Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad
og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre,
Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Siv Elin Hansen, viser
til Prop. 124 L (2013–2014) om endringer i konsesjonsloven og tvangsfullbyrdelsesloven. Regjeringens
forslag innebærer at det ved konsesjonsvurderingen ikke skal legges
vekt på om den avtalte pris tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig
prisutvikling ved erverv av landbrukseiendommer, såkalt priskontroll. Komiteen merker
seg at bakgrunnen for forslaget var å styrke bondens råderett over
egen eiendom.
Komiteen viser til at formålet
med priskontrollen er at eiendommer som skal nyttes til landbruk,
omsettes til en pris som bidrar til å realisere mål i landbrukspolitikken.
Dette gjelder målet om å sikre rekruttering til næringen, å legge
til rette for langsiktig god ressursforvaltning og legge til rette
for stabile heltids- og deltidsarbeidsplasser. Komiteen viser
til rundskriv M-3/2002, hvor følgende står skrevet om priskontroll som
virkemiddel:
«Skal landbrukspolitiske mål nås, er det nødvendig
at bl.a. prisnivået på landbrukseiendommer ikke er høyere enn det
som reflekterer verdien av eiendommens driftsgrunnlag og den verdi
eiendommen har som bosted, samtidig som det ikke stilles krav om
urimelig høy egenkapital.»
Komiteen viser til at reglene
om priskontroll gjaldt alle konsesjonspliktige eiendommer uansett
hvilken type eiendom det var tale om frem til 2003 da den nye konsesjonsloven
ble vedtatt, som fastslo at priskontrollen kun skulle gjelde ved
erverv av konsesjonspliktig landbrukseiendom som skal nyttes til
landbruksformål. Komiteen viser også til at det i
løpet av de siste 14 årene er gjort en rekke endringer i lovgivningen
med det formål å sørge for at loven er oppdatert og for å stimulere
til økt omsetning av landbrukseiendom. Endringene har ført til at sammenhengen
mellom omsetningstallene og priskontroll også er endret i denne
perioden, og at det i dag er vesentlig færre overdragelser som er
gjenstand for priskontroll enn i 2000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at antallet eiendommer som er underlagt
priskontroll er lavt, som følge av de senere års endringer. Omtrent
400 overdragelser av bebygd landbrukseiendom og omtrent 200 overdragelser
av ubebygde landbrukseiendommer var gjenstand for priskontroll i
2012.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til at regjeringen i proposisjonen mener det gjør at det i dag er
uklart i hvilken grad priskontroll er egnet til å ivareta de formålene
som begrunner regelen, og stiller spørsmål ved om regelverket rettferdiggjør
den byråkratiske ressursbruken.
Dette flertallet registrerer
at regjeringen i forslaget mener priskontrollen kan ha tre uheldige
virkninger for landbruket: En uheldig virkning av priskontrollen
regjeringen påpeker er at den kan dempe investeringslysten hos eiere av
landbrukseiendom, som ikke vil være innstilt på å foreta investering
som ikke kan påregnes avspeilet i den pris konsesjonsmyndighetene
vil godta ved et senere salg. En annen uheldig virkning regjeringen
påpeker er at priskontrollen kan bidra til å svekke eiernes motivasjon
til å selge hele eller deler av eiendommen. En tredje uheldig virkning
regjeringen påpeker, er at denne typen virkninger kan virke hindrende
for et livskraftig og dynamisk landbruk som er avhengig av et velfungerende
marked for omsetning av landbrukseiendommer.
Dette flertallet viser til at
Statens landbruksforvaltning, etter en undersøkelse om kommunenes
praktisering av priskontrollen, blant annet har konkludert med at
kommuneadministrasjonen finner det vanskelig å innstille på avslag begrunnet
i høy pris på grunn av politikeres holdning til spørsmålet og at
det er størst problem med praktiseringen av priskontrollen i områder
med generelt høyt prisnivå på fast eiendom. Undersøkelsen viser
at stadig høyere pris aksepteres. Samtidig viser informasjon fra fylkesmennene
fra 2012 at halvparten av konsesjonssøknadene som ble avvist i 2012
ble avvist grunnet – helt eller delvis – at prisen var for høy. I
noen få saker førte avslaget til at selger ble sittende med eiendommen. Dette
flertallet mener dette er en uheldig konsekvens av priskontrollen.
Dette flertallet viser til at
NORSKOG i sin høringsuttalelse til komiteen i brev av 5. november
2015 bemerker følgende:
«Dette medfører at selgere utsetter salget fordi de
ikke får tilstrekkelig betalt. En annen negativ følge av dette er
at nødvendige investeringer utsettes, fordi penger som er lagt ned
i å utvikle eiendommen ikke øker verdien på eiendommen hvis den
selges.
