadeårsak
for innsatspersonell som har blitt skadet under tjenesten, eller
kriminalitets og samfunnsutvikling, kan sees å underbygge realbehov
for generell bevæpning som reparasjon. Utredningen i regi av Politiets
Fellesforbund om, generell bevæpning godtgjør heller ikke et reelt behov.»
Med andre ord peker POD på at verken kriminalitets-
eller samfunnsutviklingen kan sees å underbygge et realbehov for
generell bevæpning. Siden dette er skrevet 5. desember 2014 er det
altså i lys av ordren om midlertidig bevæpning fra POD og etter
«Operasjon sommer», som krevde økt beredskap, inkludert bevæpning.
Komiteen merker seg
at det er ulike politifaglige syn på om bevæpning er et hensiktsmessig virkemiddel
i lys av trusselsituasjonen fra høsten 2014. Dette viste seg allerede
i forkant av innføringen av bevæpningen, da Politidirektoratet nedsatte
en arbeidsgruppe for å komme med anbefalinger til tiltak. Som justis-
og beredskapsministeren skriver i forbindelse med behandlingen av
skriftlig spørsmål, Dokument 15:394 (2014–2015): «Politidirektoratet
opplyser at Gruppen ikke var enstemmig om bevæpning som tiltak».
Komiteen merker seg at det politifaglig
kan argumenteres for og mot midlertidig bevæpning som tiltak i forbindelse
med den relevante trusselsituasjonen.
Komiteen viser til
at Politidirektoratet 15. oktober 2015 la til grunn en ny bevæpningsmodell
der våpen og ammunisjon bæres adskilt. De presiserte samtidig at
dagens bevæpningsordning fortsetter inntil de har fått avklart eventuelt
opplæringsbehov, samt at endringen ikke er begrunnet med en endring
i trusselbildet.
Komiteen peker på at Politiets
Fellesforbund ikke er tilfreds med den nye ordningen. De skriver
i sitt notat i forbindelse med høringen at dette ikke kan gjennomføres
nå, med vekt på at praksisen må være solid faglig forankret, og
at det forut for endringen må gjennomføres trening/øvelser for å
sikre forsvarlig gjennomføring.
Komiteen viser videre til at
NTL Politiet i et notat i forbindelse med den åpne høringen skriver
at «Vi er […] fornøyd med endringen som medførte at våpenet ikke
skulle bæres ladd, slik situasjonen utviklet seg». De peker samtidig
på at det gjenstår et stykke arbeid i etaten, for å legge opp utdanning
og trening som gjør etaten i stand til å bruke et bredere spekter
av beredskapsnivåer, og anbefaler at POD og PHS snarlig bør sette
i gang et arbeid på dette området for å sikre at vi står bedre rustet
for slike situasjoner i fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at Politidirektoratet har vist til erfaringene etter innføringen
av den midlertidige bevæpningen, inkludert en del uheldige konsekvenser,
som en del av begrunnelsen for å endre bevæpningspraksisen (blant
annet på NRK Debatten, 15. oktober 2015).
Flertallet er undrende til at
den midlertidige bevæpningen av politiet varte i drøye ni måneder før
Politidirektoratet kom til den konklusjonen at våpenet ikke skulle
bæres ladd, samtidig som trusselvurderingen fra PST på det tidspunktet ikke
hadde endret seg. At det kan avfyres vådeskudd, at våpen kan bli
forsøkt stjålet, for eksempel i et basketak, var klart allerede
ved innføringen av den midlertidige bevæpningen, slik blant annet
intervju med leder for beredskap og krisehåndtering i Politidirektoratet,
Kaare Songstad, på tv2.no 25. november 2014, viser:
«– Du nevner også argumenter mot bevæpning. Hva går
det i?
– For eksempel vådeskudd, våpen kan bli stjålet, våpen
kan bli frastjålet i et basketak osv, sier Songstad.»
