Finansdepartementet har utredet investeringer
i unotert eiendom og infrastruktur i Statens pensjonsfond. Fondsmeldingen
for 2014 omtalte råd og vurderinger fra Folketrygdfondet.
Folketrygdfondet anbefalte i brev til Finansdepartementet
13. november 2014 å åpne opp for investeringer i unotert eiendom
og infrastruktur i Statens pensjonsfond Norge (SPN) innenfor en øvre
ramme på ti pst. av fondskapitalen. Det ble gitt råd om at unotert
eiendom og infrastruktur ikke skulle inkluderes i referanseindeksen
for SPN, men måles mot dagens referanseindeks sammensatt av noterte
aksjer og obligasjoner. Folketrygdfondet så for seg å starte med
investeringer i Norge for senere å utvide til Norden, og argumenterte
for at en slik utvidelse av investeringsuniverset kunne bidra til
å spre fondets risiko og øke avkastningen etter kostnader.
Finansdepartementet la i fondsmeldingen for 2014
opp til å komme tilbake med vurderinger av investeringer i unotert
eiendom og infrastruktur i SPN, samtidig med at dette skulle vurderes for
SPU.
For å vurdere investeringer i unotert eiendom
og infrastruktur er det naturlig å ta utgangspunkt i hensynet til
spredning av risiko og mulige fortrinn. På disse områdene er det
etter departementets syn vesentlige forskjeller mellom SPN og SPU.
Samtidig er det relevant å se hen til analysene og rådene Finansdepartementet
har mottatt om unoterte investeringer i SPU, se avsnitt 3.2.
Til forskjell fra SPU er investeringsstrategien
for SPN ikke basert på bredest mulig spredning av risiko. Dagens
referanseindeks for SPN består i hovedsak av noterte aksjer og obligasjoner
i Norge. Sammensetningen av referanseindeksen for aksjer er dermed
et resultat av hvilke selskaper som til enhver tid er notert på
Oslo Børs og disse selskapenes markedsverdi. En stor del av selskapene
på Oslo Børs har en inntjening som i stor grad påvirkes av endringer
i råvarepriser og internasjonale økonomiske forhold.
Investeringer i unotert eiendom og infrastruktur kan
isolert sett gi bedre spredning av risiko i SPN enn det som følger
av dagens referanseindeks, men dette kunne også vært oppnådd på andre
og enklere måter. Bred risikospredning er som nevnt ikke utgangspunktet
for investeringsstrategien for SPN, ettersom den norske stat allerede
ivaretar dette hensynet gjennom investeringene i SPU.
Staten er allerede en stor eier av eiendom og
infrastruktur i Norge. Etter Finansdepartementets vurdering må det
tas hensyn til dette når en skal vurdere om statens samlede risiko
reduseres ved at SPN gis mulighet til å investere mer i unotert eiendom
og infrastruktur. Finansdepartementet anser infrastrukturmarkedet
i Norge som et umodent og lite marked. Investeringer i unotert infrastruktur
gjennom SPN vil mest sannsynlig være et resultat av at staten eller
andre offentlige myndigheter selger eiendeler. Slike overføringer av
eiendeler har ingen innvirkning på den samlede risikoen for det
offentlige, samtidig som kostnadene ved slike transaksjoner normalt
er høye. Finansielle investorer i dette markedet må dessuten forholde
seg til omfattende offentlig regulering, siden infrastruktur typisk
er et viktig fellesgode.
Unoterte investeringer er generelt mer krevende enn
noterte investeringer. Ved unoterte investeringer kan forvalter
ikke investere i tråd med en markedsindeks til lave kostnader, slik
en kan i de noterte markedene. Det er dessuten vanskeligere å måle
resultater og styre risiko for slike investeringer, og unoterte
investeringer er dyrere å skalere ned dersom erfaringene skulle
bli negative.
Ekspertrapporten om eiendom og infrastruktur
i SPU (Van Nieuwerburgh, Stanton og de Bever, 2015) går gjennom
finanslitteraturen. Den viser at brede investeringer i unotert og
notert eiendom over tid har hatt tilsvarende avkastning og risiko.
Det er dermed usikkert om brede investeringer i unoterte markeder
vil bidra til en risikoreduksjon gjennom diversifisering eller gi
høyere forventet avkastning som følge av lavere omsettelighet. Det
er også større spredning mellom forvalternes resultater i unoterte
enn i noterte markeder, noe som tilsier at unoterte investeringer
bør gjøres kun dersom forvalter har eller kan opparbeide fortrinn.
Det er etter departementets syn usikkert om Folketrygdfondet
har naturlige fortrinn eller vil kunne opparbeide seg fortrinn i
markedene for unotert eiendom og infrastruktur. Ekspertrapporten
om eiendom og infrastruktur i SPU viser til studier som finner at
store investorer som bygger opp intern kompetanse, kan oppnå både
lavere kostnader og høyere avkastning enn mindre investorer. SPNs
eventuelle investeringer i unotert eiendom og infrastruktur vil
være små sammenliknet med mange andre forvaltere. I tillegg er fondskapitalen
i SPN for liten til å gjøre Folketrygdfondet til en stor aktør i
det nordiske markedet sammenliknet med andre internasjonale investorer.
Etter en samlet vurdering legger Finansdepartementet
opp til ikke å åpne for unotert eiendom og infrastruktur i SPN.
Komiteen viser til
at investeringsstrategien for SPN ikke er basert på en bredest spredning
av risiko og at referanseindeksen består hovedsakelig av noterte
aksjer og obligasjoner i Norge. Staten ivaretar allerede bred risikospredning gjennom
sine investeringer i SPU. Komiteen viser videre til
at staten allerede er en stor eier av eiendom og infrastruktur i
Norge og at dette er et viktig hensyn ved en vurdering av om statens samlede
risiko reduseres ved at SPN eventuelt går inn i investeringer er
i unotert eiendom og unotert infrastruktur. Særlig infrastrukturmarkedet
er lite i Norge, og SPNs muligheter vil antagelig primært ligge
i å overta strukturer som staten allerede eier eller bruker, slik
at risikoen ikke påvirkes og at kostnadene ved slike transaksjoner
normalt er relativt høye.
Komiteen viser til at ekspertrapporten
om eiendom og infrastruktur i SPU synliggjør at brede investeringer
i unoterte markeder neppe bidrar til risikoreduksjoner, dessuten
at det er større spredning mellom forvalteres resultater i unoterte
enn i noterte markeder, noe som tilsier at slike investeringer fortrinnsvis
bør gjøres dersom forvalter har naturlige fortrinn eller kan oppnå
fortrinn. Ekspertrapporten viser videre at det først og fremst er
svært store investorer som kan bygge opp slike fortrinn, og komiteen
mener at SPNs eventuelle investeringer ville være relativt sett
for små til å oppnå dette. Komiteen støtter derfor
at det ikke åpnes for investering i unotert infrastruktur og eiendom
i SPN.