Dette skaper passive eiere og liten investeringsvilje.
Undersøkelser viser at det er flere skogeiere over 70 år enn under
40 år og at andelen dødsbo som eiergruppe ikke er uvanlig. Dette er
et tegn på at omsetningen har stagnert og at det eksisterer uheldige
hindre for en naturlig omsetningstakt.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen mener det
ikke er ønskelig å opprettholde regelen om priskontroll ved kjøp
av landbrukseiendom, og at regjeringen derfor foreslår at regelen i
konsesjonsloven § 9 første ledd nr. 1 oppheves. Disse medlemmer støtter
dette.
Disse medlemmer registrerer at
Norges Skogeierforbund foreslår å oppheve priskontrollen for skog.
Forbundet påpeker i sin høringsuttalelse til komiteen i brev av
5. november 2015 at behovet for priskontroll er et annet for jordbruksarealer
enn for skog og at skogbruk og jordbruk drives under helt forskjellige
markedsmessige vilkår. Disse medlemmer viser til
at forbundet mener denne forskjellen kan begrunne ulike regler for
jord og skog. Disse medlemmer er enige i dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener prisregulering og konsesjonslovsbestemmelser
spiller en viktig rolle i utviklingen av norsk jord- og skogbruk.
Ved godtgjort og dokumentert behov er vi dog åpne for endringer
når regelsettet skal ha betydning og for hvilke grenser som skal
gjelde for de eiendommer som omfattes. Dette er svært svakt utredet
i regjeringens proposisjon. Regjeringen har dessuten varslet fjerning
eller endring av konsesjonsloven som sådan. Disse medlemmer mener
det derfor ikke finnes grunnlag for Stortinget til å endre reglene
om prisregulering nå, og at dette eventuelt må vurderes når det
foreligger bedre forarbeid fra regjeringen. Endringer i prisreguleringen
må dessuten sees i sammenheng med eventuelle endringer i andre bestemmelser
i konsesjonsloven.
Regjeringen har tidligere sendt et brev til
alle landets kommuner og fylkeskommuner med beskjed om å se bort
fra reglene om prisregulering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener dette ikke er i samsvar med
gjeldende lov, og fremmer derfor slikt forslag:
«Stortinget ber regjeringen presisere overfor landbruksforvaltningen,
fylkesmannsembetet, kommunene og fylkeskommunene at konsesjonslovens
bestemmelser om priskontroll skal følges.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ønsker å legge til rette for et miljøvennlig, bærekraftig og fremtidsrettet landbruk
med både store og små bruk i hele landet. Det er et mål at norsk
landbrukspolitikk skal stimulere til økt matproduksjon med intensjon om
økt selvforsyning, blant annet av hensyn til norske forbrukere og
av beredskapshensyn. Dette flertallet viser til at
jordbruket også bidrar til andre viktige samfunnsgoder enn mat, slik
som ivaretakelse av norsk kulturlandskap, biologisk mangfold, reiseliv
og spredt bosetting. For dette flertallet er derfor
eiendomsretten og bøndenes rammevilkår til å drive næringsvirksomhet,
viktig. Dette flertallet mener at fremtidens landbrukspolitikk
må utformes slik at hver enkelt bonde får et større handlingsrom, samt
økt frihet med økonomisk trygghet i bunn.
Dette flertallet viser til at
landbruket står overfor to hovedutfordringer; rekruttering og et betydelig
investeringsbehov. God rekruttering til landbruket er avgjørende
for å opprettholde en landbruksnæring i hele landet og kunne øke
matproduksjonen. Det er derfor viktig for dette flertallet å
føre en landbrukspolitikk som gir ungdom framtidstro, lyst og muligheter
til å satse på landbruket som yrke. I tillegg mener dette
flertallet at det er viktig at landbrukets reguleringer
sikrer at det lønner seg å gjøre investeringer.
Dette flertallet viser til at
begrunnelsen for dagens konsesjonsregelverk (priskontroll) er et ønske
om at landbrukseiendommer skal forbeholdes aktive utøvere, samt
sikre rekruttering til næringen og regulere økonomien i næringen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener derfor at prisnivået på landbrukseiendommer
ikke må ligge høyere enn at man med normal utnyttelse av eiendommens
driftsgrunnlag kan oppnå et tilfredsstillende økonomisk resultat.