Det synes derfor tydelig for flertallet at
endringene trolig kunne vært gjennomført på et tidligere tidspunkt
enn oktober 2015.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
merket seg i forbindelse med høringen 3. november 2015 at det synes
å være ulike oppfatninger av hvorvidt langvarig bevæpning av politiet
innebærer endringer for politiets sivile preg, politiets oppgaveløsning
og hvordan politiet kan bli møtt av folk flest, i et land som tradisjonelt
har hatt et ubevæpnet politi.
Flertallet viser til vurderingen
i St.meld. nr. 42 (2004–2005): «En ubevæpnet politi- og lensmannsetat
underbygger etatens sivile preg» (s. 72), som fikk Stortingets tilslutning
i sin tid.
Flertallet merker seg også kriminolog
Per Ole Johansens konklusjon, etter en gjennomgang av en rekke studier,
om at synlig bevæpning av politiet har en tendens til å skjerpe
publikums motvilje, både bevisst og ubevisst (Fra boken «Samfundet
panserede neve: Statspoliti og overvåking 1918–1941, utgitt 1989).
Flertallet viser også til finske
Paavo Uusitalos studie «On the effects of the way police carry arms»
(1980), der han gjennomførte et eksperiment som besto i at finske
studenter på et innføringskurs i sosiologi fikk se bilder av ulike politiuniformer.
Resultatet var at uniformer der skytevåpen og batong ble båret synlig
vekket de mest negative reaksjonene. Sammenholdt med andre undersøkelser,
konkluderer Uusitalo med at synlig bevæpning i ordinær ordenstjeneste
øker aggresjonsnivået.
Flertallet merker seg at kriminolog
Liv Finstad gjennomgår relevant forskning i artikkelen «Det enkleste
er ikke pistol» (2015), blant annet Uusitalo, og skriver at å avsivilisere
politiuniformen ved å tilføre skytevåpen, framstår derfor ikke som
en klok idé hvis hensynet til trygghet og tillit legges til grunn.
Flertallet kjenner også til Maurice
Punchs bok «Shoot to kill: Police accountability, firearms and fatal
force» (2010), som peker på at en omfattende bevæpning bærer med
seg den risiko at de kan endre politiets arbeid på grunnleggende måter.
Flertallet kan derfor vanskelig
legge vekt på påstandene fra høringen 3. november 2015 om at bevæpning
ikke har noen negative effekter på politiets sivile preg eller oppgaveløsning. Spørsmålet
synes heller å være hvor stor negativ effekt og på hvilke måter.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen frembringe kunnskap
om hvordan generell bevæpning påvirker politiets oppgaveløsning.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at justis- og beredskapsministeren
i redegjørelsen 2. juni 2015 sa at:
«Når det gjelder de praktiske konsekvensene av den
midlertidige bevæpningen, har Politidirektoratet opplyst at de ikke
har mottatt informasjon som tilsier at bevæpningen har hatt negative konsekvenser
for utførelsen av polititjenesten».
Disse medlemmer vil peke på at
på den tiden var konsekvenser som at enkelte politifolk kvidde seg
for å gå inn på utesteder med våpen på hofta (Fædrelandsvennen,
3. desember 2014), allerede offentlig kjent. Et tilfelle der en
politimann med våpen og uten uniform gikk inn på et idrettsarrangement
utenom tjeneste, og ikke kunne identifisere seg på forespørsel fra
oppmøtte foreldre, var også kjent (Fædrelandsvennen, 6. februar
2015).
Disse medlemmer viser også til
at det senere ble kjent at det i forbindelse av med den midlertidige
bevæpningen var avfyrt vådeskudd, der enkelte av skuddene også var
av alvorlig karakter, med materielle skader og potensielle personskader.
I høringen 3. november 2015 ble det stilt spørsmål om hva justis-
og beredskapsministeren har gjort for å sikre informasjon om negative
og uønskede konsekvenser. Der fremkom det at Justis- og beredskapsdepartementet
har bedt om å bli «oppdatert om den nærmere gjennomføringen av de
ulike tiltakene, herunder utfordringer knyttet til bevæpning av polititjenestepersoner».