Utfordringen er at driftsgrunnlaget for en landbrukseiendom kan
være minimalt, mens boverdien for en tilsvarende eiendom kan være
svært stor. På bakgrunn av dette ønsker ikke disse medlemmer en
full opphevelse av priskontrollen, men mener at prisreguleringen
for landbrukseiendommer må begrenses.
Komiteens medlemmerfra
Høyre og Fremskrittspartiet viser til sitt primærstandpunkt
om å oppheve konsesjonsloven som regjeringen har sendt på høring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at antallet eiendommer overdratt i 2013 i fritt salg og
unntatt fra priskontroll var 2107. Tallet omfatter både konsesjonspliktige
og konsesjonsfrie overdragelser. Priskontrollen fikk kun anvendelse
for totalt 618 eiendommer i 2013, og i 2012 ble kun 1 pst. av konsesjonssøknadene
avslått på grunn av for høy pris.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener at priskontrollen ikke er et stort problem
i praksis, men har forståelse for at denne kontrollen kan fremstå som
tungvint og byråkratisk for dem den angår.
Disse medlemmer mener likevel
det er viktig at det foretas en prisvurdering når eiendommen er
over en viss størrelse og pris, av hensyn til de helhetlige målene
i landbrukspolitikken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette at det
ikke skal være priskontroll ved overtakelse av en eiendom med bolighus,
med mindre overdragelsessummen overstiger 3,5 mill. kroner.»
Flertallet viser til at en endring
i prisgrensen for konsesjon innebærer endring i et prisrundskriv.
Det er naturlig at en slik prisgrense vil bli vurdert justert med
jevne mellomrom, og det vil være mer ryddig om dette gjøres gjennom
en forskrift for å unngå fremtidige diskusjoner om hvorvidt det
foreligger hjemmel til det.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en vurdering av
om avgrensningen av beløpsgrenser og arealgrenser for praktisering
av priskontroll bør fastsettes i en forskrift, og ber i tilfelle
regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å innføre
en slik forskriftshjemmel i konsesjonsloven.»
Flertallet peker på at endring
av arealgrensen for konsesjonsplikt til 35 dekar ligger utenfor forslagene
i regjeringens fremlagte proposisjon, og at et vedtak om heving
av arealgrensen vil innebære en lovendring.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag om nødvendig lovendring om å heve arealgrensene for
konsesjonsplikt ved erverv av bebygd eiendom og lovbestemt boplikt til
35 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at det i dag må søkes konsesjon
for overdragelse av ubebygd areal uavhengig av størrelsen på dette. Disse medlemmer mener
ubebygd og bebygd areal bør likestilles.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en arealgrense
på 35 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord for priskontroll
ved erverv av ubebygd landbrukseiendom. Dette innebærer endring
i rundskriv.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
peker på at hensynet til forenkling av regelverket taler for samme grense
for odel som for konsesjon, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag om at arealgrensen endres tilsvarende for odlingsjord
etter odelsloven § 2.»
Flertallet mener at dette vil
ta høyde for verdistigningen som har vært i samfunnet for øvrig siden
forrige justering av priskontrollen, samt gi et rom for forventet
prisstigning i årene fremover. Flertallet mener priskontroll
og konsesjonsbestemmelsene i størst mulig grad bør gjelde bruk med
reelt potensial for næringsvirksomhet, og i mindre grad på bruk
der inntjeningspotensialet er begrenset. Flertallet mener
utviklingen med større og dyrere utstyr har gjort at det kreves et
areal over en viss størrelse for å kunne forsvare investeringene,
og mener loven i større grad bør reflektere dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener derfor at det er riktig å justere virkeområdet
for loven til bruk over 35 dekar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener at dersom to eiendommer grenser til hverandre, ligger nært hverandre
og/eller forpaktes enten på fulldyrka eller overflatedyrka jord,
der jorda drives, så skal det åpnes for at den nærliggende eiendommen kan
kjøpes, og tunet skilles fra, uten at søknad om konsesjon og deling
er nødvendig.
Disse medlemmer mener at denne
endringen vil skape mer rasjonelle enheter i landbruket som vil
bidra til at hovedformålet med konsesjonsloven opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre mener at dette også skal gjelde for skogeiendommer.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan produktive
jord- og skogbruksarealer på en eiendom kan overdras som tilleggsjord
til eiendommer som har tilstøtende grenser, ligger i nærheten av,
og/eller forpaktes, uten at det skal være nødvendig å søke samtykke
til deling eller konsesjon. Stortinget ber regjeringen komme tilbake
til Stortinget med forslag om en slik endring.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan produktive
jordarealer på en eiendom kan overdras som tilleggsjord til eiendommer
som har tilstøtende grenser, ligger i nærheten av, eller forpaktes,
uten at det skal være nødvendig å søke samtykke til deling eller
konsesjon. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag om en slik endring.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at i 2013 var 12 507 av 186 128 landbrukseiendommer
i kategorien dødsbo/upersonlig eierskap/uoppgitt. Dette tilsvarer
7 prosent av alle landbrukseiendommer. Disse medlemmer mener
at dette ikke er en ønsket eierform og hindrer omsetning av eiendommer
i landbruket.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med endringer
i skifteloven om at dødsbo ikke kan eie skogeiendom lenger enn 4
år.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at det hersker usikkerhet
om hvor mange landbrukseiendommer som faktisk er eid av dødsbo.
En gjennomgang av statistikken viser at dødsbo (registrert eier
er død) er eiere av 5 242 landbrukseiendommer. Det tilsvarer 3 prosent
av antall landbrukseiendommer, ikke 7 prosent. Videre peker disse
medlemmer på at det til enhver tid vil være en del landbrukseiendommer
«under skifte».
Disse medlemmer er enig i at
dødsbo ikke er en hensiktsmessig eierform for landbrukseiendommer. Disse
medlemmer er opptatt av å få på plass endringer som stimulerer
til bedre drift av skogeiendommene, men er usikre på om det er endringer
i skifteloven som er det mest hensiktsmessige virkemiddelet i så
måte. En eventuell tvungen avståelse av en skogeiendom etter fire
års skiftebehandling gjennom endringer i skifteloven vil være en
særregel for bo med skogeiendom. Det vil innebære opprettelse av særegne
rapporteringsrutiner for private for at kommunene til enhver tid
skal ha kontroll med at et bo er under skifte, og hvor lenge det
har vært under skifte, samt at kommunene må få som oppgave å følge
opp saker der eiendommene har ligget lenger i skifte enn fire år.
En endring i skifteloven vil gi økt byråkrati, uten at vi er sikre på
at dette er den beste måten å løse denne utfordringen på.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte komme
tilbake til Stortinget med en utredning om hvordan regelverket best
kan utformes for å fremme aktivt eierskap av skogeiendommer.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener at skogen er en verdifull og viktig ressurs. Flertallet viser til
at 3 prosent av Norges areal er dyrket mark, mens om lag 25 prosent
er skog som brukes i skogsindustrien. 80 prosent av skogen forvaltes av
private skogeiere med kunder både i norsk og utenlandsk skogsindustri.
Norge har en stående kubikkmasse på 900 millioner kubikkmeter skog fordelt
på 130 000 skogeiendommer, hvorav en gjennomsnittlig skogseiendom
er på bare 500 dekar.
Flertallet viser til at det avvirkes
i underkant av 10 millioner m3, men at
beregninger viser at total tilvekst i Norge er nær 30 millioner
m3 og dagens avvirkningsnivå er ikke i
nærheten av å utnytte ressursens potensial optimalt. Flertallet ser
det som viktig for sysselsetting og verdiskaping i hele landet at
ressursen forvaltes mer aktivt enn dagens avvirkningsnivå tilsier.
Flertallet viser til at de norske
skogene fanger opp halvparten av de menneskeskapte klimagassene
i landet. Voksende skog fanger imidlertid opp betydelig større mengder
CO2 enn aldrende skog, og prosessen går
stadig saktere i trær som eldes. Jo mer intensivt skog drives og ny
skog plantes, desto større klimagevinst gir skogen.
Flertallet mener at trevirke
kan erstatte mange av dagens forurensende materialer og produkter. Nye
bruksområder gir mulighet for økt inntektsgrunnlag for skogeierne,
i tillegg til å være gunstig for klimaregnskapet. Flertallet er
av den oppfatning at satsing på bioøkonomi er avgjørende for at
fremtidige generasjoners behov for mat og energi kan møtes, samtidig
som klimautslippene reduseres.
Flertallet mener at for å øke
utnyttelsen av den viktige ressursen skogsråstoffet representerer, både
til karbonbinding og som fornybart råstoff, er det viktig at skognæringen
har rammebetingelser som gjør næringen konkurransedyktig. Flertallet ser
at dagens konsesjonslovgivning legger begrensninger på en naturlig
omsetning av skogeiendommer i Norge.
Flertallet mener derfor at problemstillingen ikke
bare har en rent eiendomsrettslig side, men har konsekvenser for
hele verdikjeden i form av lav avvirkning og manglende satsing på
utvikling av «grønn industri» og bruk av biomasse.