Justis- og beredskapsministeren avkreftet i høringen at han hadde
spurt særskilt om direkte eller indirekte negative konsekvenser
av den midlertidige bevæpningen. Det fremkom også at han ikke kjente til
vådeskuddene da redegjørelsen ble gitt 2. juni 2015. I august, etter
gjentatte artikler i ulike medier, ble rapporteringsrutinene for
vådeskudd endret.
Det er disse medlemmers oppfatning
at ikke alle uønskede hendelser er like lett kvantifiserbare som
vådeskudd. At enkelte politifolk kan kvie seg for å utføre alminnelig
tjeneste av frykt for bli fratatt våpenet, er ett eksempel. Det
er imidlertid ikke mindre relevant for kunnskapen om konsekvensene
av bevæpning.
Disse medlemmer viser til at
justis- og beredskapsministeren i høringen pekte på at det er naturlig
å gå inn på slike forhold i forbindelse med evalueringen av den
midlertidige bevæpningen. Dette fremstår for disse medlemmer som
passivt og på etterskudd.
Når et så ekstraordinært tiltak som bevæpning blir
innført, mener disse medlemmer at det samtidig bør innføres
rutiner for systematisk informasjonsinnhenting knyttet til uheldige
og uønskede konsekvenser. Både for å forebygge det bedre, og for
å sikre at de som tar beslutningen om midlertidig bevæpning, til
enhver tid har et dekkende bilde av konsekvensene av en slik beslutning.
Det er disse medlemmers inntrykk
at justis- og beredskapsministeren på dette området har utvist passivitet,
og bare innhentet den informasjonen som påtrykket utenfra har avkrevd,
som bedre rapportering av vådeskudd.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at systematisk informasjon
om direkte og indirekte negative konsekvenser av en midlertidig
bevæpning blir innhentet fra politidistriktene rutinemessig, i forkant
av at en midlertidig tillatelse til bevæpning er i ferd med å utløpe.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til skriftlige spørsmål stilt fra representanten
Kjell Ingolf Ropstad til justis- og beredskapsministeren i forbindelse
med de negative konsekvensene knyttet til den midlertidige bevæpningen. Dette
medlem viser til at statsråden etter ett av disse spørsmålene
besluttet å kreve bedre innrapportering av vådeskudd. Dette var
positivt, og etter dette medlems syn burde slik registrering
av vådeskudd og negative hendelser vært innført for lenge siden. Dette medlem viser
også til at Stortinget har vært utålmodig på å få belyst alternativene
til bevæpning som svar på den økte terrortrusselen, og mener regjeringen
burde gjort mer for å utrede alternativer og finne bedre løsninger
enn bevæpning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at i debatten om redegjørelsen 2. juni 2015 ble justis-
og beredskapsministeren utfordret på hvilke initiativ han ville
ta for å sikre at den midlertidige bevæpningen ikke får et omfang
som strider mot Stortingets enstemmige vedtak om normalt å ha et ubevæpnet
politi. Han svarte blant annet:
«Det å innføre en politisk nedtrappingsplan basert
på et tidsløp vil således ikke kunne faglig funderes».
Flertallet peker på at en politisk
nedtrappingsplan ikke har vært etterlyst. Det som er poengtert,
er at dersom den midlertidige bevæpningen fortsetter i et uoversiktlig
antall år fremover, er det vanskelig å fortsette å regne den som
midlertidig. Når Stortingets vilje om et ubevæpnet politi er så
tydelig og enstemmig uttrykt, er det naturlig at justis- og beredskapsministeren
i kontakt med Politidirektoratet aktivt søker andre alternativer
til dagens bevæpningspraksis.
Flertallet viser også til forhistorien
til innføringen av den midlertidige bevæpningen. Den viser, blant
annet gjennom Politidirektoratets arbeidsgruppe, at det finnes politifaglige
argumenter som trekker i ulike retninger, både for og mot midlertidig
bevæpning i en slik trusselsituasjon.