Flertallet vil også minne om
at skogbruket, til forskjell fra jordbruket, konkurrerer fritt i
det internasjonale markedet med produktene sine. Mange av rammebetingelsene
som skognæringen må forholde seg til, er imidlertid tilpasset jordbruket
og virker dessverre mot økt aktivitet i skogbruket.
Flertallet mener på denne bakgrunn
at priskontrollen kan oppheves for rene skogeiendommer, men spørsmålet
om priskontroll for kombinerte jord- og skogeiendommer er mer komplisert
på grunn av hensynet til matproduksjon, og at driften på eiendommen
skal kunne forsvare prisnivået.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti ber om at regjeringen foretar en vurdering av
mulige konsekvenser av å unnta skogeiendommer fra priskontroll.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med forslag til hvordan priskontrollen på rene skogeiendommer kan
oppheves.»
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede regler som gjør
at skogen på kombinerte jord- og skogbrukseiendommer kan unntas
fra priskontroll, og komme tilbake til Stortinget med forslag til
endrede regler.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går imot å fjerne prisvurderingen
i konsesjonsloven. Disse medlemmer viser til at konsesjonsloven
er en viktig del av eiendomspolitikken og legger til rette for spredt
og lokalt privat eierskap. Ved vurderingen av konsesjonslovens effekt
og virkning er det viktig å vurdere lovens preventive og adferdsregulerende
effekt og ikke bare se på de konkrete sakene som har vært til behandling.
Disse medlemmer støtter ikke
den endring i rettstilstanden som har kommet som en konsekvens av
Landbruks- og matdepartementets brev om forståelse av konsesjonslovens
bestemmelse om pris i konsesjonssaker. Disse medlemmer ber
regjeringen sørge for å oppheve denne endringen i forvaltningspraksis
som brevet har resultert i.
Disse medlemmer ser med bekymring
på at mange landbrukseiendommer eies av dødsbo over lang tid. Disse
medlemmer ber regjeringen komme tilbake med forslag om begrensning i
hvor lenge dødsbo kan være eier av landbrukseiendom. Begrensningene
må innrettes på en måte som ikke stimulerer til at dødsboene går over
i sameier.
Disse medlemmer ser at for å
sikre legitimiteten til priskontrollen er det naturlig å øke det såkalte
boverditillegget noe. Dette vil særlig ha betydning i sentrale strøk
der boligprisene er høye.
Disse medlemmer viser til at
det er andre faktorer enn konsesjonsloven som hindrer omsetning
av landbrukseiendom. Delingsforbudet som ble opphevet i 2013 og
reduksjon av gevinstbeskatning ved salg av landbrukseiendom ut av familien
er to slike tiltak. Effekten av disse vil vise seg over tid. Disse
medlemmer mener at det ikke skal legges frem et forslag
om opphevelse av eller forslag om store endringer i konsesjonsloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser avslutningsvis til samarbeidspartienes flertallsforslag, der
det fremgår at det er enighet om andre endringer i konsesjonsloven
og priskontrollen enn det som er fremmet i proposisjonen. Samtlige
forslag til lovendringer fremmet i proposisjonen bortfaller derfor. Flertallet går
inn for at proposisjonen sendes tilbake til regjeringen for oppfølging
av stortingsflertallets merknader.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Prop. 124 L(2013–2014) Endringer i konsesjonsloven
og tvangsfullbyrdelsesloven (opphevelse av priskontroll) sendes
tilbake til regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny proposisjon
om endringer i konsesjonsloven og tvangsfullbyrdelsesloven.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener realiteten
av de forslag som det varierende flertallet, bestående av medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
går inn for, i realiteten opphever priskontrollen og svekker konsesjonsloven.
Forslagene og merknadene er upresist formulert. Det
gjør det vanskelig å forstå meningsinnholdet og gir regjeringen
betydelig tolkningsrom. Det er uheldig at flertallet foreslår konkrete
endringer uten at dette bygger på en forutgående utredning. Forslagene
vil åpne for en massiv mulighet til omgåelse som i realiteten tilsidesetter priskontrollen,
blant annet gjennom å fjerne kravet om konsesjon der det foreligger
en leieavtale.
Disse medlemmer reagerer på at
flertallet vil fjerne Stortingets mulighet til å bestemme priskontrollens
virkeområde.
Disse medlemmer mener at summen
av de forslag og merknader som flertallet går inn for, skiller seg
vesentlig fra de signaler som både Kristelig Folkeparti og Venstre
har gitt til offentligheten.
Disse medlemmer forutsetter at
alle endringer flertallet går inn for, må utredes og sendes på høring
på ordinær måte.