Flertallet mener det er justis-
og beredskapsministerens ansvar å sikre at den midlertidige bevæpningen
er nettopp midlertidig, og ikke fortsetter med en ubestemmelig tidshorisont.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, bemerker
at PST og Felles kontraterrorsenter 31. oktober 2014 la fram en meget
alvorlig trusselvurdering. Felles kontraterrorsenters vurdering
var at det i løpet av de kommende tolv månedene var sannsynlig at
en terrorhendelse ville finne sted i Norge. Dette var en etterretningsvurdering
og ikke en prognose. Det ble understreket at det ikke forelå informasjon
om én eller flere konkrete aksjoner. Trusselvurderingen var en analyse
basert på en bred vurdering av tilgjengelig informasjon.
Dette flertallet understreker
at dette var en ny situasjon der en ikke kunne trekke på tidligere praksis
og erfaringer. Regjeringens ansvar og oppgave i en slik meget alvorlig
situasjon er å trygge samfunnssikkerheten. Det gjelder sikkerheten
både for den alminnelige borger, utsatt personell i politi og forsvar,
og samfunnsinstitusjoner.
Dette flertallet støtter at Justis-
og beredskapsdepartementet den 21. november 2014 gav samtykke til
midlertidig bevæpning av politiets uniformerte innsatspersonell.
Departementets beslutning var et svar på en anmodning fra Politidirektoratet
fra 18. november 2014.
Dette flertallet presiserer at
PST og Felles kontraterrorsenter bygde sin vurdering på flere enkelthendelser
og den generelle utviklingen på området. Den 21. september 2014
publiserte ISIL en tale av deres talsperson Abu Muhammad al-Adnani.
I talen oppfordret al-Adnani til angrep på USA og Europa som et
svar på at de ifølge ham startet krig mot muslimene og det islamske
kalifatet, og derfor måtte betale prisen for sine handlinger.
Dette flertallet presiserer alvoret
ved at al-Adnani oppfordret til bl.a. drap på vantro amerikanere
og europeere. Franskmenn, australiere og kanadiere ble fremhevet
spesielt, i tillegg til «borgere i landene som har inngått en allianse mot
Den islamske staten». Han fortsatte med å spesifisere at måten dette
kunne skje på, ikke var vesentlig. Selve sitatet er så barbarisk
at justis- og beredskapsministeren avstod fra å sitere det ordrett
i Stortinget.
Dette flertallet oppfatter dette
som en entydig oppfordring til drap og har ingen forståelse for
at disse uttalelsene ikke tillegges det dypeste alvor. E-tjenesten
vurderte denne erklæringen som en carte blanche til sympatisører
i Europa som ønsket å utføre terrorangrep på eget initiativ. Det
ble videre fremhevet at den skjerpede trusselen bl.a. kunne forklares
med følgende forhold:
ISIL har et relativt
stort og økende antall ideologiske tilhengere i Norge som har et
betydelig voldspotensial.
Norges militære bidrag til koalisjonen
i Irak vil kunne bli brukt for å legitimere terror i Norge.
Det ble angitt særskilt tre kategorier mål:
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil påpeke at etter at Justis- og
beredskapsdepartementet gav sitt samtykke til generell bevæpning
av uniformert innsatspersonell, har det skjedd terroraksjoner i København,
Canada, Australia, Tunis, Nigeria, Kenya og flere ganger i Paris,
der flere hundre mennesker er drept. ISIL og lignende grupper har
gjennomført og selv dokumentert massedrap, henrettelser, og en ekstremt
brutal adferd som har sjokkert verden og ført millioner på flukt. Disse
medlemmer bemerker også at det fra flere hold rapporteres
at ISIL forsøker og infiltrerer migrasjonsstrømmen til vestlige
land.
Disse medlemmer er av den klare
oppfatning at trusselbildet og en rekke terroraksjoner med all tydelighet
viser at det har vært behov for å bevæpne politiet midlertidig i
Norge, ikke minst av hensyn til politiet selv som er et uttalt mål
for terrorisme. Disse medlemmer har full tillit til sikkerhetsmyndighetenes
og statsrådens vurderinger og konklusjoner om å bevæpne politiet midlertidig
i den rådende situasjonen. Det motsatte ville vært å neglisjere
trusselvurderingen og utsette borgerne, politiet og samfunnsinstitusjoner
for unødvendig risiko.
Disse medlemmer merker seg at
Justis- og beredskapsdepartementet ved flere anledninger har understreket
overfor Politidirektoratet (POD) at det må vurderes alternative
sikringstiltak som kan redusere trusselen mot uniformert politi,
og at dette er fulgt opp av POD.
Disse medlemmer mener at det
er ingen grunn til å reise kritikk mot Justis- og beredskapsdepartementets
håndtering av terrortrusselen. Midlertidig bevæpning av politiet
i kombinasjon med andre tiltak har vært nødvendig for å møte trusselen
på en troverdig måte.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at midlertidig bevæpning har vært et nødvendig ekstraordinært tiltak
i en ekstraordinær situasjon, basert på den trusselvurdering som
forelå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at justis- og beredskapsministeren i den offentlige debatten
har gitt uttrykk for at han vil nedsette en offentlig utredning
om permanent generell bevæpning.
Flertallet mener det alltid er
nyttig å frembringe mer kunnskap, og understreker viktigheten av
at en slik utredning har en sammensetning og et mandat som har bred
troverdighet.
Flertallet er undrende til at
partifellene til justis- og beredskapsministeren på Stortinget samtidig
foregriper en slik utredning ved å fremsette forslag om en permanent
generell bevæpning.
Flertallet viser til Politidirektoratet
som tidligere har påpekt at:
«Verken skadetype, skadefrekvens eller skadeårsak
for innsatspersonell som har blitt skadet under tjenesten, eller
kriminalitets- og samfunnsutvikling, kan sees å underbygge realbehov
for generell bevæpning som reparasjon», jfr. PODs høringssvar til
ny våpeninstruks for politiet, 5. desember 2014, avgitt etter at
trusselnivået ble hevet høsten 2014.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at terrortrusselen mot Norge har gått oppover de siste årene,
og kriminaliteten i Oslo og i de andre storbyene i Norge har blitt hardere.
Politiet opplever i flere sammenhenger at de møtes av kriminelle
som bærer våpen og som ikke går av veien for å bruke dem. Gjentatte terroraksjoner
på europeisk jord de senere år har dessverre vist at politiet i
dag må forholde seg til en helt annen virkelighet enn tidligere.
Den tragiske situasjonen i Paris er bare ett av mange terroranslag
i Europa de senere år. Disse medlemmer viser til
at politi- og militærpersonell i uniform i enkelte tilfeller har
vært målet for terroranslag. Disse medlemmer viser
til at bekymringen for angrep på uniformert politipersonell er en
problemstilling PST har vektlagt i sine tidligere trusselvurderinger.
Disse medlemmer viser til at
polititjenestemenn den senere tid har uttrykt bekymring for deres
sikkerhet ved enkelte oppdrag. Disse medlemmer mener
politiet bør få de nødvendige verktøy, både for å løse sine oppdrag,
men også for å sørge for sin egen sikkerhet.
Disse medlemmer viser til at
politiets egen fagforening ønsker en generell bevæpning av politiet.
Politiets Fellesforbund har drevet en lengre prosess med utredning
og gjennomgang av problemstillingen knyttet til permanent bevæpning.
Når politiets egne tjenestemenn så klart gir uttrykk for ønske om
bevæpning, er dette således et svært vektig argument for å innføre dette.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre permanent bevæpning
av norsk politi som følge av den negative utviklingen i terrortrusselen
og kriminalitetsbildet over tid.»